Jak pisać kreatywne teksty SEO

Ostatnia aktualizacja: marzec 2023

W firmie to Ty odpowiadasz za przygotowywanie treści, które są częścią strategii SEO? Do Twojej pracy wkradła się rutyna i masz poczucie, że wciąż powtarzasz te same schematy? Pewnie nie jesteś jedynym copywriterem, który boryka się z pułapką ujednolicania i powielania podobnych komunikatów. Jak zatem wprowadzić odrobinę świeżego spojrzenia do swoich contentowych działań? W tym artykule podpowiemy Ci, jak połączyć kreatywne pisanie ze wzrostem w organicznych wynikach wyszukiwania.

Teksty SEO – dlaczego są tak ważne?

Teksty SEO mają swoje zadanie do spełnienia i rządzą się jasno określonymi regułami. Są ważną częścią strategii pozycjonowania stron internetowych. Jako copywriter z pewnością wiesz jednak, że algorytmy Google przeszły ogromną metamorfozę w ciągu ostatnich kilku lat. W praktyce oznacza to, że teksty SEO nie mogą ograniczać się jedynie do określonej ilości fraz kluczowych w treści oraz zoptymalizowanych nagłówków. Równie istotnym czynnikiem rankingowym jest jakość samego tekstu i to, aby był on napisany w przystępny i atrakcyjny dla czytelnika sposób.

Właśnie dlatego tak kluczowymi umiejętnościami dobrego copywritera tworzącego teksty SEO są obecnie kreatywność oraz nieszablonowe podejście. Dodatkowo funkcje tekstów wspierających pozycjonowanie mogą być umiejętnie powiązane z celami sprzedażowymi oraz wizerunkowymi. To właśnie mieszanka SEO copwritingu oraz doza własnej kreatywności (oczywiście zgodnej z założeniami strategii biznesowej klienta) osoby tworzącej content przyczyni się do najlepszych efektów marketingu treści. Jak zatem uruchomić swoją kreatywność? Sprawdź nasze wskazówki, jak stworzyć ciekawy i wartościowy tekst SEO!

Teksty SEO a kreatywność – czy da się to pogodzić?

1. Rozmawiaj z ekspertami i liderami w danej branży

SEO copywriting to Twoja działka, więc stykasz się z rozmaitymi tematami. Niektóre z nich od razu uruchamiają wenę i tekst powstaje w ekspresowym tempie. Inne zawieszają poprzeczkę bardzo wysoko i powodują pustkę w głowie. Dobry research to podstawa, ale nie możesz też pozbawiać się dostępu do ludzi z wiedzą. Rozmawiaj ze specjalistami w danej dziedzinie. Z pewnością w Twoim zespole nie brakuje ekspertów. Zadawaj im pytania, dopytuj i drąż temat. Gdy dobrze zrozumiesz dane zagadnienie, tym mniej skomplikowane będzie dla Twoich czytelników. Ponadto, gdy dołączysz do swoich artykułów wypowiedzi osób, które są liderami w swojej branży i mają coś ciekawego do powiedzenia, będzie to wyróżnik dla tekstu i podniesie jego wartość.

2. Postaw się w roli czytelnika

Skupiając się na założeniach związanych ze strategią SEO, możesz zapomnieć, dla kogo tworzysz swoje teksty. Kreatywne prezentowanie tematu, gdy musisz oprzeć się na określonych słowach kluczowych, może nie być proste. Wtedy bardzo ważne jest znalezienie łącznika pomiędzy tekstem SEO a osobą, która go przeczyta i odpowiedzenie sobie na bardzo ważne pytanie: gdybym to ja był czytelnikiem, dlaczego miałbym szukać takiego tematu? Spróbuj z większego zagadnienia wybrać coś, co może być interesujące dla czytelnika, a Tobie da możliwość odpowiedzenia na jego pytania. Słowa kluczowe to istotna część w tekstach SEO, jednak równie istotne jest ich odpowiednie nasycenie – powinny być naturalnymi elementami w treści.

3. Nadaj tradycyjnym treściom nową multimedialną odsłonę

Twoim głównym zadaniem jest pisanie, ale to nie oznacza, że nie możesz wyjść poza schemat. Twoje artykuły będą bardziej kreatywne, gdy dodasz do nich elementy multimedialne – webinary, podcasty czy filmy z YouTube. W ten sposób przyciągniesz dodatkową „publiczność”. Ponadto multimedia są także lubiane przez Google, co pomoże Twojemu contentowi wspiąć się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jedynym ograniczeniem może być budżet, ponieważ przygotowanie w profesjonalny sposób materiałów wideo to dodatkowe koszty. Zamiennikiem są grafiki lub wykresy. One również uatrakcyjnią tekst SEO.

W Strategiczni.pl zdajemy sobie sprawę, jak istotnymi elementami w content marketingu są grafiki oraz inne formy wizualne. Decydując się na nawiązanie z nami współpracy w zakresie tworzenia treści możesz wybrać, czy w tekstach SEO pojawią się również infografiki!

4. Zaskakuj swoich czytelników

Nie zawsze musisz pisać w przewidywalny sposób. Twój tekst będzie bardziej interesujący i kreatywny, gdy zaintrygujesz swoich czytelników i podasz im do rozważenia prowokujące argumenty. Spróbujmy to przedstawić na konkretnym przykładzie opublikowanym na naszym blogu. Pod koniec października pojawił się wpis zatytułowany – „Straszne SEO historie na faktach, które mogą zrujnować biznes” Prawda, że intrygujący? Wpisy blogowe związane ze znanymi świętami to świetny sposób na zaciekawienie czytelnika. Autorka wpisu – Karolina Lipińska, czyli Content Marketing Specialist w Strategiczni.pl – postanowiła podejść do tematu w kreatywny, a zarazem merytoryczny sposób.

5. Nie odsuwaj się od klientów i nie trać kontaktu z produktem

Gdy przez dłuższy czas tworzysz teksty dla jednej firmy i na jedną stronę internetową, możesz zyskać przekonanie, że o jej klientach oraz produktach wiesz już wszystko. Nie ulegaj temu złudzeniu. Stwarzaj okazje do kontaktu z czytelnikami. Czasami nawiązanie bezpośredniej komunikacji może być trudne, ale istnieją też inne możliwości. Przykładem mogą być ankiety, czaty lub komentarze np. w mediach społecznościowych. W ten sposób dowiesz się, jakie są opinie klientów i czego oczekują od danej marki. Nie ograniczaj się jedynie do mechanicznego SEO copywritingu – działaj i pozyskuj cenny feedback do Twoich treści!

6. Inspiruj się tym, co znajduje się wokół Ciebie

Jeżeli chcesz tworzyć kreatywne teksty, musisz zachować umiar pomiędzy pracą a czasem wolnym. Jednak nie zamykaj się na inspiracje i ciekawe tematy, które czekają na Ciebie poza biurem. Gromadź pomysły i poszerzaj swoją wiedzę. Dzięki temu Twoje teksty SEO będą jeszcze lepsze i bardziej inspirujące. Czasami wizyta w muzeum czy obejrzenie interesującego filmu to krótki przepis na oryginalne treści.

7. Korzystaj z dostępnych narzędzi i nowych rozwiązań i stwórz niepowtarzalny tekst SEO

Nie da się ukryć, że copywriter ma dzisiaj olbrzymie wsparcie pod postacią narzędzi, które ułatwiają przygotowywanie treści i opracowywanie tematów. W tym miejscu wspomnimy o kilku z nich. Sprawdź, z czego warto korzystać, aby Twój SEO copywriting nabrał nowego wymiaru!

  • Language Tool – narzędzie, które można zainstalować jako wtyczkę w przeglądarce Chrome. Służy do sprawdzania ortografii i gramatyki w tekstach. Treści na strony internetowe, opisy kategorii, artykuły blogowe, czy inne rodzaje tekstów SEO copywritingu będą napisane bezbłędnie – nie przeoczysz żadnego przecinka lub literówki!
  • Google Keep – prosty notatnik dostępny dla użytkowników smartfonów i komputerów stacjonarnych. Pozwala m.in. na tworzenie notatek (także dźwiękowych – bardzo przydatne podczas spotkań dotyczących np. strategii content marketingowej), dodawanie plików graficznych i zapisywanie linków.  
  • Google Trends – to darmowe narzędzie od Google, które jest praktycznym wsparciem w pracy każdego copywritera. Znajdziesz w nim najpopularniejsze aktualne wyszukiwania przydające się nie tylko podczas pisania newsów, ale również możesz je wykorzystać przy tworzeniu wpisu blogowego. Nawiązując do tematu “na czasie” zyskasz większą szansę na zainteresowanie czytelników.
  • Blinkist – aplikacja, która dostarcza streszczenia książek biznesowych i branżowych. Znajdziesz w niej opracowania z aż 27 kategorii (np. rozwój osobisty, nauka, ekonomia). Blinkist przygotowuje dla Ciebie skrót z wybranych książek, który możesz przeczytać lub przesłuchać w 15 minut.  
  • Feedly – czytnik kanałów RSS, który pozwoli Ci być na bieżąco z tym, co dzieje się w interesujących dla Ciebie tematach. Oznaczaj teksty, czytaj artykuły i inspiruj się tym, o czym pisze branża. 
  • Canva – teksty SEO to nie tylko treść, doświadczony copywriter wykorzysta także potencjał płynący z grafik. Canva to doskonałe narzędzie dla osób, którym zależy na warstwie graficznej contentu, jednak nie mają do dyspozycji kompetencji profesjonalnych grafików.

Jeżeli Twoje teksty optymalizacyjne mają być skuteczne i przekładać się na wyniki w Google, musisz brać pod uwagę zasady związane z pozycjonowaniem. Obecnie w tekstach SEO nie można zapominać o tym, że są one kierowane przede wszystkim do realnych czytelników, a nie do robotów Google. To oznacza, że w przypadku tego rodzaju contentu konieczne jest wychodzenie poza utarte schematy. Próbuj dodawać nowe elementy i podchodź do tematów w niestandardowy sposób. Czytelnicy to docenią, a wówczas i Google nie będzie miał wyboru – umieści Twoje teksty wysoko w wynikach wyszukiwania.

W przypadku, gdy czujesz, że potrzebujesz wsparcia ze strony profesjonalnego Content Marketing Specialist, skontaktuj się z nami! Doświadczeni specjaliści zadbają o to, by Twój content był interesujący dla czytelników i przyjazny dla wyszukiwarek.

Porozmawiajmy!

Anna Jarocka

Content Marketing Specialist/Project Manager

Swoją karierę w Strategiczni.pl zaczynała jako copywriterka, a obecnie zajmuje stanowisko Project Manager w dziale Contentu. Bierze aktywny udział w rozwoju firmy m.in. dzięki takim projektom jak Employer Branding. Najwięcej radości dają jej zadania, w których może wykazać się swoją kreatywnością. Prywatnie ogromna fanka filmów Wesa Andersona, książek Stephena Kinga i indyjskiej kuchni.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się