black friday 2022 autor

Black Friday, spolszczany jako Czarny Piątek, to dzień coraz bardziej widoczny w polskich działaniach marketingowych. W Stanach Zjednoczonych, skąd pochodzi, jest czasem intensywnych zakupów przedświątecznych i rozpoczyna się w piątek po nieobchodzonym w naszym kraju Święcie Dziękczynienia. W ostatnich dniach listopada zwiększa się zainteresowanie dużymi zakupami z uwagi na zbliżającą się Gwiazdkę. Zwyczaj obdarowywania się prezentami z tej okazji jest bowiem wspólny dla większości krajów zachodnich, a Polska i Stany Zjednoczone nie są spod tej reguły wyłączone. Tyle słowem wstępu, przejdźmy do tego, co z biznesowego punktu widzenia jest dużo istotniejsze. Co możesz zrobić, aby maksymalnie wykorzystać Black Friday w 2022 roku i ściągnąć do siebie najwięcej zainteresowanych Twoimi usługami klientów?

Black Friday 2022 – jak co roku, spodziewaj się konkurencji

Zaplanowałeś akcję promocyjną na Black Friday 2022? Nie jesteś jedyny. Nasilenie promocyjnych ofert pojawia się szczególnie w tych branżach, gdzie produkty w regularnej cenie są stosunkowo drogie lub często trafiają do koszyka zakupowego. Mowa tutaj o wyposażeniu gospodarstwa domowego, akcesoriach oraz odzieży i obuwiu. W tych branżach można też zaobserwować działania promocyjne związane nie tylko z Czarnym Piątkiem, ale z całym tygodniem czy nawet miesiącem atrakcyjnych rabatów. Strategia ta przeważnie prowadzi do punktu kulminacyjnego, którym jest Black Friday. O ile sklep nastawiony jest na e-commerce, dniem takim będzie Cyber Monday. Dlatego przygotowując się do wprowadzenia promocji w swoim sklepie, warto wziąć pod uwagę, że podobne działania podejmie nie tylko Twoja bezpośrednia konkurencja, ale również większość biznesów zajmujących się sprzedażą. W przypadku działań marketingowych online będzie to oznaczać duże zainteresowanie takimi frazami jak „black friday”, „black friday 2022” czy „promocje na black week”. Osiągnięcie satysfakcjonujących wyników jedynie z działań nastawionych na SEO  może więc okazać się niełatwym zadaniem.

 

Kiedy zacząć przygotowywać się do promocji? 

Planowanie strategii promocyjnej i ustawiania parametrów kampanii należy rozpocząć dużo wcześniej niż w pierwszych tygodniach listopada. Działania długofalowe, takie jak na przykład pozycjonowanie SEO i budowa zaplecza odpowiedzialnego za pozyskiwanie linków należy wdrożyć z co najmniej 2-miesięcznym wyprzedzeniem. Dzięki temu w momencie startu kampanii Twoja strona ma dużą szansę znaleźć się w TOP 10 najlepszych wyników w wyszukiwarce. Trzeba jednak pamiętać, że im bliżej Black Friday, tym kosztowniejsze będzie utrzymanie takiego wyniku. 

 

Działania w Google Ads czy Facebook Ads można podjąć niego później, ale tutaj zasada jest taka sama. Im bliżej dokładnej daty (Black Friday w 2022 wypada 25 listopada), tym droższa stanie się obecność reklam wśród najbardziej dochodowych wyników. We wszystkich przypadkach opracowanie strategii może okazać się dużo bardziej skuteczne, jeśli przekażesz je w ręce wyspecjalizowanej w e-marketingu agencji. W Strategiczni.pl kampanie naszych klientów opracowywane są z wyprzedzeniem, co pozwala zaplanować działania w czasie szczególnie istotnym z punktu widzenia konkretnej branży. W naszej pracy uwzględniamy zarówno sezonowość, jak i indywidualne wskazania klienta, który jak nikt inny zna swój biznes. 

Czarny Piątek 2022 – co możesz zrobić w ostatnim momencie?

Dla osób, które chcą wdrożyć kilka rozwiązań w ostatniej chwili lub czują potrzebę sprawdzenia, czy wszystko dopięły na ostatni guzik, przygotowaliśmy kilka podpowiedzi – zarówno z perspektywy biznesowej, jak i marketingowej. Sprawdź, co możesz zrobić dla swojej firmy przy okazji Black Friday jeszcze w listopadzie. 

co zrobić w ostatniej chwili na black friday podsumowanie

Dostosuj szybkość witryny 

Długo ładująca się strona może skutecznie zniechęcić odbiorców, którzy błyskawicznie przemieszczają się po sieci w poszukiwaniu najkorzystniejszych promocji. Zdania na temat optymalnej prędkości reakcji witryny są podzielone. Przyjmuje się jednak, że nie powinien być dłuższy niż pięć sekund, a punktem optymalnym, tzw. sweet spot, jest 2,4 sekund. Jeśli Twoja strona ładuje się zbyt długo, połowa listopada to ostatni dzwonek na poprawienie jej wyniku. Parametr można sprawdzić bezpłatnie za pomocą narzędzia Google PageSpeed Insights.

Zoptymalizuj obsługę transakcji

Wygodna i sprawna obsługa transakcji znacząco wpływa na zadowolenie użytkownika oraz daje szansę na pozytywne sfinalizowanie zakupu. Jest to szczególnie istotne dla sklepów internetowych, w których działania transakcyjne są podstawą funkcjonowania. Łatwe przechodzenie między podstroną produktu i koszykiem sprawia, że zakupy przebiegają szybciej. Podczas Black Friday czy jakichkolwiek innych akcji promocyjnych zoptymalizowana ścieżka transakcji zmniejsza liczbę porzuconych koszyków i poprawia skuteczność sprzedaży. 

Zaproponuj bezpłatną i szybką dostawę

Zdecydowana większość klientów sklepów internetowych wskazuje, że wybierają tę drogę z uwagi na wygodę i szybkość dostawy. Nie w każdym przypadku możliwa jest dostawa w ciągu 1-2 dni – kupujący w sklepach z rękodziełem czy produktami na zamówienie doskonale zdaje sobie sprawę z pewnych ograniczeń. Jednak w przypadku produktów znajdujących się już w sklepowym magazynie, szybka lub darmowa dostawa to prosty, ale zachęcający zwrot w stronę klienta

Zorganizuj zespół ds. obsługi klienta 

Nawet najbardziej przemyślany zakup może wymagać dodatkowej obsługi posprzedażowej w związku z wymianą lub reklamacją. W gorącym okresie promocji sezonowych czy właśnie Black Friday na korzyść Twojego biznesu wpłynie oddelegowanie do tego zadania osobnego zespołu. W połowie listopada jest jeszcze czas na przeszkolenie pracowników w zakresie obsługi posprzedażowej lub przygotowanie dla nich szablonu rozwiązań. Ważna jest również dostępność z perspektywy klienta – jeśli decydujesz się na wprowadzenie tego udogodnienia, kontakt znajdujący się na stronie powinien odpowiadać na zapytania i prośby w jak najkrótszym czasie

Sprzedawaj bezpośrednio w social mediach

Nie jest to narzędzie doskonałe, ponieważ wymaga odpowiedniego ustawienia parametrów, przygotowania opisów i zaplanowania publikacji postów. Niemniej sprzedaż poprzez media społecznościowe to działania, które Twoja firma może prowadzić kilka dni przed szczytem promocji oraz w jego trakcie. W tym przypadku przydadzą się jednak stalowe nerwy lub dobrze przygotowany specjalista od Social Media, gotowy do szybkiego reagowania. Działania w mediach społecznościowych to także zaproszenie do dyskusji. Zwiększenie aktywności użytkowników poprawi widoczność Twojego profilu. 

Wykorzystaj e-mail marketing  

Skuteczne działania marketingowe to nie tylko promocja na stronie i w mediach społecznościowych, ale także komunikaty kierowane bezpośrednio do grupy zaangażowanych odbiorców. Taką funkcję pełni obecnie e-mail marketing. Dzisiaj nie powinien być to zbiór linków opatrzonych kolorowym zdjęciem. Początkowo twórcy internetowi, a za nimi sklepy online, decydują się na budowanie społeczności za pomocą zaangażowanych, pełnych jakościowych treści newsletterów. Black Friday to dobry moment, by wykorzystać w ostatniej chwili tę drogę dotarcia do swoich klientów i zaproponować im unikalne, dostępne jedynie dla nich oferty

Sztuczne obniżanie cen? Nie warto ryzykować 

Powszechną, niestety, praktyką, związaną z Black Friday oraz innymi przecenami sezonowymi, jest manipulowanie cenami produktu w okresie poprzedzającym promocję. W ten sposób klienci, którzy rzadziej wchodzą na stronę sklepu, ale planują zakupy w Black Friday 2022, zobaczą niższą cenę. Może się jednak okazać, że w perspektywie dłuższej niż 30 ostatnich dni, cena nie jest wcale tak korzystna. Zapobiec miała temu dyrektywa Omnibus – każąca stosować obniżkę od ceny najniższej w ciągu ostatnich 30 dni – jednak Polska jeszcze jej nie przyjęła. Pozorna obniżka ceny może przynieść efekt w postaci zwiększonego współczynnika sprzedaży. Jednak istnieją strony, prowadzące ranking takich praktyk, a trafienie na ich listę może w dłuższej perspektywie negatywnie wpłynąć na zaufanie kupujących.

Black Friday – czy w ogóle warto? 

Piotr Mazurkiewicz, publicysta Rzeczpospolitej, zwraca uwagę, że tegoroczna tendencja zakupowa związana z Czarnym Piątkiem może być zupełnie inna niż w latach poprzednich. Przede wszystkim same sklepy deklarują dużo mniejsze obniżki. Z przywołanego przez niego badania operatora płatniczego Tpay wynika, że co drugi sprzedawca w ramach rabatu zaproponuje obniżkę o maksymalnie 30%. Taka kwota jest mniej kusząca z perspektywy klientów niż przeceny sezonowe. Black Friday nie zdążyło się jeszcze na tyle wpisać w kulturę konsumpcji w Polsce – rabaty nawet w latach ubiegłych nie były imponujące. Z uwagi na obecną sytuację gospodarczą konsumenci szukają oszczędności, co pozwala prognozować dużo mniejsze zainteresowanie droższymi ofertami. 

 

Karolina Gierszewska

Junior Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się