Optymalizacja strony internetowej pod kątem wyszukiwarek musi uwzględniać kilka zasad. Najważniejsze z nich dyktuje algorytmy Google. To one ustalają pozycje stron internetowych, na podstawie znanych tylko sobie czynników rankingowych. Aby zdobyć wysokie miejsce w wynikach wyszukiwania, należy wystrzegać niedozwolonych praktyk Black Hat SEO. Jeśli dopiero zaczynasz wprowadzać działania optymalizujące na swoją stronę, koniecznie sprawdź różnicę pomiędzy dobrymi, a złymi działaniami.

SEO to działania optymalizujące stronę internetową w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Celem optymalizacji jest podwyższanie pozycji strony w rankingu Google tak, aby w efekcie trafiła do TOP 1 najchętniej odwiedzanych witryn w wyszukiwarce. Wysokie miejsce witryny w rankingu można osiągnąć stosując się do wcześniej wspomnianych zasad, które ustala algorytm Google. Chociaż Google nie podaje informacji, w jaki sposób działa algorytm, to na podstawie jego oceny można wnioskować, co bierze pod uwagę, za co nagradza, a za co karze.

Wyższa pozycja strony w wyszukiwarce to wspólny mianownik dla działań White Hat SEO i Black Hat SEO. Pierwsze z nich obejmują dozwolone, a nawet wskazane techniki optymalizacyjne, drugie – niedozwolone i zakazane działania. Zanim przejdziemy do najczęściej popełnianych błędów w prowadzeniu działań SEO, przyjrzyjmy się różnicom pomiędzy White Hat SEO i Black Hat SEO.

White Hat SEO

White Hat SEO to działania optymalizujące zgodne z wytycznymi Google. Realizowane są w oparciu o obowiązujące zasady i etykę branży e-marketingowej. Pomimo tego, że wymagają czasu i skrupulatności, przynoszą stabilny i długofalowy efekt, który przekłada się na coraz większą widoczność, ruch na stronie i korzystniejsze ROI. Dodatkowo, działania White Hat SEO budują wizerunek firmy, do której należy dana strona internetowa. Prawidłowo przeprowadzana optymalizacja strony pod kątem wyszukiwarek sprawia, że jest ona wyżej oceniana z perspektywy algorytmów wyszukiwarki. Im lepsza ocena, tym wyższa pozycja w wyszukiwarce na dane frazy.

Optymalizacja “spod białego kapelusza” obejmuje działania bazujące na obserwacji zachowań robota indeksującego oraz wytycznych Google. Search Quality Rater Guidelines to jeden z nich – Google informuje w dokumencie, na jakie elementy strony zwraca uwagę podczas analizowania serwisów. Chociaż wiele elementów może ewoluować. Warto śledzić je na bieżąco, aby uwzględniać je przy tworzeniu własnych treści na stronę.

Działania White Hat SEO obejmują:

  • optymalizowanie struktury strony pod kątem podstron i kategorii,
  • optymalizowanie profili linków (linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne, pozyskiwanie wysokiej jakości odnośników),
  • optymalizowanie techniczne kodu serwisu,
  • optymalizacja treści (odpowiednia prezentacja treści, stosowanie nagłówków, nasycenie tekstu słowami kluczowymi, częstotliwość publikowania treści),
  • optymalizacja strony pod względem działania (responsywność, wykluczenie skryptowego języka programowania JavaScript, ograniczenie elementów spowalniających działanie strony).

Black Hat SEO

Black Hat SEO to praktyki optymalizacyjne, które są niezgodne z wytycznymi Google. Działania SEO z tzw. “czarnego kapelusza” mogą przynieść pożądany efekt w krótszym czasie – dlatego stosowane są przez wiele osób zajmujących się pozycjonowaniem strony. Pomimo tego, nie warto ich praktykować, ponieważ przynoszą krótkotrwały efekt.

Po pierwsze, Black Hat SEO może ściągnąć na nas karę od Google w postaci filtra obniżającego pozycję strony na określone frazy, po drugie – całkowicie wykluczyć stronę z indeksu wyszukiwania. Usuwanie filtra Google jest możliwe, ale czasochłonne i wymaga szeregu skomplikowanych działań. Jeśli chodzi o wykluczenie strony z indeksu wyszukiwania jest o wiele gorzej. W obu przypadkach warto zaczerpnąć rady u agencji SEO, która zajmuje się rozwiązywaniem tego typu problemów.

Zakazane działania Black Hat SEO i sposób na ich rozwiązanie

Keyword stuffing

“Upychanie” słów kluczowych w treści na stronie internetowej to ważna pozycja na liście zakazanych technik Black Hat SEO. Polega na sztucznym wypełnieniu sekcji META wybranymi słowami kluczowymi w dokumencie HTML.

Typowym działaniem Keyword stuffing jest wielokrotne umieszczanie tej samej frazy w obrębie jednego tekstu. Sztuczne zwiększanie ilości słów kluczowych na danej podstronie jeszcze do niedawna przynosiło efekt – roboty Google dawały się oszukać, liczyły słowa kluczowe, nie zwracając uwagi na ich jakość. Dziś algorytm indeksujący stronę skupia się na jakości, a nie ilości słów kluczowych. Każda powielona fraza zostaje uznana za spam na stronie, która automatycznie spada w rankingu wyszukiwań.

Walka z Keyword stuffing dotyczy również ukrytych fraz. W ramach Black Hat SEO umieszcza się je w tle lub stosuje rozmiar czcionki 0 – użytkownik ich nie zauważy, a robot policzy i wzmocni pozycję strony w kontekście nasycenia tekstu słowami kluczowymi. I w tym przypadku algorytm Google poradzi sobie z niedozwolonymi praktykami, więc nie warto tracić czasu na zajmowanie się Keyword Stuffing.

Jak to naprawić?

Jeśli zastosowałeś któreś z wymienionych wyżej praktyk Keyword stuffing, możesz się jeszcze wycofać. Aby zdążyć przed wymierzeniem kary od Google, wybierz wartościowe słowa kluczowe, dopasowane do branży, w której działasz. Oprócz selekcji najważniejszych słów kluczowych, wybierz frazy long tail, które są bardziej szczegółowe i dają Ci przewagę nad konkurencją. 

Protipy

  • Stosuj się do zasad gramatycznych i odmieniaj wyrazy. Słowa kluczowe użyte wyłącznie w mianowniku brzmią nienaturalnie i wzbudzają niechęć użytkowników.
  • Stawiaj na jakość, a nie na ilość. Pamiętaj, że przesycenie strony słowami kluczowymi może doprowadzić do przeoptymalizowania strony i obniżeniem jej pozycji w rankingu Google!

Cloaking

Cloaking, czyli “maskowanie”, to prezentowanie zawartości strony, która inaczej wyświetla się użytkownikowi, a inaczej robotowi indeksującemu Google. Oszukiwanie algorytmu oceniającego stronę ma na celu ukrywanie pewnych treści, jednak roboty Google są w stanie szybko wykryć tego typu praktyki i surowo za nie ukarać.

Jak to naprawić?

Stosuj treści odnoszące się do zawartości strony. Pamiętaj, że robot Google ocenia nie tylko zgodność treści, ale i jej tematykę. Pisz o tym, czym się zajmujesz, a w razie potrzeby przejrzyj strony internetowe należące do konkurencji. Być może znajdziesz na nich coś, co zainspiruje Cię do napisania własnego artykułu?

Protipy

Jeśli nie masz pomysłu na ciekawą treść, odwiedź strony typu Google Trends. Znajdziesz tam nie tylko interesujące treści, ale i topowe artykuły, które cieszą się największą popularnością. Dzięki narzędziu możesz porównywać wyniki wyszukiwania na określone frazy!

Treść niskiej jakości

Kopiowanie treści z innych stron czy umieszczanie automatycznie wygenerowanych treści zdarzają się naprawdę często. Leniwi właściciele stron, którzy stosują tego typu techniki Black Hat SEO, mogą ściągnąć na siebie karę – i to nie tylko od robota indeksującego Google. Kradzież treści z innych portali to łamanie prawa autorskiego, które w ostatnim czasie zostało jeszcze bardziej zaostrzone. Jedynym odstępstwem od publikowania obcych treści na naszej stronie jest zgoda autora lub cytat i podanie jego źródła.

Jak to naprawić?

Zadbaj o unikalne treści, które nie powtarzają się na żadnej innej stronie. Oprócz wysokiej noty od robota indeksującego Google, zdobędziesz sympatię użytkowników, którzy chętnie przeczytają o czymś nowym. 

Protipy

Ciekawe treści umieść w zakładce Blog lub Aktualność – dodawane na bieżąco treści jeszcze bardziej wzmocnią Twoją stronę.

Linki niskiej jakości

Ranking stron w wyszukiwarce Google uwzględnia również wartość strony. Jeszcze kilka lat temu każdy użytkownik mógł ją w prosty sposób sprawdzić za pomocą tzw. Page Rank. Witryny oceniane były w skali od 1 do 10, gdzie im większa liczba, tym lepsza strona. Dzisiaj jesteśmy w stanie samodzielnie ocenić stronę internetową, a wartościowanie nadal funkcjonuje i wykorzystywane jest do tzw. link buildingu.

Linki wychodzące ze stron o wysokiej wartości wzmacniają te, które mają niższą ocenę w opinii Google. Dzięki temu słabsze strony lepiej się pozycjonują. W przypadku link buildingu ważna jest nie tylko jakość, ale i ilość linków przychodzących na daną stronę. I tu zaczynają się niedozwolone działania Black Hat SEO. Właściciele stron, którzy chcą szybko zbudować sobie wysoką pozycję w wyszukiwarce stawiają na ilość, a nie na jakość linków. Korzystają ze stron o niskiej ocenie, a nawet kupują linki. W efekcie do strony prowadzi wiele odnośników, które i tak zweryfikuje robot Google.

Jak to naprawić?

Zainwestuj w wartościowe linki dofollow. Korzystaj z zaufanych i zabezpieczonych stron, a szerokim łukiem omijaj te, które reklamują się “500 linkami w jeden dzień”. Jeśli nie jesteś pewien, które strony oferują wartościowe linki, skorzystaj z pomocy agencji SEO. Eksperci od pozycjonowania na podstawie profesjonalnych narzędzi zagwarantują Ci wartościowe i bezpieczne linki.

Protipy

Pamiętaj, że zawsze możesz podzielić się swoją treścią w serwisach branżowych, na forach internetowych lub w social mediach. Jeśli jest ciekawa i przydatna, z pewnością zostanie udostępniona, a to już link do Twojej strony! Dzielenie się treścią z innych stron jest równie dobrym pomysłem – może wywołać efekt wzajemności.

Inne błędy popełniane podczas optymalizacji strony www

Duplicate Content

Powielone treści to jeden z najczęściej spotykanych błędów na stronach internetowych, zbudowanych z podstron lub katalogów. Ta sama treść, pojawiająca się na wielu podstronach w obrębie tej samej witryny, sprawia, że robot indeksujący Google widzi identyczną zawartość i może potraktować ją jako spam. Strona zawierająca zduplikowaną treść jest małowartościowa dla algorytmu Google, który w ostatnim czasie szczególnie bierze pod uwagę jakość treści. Zarówno robot, jak i żywy odbiorca naszego komunikatu, muszą odnaleźć w tekście coś unikalnego, niepowtarzalnego i wartościowego.

Jak to naprawić?

Zadbaj o treść – to ona stanowi największą wartość z perspektywy użytkownika i robota oceniającego stronę. Nie bez przyczyny mówi się, że Content is the King – marketing treści to absolutna konieczność, jeśli chcesz zaistnieć w świecie online, przebić się przez konkurencję i dotrzeć z ofertą do wybranej grupy docelowej. Stwórz unikalną i niepowtarzającą się nigdzie indziej treść, która będzie angażująca, ciekawa i przydatna dla Twoich potencjalnych klientów. Jeśli prowadzisz stronę internetową sprawdź, czy opisy produktów nie duplikują się. Być może czeka Cię dużo pracy, ale uwierz, że naprawdę warto zainwestować w dobry content.

Protip

Podczas tworzenia unikalnych treści nie zapominaj o SEO. Nasycenie tekstów słowami kluczowymi zwiększy widoczność contentu w wyszukiwarce i podniesie pozycję Twojej strony w rankingu Google.

Błędy w optymalizacji strony internetowej mogą zdarzyć się każdemu – samodzielne pozycjonowanie witryny jest możliwe, ale ryzykowne. Może przynieść dużo korzyści w krótkim czasie, ale równie szybko poważnie zaszkodzić witrynie. Kara za stosowanie Black Hat SEO może spowodować znaczny spadek pozycji strony w wyszukiwarce lub całkowite wykluczenie jej z indeksu.

Jak pozycjonować stronę www?

Jeśli chcesz dowiedzieć się, czy na Twojej stronie są błędy lub działania z zakresu Black Hat SEO, napisz do nas. Zajmujemy się optymalizacją stron i sklepów internetowych pod kątem struktury, działania i zawartości. Oferujemy skuteczne działania pozycjonujące, wartościowy content marketing oraz szczegółową analizę widoczności i pozycji względem konkurencji. Dodatkowo, zajmujemy się usuwaniem filtru Google i podpowiadamy, jak przywrócić stronę internetową na wyższą pozycję.

Napisz do nas

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bądź na bieżąco