04 sierpnia, 2021

Co warto wiedzieć, gdy zaczynasz pozycjonować stronę internetową? Poznaj 5 najważniejszych zagadnień

Tagi: ,

Strategiczni.pl

notatnik na biurku - zdjęcie główne

Właśnie zgłębiasz swoją wiedzę na temat pozycjonowania? Chcesz, aby Twoja strona internetowa została zoptymalizowana i poprawiła swoją widoczność w wynikach wyszukiwania Google? Rozmawiasz ze specjalistą SEO i używane przez niego pojęcia są dla Ciebie kompletnie obce? Pozycjonowanie strony nie jest łatwym procesem, ale to nie powinno zniechęcić Cię do odkrywania tematu. Na dobry początek wybraliśmy 5 terminów związanych z pozycjonowaniem. To nasz podstawowy słownik pojęć i wprowadzenie do świata SEO.

Pozycjonowanie – pojęcia i inne informacje

POZYCJONOWANIE STRON – o co w tym wszystkim chodzi?

Zacznijmy od najważniejszego, czyli wyjaśnienia kluczowego pojęcia. Czym jest pozycjonowanie stron? To szereg czynności, które są podejmowane na stronie internetowej, ale również poza nią. Wszystko to po to, aby Twoja witryna zdobyła wysoką pozycję w wyszukiwarce. Gdy użytkownicy wpisują do niej zapytanie, otrzymują wyniki pod postacią adresów stron internetowych. To na tych stronach użytkownik ma znaleźć odpowiedź na swoje pytanie. Jeżeli będzie tam również Twoja witryna, masz okazję zapewnić jej większe zainteresowanie odbiorców i wpłynąć na ruch w serwisie. To z kolei przełoży się na rozpoznawalność Twojej marki i większą sprzedaż. Dla nikogo nie jest już zaskoczeniem, że odbiorcy, gdy szukają czegoś w Google, polegają na wynikach, które pojawiają się na topowych pozycjach. Dlatego tak wielu właścicieli stron chce tam być, a konkurencja wcale nie odpuszcza.

Pozycjonowanie stron a SEO

Polscy specjaliści używają dwóch pojęć – pozycjonowanie stron i SEO (z ang. Search Engine Optimization). Dla jednych są to synonimy. Inni natomiast uważają, że terminy te mają ten sam cel – zwiększenie widoczności w wynikach wyszukiwania, ale obejmują zupełnie różne działania. Według nich pozycjonowanie stron to szersze pojęcie, na które składa się:

  • techniczna optymalizacja strony internetowej
  • link building, czyli pozyskiwanie linków odsyłających do witryny internetowej
  • content marketing, czyli m.in. tworzenie treści według wytycznych z wybranymi słowami kluczowymi

Natomiast SEO w tym przypadku to jedynie techniczna optymalizacja strony i treści.

Wspomnijmy jeszcze, że pozycjonowanie stron odpowiada za pojawienie się w bezpłatnych lub inaczej organicznych wynikach Google. Oznacza to, że nie musisz płacić za swoją widoczność amerykańskiej firmie z Mountain View. Pozycje w wyszukiwarce są uzależnione od odpowiednich działań SEO.

Przykład organicznych wyników wyszukiwania po wpisaniu zapytania meble ogrodowe

Widok witryny w wynikach wyszukiwania w Google

Chcesz dowiedzieć się więcej o pozycjonowaniu? Przeczytaj nasze artykuły:

SŁOWA KLUCZOWE, czyli na czym stoi pozycjonowanie stron

Słowa kluczowe, keywords lub frazy kluczowe – tak w branży SEO nazywa się zapytania, które użytkownicy wpisują do okna wyszukiwarki Google. Są one w mniejszym lub większym stopniu odzwierciedleniem potrzeb odbiorców.

Słowa kluczowe - zapytanie w wyszukiwarce

Przykład zapytania w wyszukiwarce Google

Specjaliści SEO wykorzystują te zapytania w optymalizacji serwisów. Dlatego tak ważne jest, aby zacząć pozycjonowanie strony od doboru odpowiednich fraz kluczowych powiązanych z Twoim biznesem. Od tego zależy, czy przyciągniesz do swojej strony internetowej właściwe osoby. Jeżeli traktujesz pozycjonowanie swojej strony internetowej poważnie, powinieneś budować jej architekturę, biorąc pod uwagę właśnie frazy kluczowe i uwzględnić je w menu głównym, w nazwach kategorii, podkategorii i produktów, a także przy tworzeniu treści na Twoją stronę internetową (w opisach kategorii, produktów i na firmowym blogu). Frazy kluczowe mogą być krótkie jednowyrazowe lub stanowić naprawdę rozbudowane wyrażenia. Istnieje kilka rodzajów słów kluczowych i właśnie teraz poświęcimy im więcej uwagi.

Rodzaje słów kluczowych:

  • ogólne słowo kluczowe – jest to fraza, jak sama nazwa wskazuje, o ogólnym znaczeniu. Trudno powiązać ją z intencją użytkownika. Przykład? Kiedy internauta wpisuje do wyszukiwarki Google zapytanie meble, trudno odgadnąć, czy właśnie szuka inspiracji, czy też może dobrego stolarza. Zazwyczaj ogólne frazy charakteryzuje duża konkurencyjność. Trzeba włożyć wiele pracy w pojawienie się na wysokich pozycjach. Minusem tego rodzaju słów kluczowych jest to, że ściągają ruch, ale zazwyczaj są to użytkownicy z różnymi potrzebami, co oznacza, że konwersja nie będzie zadowalająca.

Przykłady ogólnych słów kluczowych

  • słowo kluczowe z długim ogonem (tzw. long tail keyword) – przeciwieństwem ogólnych fraz są konkretne słowa kluczowe, które nazywa się long tail (długi ogon). Ich liczba średnich wyszukiwań jest mniejsza niż w przypadku ogólnych keywordów, ale ze względu na to, że są bardziej rozbudowane, są też bardziej precyzyjne i generują wartościowy ruch. W ich przypadku możemy też mówić o mniejszej konkurencyjności. Nawiązując do meblarskiej tematyki, przykładowa fraza z długim ogonem to meble ogrodowe cena. Możemy wyciągnąć wniosek, że użytkownik sprawdza ceny, ponieważ zamierza urządzić swój ogród.

Przykłady słów kluczowych z długim ogonem

  • brandowe słowo kluczowe – w zapytaniach użytkowników pojawiają się również nazwy marek. Wtedy mamy do czynienia z brandowymi słowami kluczowymi. Tutaj można spodziewać się, że użytkownik chciałby zapoznać się z ofertą i w dalszej kolejności dokonać zakupu. Dlatego o tych frazach mówi się, że generują dużą konwersję.

Przykłady brandowych słów kluczowych

 

  • lokalne słowo kluczowe – te frazy charakteryzuje to, że zawierają lokalizację i są związane z poszukiwaniem lokalnych usług oraz produktów.

Przykłady lokalnych słów kluczowych

Chcesz dowiedzieć się więcej o frazach kluczowych? Przeczytaj nasze artykuły:

AUDYT SEO i startujemy z pozycjonowaniem

Od czego zacząć pozycjonowanie strony internetowej? Od przeglądu jej mocnych i słabych stron. Dlatego specjaliści SEO na początku współpracy proponują audyt SEO. Jest to dokument, który powstaje po szczegółowej analizie strony. Audyt SEO to zbiór bardzo przydatnych informacji. Gdy się z nim zapoznasz, dowiesz się, które elementy na stronie wymagają poprawy, na jakim poziomie jest optymalizacja witryny internetowej i które działania SEO trzeba wdrożyć, aby podnieść pozycje w wyszukiwarce Google. To także kierunek działań dla specjalistów SEO. Audyt SEO to rozkład jazdy, jak pozycjonować Twoją witrynę.

Chcesz dowiedzieć się więcej o audycie SEO i strategii SEO? Przeczytaj nasze artykuły:

LINK tu, LINK tam – dlaczego są ważne dla pozycjonowania?

Wiele elementów ma wpływ na skuteczne pozycjonowanie stron i linkowanie jest jednym z nich. Link, inaczej hiperłącze lub odnośnik, umożliwia przemieszczanie się pomiędzy stronami internetowymi. Ma on postać adresu docelowej strony internetowej, tekstu (anchor) lub grafiki. W praktyce wygląda to tak, że użytkownik klika link i zostaje przeniesiony na określoną witrynę. W procesie pozycjonowania stron ważną rolę odgrywają różne linki, ale dwa rodzaje z nich są szczególnie ważne:

  • linki wewnętrzne – są dodawane w ramach jednej domeny i odsyłają do innych podstron tej domeny. Dlatego mówi się o nich linki wewnętrzne, ponieważ nie kierują użytkowników na zewnątrz, ale pomagają im zapoznać się ze strukturą danej strony internetowej. Dla robotów Google mogą być również wskazówką, jaka jest hierarchia treści.

Linkowanie wewnętrzne - Strategiczni.pl

Przykład linkowania wewnętrznego na Strategiczni.pl

  • linki przychodzące (link building) – w pozycjonowaniu trzeba też zadbać o pozyskiwanie linków z zewnętrznych serwisów, które będą odsyłać użytkowników do Twojej strony internetowej. Link building – tak nazywa się tego rodzaju działania. Jeżeli link building ma być skuteczny, specjaliści SEO powinni pozyskiwać odnośniki z wartościowych i sprawdzonych serwisów. W ten sposób moc rankingowa tych stron internetowych zostanie przeniesiona również na Twoją witrynę.

Chcesz dowiedzieć się więcej o linkach? Przeczytaj nasze artykuły

CONTENT – treści, których chcą odbiorcy

W naszym artykule to ostatnie pojęcie, ale w procesie pozycjonowania jest bardzo wysoko. Wraz z aktualizacją Panda algorytmu Google content stał się ważną częścią strategii SEO. Bardzo szybko i intensywnie rozwija się content marketing. Jego ostatecznym celem jest sprzedaż, ale nie jest to sprzedaż, która odbywa się w bezpośredni sposób. Tutaj chodzi o tworzenie wartościowych, istotnych i spójnych treści. Trzeba też zaplanować ich rozpowszechnienie, aby przyciągnąć i utrzymać uwagę określonej grupy docelowej. W przypadku SEO content musi być także „atrakcyjny” dla robotów Google. Dzisiaj, kiedy najbardziej popularna wyszukiwarka jest coraz bardziej nastawiona na użytkowników (user experience), nie są to sprzeczne interesy. Jakie treści będą wsparciem dla SEO? Dobre! Nie zapominajmy o tym, że powinny znaleźć się w nich frazy kluczowe, ale użyte w naturalny sposób. Ważna jest również forma. Poza treścią warto zadbać o dodatkowe elementy, takie jak zdjęcia, grafiki, czy wideo. Niemile widziany będzie duplicate content, czyli kopiowanie treści z innych stron internetowych lub dodawanie tych samych treści w ramach własnej witryny.

Artykuł blogowy - Strategiczni.pl

Przykład infografiki na blogu Strategiczni.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej o contencie? Przeczytaj nasze artykuły:

Czy to wszystko? Zdecydowanie nie! Pozycjonowanie to bardzo rozbudowany proces, w którym nie brakuje wciągających tematów i wątków. Po tym krótkim wprowadzeniu do zagadnień związanyh z SEO możesz odkrywać dalej i zrobić coś dla swoich pozycji w wynikach wyszukiwania. Polecamy naszą BAZĘ WIEDZY SEO, a w niej jeszcze więcej pojęć i informacji.

Baza wiedzy SEO - sprawdź

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@kellysikkema

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk