Baza wiedzy Social Media
Wymiary grafik na YouTube 2021
Twoja firma jest obecna w social media? Jednym z kanałów, z którego korzystasz, jest YouTube? Pamiętaj, że poszczególne media społecznościowe mają swoje sprecyzowane wymogi. Jeden z nich określa pożądane rozmiary grafik umieszczanych w danym serwisie. Wymiary te będą przyjmować różne wartości nie tylko w zależności od wyboru social media, na którym publikujesz, ale również od rodzaju przesyłanego zdjęcia. Tworząc grafiki na platformę YouTube, masz do wyboru kilka typów grafik, a wśród nich: banery, zdjęcie profilowe, zdjęcie na miniaturkę filmu, grafikę kanału (zdjęcie w tle), a także grafiki umieszczane na karcie Społeczność.
Jeśli chcesz publikować w serwisie YouTube, znajomość wzorcowych wymiarów grafik i pozostałych wymogów dotyczących przesyłanych zdjęć jest absolutnie konieczna. Stosowanie się do technicznych wymagań tego serwisu i odpowiedni dobór grafiki może znacznie zmienić zasięgi udostępnianych treści i poziom zainteresowania nimi odbiorców.
Co więcej, powinieneś zadbać również o to, by wymiary udostępnianych grafik odpowiednio dostosować do wyświetlania na zróżnicowanych urządzeniach mobilnych. Przesyłane zdjęcia muszą poprawnie wyświetlać się na każdym rodzaju urządzenia: zarówno smartfona, tabletu, jak i komputera czy telewizora. W tym celu rekomenduje się to, aby planując wymiary grafik, zachować tzw. bezpieczny obszar. Da on gwarancję tego, że poszczególne elementy obrazu będą dobrze widoczne niezależnie od tego, na jakim urządzeniu są wyświetlane.
Wymiary zdjęcia banera na YouTube
W przypadku platformy YouTube trzeba zadbać o wymiary kilku rodzajów grafik. Pierwszą z nich są banery. Minimalny wymiar baneru wynosi 2048 x 1152 px przy zachowaniu proporcji 16:9. Bezpieczny obszar w tym przypadku to 1235 x 338 px. Maksymalny rozmiar takiego pliku graficznego nie powinien przekraczać 6 mb.
Zdjęcie profilowe na YouTube
Rekomenduje się, aby grafika, będąca avatarem na kanale YouTube, przyjmowała kwadratowy lub okrągły format o wymiarach 800 x 800 px. Zdjęcie profilowe na tej platformie jest bardzo ważne, ponieważ wyświetla się pod każdym filmem, jaki udostępnisz w serwisie. Stanowi również kluczowy element identyfikacji wizualnej całego kanału. Dlatego warto zadbać o to, aby avatar był spójny z pozostałymi elementami umieszczanymi na kanale.
Miniaturka filmu
Zalecane wymiary grafik umieszczanych jako miniaturka filmu w serwisie YouTube wynoszą 1280 x 720 px przy zachowaniu proporcji zdjęcia 16:9 i minimalnej szerokości 640 px. To ważny element, ponieważ każdy film udostępniany na tej platformie musi mieć własną, unikalną miniaturę. Jeśli jej nie ustawimy samodzielnie, YouTube sam wybierze kadr z filmu i umieści go w funkcji miniaturki. Warto pamiętać zatem o poprawnym zamieszczeniu tej grafiki, ponieważ już miniatura filmu powinna być atrakcyjna wizualnie i nieść pewną wartość informacyjną dla odbiorców.
Wpisy na karcie Społeczność
YouTube udostępnia również możliwość komunikowania się z subskrybentami za pomocą postów społecznościowych. W przypadku wpisów na karcie Społeczność na YouTube nie ma minimalnych wymiarów grafik, ale zaleca się zachowanie proporcji obrazu 1:1. Warto wiedzieć, że poza statycznymi obrazami możliwe jest również dodawanie animowanych obrazów w formacie .gif.
Grafika kanału (zdjęcie w tle)
Grafika kanału, czyli zdjęcia w tle na platformie YouTube stanowi swoistą wizytówkę jego twórcy. Wzorcowe rozmiary zdjęcia w tle to 2560 px x 1440 px. W przypadku grafiki kanału bardzo ważne okazuje się jej precyzyjne rozmieszczenie. Zalecane jest, aby najważniejsza część zdjęcia znajdowała się w centralnej części. Dzięki temu grafika będzie dobrze widoczna niezależnie od tego, na jakich urządzeniach mobilnych zostanie wyświetlona. Najbezpieczniejszym rozwiązaniem jest w tej sytuacji rozmieszczenie kluczowego elementu zdjęcia w tle na planie kwadratu, ponieważ smartfony wykazują tendencję do obcinania boków prostokątów.
Reklama displayowa
Reklamy displayowe na YouTube powinny mieć rozdzielczość 300 x 60 px lub 300 x 250 px. Format reklamy displayowej pozwala na wyświetlanie reklam produktów czy usług bezpośrednio na filmach innych użytkowników kanału.
Reklama wideo
Tworząc reklamy wideo na platformę YouTube, należy pamiętać o tym, by zachować określone proporcje – najlepiej 16:9 lub 1:1. Najdogodniejszymi formatami są natomiast MPEG-2, MPEG-4 albo .AVI. Te grafiki wykorzystuje się do reklamowania usług lub produktów za pomocą reklam w formie wideo, które wyświetlane są przed nagraniami innych osób na YouTube.
Znak wodny
Grafika znaku wodnego powinna zachowywać proporcję 1:1. Służy do zabezpieczania autorskich treści w serwisie YouTube, chroniąc autora filmów przed skopiowaniem.
Social Media – krótka historia YouTube’a
YouTube to popularna platforma społecznościowa, która została założona w lutym 2005 roku i od tamtego czasu sukcesywnie zrzesza coraz większą liczbę aktywnych twórców i rosnącą liczbę odbiorców. Z platformy YouTube każdego miesiąca korzysta 1,5 miliarda zalogowanych użytkowników, a wartość ta przejawia tendencję wzrostową. Serwis został założony przez Chada Hurleya, Steve’a Chena i Jaweda Karima, niegdysiejszych pracowników przedsiębiorstwa PayPal. Od 2016 roku funkcję prezesa pełni natomiast Susan Wojcicki.
YouTube umożliwia bezpłatne publikowanie, nadawanie na żywo, ocenianie i komentowanie filmów (zarówno produkcji takich jak zwiastuny filmowe czy telewizyjne, jak i dzieł amatorskich, np. videoblogów). Zarejestrowani użytkownicy mogą umieszczać w serwisie nieograniczoną liczbę filmów. Dzięki temu, że platforma udostępnia możliwość publikowania treści (mogących dotrzeć do widowni z całego świata) każdej osobie posiadającej dostęp do sieci, YouTube stał się niezwykle popularnym medium i obecnie stanowi bardzo ważną część kultury Internetu i jedno z najchętniej wykorzystywanych social mediów.