okładka wpisu blogowego Marty

Za każdym razem, kiedy użytkownik odwiedza dowolną stronę w internecie, za kulisami tego, co wyświetla się na ekranie, zachodzą różnorodne interakcje oraz procesy związane z serwerem. Dzięki nim witryna może poprawnie działać. W dzisiejszym wpisie bierzemy na tapet błąd 500, który jest jednym z kodów odpowiedzi HTTP. Serwer wysyła je w postaci krótkich notatek po otrzymaniu żądania wyświetlenia danej strony. Tego typu odpowiedzi są cennym źródłem informacji dla programistów oraz właścicieli witryn, którzy dzięki znajomości kodów odpowiedzi HTTP są w stanie rozwiązać problem i naprawić błędy konfiguracyjne na stronie www. Co oznacza komunikat HTTP error 500? Jakie są jego możliwe przyczyny? Jak pozbyć się błędu 500? Jeśli dotąd nie znalazłeś odpowiedzi na te pytania, zapraszamy do lektury!

Co to jest HTTP error 500 czyli Internal server error 500?

Wewnętrzny błąd serwera (500 internal server error) to błąd po stronie serwera, do którego użytkownik próbuje uzyskać dostęp. Jest to błąd ogólny i wyświetla się w sytuacjach, kiedy serwer nie był w stanie precyzyjnie określić przyczyny błędu. W praktyce oznacza to, że serwer nie znalazł innego kodu błędu 5xx, który mógłby bardziej szczegółowo poinformować, na czym polega problem. Aby zapobiec ponownemu pojawianiu błędu 500, administratorzy strony www rejestrują czasem odpowiedzi na błędy, takie jak HTTP error 500 opatrując je dodatkowymi informacjami na temat żądania.

Najczęstsze komunikaty informujące o pojawieniu się błędu http 500:

  • 500 Internal Server Error,
  • HTTP 500 – Internal Server Error,
  • Temporary Error (500),
  • Internal Server Error,
  • HTTP 500 Internal Error,
  • 500 Error,
  • HTTP Error 500,
  • That’s an error.

Wewnętrzny błąd serwera – jak powstaje?

W odróżnieniu od innych do błędów, które są odpowiedzią na konkretne nieprawidłowości w (np. błąd 404), błąd 500 – Internal Server Error jest błędem ogólnym i trudno go zdiagnozować, określając przyczynę. Wśród różnych powodów powstawania error 500 są między innymi:

  • przeciążenie serwera liczbą zapytań,
  • błąd w skryptach,
  • błąd w pliku .htaccess,
  • błędne ustawienie poziomu dostępu do plików.

Duża rozbieżność przyczyn powstawania 500 internal server error sprawia, że diagnozowanie problemu zajmuje często wiele godzin. Z tego powodu warto monitorować postęp prac na bieżąco, co na pewno przyspieszy zlokalizowanie fragmentu kodu, który zawiera błędy. Dobrą praktyką jest także wykonanie kopii zapasowej plików, w razie gdyby naprawa błędu http 500 zakończyła się niepowodzeniem.

Błąd http 500 jak naprawić?

W związku z tym, że błąd 500 dostarcza nam informacji na wysokim poziomie ogólności, naprawienie go zwykle wiąże się z koniecznością dogłębnej analizy. Zebraliśmy 6 najpopularniejszych sposobów na to, jak zaradzić komunikatowi dotyczącemu Internal Server Error.

  • Zmiana uprawnień plików

Jednym z możliwych scenariuszy pojawienia się błędu 500 jest niepoprawne ustawienie uprawnień dostępu do plików lub folderu. Tego rodzaju uprawnienia są określane w postaci wartości liczbowych. Wartość „755” (rwxr-xr-x) jest domyślną konfiguracją, a jej przypadkowa zmiana może doprowadzić do komunikatu „błąd HTTP 500”. Aby wyeliminować błąd, wystarczy nadać wszystkim zasobom wartość „755”.

  • Konfiguracja .htaccess

Jedną z możliwych przyczyn błędu 500 – Internal Server Error jest błędna konfiguracja pliku .htaccess. Nieprawidłowości w regułach przepisywania adresów URL mogą skutkować wewnętrznymi błędami serwera. Skontrolowanie wszystkich ostatnio wprowadzonych zmian pliku .htaccess np. ustawionych przekierowań 301, może okazać się skutecznym rozwiązaniem.

  • Zmiany we wtyczkach i motywach

Strony oparte na popularnych CMS-ach (Systemach Zarządzania Treścią) takie jak WordPress, w odpowiedzi na wykorzystanie niekompatybilnych rozszerzeń i motywów mogą powodować wewnętrzny błąd serwera HTTP 500. W takim wypadku warto sprawdzić, czy źródłem problemu nie są nowe dodatki. Można to zrobić wyłączając je kolejno w bazie danych.

  • Cofnięcie aktualizacji

Wszelkie zmiany we wtyczkach i motywach to nic innego jak aktualizacje. Warto mieć na uwadze, że każda taka zmiana może generować wewnętrzny błąd serwera. Zdarza się, że zaktualizowana wersja systemu powoduje konflikty z innymi częściami witryny i żeby pozbyć się konfliktów między serwerem a stroną, trzeba wrócić do poprzedniej wersji oprogramowania.

  • Wyczyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki

Wyczyszczenie pamięci podręcznej polega na usunięciu plików i danych przeglądania zgromadzonych przez przeglądarkę. Jest to rozwiązanie pomoce, zwłaszcza w rozwiązaniu problemów z wczytywaniem stron internetowych, w tym także przy niektórych błędach serwera HTTP. Warto jednak zachować ostrożność wybierając tę metodę, niektóre ważne informacje mogę zostać bezpowrotnie utracone. Jeśli error 500 dalej się pojawia istnieje jeszcze jedna opcja, aczkolwiek na o wiele bardziej zaawansowanym poziomie jest użycie routera. Po wyłączeniu, a następnie włączeniu urządzenia, które pobiera wówczas dane na nowo. Należy podkreślić, że czyszczenie pamięci podręcznej przeglądarki nie zawsze jest rozwiązaniem 500, ale warto powtarzać tę czynność regularnie, aby uniknąć potencjalnych błędów w przyszłości.

  • Przekroczenie limitu czasu oczekiwania

Przekroczenie limitu oczekiwania oznacza, że żądanie wysłane do serwera nie zostało obsłużone odpowiednio szybko. Przykładowo przyczyną zaistniałego stanu rzeczy może być wydajność serwera lub brak wystraczającego czasu na przetworzenie żądania. Wyjściem z takiej sytuacji jest zwrócenie się do administratora serwera lub zespołem wsparcia technicznego, aby zdiagnozować i naprawić bezpośrednią przyczynę tego błędu. Aby zapobiec pojawieniu się erroru 500 w przyszłość, warto zastosować regułę limitu czasu, czyli ustawienie maksymalnego czasu oczekiwania na wykonanie danego żądania.

  • Inne błędy HTTP

Mimo niskiego prawdopodobieństwa, że serwer błędnie komunikuje kod odpowiedzi HTTP, warto rozważyć opcję, że pomimo wyświetlania komunikatu o błędzie HTTP 500, przyczyną problemów mogą być inne błędy 5xx.

  • Kontakt z dostawcą hostingu

Jeśli zastosowanie przytoczonych wyżej rozwiązań nie przyniosło oczekiwanego rezultatu, warto skontaktować się z usługodawcą hostingowym, ponieważ błąd serwera może wynikać z nieprawidłowości leżących po jego stronie.

Błędy pojawiające się w odpowiedzi na wysłane do serwera żądania nie są rzadkością, dlatego wiedza na ich temat jest przydatna dla każdej osoby, która posiada stronę internetową bądź zajmuje się zarządzaniem jej treściami. W przypadku firm, które nie posiadają działu takiego jak biuro obsługi klienta, warto zadbać, by każdy z pracowników, który posiada dostęp do witryny, był w stanie zdiagnozować przyczynę najpopularniejszych błędów. Często okazuje się, że nieprawidłowościom zgłaszanym przez użytkowników można zaradzić w łatwy sposób.

Błąd 500 internal server jak go unikać?

Wiesz już, co może być przyczyną występowania błędu 500 internal server, a także jak radzić sobie w kryzysowych sytuacjach. Warto jednak poznać sposoby, aby wyeliminować ryzyko pojawienia się podobnych problemów w przyszłości. Wiedza, jak naprawić błąd 500 jest cenna, ale równie przydatne mogą okazać się wskazówki dotyczące metod przeciwdziałania wszelkim errorom. Oto kilka praktycznych sposobów, które możesz wykorzystać w codziennej pracy:

  • regularne tworzenie kopii zapasowych;
  • monitoring wydajności, dzięki narzędziom umożliwiającym wykrywanie błędów;
  • zastosowanie cache, czyli pamięci podręcznej pozwoli na odciążenie serwera.

Wszystkie wymienione metody stanowią dobre praktyki, które pomagają zmniejszyć ryzyko pojawienia się błędu 500. Stosowanie każdej z nich pozwala kompleksowo podejść do zarządzania serwerem i zapobiegać również innym problemom, które naruszałby jego stabilność i efektywność.

Błędy w serwisie wpływają negatywnie nie tylko na wydajność witryny, ale i jej pozycję w wynikach wyszukiwania. Prowadzisz biznes, a Twoja strona internetowa nie przyciąga nowych klientów? Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się