Jak-pisać-newsletter

Obecność firmy w sieci to w dzisiejszych czasach właściwie obowiązek. Bez dobrze skonstruowanej strony i ciekawie prowadzonych social mediów, trudno wyróżnić się na tle licznej konkurencji. Ze względu na natłok informacji, z jakimi użytkownik ma styczność każdego dnia, specjaliści od marketingu główkują, jaki jest najlepszy sposób na zyskanie nowych, ale i utrzymanie stałych klientów. Jednym z coraz częściej wykorzystywanych narzędzi do przyciągnięcia uwagi grup docelowych jest newsletter. Na czym polega? Jakie niesie za sobą korzyści? Czy darmowe programy wystarczą do stworzenia ciekawej oraz estetycznej wiadomości? Dowiesz się tego z poniższego tekstu. Miłego czytania!

Co to jest newsletter?

Newsletter to forma systematycznie przesyłanych subskrybentom maili, których zawartość ma na celu m.in.:

  • przyciągnąć uwagę nowej grupy potencjalnych klientów,
  • zachęcić stałych klientów do kontynuowania współpracy,
  • dotrzeć do licznej grupy odbiorców nie generując wysokich kosztów oraz godzin pracy,
  • poprawić konwersję,
  • przekazywać informacje z określonej branży w celu poszerzania wiedzy czytelników newslettera,
  • przypieczętować reputację eksperta w swojej dziedzinie,
  • pokazać markę osobistą czy firmową od „ludzkiej strony”.

Należy jednak pamiętać, że newsletter nie może wyglądać jak każda inna generyczna wiadomość. Powinna wyróżniać go nie tylko wartościowa treść, ale również wygląd. Na szczęście w Internecie można znaleźć wiele darmowych jak i płatnych systemów, które pomagają w tworzeniu wysokiej jakości newsletterów. Ale o nich później. Najpierw omówmy elementy, o jakich należy pamiętać korzystając z powyższej metody i co może zadecydować o zaangażowaniu subskrybentów.

Czy-newsletter-to-narzedzie-dla-Ciebie

Jakie elementy musi zawierać dobry newsletter?

Jak w każdej metodzie, czy narzędziu marketingowym oprócz krzty kreatywności potrzebna jest również skuteczna i dopracowana struktura. Konstruując newslettera, trzeba mieć na uwadze kilka istotnych elementów, bez których trudno uniknąć wylądowania na liście SPAM. Co musi zawierać wiadomość?

Chwytliwy tytuł

Do skrzynki Twojego odbiorcy na co dzień wpadają liczne maile i oferty. Żeby wyróżnić się z tłumu i nie zostać zapomnianym lub usuniętym, musisz stworzyć tytuł, który zachęci do zapoznania się z treścią wiadomości. Jest to pierwsza rzecz, jaką widzi użytkownik. Zwróć się do niego po imieniu, wpisz intrygujące pytanie lub wybierz najciekawszy fragment z treści newslettera. Opcji jest wiele.

Merytoryczne treści

Kiedy już uda Ci się zachęcić do otwarcia wiadomości, musisz też postarać się, aby reszta contentu była wciągająca. Nikt nie wróci do Twojego newslettera jeśli zobaczy, że zawarte w nim informacje są bezwartościowe. Jego zadaniem jest sprawić, że Twoi potencjalni oraz obecni klienci poczują sympatię do Twojej marki i będą chcieli nawiązać współpracę. W tym celu niezbędna jest merytoryka oraz kreatywność.

CTA

Klasyk ze świata marketingu internetowego, a więc hasła zachęcające do akcji (call to action). „Sprawdź już teraz!”, „Przeczytaj nasz tekst!”, „Zapoznaj się z ofertą!”, „Skorzystaj z rabatu!” – to tylko kilka przykładów tego jak przekonać czytelnika do konkretnej czynności. CTA może kierować wzrok na konkretny link lub być buttonem, który po kliknięciu przenosi do odpowiedniej strony.

Klauzula poufności

Odbiorca potrzebuje poczucia bezpieczeństwa. Nikt nie chce kliknąć obcego linku bądź maila i zainfekować swojego urządzenia. W związku z tym upewnij się, że Twój adres mailowy ma zaufaną domenę i nie wzbudzi niczyich podejrzeń. Dzięki temu nie trafisz także automatycznie do SPAM-u.

Ponadto w stopce newslettera koniecznie zawrzyj tzw. disclaimer, w którym poinformujesz użytkownika, dlaczego otrzymał tę wiadomość i do jakich jego danych masz dostęp. Oprócz tego dodaj button, po którego kliknięciu subskrypcja newslettera może zostać anulowana.

Zadbaj-o-spojna-strukture-newslettera

O jakich tematach pisać w wiadomości?

Newsletter to idealne miejsce na przedstawienie swoim odbiorcom swojego punktu widzenia, doświadczeń i codzienności. Rodzaje treści mogą być różne i dostosowane do tematów z Twojej branży. Inaczej prezentować się będzie np. galeria sztuki nowoczesnej, a inaczej agencja reklamowa. Ale są pewne stałe sekcje, które warto zawrzeć w swoim newsletterze, niezależnie od poruszanej w nim dziedziny. Należą do nich:

Firma „od zaplecza”

Twoja firma obchodziła urodziny? Rozpoczęliście współpracę z dużym klientem? Zbliża się data organizowanego przez Was wydarzenia? Poinformuj o tym subskrybentów i pokaż, w jaki sposób świętujecie swoje osiągnięcia.

Newsy z branży

Daj znać, że wiesz „co w trawie piszczy”. Bycie na bieżąco z nowościami ze świata Twojej branży jest niezbędne, aby uwiarygodnić obraz lidera na rynku. Dzięki pogłębianiu swojej wiedzy i dzieleniu się nią możesz zagwarantować klientom usługi na najwyższym poziomie.

Informacje o nowościach i promocjach

Podejmowane przez Twoją firmę działania marketingowe mają na celu poprawić wyniki konwersji. Dlatego w newsletterze nie bój się pokazać swojej atrakcyjnej oferty. Ale nie bombarduj klientów cennikami i nachalnymi komunikatami. Wystarczy, że podkreślisz, że dzięki subskrypcji newslettera mają dostęp do wyjątkowych nowości i promocji, stworzonych specjalnie dla nich. Możesz zamieścić button z napisem „Zapisz się” czy „Skorzystaj”, który przekieruje czytelnika do formularza ofertowego. Kody rabatowe wyłącznie dla odbiorców newslettera to także zachęta do kontynuowania subskrypcji.

Odsyłacz do bloga firmowego

Koniecznie zamieść linki do Twojego bloga firmowego. Dzięki temu masz szansę na poprawę ruchu na stronie i znalezienie nowych wiernych czytelników. Na blogu możesz tworzyć teksty nawet na kilkadziesiąt tysięcy znaków. W newsletterze daj tylko ich podsumowanie, które zachęci do przeczytania więcej po kliknięciu linka. W ten sposób utwierdzisz swoją pozycję eksperta w Twojej branży.

Zawartosc-newslettera-musi-pasowac-do-Twojej-marki

O czym należy pamiętać, pisząc newsletter?

Najprawdopodobniej nie tylko Twoja firma postanowi wysyłać newslettery do swoich potencjalnych jak i stałych klientów. Duża konkurencja oznacza, że aby zapaść w pamięć, trzeba się czymś wyróżnić. Ale unikatowość to nie jedyna ważna cecha. O czym jeszcze nie możesz zapomnieć?

Wysyłaj wiadomości regularnie

Do skrzynki klienta musisz trafiać systematycznie. Zastanów się jak często jesteś w stanie zebrać komplet wartościowego contentu, który zadowoli Twoich odbiorców. Bezsensowne będzie pisanie wiadomości każdego dnia, jeśli ich zawartość nikogo nie zainteresuje. Ponadto może wywołać irytację, a Twoja ciężka praca wyląduje w koszu lub trafi na listę SPAM. Dlatego częstotliwość korespondencji musi być uzależniona od potrzeb subskrybentów oraz ilości angażującego contentu, jaki jesteś w stanie utworzyć w danym przedziale czasowym. Ale nie rób tego zbyt rzadko! Newsletter ma być sposobem na utrwalenie obrazu Twojej marki w pamięci kontrahentów i subskrybentów. Więc zadbaj o to, aby o Tobie nie zapomnieli.

Zadbaj o responsywność

Pamiętaj, że nie każdy z użytkowników będzie chciał przeczytać maila na desktopie. Twój newsletter musi wyglądać równie dobrze na laptopie, co na smartfonie, tablecie czy innym urządzeniu. Upewnij się, że wszystkie dodane grafiki, linki i inne elementy wyświetlają się poprawnie. Istotę wersji mobilnej podkreśla np. Mobile First Index praktykowany przez Google. Więcej na ten temat możesz dowiedzieć się z naszego artykułu – Nadchodzi Mobile First Index. Jak przygotować się na nie taki nowy algorytm Google?

Pamiętaj o czytelności i przejrzystości

Odbiorca nie powinien mieć problemu w zrozumieniu tego, co znajduje się w treści newslettera. Upewnij się, że granice między każdym wątkiem są wyraźne i nie zlewają się w jedną całość. Nie ma potrzeby przesycania maila grafikami. Powinny stanowić jedynie urozmaicenie, ale nie odciągać uwagi od istotnych komunikatów – linków do bloga firmowego czy oferty promocyjnej. Stosuj pogrubienia, kursywę i wyraziste kolory, aby wyróżnić najważniejsze elementy.

Pisz zwięźle i na temat

Newsletter to nie miejsce na tworzenie esejów. Jeżeli poruszasz zawiłe i rozbudowane tematy wystarczy, że napiszesz do nich krótkie wprowadzenia, a po więcej informacji odeślesz do źródeł. Twoi subskrybenci chcą otrzymywać esencję najważniejszych wydarzeń z życia Twojej firmy oraz branży. Jeżeli będą chcieli zagłębić się w szczegóły, mogą to zrobić poprzez kliknięcie linku. Pamiętaj, żeby kierować do wartościowych i zaufanych stron, a także nie zapominać o linkowaniu do własnej domeny.

Zapoznaj odbiorców ze swoimi mediami społecznościowymi

Social media to istotne narzędzie służące do komunikacji z klientami i budowania świadomości marki wśród użytkowników. Właśnie dlatego w newsletterze warto zamieścić link do danych profili na Facebooku, Instagramie, LinkedInie, Twitterze, czy innych portalach, na których Twoja firma jest aktywna. Dzięki temu adresat ma możliwość jeszcze lepszego poznania Twojego biznesu i zainteresowania się nim.

Czy-wyglad-newslettera-to-wszystko

Z jakich darmowych systemów możesz korzystać przy tworzeniu newslettera?

Stworzenie dobrego newslettera to nie lada wyzwanie. Nie każdy posiada wysokie kwalifikacje w pisaniu kodu, ale na szczęście z pomocą przychodzą liczne systemy, z których skorzystać mogą nawet najmniej doświadczone osoby. Wiele z nich posiada zarówno wersje darmowe jak i płatne, dzięki czemu możesz zdecydować, która opcja najlepiej spełnia Twoje oczekiwania i potrzeby. Wśród najczęściej używanych systemów znajdują się m.in. FreshMail, MailPoet, EmailLabs, MailerLite i MailChimp. Ich oferty różnią się przede wszystkim pod względem liczby subskrybentów, do których można wysyłać newslettera oraz liczby dostępnych szablonów. Posiadają także różne formy pobierania ewentualnych opłat.

narzędzia do newslettera

Wiesz już, o czym chcesz pisać? Jesteś w stanie odpowiedzieć na pytanie – co to jest newsletter? Pamiętaj o naszych wskazówkach, wybierz właściwy system do programowania newsletterów i zacznij przyciągać tłumy subskrybentów. Powodzenia!

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się