Co to jest Speed Index?
Informacje od Google z zakresu szybkości ładowania strony internetowej są znane każdej osobie związanej z digital marketingiem. Na ten moment to jeden z niezwykle ważnych kwestii z zakresu działań UX, czyli User Experience. Czym w praktyce jest wskaźnik Speed Index i dlaczego powinniśmy na niego zwracać uwagę? Sprawdź!
Speed Index – definicja
Speed Index to wskaźnik, który mierzy szybkość wyświetlania zawartości strony internetowej podczas jej ładowania, wyrażana w milisekundach. Zasada jest prosta: im efektywniej działa witryna, tym niższy jest jej Speed Index. Google zaleca, aby wartość tego indeksu nie przekraczała 1000 ms, co świadczy o optymalnej wydajności strony.
Jak działa wskaźnik Speed Index?
Wskaźnik Speed Index od Google jest mierzony na podstawie czasu, jaki upływa od momentu uruchomienia strony do chwili, gdy jej wizualna zawartość jest widoczna dla użytkownika. Korzystając z narzędzia Lighthouse, Google rejestruje sekwencję ładowania strony w przeglądarce Google Chrome, a następnie przeprowadza obliczenia oparte na postępie między poszczególnymi klatkami tego procesu.
Dlaczego Speed Index jest ważny?
Wskaźnik Speed Index stanowi istotny element składowy kompleksowej oceny szybkości ładowania strony internetowej. Obecna wersja narzędzia Lighthouse przypisuje temu wskaźnikowi wagę 10% (wcześniej 15%) w całkowitej ocenie. Ponieważ często to najmniejsze szczegóły decydują o sukcesie, konieczne jest zadbanie o optymalny poziom wartości Speed Index.
Dodatkowo szybkość ładowania strony stanowi kluczowy element doświadczenia użytkownika (UX) na stronie internetowej. Niemal każdy z nas odczuwa niezadowolenie w sytuacji, gdy musi długo czekać na załadowanie treści odwiedzanej witryny. Google również przywiązuje dużą wagę do tego aspektu, uwzględniając elementy UX, np. szybkość ładowania strony, w czynnikach rankingowych wyszukiwarki. Bez nich skuteczne pozycjonowanie strony staje się znacząco trudniejsze.
Jeśli chcesz poprawić Speed Index strony internetowej, warto skoncentrować się na kilku kluczowych działaniach:
- optymalizacja obrazów – zmniejsz rozmiar obrazów poprzez optymalizację, kompresję i wybór odpowiednich formatów (np. WebP). To skutecznie przyspieszy ładowanie strony;
- minimalizacja plików CSS i JavaScript – usuń niepotrzebny kod CSS i JavaScript i w miarę możliwości zminimalizuj rozmiar tych plików;
- zastosowanie technik lazy loading – wykorzystaj techniki lazy loading, aby opóźnić ładowanie elementów, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka dla użytkownika. To pozwoli na szybsze wyświetlanie kluczowych treści;
- włączenie kompresji plików – skorzystaj z kompresji plików HTML, CSS i JavaScript, aby przyspieszyć transfer danych między serwerem a przeglądarką;
- wykorzystanie Content Delivery Network (CDN) – CDN umożliwia dystrybucję zasobów strony internetowej z różnych lokalizacji, co może znacząco skrócić czas ładowania strony www.