“Błąd 404”, “Error 404”, “Page not found” czy “Strony nie odnaleziono” to komunikaty, które wywołują irytację u użytkowników i lekki atak paniki u SEO-wców. Informują, że strona nie jest dostępna – zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarki. Być może użytkownik źle wpisał adres URL, jednak tego typu błąd może być również efektem usunięcia lub przeniesienia serwisu przez właściciela bez poprawnej modyfikacji adresu URL. Wyjaśniamy, co oznacza błąd 404 i podpowiadamy, jak się go samodzielnie pozbyć.

Co oznacza błąd 404 not found?

Komunikat 404 to błędny kod odpowiedzi. Odnosi się do podstrony znajdującej się w wynikach wyszukiwania Google, która nie została odnaleziona podczas ostatniej wizyty robota indeksującego. Informuje nas o tym, że użytkownik wchodzący na stronę główną lub daną podstronę, odwołuje się do lokalizacji lub pliku, które nie istnieją.

Page not found a błąd serwera – czym się różnią?

Błąd “Page not found” często mylony jest z błędem “Server not found”. W przypadku błędu 404 użytkownik może komunikować się z serwerem, ale nie może otrzymać odpowiedzi na wprowadzone zapytanie.

Błąd 404 – dlaczego pojawia się na stronie użytkownika?

  • Na Twojej stronie błąd 404 może pojawić się z kilku powodów. Sprawdź najczęstsze przyczyny występowania tego komunikatu!
  • Dany adres URL może być chwilowo niedostępny z uwagi na moderację lub budowę,
  • złe przekierowanie domeny na katalog, który umieszczony jest na innym serwerze,
  • usunięcie konkretnych podstron lub całej strony,
  • niewyczyszczone pliki cache (pamięci podręcznej) i pliki cookies (ciasteczka),
  • niewłaściwy adres URL strony lub podstrony,
  • brak uprawnień CHMOD (przyzwolenia do zmiany praw dostępu do pliku w systemach uniksowych),
  • wprowadzenie zmian w zawartości pliku .htaccess,
  • wyłączenie modułu serwera Apache (mod_rewrite),
  • złośliwe oprogramowanie, które wymusza komunikat błędu na określonych stronach lub podstronach,
  • zdefiniowanie podstrony jako błędnej.

Jak naprawić błąd 404?

Odśwież stronę

Czasem okazuje się, że strona jest przenoszona lub przebudowywana i tylko czasowo niedostępna. Wciśnięcie przycisku CTR+F5 lub CTR+R powinno być pierwszą czynnością, jaką wykonasz w przypadku błędu 404.

Wyczyść pliki pamięci tymczasowej i ciasteczka

Może okazać się, że wina leży po stronie plików cache i cookies. Zwłaszcza jeśli strona wyświetla się prawidłowo na innych nośnikach – smartfonach czy tabletach.

Sprawdź przekierowanie domeny

​Jeśli odświeżenie strony nie pomogło, a błąd 404 wyświetla się na każdym urządzeniu, przeanalizuj, czy przekierowanie zostało przeprowadzone poprawnie. Być może trafiło na inny serwer, dlatego ten właściwy nie może go odnaleźć.

Wykonaj kopię bezpieczeństwa

​Podczas sprawdzania przekierowywań może okazać się, że domena została usunięta. Kopia bezpieczeństwa powinna pomóc w odzyskaniu utraconych plików.

Przekieruj stronę na inny adres

​Pomimo tego, że stworzyłeś nową stronę, użytkownicy nadal będą trafiać na starą. Dlaczego? Ponieważ została już zindeksowana w wyszukiwarce. Jedynym ratunkiem jest przekierowanie jej na nowy adres, o ile taki istnieje.

Sprawdź uprawnienia CHMOD

​Kiedy wraz z błędem 404 pojawia się komunikat o braku uprawnień dostępu, możesz być pewien, że chodzi o CHMOD. Jeśli je masz, sprawdź ustawienia uprawnień, które może się różnić w zależności od CMS.

Użyj programu antywirusowego

​Zdarza się, że przyczyną błędu 404 jest złośliwe oprogramowanie zainstalowane na urządzeniu. Warto zainwestować w program antywirusowy, który powinien poradzić sobie z wirusem nadającym błąd 404 stronie.

Sprawdź adres URL

Zdarza się, że błąd 404 na Twojej stronie wynika z bardziej prozodycznej przyczyny – literówki, użycia znaku specjalnego lub znaku diakrytycznego. Jeśli nie możesz namierzyć właściwej podstrony, wpisz w wyszukiwarkę frazy z nią związane – Google pomoże Ci ją namierzyć.

Nieocenioną pomocą jest w tym przypadku Google Search Console. To narzędzie, które dostarcza wielu przydatnych informacji na temat serwisu pozwalających na kompleksową analizę strony www. Z Google Search Console na co dzień korzystają nasi specjaliści SEO, tak aby na bieżąco kontrolować serwisy klientów i niezwłocznie poinformować w przypadku jakichkolwiek błędów lub awarii.

Jeśli nigdy nie korzystałeś z Google Search Console, warto rozważyć nawiązanie współpracy z naszą organizacją – doświadczeni eksperci dokonają analizy Twojej strony www w profesjonalny i kompleksowy sposób. Dowiesz się, czy w serwisie znajdują się jakiekolwiek błędy i oszczędzisz czas oraz energię, nie musząc zapoznawać się od podstaw z Google Search Console.

Jaki wpływ na stronę www ma status 404 not found?

Błąd 404 jest bagatelizowany przez wielu właścicieli stron. Pojawiający się na jednej spośród kilkudziesięciu podstron, wpisywany jest na listę zadań do zrobienia w niedalekiej przyszłości, która w praktyce okazuje się bardziej odległa. Im dłuższa zwłoka z pozbyciem się problemu, tym gorzej dla całego serwisu. Błąd 404 to problem z indeksowaniem strony, czyli odczytywaniem strony przez robota wyszukiwarki.

Według opinii Google błędy 404 nie wpływają bezpośrednio na pozycjonowanie konkretnej witryny, jednak ich obecność zdecydowanie nie wpływa pozytywnie na stan strony www. Dlaczego? Dla algorytmów Google jedną z najważniejszych kwestii podczas analizy strony jest zachowanie użytkowników w witrynie. A nic bardziej nie irytuje osób odwiedzających stronę internetową niż błąd 404. Jeśli nie będą mogli dotrzeć do treści, które ich interesują, szybko opuszczą Twoją witrynę. To będzie sygnał dla robotów Google, że content na stronie nie spełnia oczekiwań użytkowników. Z kolei wysoki współczynnik odrzuceń może mieć negatywny wpływ na SEO, przez co strona będzie miała trudności z osiąganiem wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Błąd 404 – pytania i odpowiedzi

Błąd 404 i komunikat „nie znaleziono strony” to zmora wielu właścicieli firm, ponieważ awarie często zdarzają się w najmniej oczekiwanym momencie. Poniżej zebraliśmy najczęściej pojawiające się pytania dotyczące tego powszechnego błędu w obrębie witryny.

Co może generować błędy 404 adresów URL, które nigdy nie istniały?

Szczególnie frustrujące są pojawiające się błędy 404 w raporcie Google Search Console dla witryn, które nigdy nie widniały na Twojej stronie. Z doświadczenia wiemy, że takie sytuacje mogą mieć różne przyczyny. Jednymi z najpopularniejszych źródeł tego problemu są błędne linki w obrębie witryny, które prowadzą do nieistniejących adresów www. Równie powszechną przyczyną błędów 404 dla nieistniejących stron jest caching – to sytuacja, kiedy Google zapamiętuje starą wersję witryny oraz jej adresów. Ataki hackerskie również zdarzają się częściej niż byśmy chcieli – a to one mogą generować bardzo dużo spamerskich i błędnych linków, które prowadzą do strony www.

Jak sprawdzić błędy 404?

Błędy 404 można wykryć za pomocą kilku sprawdzonych narzędzi oraz sposobów. W przypadku narzędzi eksperci najczęściej korzystają ze Screming Frog oraz wspomnianego już wcześniej Google Search Console. Za pomocą tych systemów możliwe jest również przeprowadzenie zaawansowanej analizy źródła wystąpienia błędu 404.

Czym różni się błąd 404 od błędu 410?

Lista błędów, które mogą pojawić się na ekranie użytkownika odwiedzającego Twoją stronę jest długa. Wiele osób myli błąd 404 z innym często pojawiającym się komunikatem o błędzie 410. Czym różnią się te błędy? Kod 404 to informacja o tym, że dany zasób (np. konkretna strona lub podstrona) nie został odnaleziony. Z kolei kod 410 to sygnał świadczący o stałym usunięciu zasobu.

Potrzebujesz pomocy agencji SEO?

Dobrze wiemy, że są problemy, z którymi trudno poradzić sobie na własną rękę. Błędy w indeksacji, przekierowaniach czy w budowie strony wymagają interwencji specjalistów SEO. Jako Strategiczni.pl oferujemy pomoc przy optymalizacji stron i sklepów internetowych, działania reklamowe i doradztwo e-commerce.

Sprawdź ofertę

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się