content-marketing

Jak wynika z raportu Demand Metric, 90% firm wykorzystuje w swojej strategii działania z zakresu content marketingu. Te przedsiębiorstwa nie zastanawiają się już, na czym polega efektywny marketing treści, ale szukają skutecznych sposobów na to, by go umiejętnie wykorzystać do osiągnięcia założonych celów biznesowych. Sprawny content marketing jest niezawodnym wsparciem w procesie pozyskiwania nowych klientów i generowania lepszej sprzedaży. Na tym zależy przecież każdej firmie. Odpowiednio zaplanowana strategia content marketingowa to z pewnością klucz do sukcesu dla niemal każdego biznesu działającego w sieci. Niekiedy wymaga jednak użycia nieco innych rozwiązań. Od czego to zależy? Tego dowiesz się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury!

Content marketing o co w nim chodzi?

Content marketing to ważne narzędzie inbound marketingu (marketingu przychodzącego). Ma ono na celu dostarczanie ciekawych, atrakcyjnych treści po to, by zdobyć zainteresowanie klienta oraz sprawić, że sam odwiedzi stronę firmy i sprawdzi jej ofertę. Jest to proces, skoncentrowany na pozyskaniu lojalnej grupy klientów. O ile tradycyjny marketing skupia się przede wszystkim na promocji konkretnej marki, o tyle marketing treści stawia dodatkowo na interakcję i otwarty dialog z odbiorcą

Nie wystarczy zatem umieszczenie reklamy na odpowiednich platformach. W momencie, gdy Internet oferuje odbiorcom ogrom różnorodnych produktów, przytłaczając niekiedy ilością informacji, niezwykle trudno zdobyć ich lojalność. Dlatego tworząc treść, trzeba połączyć ze sobą wiele czynników. Content marketing to skuteczny sposób na przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów i stworzenie z nimi długofalowej relacji, która znacznie ułatwi im późniejsze podejmowanie decyzji zakupowych. Aby tak się stało, trzeba jednak pamiętać o tym, by w swoich działaniach być zawsze zorientowanym przede wszystkim na odbiorcę:

  • jego oczekiwania, 
  • potrzeby,
  • pytania, które zadaje, 
  • wartości, które wyznaje. 

Z tego powodu powinieneś być ze swoimi treściami wszędzie tam, gdzie jest obecna interesująca Cię grupa docelowa. Za pomocą umiejętnie tworzonego, wartościowego contentu możesz udzielać im pomocnych wskazówek i użytecznych informacji. Dzięki temu budujesz pozytywny wizerunek Twojej marki jako eksperta w branży. Rozwiązując problemy swoich odbiorców i odpowiadając na nurtujące ich pytania, stajesz się dla nich wiarygodnym specjalistą. Tym samym zyskujesz ich zaufanie oraz zaangażowanie. Wówczas dużo bardziej prawdopodobne jest, że również propozycja wartości Twojej marki wzbudzi zainteresowanie odbiorców. Dzięki temu zyskasz lojalnego klienta, który będzie chciał do Ciebie wracać.

Kto potrzebuje content marketingu?

Rosnące wymagania użytkowników Internetu sprawiają, że znaczenie wartościowych treści staje się coraz donioślejsze. Tym samym content marketing to już właściwie element konieczny w każdej, rozmyślnie zaplanowanej strategii marketingowej. Potrzebę tworzenia wartościowego, użytecznego dla użytkowników contentu sygnalizują również kolejne aktualizacje Google. Wymagające algorytmy zwracają coraz większą uwagę na jakość treści. Premiują szczególnie te, które niosą realną wartość dla odbiorców i są przez nich chętnie czytane, a także udostępniane. Z tego powodu efektywny copywriting to zagadnienie, nad którym powinien pochylić się każdy przedsiębiorca prezentujący ofertę swojej organizacji w Internecie

Strategia content marketingowa okazuje się niezwykle istotna bez względu na wielkość czy budżet firmy. Najważniejsze staje się jednak pytanie nie o to, czy warto ją tworzyć, ale o to, w jaki sposób robić to dobrze. Przede wszystkim należy pamiętać o tym, że skuteczny plan content marketingowy powinien być spójny z pozostałymi działaniami firmy. Co więcej, aby strategia ta była owocna, przynosiła pożądane rezultaty i zapewniała rozwój, musi być zgodna z ogólnym sposobem komunikacji marki. Działania content marketingowe są dla każdej firmy, która: 

  • chce wzbudzić zaangażowanie odbiorców i zbudować z nimi długotrwałe relacje, 
  • dąży do zwiększenia świadomości marki wśród potencjalnych klientów, 
  • stawia sobie za cel zwiększenie zasięgu marki i chęć docierania do większego grona zainteresowanych odbiorców, 
  • pozycjonuje swoją witrynę i chce zwiększyć moc serwisu również z perspektywy algorytmów Google, 
  • chce osiągnąć większą widoczność w wyszukiwarce i zwiększyć sprzedaż. 

B2B a B2C różnice w strategii content marketingowej

B2B oraz B2C to dwa najpopularniejsze kanały sprzedaży. Pierwszy z nich to model business to business, który opiera się na relacjach handlowych pomiędzy firmami i dotyczy klientów biznesowych. Natomiast sektor B2C, czyli business to consumer, to tradycyjny model sprzedażowy skierowany do klientów indywidualnych.

content marketing B2B

Coraz śmielej mówi się o tym, że różnice między sektorem B2B a B2C stopniowo się zacierają. Mimo że można wskazać na nieco odmienne sposoby prowadzenia biznesu w tych dwóch modelach (np. w zakresie procesu sprzedażowego czy form płatności), to komunikacja z odbiorcami w obu sektorach zaczyna wyglądać podobnie. Coraz częściej odbywa się ona w modelu H2H, czyli human to human. Niewątpliwie podkreśla to fakt, że nawet w sferze biznesu decyzje podejmują ludzie, którzy przecież też są konsumentami w sektorze B2C. Dlatego odpowiednia strategia komunikacyjna i wrażliwość na potrzeby odbiorców okazują się ważne w obu przypadkach. 

Nie ulega zatem wątpliwości, że oba wymienione sektory potrzebują wartościowego contentu. Jednak wciąż można wskazać znaczące różnice, powodujące to, że strategia content marketingowa w kanale B2B będzie realizować się nieco inaczej niż w przypadku sektora B2C. Jak wobec tego powinien wyglądać skuteczny content marketing we wskazanych segmentach? W czym tkwi różnica?

Grupa docelowa

W przypadku sektora B2B grupa docelowa będzie zdecydowanie węższa i bardziej sprecyzowana niż w kanale B2C, w którym odbiorcy mają zwykle zróżnicowaną wiedzę. To sprawia, że adresowane do nich treści pełnią inną funkcję. Co więcej, konsumenci segmentu B2C częściej kierują się emocjami podczas podejmowania decyzji zakupowych, podczas gdy w świecie biznesowym najważniejsze okazują się racjonalność i dokładne przemyślenie zakupu. 

Klienci biznesowi są dość specyficzną grupą odbiorczą, ponieważ przed dokonaniem zakupu chcą dokładnie poznać firmę i nabrać do niej zaufania. Baner reklamowy to komunikat, który takich odbiorców z pewnością w pełni nie przekona. O wiele istotniejsza okazuje się wartościowa, merytoryczna treść, odpowiadająca na stawiane przez odbiorców pytania. Tym samym zasadnicza różnica między wskazanymi sektorami tkwi także w obrazie decydenta. W kanale B2B ostateczna decyzja zakupowa zwykle nie jest podejmowana przez jedną osobę, ale stanowi wspólny wybór kilku osób odpowiedzialnych za kolejne etapy procesu zakupowego. To sprawia, że cała procedura trwa znacznie dłużej.

content marketing B2B - budowa persony

Język komunikacji

Tworząc treści dla odbiorców skupionych wokół sektora B2B, copywriter może pozwolić sobie na język bardziej formalny czy nawet umiarkowane użycie branżowego żargonu. Dzieje się tak, ponieważ odbiorcami treści biznesowych okazują się najczęściej specjaliści w danej dziedzinie, którzy oczekują zwykle eksperckiej wiedzy opartej na konkretnych danych i rzetelnych statystykach. Dzięki specjalistycznym raportom i zestawieniom mogą bowiem łatwiej podjąć decyzję o transakcji i dokonać świadomego zakupu. Z tego powodu content w tym przypadku powinien być bardzo merytoryczny i w większym stopniu operować twardymi danymi i liczbami, które użytkownika kanału B2C mogłyby jedynie znużyć lub wprawić w zakłopotanie. 

Kanał komunikacji 

Warto zwrócić uwagę na to, że sposób konsumowania mediów w obu grupach jest zupełnie inny. W sektorze B2B zdecydowanie większą popularnością cieszę się kanały takie jak LinkedIn czy Twitter. Szczególne uznanie zdobywa pierwsza platforma, która służy głównie do nawiązywania wartościowych relacji biznesowych. Ponadto umożliwia działania reklamowe, a także pozyskiwanie nowych klientów czy budowanie świadomości marki i jej wizerunku eksperta w branży. Przyczynia się również do wzmocnienia rozpoznawalności specjalistów należących do struktury danej organizacji. 

W strategii content marketingowej dla modelu B2B warto wykorzystać także kanał e-mail. Stanowi on bowiem skuteczny sposób na pielęgnowanie leadów i budowanie więzi z klientem. Dodatkowo jest to kanał bezpośredni, co ułatwia trafne umiejscowienie odbiorców w lejku sprzedażowym. Przemyślany mailing powinien kierować się podstawową zasadą: najważniejsze nie jest to, co Ty jako firma chcesz przekazać klientom, ale to, co odbiorcy chcą od Ciebie usłyszeć. Oznacza to, że należy stawiać na dostarczanie odbiorcom atrakcyjnych, użytecznych treści i spersonalizowanych komunikatów. 

W kanale B2C większą popularność odnotowują natomiast social media takie jak Facebook, Instagram czy YouTube. Media własne (strona internetowa, blog firmowy) to z kolei kanał, który powinien być sukcesywnie rozwijany zarówno w sektorze B2C, jak i B2B. Aby efektywnie wykorzystać ich potencjał, powinny być regularnie aktualizowane, czytelne i wygodne w nawigacji. 

Podsumowanie

Marketing treści to istotna część strategii marketingowej firmy. Za jego pomocą możesz osiągać wyznaczone cele biznesowe i generować zadowalające wyniki sprzedażowe. Wartościowy content okazuje się ważny i potrzebny właściwie w każdej branży. Kluczowe jest jednak to, aby odpowiednio dostosować plan content marketingowy do specyfiki działalności, a co za tym idzie potrzeb i oczekiwań grupy docelowej. Content marketing znacząco zmienia proces zakupowy i sposób nawiązywania relacji z klientami. Mimo że będzie to się odbywać nieco inaczej w przypadku modelu B2B niż w komunikacji z klientami indywidualnymi z sektora B2C, niezmiennie dobry content może przynieść firmie wiele korzyści.

 

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@christinhumephoto

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się