wpis blogowy napisany przez Kamila - Senior SEO specialist

W przypadku firm z sektora IT dzia┼éania zwi─ůzane z content marketingiem odgrywaj─ů obecnie niezwykle istotn─ů rol─Ö w procesie pozyskiwania klient├│w. Dzi─Öki odpowiednio skonstruowanej tre┼Ťci nie tylko mo┼╝na zaistnie─ç w organicznych wynikach wyszukiwania, ale r├│wnie┼╝ zwi─Ökszy─ç szans─Ö na wygenerowanie lead├│w sprzeda┼╝owych. Dzieje si─Ö tak szczeg├│lnie w przypadku bardzo wyspecjalizowanych us┼éug, kt├│rych potencjalni klienci do znajdowania przysz┼éych kontrahent├│w u┼╝ywaj─ů mocno sprecyzowanych fraz d┼éugiego ogona.

Sama konkurencyjno┼Ť─ç us┼éug z zakresu IT sprawia, ┼╝e coraz trudniej jest wyr├│┼╝ni─ç si─Ö na rynku zar├│wno pod k─ůtem oferowanego portfolio us┼éug, jak i cen. Z tego powodu content coraz cz─Ö┼Ťciej okazuje si─Ö kluczowym czynnikiem decyduj─ůcym o pozyskiwaniu klient├│w, a jego tworzenie powinno by─ç jednym z podstawowych filar├│w strategii marketingowej ka┼╝dej firmy dzia┼éaj─ůcej w sektorze IT.

Wci─ů┼╝ jednak wielu przedsi─Öbiorc├│w bagatelizuje rol─Ö content marketingu w procesie sprzeda┼╝owym. Poni┼╝sze opracowanie ma za zadanie nakre┼Ťli─ç szersz─ů perspektyw─Ö, kt├│ra pozwoli zrozumie─ç, jak wa┼╝nym elementem dzia┼éa┼ä marketingowych prowadzonych przez firmy IT powinien by─ç rozw├│j tre┼Ťci na stronie internetowej.

Znaczenie content marketingu w SEO dla firm IT

Tre┼Ťci maj─ů bardzo istotne znaczenie w procesie pozycjonowania strony. Dla algorytm├│w Google decyduj─ůcych o kolejno┼Ťci wy┼Ťwietlania si─Ö stron w organicznych wynikach wyszukiwania content jest jednym z kluczowych parametr├│w wp┼éywaj─ůcych na to, na jakiej pozycji pojawi si─Ö link do strony. Sta┼éo si─Ö tak przede wszystkim za spraw─ů trzech aktualizacji algorytmu wyszukiwarki, kt├│re regularnie wprowadzano w ci─ůgu ostatniej dekady. Zrozumienie zasad ich dzia┼éania jest pierwszym krokiem do tego, by dostrzec, jak niezb─Ödny jest content marketing w procesie pozycjonowania strony.

Panda

Ju┼╝ ponad 10 lat temu Google wprowadzi┼éo aktualizacj─Ö do swojego algorytmu (powszechnie nazywan─ů ÔÇ×PandaÔÇŁ), kt├│ra bardzo wzmocni┼éa rol─Ö tre┼Ťci w procesie pozycjonowania. Wskutek wdro┼╝enia do algorytmu tej zmiany Google zacz─Ö┼éo o wiele bardziej restrykcyjnie ocenia─ç jako┼Ť─ç tre┼Ťci pod k─ůtem jej unikalno┼Ťci czy sztucznego upychania jej s┼éowami kluczowymi (tzw. keyword stuffing).

Dlatego te┼╝ jednym z najwa┼╝niejszych parametr├│w tre┼Ťci sta┼éa si─Ö jej unikalno┼Ť─ç i semantyka dopasowana do s┼é├│w kluczowych, ale z zachowaniem cech j─Özyka naturalnego, a nie spamerskich praktyk.

Rank Brain

Aktualizacja Rank Brain wprowadzona w 2015 roku stanowi jeden z najwa┼╝niejszych krok├│w w rozwoju wyszukiwarki Google. Dzi─Öki niej algorytm odpowiedzialny za ocen─Ö stron i decydowanie o kolejno┼Ťci wynik├│w wyszukiwania zyska┼é znaczne lepsze umiej─Ötno┼Ťci w rozumieniu tre┼Ťci i dopasowywaniu jej do zapyta┼ä u┼╝ytkownik├│w.┬á

Sta┼éo si─Ö tak, poniewa┼╝ Rank Brain zaimplementowa┼é do algorytmu wyszukiwarki mechanizmy oparte na uczeniu maszynowym, kt├│re pozwalaj─ů na interpretacj─Ö j─Özyka naturalnego. Dzi─Öki temu Google potrafi zrozumie─ç nawet bardzo z┼éo┼╝one zapytania i znale┼║─ç dla nich odpowiednie wyniki wyszukiwania.┬á

Przyk┼éadem mo┼╝e by─ç cho─çby has┼éo ÔÇ×film o hotelu i labiryncie z ┼╝ywop┼éotuÔÇŁ, na kt├│re ju┼╝ pierwszy wy┼Ťwietlany wynik wyszukiwania stanowi dok┼éadn─ů odpowied┼║:

przykładowy wynik wyszukiwania

BERT

Aktualizacja nazwana BERT to ÔÇô zaraz po Rank Brain ÔÇô jedna z najistotniejszych zmian w algorytmie wyszukiwarki na prze┼éomie ostatniej dekady. Nazwa tej poprawki wprowadzonej przez Google to akronim od angloj─Özycznego terminu ÔÇ×Bidirectional Encoder Representations from TreansformersÔÇŁ. Jej wdro┼╝enie spowodowa┼éo, ┼╝e roboty Google od tej pory zacz─Ö┼éy lepiej interpretowa─ç j─Özyk naturalny zar├│wno w przypadku zapyta┼ä wprowadzanych do wyszukiwarki przez u┼╝ytkownik├│w, jak i r├│wnie┼╝ samej tre┼Ťci.

Wszystko to sprawia, ┼╝e u┼╝ytkownicy mog─ů otrzymywa─ç o wiele lepiej dopasowane do ich zapyta┼ä wyniki wyszukiwania. Dzi─Öki uczeniu maszynowemu, na jakim opiera si─Ö BERT, Google mo┼╝e ┼éatwiej interpretowa─ç nie tylko intencje i kontekst zapyta┼ä, ale r├│wnie┼╝ tre┼Ť─ç publikowan─ů na stronach internetowych. Oznacza to tym samym, ┼╝e strona mo┼╝e wy┼Ťwietli─ç si─Ö w wynikach wyszukiwania nawet w sytuacji, gdy nie pojawiaj─ů si─Ö na niej s┼éowa kluczowe u┼╝yte w zapytaniu u┼╝ytkownika. Wystarczy, ┼╝e kontekst tre┼Ťci zawartej w obr─Öbie serwisu b─Ödzie bezpo┼Ťrednio powi─ůzany z has┼éem wpisanym w okno wyszukiwarki. To po raz kolejny udowadnia, jak istotne znaczenie dla pozycjonowania strony ma prawid┼éowo realizowany content marketing.

Co oznaczaj─ů dla SEO aktualizacje algorytmu zwi─ůzane z tre┼Ťci─ů?

Podsumowuj─ůc opisane powy┼╝ej aktualizacje algorytmu Google, mo┼╝na doj┼Ť─ç do przekonania, ┼╝e jako┼Ť─ç tworzonej tre┼Ťci oraz jej dopasowanie do intencji u┼╝ytkownika s─ů niezb─Ödne do osi─ůgni─Öcia wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.┬á

Trend zwi─ůzany z dynamicznym rozwojem contentu na stronie mo┼╝na zauwa┼╝y─ç ju┼╝ od ponad dekady. Obserwuj─ůc ci─ůg┼éy rozw├│j uczenia maszynowego przez Google, kt├│ry s┼éu┼╝y jeszcze lepszej interpretacji j─Özyka naturalnego, tym bardziej nasuwa si─Ö wniosek, ┼╝e nale┼╝y dok┼éada─ç wszelkich stara┼ä do tego, by content na stronie by┼é rozwijany.

Tre┼Ťci w serwisie powinny by─ç przy tym nie tylko realizowane w spos├│b regularny, ale r├│wnie┼╝ mocno nastawione na niesienie realnej warto┼Ťci dla potencjalnego u┼╝ytkownika

Tre┼Ťci jako czynnik rankingowy Google

O tym, jak istotna jest kwestia contentu dla prowadzenia dzia┼éa┼ä marketingowych w firmie IT, najlepiej mog─ů ┼Ťwiadczy─ç dane przedstawiaj─ůce ┼Ťredni─ů liczb─Ö znak├│w tekstu dla stron pojawiaj─ůcych si─Ö na najwy┼╝szych miejscach w wynikach wyszukiwania Google. Do analizy tego typu doskonale sprawdza si─Ö narz─Ödzie Surfer SEO, kt├│re pozwala na zbieranie i por├│wnywanie statystyk stron wy┼Ťwietlaj─ůcych si─Ö w organicznych wynikach wyszukiwania dla zapyta┼ä w wybranym kraju.

Na potrzeby tej analizy zosta┼éy wybrane s┼éowa kluczowe zwi─ůzane z us┼éugami IT:

  • nearshoring;
  • it services;
  • software development company;
  • react.js development services.

Na podstawie powyższych fraz Surfer SEO wygenerował wyniki wyszukiwania dla zapytań w wersji wyszukiwarki na rynek USA, który stanowi jeden z głównych celów ekspansji firm sektora IT.

Dla ka┼╝dego z powy┼╝szych zapyta┼ä zosta┼éa sprawdzona ┼Ťrednia d┼éugo┼Ť─ç tre┼Ťci na stronach pojawiaj─ůcych si─Ö w pierwszej 10 organicznych wynik├│w wyszukiwania. Poni┼╝ej prezentujemy wykresy przedstawiaj─ůce ┼Ťredni─ů liczb─Ö znak├│w w tre┼Ťciach dost─Öpnych na stronach w poszczeg├│lnych przedzia┼éach wynik├│w wyszukiwania:

nearshoring:

hasło nearshoring - wyniki z narzędzia

 

it services:

it services - wyniki z narz─Ödzia

 

software development company:

spftware development company - wyniki z narz─Ödzia

react js. development services:

 react.js development services - wyniki z narzedzia

 

 

content w IT - ┼Ťrednia d┼éugo┼Ť─ç tre┼Ťci

Opracowanie własne z użyciem narzędzia Surfer SEO

 

Z powy┼╝szego zestawienia mo┼╝na wyci─ůgn─ů─ç kilka interesuj─ůcych wniosk├│w:

  • ┼Ürednia d┼éugo┼Ť─ç tre┼Ťci dla stron pojawiaj─ůcych si─Ö na pierwszej stronie wynik├│w wyszukiwania nie jest bezpo┼Ťrednio powi─ůzana z cz─Östotliwo┼Ťci─ů wpisywania danego zapytania przez u┼╝ytkownik├│w. Wida─ç to wyra┼║nie, por├│wnuj─ůc najcz─Ö┼Ťciej wyszukiwane has┼éo ÔÇ×it servicesÔÇŁ, dla kt├│rego ┼Ťrednia d┼éugo┼Ť─ç tekstu to ponad 7400 znak├│w, z najrzadziej wprowadzonym zapytaniem ÔÇ×react.js development servicesÔÇŁ, dla kt├│rego ta statystyka wynosi ponad 9700 znak├│w ze spacjami;
  • Mo┼╝na te┼╝ zauwa┼╝y─ç, ┼╝e nawet w przypadku bardzo sprecyzowanych i niszowych zapyta┼ä ilo┼Ť─ç tre┼Ťci potrzebna do wy┼Ťwietlania si─Ö na najwy┼╝szych pozycjach wyszukiwarki wymaga napisania kilku stron tekstu;
  • Wreszcie nasuwa si─Ö r├│wnie┼╝ wniosek, ┼╝e nawet w kontek┼Ťcie do┼Ť─ç og├│lnej frazy jak ÔÇ×software development companyÔÇŁ┬á nale┼╝y liczy─ç si─Ö z bardzo du┼╝─ů konkurencyjno┼Ťci─ů pod wzgl─Ödem d┼éugo┼Ťci tre┼Ťci.

Sama d┼éugo┼Ť─ç tre┼Ťci nie b─Ödzie jednak traktowana pozytywnie przez algorytmy Google, je┼Ťli nie b─Ödzie merytoryczna i warto┼Ťciowa dla u┼╝ytkownika. Dlatego te┼╝ chc─ůc skutecznie pozycjonowa─ç stron─Ö, nale┼╝y k┼éa┼Ť─ç odpowiedni nacisk zar├│wno na obj─Öto┼Ť─ç tre┼Ťci, jak i jej jako┼Ť─ç. Ten cel mo┼╝na osi─ůgn─ů─ç jedynie poprzez dobrze zbudowan─ů strategi─Ö content marketingu i jej efektywn─ů realizacj─Ö przez do┼Ťwiadczonych copywriter├│w.┬á

Jednym z przyk┼éad├│w na to, jak w dobry spos├│b mo┼╝na tworzy─ç rozbudowane i anga┼╝uj─ůce tre┼Ťci po to, by strona by┼éa widoczna w organicznych wynikach Google, mo┼╝e by─ç firma Netguru. Posiada ona bowiem landing page dedykowanego frazie ÔÇ×web developmentÔÇŁ, na kt├│rym pojawia si─Ö niemal 19000 znak├│w ze spacjami!

Pozosta┼ée funkcje marketingu tre┼Ťci w strategii rozwoju firm z sektora IT

Sama optymalizacja tre┼Ťci na potrzeby wyszukiwarek to tylko jeden z powod├│w, kt├│ry sprawia, ┼╝e content marketing staje si─Ö fundamentaln─ů cz─Ö┼Ťci─ů skutecznej strategii rozwoju firmy. Istnieje ponadto wiele innych przes┼éanek, kt├│re powinny sk┼éania─ç firmy z sektora IT do uwzgl─Ödnienia tworzenia tre┼Ťci w planach zwi─ůzanych z marketingiem.┬á

PR w firmach IT

Zmieniaj─ůcy si─Ö przez ostatnie lata krajobraz medi├│w spowodowany rosn─ůc─ů popularno┼Ťci─ů social medi├│w wymusi┼é nowe podej┼Ťcie do dzia┼éa┼ä zwi─ůzanych z Public Relations (PR). Coraz wi─Öksz─ů rol─Ö w budowaniu wizerunku marki odgrywa bowiem organiczne zainteresowanie u┼╝ytkownik├│w, kt├│re idzie w parze z tradycyjnym podej┼Ťciem w postaci artyku┼é├│w sponsorowanych.┬á

Tworzenie odpowiednich tre┼Ťci pomaga zaanga┼╝owa─ç u┼╝ytkownik├│w i mo┼╝e zach─Öca─ç ich do dystrybuowania contentu poprzez ich w┼éasne media spo┼éeczno┼Ťciowe. To z kolei ma niebagatelny wp┼éyw na wzrost rozpoznawalno┼Ťci marki i budowanie relacji z potencjalnymi klientami. Dzi─Öki takiemu podej┼Ťciu mo┼╝na jeszcze skuteczniej wzmacnia─ç wizerunek eksperta w danej bran┼╝y i dociera─ç do szerszej grupy odbiorc├│w.

Case Studies jako strategia content marketingu

Studia przypadku s─ů jedn─ů z bardzo cz─Östo wykorzystywanych form content marketingu. Dzieje si─Ö tak przede wszystkim dlatego, ┼╝e s─ů one wysoce skuteczne w docieraniu do grupy docelowej, a tak┼╝e budowaniu w┼Ťr├│d potencjalnego klient├│w zaufania do firmy. Case Studies jako element marketingu tre┼Ťci stanowi─ů dow├│d na jako┼Ť─ç kompetencji, co pomaga zdecydowanie pom├│c w uwierzytelnieniu wizerunku firmy jako eksperta w danej dziedzinie.┬á

W przypadku studi├│w przypadku w bran┼╝y IT cz─Öst─ů przeszkod─ů mog─ů by─ç zapisy um├│w o zachowaniu poufno┼Ťci, kt├│re uniemo┼╝liwiaj─ů dzielenie si─Ö szczeg├│┼éami zwi─ůzanymi z danym projektem. Je┼Ťli nie mo┼╝na opisa─ç niuans├│w dotycz─ůcych stosowanych technologii i rozwi─ůza┼ä, warto w takich sytuacjach skupi─ç si─Ö na merytorycznym przedstawieniu samego procesu projektowego i podej┼Ťcia firmy do realizacji us┼éug IT. Tego typu tre┼Ťci ÔÇô dzi─Öki zaprezentowaniu know-how ÔÇô r├│wnie┼╝ potrafi─ů skutecznie przekonywa─ç potencjalnych klient├│w i budowa─ç ekspercki wizerunek firmy.

Koszty publikacji zewn─Ötrznych

Bud┼╝et potrzebny do dystrybuowania tre┼Ťci na zewn─ůtrz tak, aby dociera┼éy one do potencjalnych klient├│w, mo┼╝e by─ç bardzo wysoki i koszty tego typu publikacji zaczynaj─ů si─Ö od co najmniej 1000 z┼é netto. Dla rynk├│w zachodnich ceny podobnych publikacji bywaj─ů kilkukrotnie wy┼╝sze, przez co jeszcze trudniej zapewni─ç im wysoki ROI.┬á

Tworz─ůc content marketing w postaci firmowego bloga czy wspomnianych case studies i promuj─ůc go za pomoc─ů social medi├│w, mo┼╝na zatem znacznie zredukowa─ç koszty zwi─ůzane z dotarciem do grupy docelowej. Taka organiczna strategia dystrybucji tre┼Ťci okazuje si─Ö cz─Östo nie tylko znacznie ta┼äsza, ale r├│wnie┼╝ o wiele skuteczniejsza ni┼╝ pozosta┼ée metody publikacji contentu.┬á

Generowanie lead├│w w bran┼╝y IT

Jednym z nadrz─Ödnych cel├│w istnienia strony internetowej jest generowanie lead├│w. W procesie pozyskiwania klienta kluczow─ů rol─Ö odgrywa w┼éa┼Ťni content, kt├│ry pozwala klientom podj─ů─ç decyzj─Ö o nawi─ůzaniu wsp├│┼épracy. W przypadku bran┼╝y IT, w kt├│rej kontrakty cz─Östo opiewaj─ů na wielocyfrowe kwoty, cz─Östo jeszcze trudniej jest pozyska─ç odpowiedni lead. O ile praca dzia┼éu sprzeda┼╝y jest istotna w ca┼éym tym procesie, to do tego, aby zosta┼é on zapocz─ůtkowany, cz─Östo niezb─Ödny okazuje si─Ö w┼éa┼Ťnie odpowiednio realizowany content marketing. Dobre tre┼Ťci na stronie przyci─ůgn─ů klient├│w i skutecznie przekonaj─ů ich do z┼éo┼╝enia zapytania ofertowego.

Podsumowanie

Maj─ůc na uwadze wszystkie powy┼╝ej wymienione przes┼éanki, mo┼╝na z pe┼én─ů odpowiedzialno┼Ťci─ů uzna─ç, ┼╝e content marketing powinien stanowi─ç zasadniczy element strategii rozwoju ka┼╝dej firmy z sektora IT. Znaczenie content marketingu w SEO jest niebanalne, lecz nie jest to jedyny pow├│d, dla kt├│rego firmy oferuj─ůce us┼éugi IT powinny uwzgl─Ödnia─ç tego typu dzia┼éania w swoich planach.┬á

Warto zwr├│ci─ç uwag─Ö r├│wnie┼╝ na to, ┼╝e niezwykle wysoka konkurencyjno┼Ť─ç oraz w─ůska specjalizacja, jak─ů cechuje si─Ö bran┼╝a IT, powoduje, ┼╝e ju┼╝ samo pozyskanie zapytania ofertowego jest bardzo trudnym procesem. Jednak przy prawid┼éowo prowadzonych dzia┼éaniach z zakresu content marketingu mo┼╝na znacz─ůco zwi─Ökszy─ç szanse dotarcia do potencjalnych klient├│w, a tak┼╝e zdecydowanie wzmocni─ç konwersje.

Mo┼╝emy dla Ciebie zaplanowa─ç i efektywnie zrealizowa─ç strategi─Ö content marketingow─ů, kt├│ra b─Ödzie dzia┼éa─ç i przynosi─ç Twojej firmie realne korzy┼Ťci. Sprawd┼║, co jeszcze mo┼╝emy na bazie naszego do┼Ťwiadczenia powiedzie─ç Ci na temat pozyskiwania lead├│w w bran┼╝y IT. Masz pytania? Skontaktuj si─Ö z nami!

Porozmawiajmy!

Kamil Hyckowski

Senior SEO Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra┼╝am zgod─Ö na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si─Ö z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj si─Ö