wpis blogowy Marty

Artykuły sponsorowane i blog firmowy to jedne z kluczowych narzędzi content marketingu, będące bez wątpienia bardzo ważnym punktem w strategii marketingowej firmy. Są skutecznym sposobem dotarcia do odbiorców, a umiejętnie zaplanowane i sprawnie napisane mogą przynieść biznesowi wiele korzyści. Czym różni się artykuł sponsorowany od wpisów publikowanych na blogu? Czy oba narzędzia sprawdzą się w każdej firmie? Które z nich jest skuteczniejsze? O tym w dzisiejszym wpisie. Zapraszamy do lektury! 

Własny blog firmowy

Jeszcze do niedawna prowadzenie bloga przez wielu było postrzegane głównie jako forma elektronicznego pamiętnika. Dziś natomiast blogowanie staje się coraz popularniejsze i prężnie rozwija się przede wszystkim w sferze biznesowej. Właściciele rozmaitych firm zaczynają wyraźnie dostrzegać potencjał drzemiący w tym medium, upatrując w nim skutecznego sposobu na efektywną realizację strategii marketingowej. A tym samym źródła dochodu. 

Czy warto założyć bloga?

Prowadzenie bloga firmowego i zamieszczany na nim wartościowy content mogą przynieść biznesowi wiele korzyści. Oto najważniejsze powody, dla których pisać i publikować treści na własnej stronie internetowej:

  • budowanie eksperckiego wizerunku w oczach swoich czytelników;
  • zwiększenie liczby odwiedzin bloga, a co za tym idzie również całej witryny,
  • poprawa pozycji strony w wyszukiwarce i docieranie do nowych użytkowników i potencjalnych klientów;
  • możliwość stworzenia wokół marki zaangażowanej społeczności.

Jakie cele spełnia blog firmowy?

Blog firmowy najczęściej wykorzystuje się w celach szerzenia wiedzy, edukowania odbiorców, co ostatecznie przyczynia się także do wzmocnienia świadomości marki. Jest to niezwykle atrakcyjne narzędzie, ponieważ za jego pomocą można swobodnie rozwijać istotne zagadnienia, które są niemożliwe do wyczerpującego omówienia, np. w social mediach. Post na Facebooku czy Twitterze nakłada na autora konieczność zwięzłego, precyzyjnego przedstawienia kluczowej myśli (ze względu na liczne ograniczenia formalne). Natomiast blog daje miejsce na dłuższe pochylenie się nad interesującym tematem. Dzięki temu pozwala ukazać go w bardziej szczegółowy i dogłębny sposób.

To sprawia, że marka ma szansę zaprezentować swoją wiedzę i pokazać się swoim odbiorcom jako godny zaufania ekspert w branży, od którego warto czerpać informacje. Taka firma staje się tym samym wiarygodnym źródłem wiedzy, zdobywając status specjalisty w danej dziedzinie. To niewątpliwie pomaga stworzyć długofalową relację z klientem i zdobyć jego lojalność. Przecież każdej firmie zależy na tym, aby klient chętnie wracał i sam interesował się ofertą marki. 

Zalety prowadzenia bloga firmowego

Być może dopiero zakładasz własny biznes i nadal zastanawiasz się, czy blog firmowy to w Twoim przypadku dobry pomysł. Możliwe również, że prowadzisz działalność już od jakiegoś czasu, ale dopiero teraz pojawiła się w Twojej głowie myśl o poszerzeniu działań marketingowych. Wciąż nie jesteś przekonany, jak duże korzyści może przynieść Twojej firmie blog firmowy? Mamy dla Ciebie jeszcze kilka powodów, dla których powinieneś rozważyć włączenie tego elementu do Twojej strategii marketingowej. 

1. Prowadzenie firmowego bloga skutecznie wspiera pozycjonowanie strony internetowej

Umiejętnie prowadzony blog pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał SEO witryny. Tworząc artykuły blogowe, możesz np. używać fraz long-tail, czyli słów kluczowych z tzw. długim ogonem. Dzięki nim  będziesz w stanie jeszcze precyzyjniej odpowiadać na zapytania użytkowników. Co więcej, unikatowe, rzetelne i użyteczne dla odbiorców materiały są wysoko indeksowane przez algorytmy Google, dla których jakość tekstu zyskuje coraz donioślejsze znaczenie. Wydaje się bowiem, że czasy niskiej jakości treści naszpikowanych słowami kluczowymi odeszły już bezpowrotnie. Blog firmowy to również wsparcie w pozycjonowaniu lokalnym. Z powodzeniem możesz koncentrować tematykę publikowanych artykułów wokół określonego obszaru geograficznego, w którym znajduje się siedziba Twojego biznesu.

2. Prowadzenie firmowego bloga to sposób na zbudowanie wokół marki zaangażowanej społeczności 

Blog firmowy to miejsce, które łączy klienta z marką. Umiejętne prowadzenie bloga polega przede wszystkim na otwartym dialogu z odbiorcą, czyli potencjalnym konsumentem. Strefa blogowa jest wartościowym źródłem do pozyskania opinii o oferowanych przez firmę produktach lub usługach. Sekcja komentarzy daje możliwość dość swobodnej wymiany myśli oraz prezentacji odczuć i wrażeń związanych z daną marką. Dzięki temu jeszcze lepiej poznasz oczekiwania i wymagania swoich odbiorców. To pozwoli Ci na udoskonalenie oferty i trafniejsze dostosowanie jej do potrzeb Twojej grupy docelowej. 

3. Dzięki prowadzeniu firmowego bloga zyskujesz materiały na social media 

Obszerny artykuł blogowy z powodzeniem możesz wykorzystać również na firmowych kanałach społecznościowych. Wystarczy, że podzielisz tekst na kilka mniejszych, ale wciąż niosących pewną wartość informacyjną części. Dzięki temu zyskasz wartościowy materiał na kilka postów. Jednocześnie możesz do każdego tego rodzaju wpisu dołączyć linkowanie do Twojego bloga. To sprawia, że starannie przygotowany artykuł dotrze do znacznie szerszej publiczności.

4. Możesz wykorzystać firmowego bloga do budowy marki

Szczególnie użyteczny w tym kontekście okazuje się storytelling. Za pomocą kolejnych artykułów blogowych możesz skutecznie uwiarygadniać swoją markę, budując wokół niej ciekawą historię, do których większość klientów ma prawdziwą słabość. Warto, abyś przy tej okazji odwoływał się do wartości i idei wyznawanych przez Twoją firmę. Dzięki nim w pełni zaprezentujesz się swojej grupie odbiorczej i nawiążesz z nią unikalną, długofalową więź. Dobrze skonstruowana opowieść o marce z pewnością przyciągnie uwagę odbiorców i sprowokuje ich do częstszego zaglądania na Twojego bloga.

5. Inwestycja w blog firmowy daje długotrwałe efekty

Teksty publikowane na blogu pozostają na stale w strukturze strony internetowej. Warto zatem starać się tworzyć wartościowe treści typu evergreen content, które nie tracą na swojej aktualności. To sprawia, że będą użyteczne dla użytkowników przez długi czas, stale przyciągając ich zainteresowanie. Należy więc zadbać o wysoką jakość wpisów, a także ich regularne odświeżanie w ramach recyklingu treści

6. Prowadzenie firmowego bloga to sposób na pozyskanie leadów

Pozyskiwanie leadów sprzedażowych i zwiększanie współczynnika konwersji dzięki blogowi? Jak tego dokonać? Firmowy blog nie musi być jedynie narzędziem do budowania społeczności. Równie dobrze można go wykorzystać do zwiększania sprzedaży i prezentowania oferty firmy. Należy jednak robić to umiejętnie i nienachalnie. Po pierwsze, warto posługiwać się językiem korzyści, nie koncentrując się jedynie na prezentacji produktu czy usługi, ale na wartości, jaką niosą one potencjalnemu konsumentowi. Po drugie zaś – opłaci się w pełni wykorzystać możliwości witryny. W sąsiedztwie artykułów blogowych możesz umieszczać boczne sidebary lub przyciski CTA (ang. call to action) z informacjami zachęcającymi do reakcji. 

Dzięki prowadzeniu bloga firmowego skutecznie zbudujesz również bazę e-mailingową, którą możesz następnie wykorzystać do newslettera. Pamięta jednak, że sama treść to również istotny czynnik wpływający na pozyskiwanie zapytań sprzedażowych. Eksperckie wpisy budują Twój wizerunek, edukują klientów i tym samym przekonują, że warto skorzystać z oferty właśnie Twojej firmy.

blog-firmowy-popularne-platformy

Czy każda firma powinna pisać bloga firmowego?

Firmowy blog to bardzo użyteczne i pomocne narzędzie w procesie skutecznego pozycjonowania strony internetowej. Jednak nie każda firma osiągnie za jego pomocą takie same efekty. Nie jest to bynajmniej determinowane przez przynależność do określonej branży czy przez konkretny produkt lub usługę. W prowadzeniu firmowego bloga najważniejsze okazuje się to, aby mieć pomysły na wartościowe, angażujące odbiorców treści

Mówienie wyłącznie o firmie i prezentowanej przez nią ofercie zupełnie nie zda egzaminu. Dlatego kluczowy okazuje się pomysł. Jeśli wiesz, w jaki sposób tworzyć artykuły blogowe, które przyciągną uwagę czytelników i zbudują lojalną społeczność, blog firmowy może przynieść Ci satysfakcjonujące rezultaty. To dobry sposób na dotarcie do określonej grupy docelowej – niezależnie od tego, czy jesteś producentem, dystrybutorem produktów czy usługodawcą. Trzeba jednak wiedzieć, w jaki sposób to robić i odpowiednio wcześniej zaplanować strategię content marketingową. Dzięki niej możesz sprawić, że Twoi klienci zaczną samodzielnie odszukiwać Twoje treści marketingowe, przybierające kształt eksperckiego, użytecznego artykułu. 

Kiedy pisanie bloga przyniesie największe korzyści? 

Gdy kreujesz wizerunek eksperta

W niektórych branżach pokazanie się odbiorcom w roli eksperta jest warunkiem koniecznym, bez którego generowanie sprzedaży jest znacznie utrudnione. Dotyczy to przede wszystkim usług, które charakteryzują się tym, że decyzja zakupowa zwykle nie leży w rękach jednej osoby, ale jest wspólnym uzgodnieniem powołanego w tym celu komitetu. W takich sytuacjach proces zakupowy trwa niepomiernie dłużej niż w przypadku klientów indywidualnych, a świadomość marki zyskuje na swym znaczeniu. 

Jeśli działasz w branży, w której ponad wszystko liczą się profesjonalizm i doświadczenie, wówczas za pomocą bloga możesz prezentować odbiorcom swoją wiedzę i kompetencje. Szczególnie skutecznym sposobem jest w tym przypadku publikowanie kompleksowych case study. Dobrze, jeśli pokażesz w nich problemy, jakie rozwiązałeś dla innych i Twoje podejście do pracy, a także coś, co wyróżnia Cię na tle konkurencji.

Gdy projekt jest nietypowy

Może się zdarzyć, że oferujesz klientom produkt, który jest bardzo skomplikowany lub w pewien sposób nietypowy. Wówczas blog firmowy jest dobrym narzędziem do edukowania odbiorców i prezentowania im zastosowań tego produktu, o których być może potencjalni klienci nawet nie zdają sobie sprawy. Warto uwypuklić korzyści płynące z jego posiadania i pokazać problemy, jakie pomoże rozwiązać użytkownikom. 

Gdy liczy się znaczenie marki

W niektórych branżach znaczenie marki okazuje się mniej ważne lub zupełnie nieistotne z perspektywy konsumentów. Dotyczy to przede wszystkim:

  • dóbr jednorodnych – czyli takich, które nie wykazują widocznych różnic między sobą, a ich cena dyktowana jest zazwyczaj przez siły rynkowe;
  • dóbr sezonowych lub jednorazowych – produkty, na które popyt jest przez krótki czas, po którym produkty te nie wzbudzają zainteresowania konsumentów;
  • branży spożywczej – jest szczególnym przypadkiem, w którym marka ma drugorzędne znaczenie, a najbardziej liczą się: lokalizacja, asortyment, cena. 

Gdy działalność ma charakter niszowy

Branża o charakterze niszowym charakteryzuje się tym, że jest skierowana do wąskiego grona odbiorców. Wówczas Twoją grupę docelową tworzy stosunkowo dokładnie sprecyzowana persona, która pozostaje zainteresowana jakimś niepopularnym tematem, jakim się zajmujesz. To natomiast pozwala lepiej skoncentrować się na sylwetce modelowego odbiorcy i trafniej dostosować ofertę do potrzeb potencjalnych klientów. Dodatkowym plusem jest niewielka konkurencja na rynku. 

Artykuły sponsorowane

Wiesz już na czym polega prowadzenie bloga firmowego. Teraz warto przybliżyć temat artykułów sponsorowanych, czyli innej – w tym przypadku płatnej – metody promocji w sieci. Sprawdź, co musisz wiedzieć o zlecaniu publikacji wpisów!

Czym jest artykuł sponsorowany?

Współczesny konsument staje się coraz bardziej wymagający. Nie trafiają już do niego przekazy reklamowe, krzyczące wprost o niezliczonych zaletach prezentowanej oferty. Dzisiejszy klient jest świadomy rozmaitych chwytów marketingowych i nie tylko przestaje im wierzyć i się nimi sugerować, ale wręcz celowo ich unika. W świecie, w którym konsumenci są bombardowani nadmiarem informacji, podstawą sukcesu jest pozytywne wyróżnienie się na tle konkurencji. W kontraście do bezpośrednich, często nachalnych i wyskakujących zewsząd reklam artykuł sponsorowany jawi się jako zdecydowanie bardziej subtelna forma promocji. Stanowi ponadto skuteczny sposób na dotarcie do określonej grupy docelowej z informacją o marce. 

Artykuł sponsorowany powinien być wartościowy pod względem merytorycznym i nieść pomocną wiedzę dla użytkowników. Pożądane jest, aby nie kojarzył się od razu z zaplanowanymi działaniami marketingowymi, ale przyciągał uwagę odbiorców przede wszystkim za sprawą atrakcyjności i użyteczności przekazu. Jest to płatna forma artykułu, zakładająca opłatę za udostępnienie powierzchni reklamowej. Może służyć celom promocyjnym, przypominać artykuł ekspercki lub być zręczną kompilacją obu tych rodzajów. 

Dlaczego warto publikować artykuły sponsorowane?

Dlaczego artykuł sponsorowany stanowi tak popularne i chętnie wybierane narzędzie content marketingu? Wydaje się, że atrakcyjność tej formy reklamy zasadza się na kilku kluczowych kwestiach: 

  • gwarantuje swobodę doboru rodzaju tekstu;
  • daje większe możliwości w zakresie linkowania (możesz umieścić link w dowolnym miejscu artykułu, a także posiadać własny anchor, który będzie zawierał pożądane słowo kluczowe);
  • pozwala na załączenie naturalnie wyglądającego linku odsyłającego bezpośrednio do strony Twojej firmy;
  • większość wydawców nie usuwa artykułów, dzięki czemu Twój link pozostanie aktywny przez długi czas;
  • publikowanie artykułów sponsorowane staje się coraz prostsze (masz do wyboru platformy takie jak Whitepress lub Linkhouse, które skutecznie skracają czas poszukiwania odpowiedniego wydawcy, oferując gotową bazę możliwość).

Przede wszystkim jednak artykuł sponsorowany to doskonały sposób promocji marki lub konkretnego produktu czy usługi. Korzystnie wpływa także na wizerunek firmy i znacząco podnosi świadomość marki, pozwalając dotrzeć z ofertą do szerszego grona odbiorców. Dzięki temu rodzajowi contentu zyskasz ponadto cenną bazę remarketingową i efektywnie pozyskasz nowe leady. 

artykuł-sponsorowany-korzyści-dla-firmy

 

Czy warto oprzeć strategię linkowania na artykułach sponsorowanych?

Pozyskiwanie ruchu i odbiorców za pomocą różnych kanałów dotarcia jest bardzo istotne, jeśli zależy nam na jak najlepszych efektach. Zastanawiasz się, jakie korzyści Twojej firmie może przynieść dobry artykuł sponsorowany? Po pierwsze – to skuteczny sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców, którzy (jeszcze) nie są Twoimi klientami. Dzięki korzystaniu z usług platform o dużych zasięgach marka, produkty, usługi zyskają większą rozpoznawalność. Konsumenci trafiając na artykuł sponsorowany mogą zainteresować się tematem, odwiedzić stronę internetową firmy, a nawet dokonać zakupu lub nawiązać kontakt.

Jak wybierać portale do publikacji artykułów sponsorowanych?

Aby artykuł sponsorowany przyniósł oczekiwane korzyści, należy zadbać nie tylko o ciekawy, atrakcyjny wizualnie tekst, ale również trzeba zatroszczyć się o przemyślany wybór odpowiedniej platformy. Podstawowe kwestie, jakie warto rozważyć przed podjęciem tej decyzji, to przede wszystkim: 

  • ruch na stronie (czy jest często odwiedzana? czy za jej pomocą mamy szansę dotrzeć do dużej grupy użytkowników?);
  • jakość merytoryczna serwisu (czy platforma posiada realnych, aktywnych czytelników? czy widać ich zaangażowanie w komentarzach?);
  • jakość techniczna serwisu (czy strona jest responsywna? czy wyświetla się poprawnie na urządzeniach mobilnych? czy reklamy nie zakrywają treści?);
  • tematyka serwisu (czy jest to serwis branżowy lub bezpośrednio związany z lokalizacją firmy?);
  • forma promocji artykułu (w którym miejscu na stronie artykuł będzie widoczny? czy wydawca przewiduje promocję artykułu we własnych kanałach społecznościowych?);
  • linki dofollow (czy dawca dopuszcza możliwość ich zamieszczenia? ile takich linków można umieścić w ramach jednej publikacji?). 

Gdzie nie publikować treści sponsorowanych?

Nie każda platforma jest dobrym miejscem na zamieszczenie artykułu sponsorowanego. Na co w takim razie należy szczególnie uważać? Wystrzegaj się portali, które publikują wyłącznie płatne treści, stając się swoistym blokiem reklamowym. Tego rodzaju serwisy mogą przynieść Ci więcej strat niż korzyści, a Twoja marka nie wyda się wiarygodna w oczach potencjalnych odbiorców. Inwestując w artykuł sponsorowany, warto stawiać na mocne domeny o dobrej widoczności w wyszukiwarce Google, które pozwolą Ci skutecznie dotrzeć do szerokiej publiczności. 

porównanie-blog-firmowy-a-artykuł-sponsorowany

Blog firmowy i artykuły sponsorowane – kiedy warto połączyć te dwa podejścia?

Łączenie różnych metod promocji pomaga zmaksymalizować skuteczność działań i ich efekt. Pisanie bloga firmowego ma bardziej długoterminowy charakter, dlatego na pierwsze wyniki trzeba chwilę poczekać. Artykuł sponsorowany przynosi szybsze rezultaty, ale ze względu na to, że przekierowuje na stronę internetową firmy, warto zadbać o to, co się na niej znajduje. Połączenie tych dwóch sposób pozwala czerpać korzyści w różnym czasie, a to sprawia, że pozyskiwanie ruchu z różnych źródeł staje się bardziej zrównoważone i kompleksowe.

Tworząc treści należy pamiętać o zachowaniu spójności przekazu między artykułami sponsorowanymi a treściami na blogu. Komunikacja, styl i co najważniejsze – wartości powinny być odzwierciedleniem danej marki i tego, co chce przekazać. W ten sposób kreuje się autentyczny wizerunek w oczach odbiorców. Działanie na podstawie starannie przemyślanej strategii marketingowej, której składniki wzajemnie się uzupełniają, przyczynia się do osiągnięcia celów zarówno krótko-, jak i długoterminowych firmy.

Podsumowanie 

Artykuły sponsorowane czy własny blog? Odpowiedź brzmi…to zależy. Dobrze zaplanowana strategia content marketingowa powinna uwzględniać oba ze wskazanych narzędzi, jednak – jak w wielu sprawach bywa – okazuje się, że również ta kwestia jest nieco bardziej skomplikowana. Te dwie drogi docierania do klientów na pewno różnią się nakładami finansowymi, jakie trzeba przeznaczyć na ich rozwój. Dlatego warto, abyś przed podjęciem decyzji o ich wykorzystaniu, dobrze przeanalizował korzyści, jakie mogą one przynieść Twojej firmie, a także starannie zaplanował sposób, w jaki ich użyjesz. 

Zastanawiasz się nad założeniem bloga firmowego, ale nie wiesz, jak się za to samodzielnie zabrać? Nasz zespół specjalistów pomoże Ci opracować skuteczny i kompleksowy content plan, obejmujący zarówno treści blogowe, jak i artykuły sponsorowane. Powierz nam przygotowanie treści!

Sprawdź naszą ofertę!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się