08 lipca, 2020

Czy w tekstach SEO jest miejsce na kreatywność? Poradnik dla tworzących content

Tagi: ,

Strategiczni.pl

seo kredki

W firmie to Ty odpowiadasz za przygotowywanie treści, które są częścią strategii SEO? Do Twojej pracy wkradła się rutyna i masz poczucie, że wciąż powtarzasz te same schematy? Pewnie nie jesteś jedynym copywriterem, który boryka się z pułapką ujednolicania i powielania podobnych komunikatów. Jak zatem wprowadzić odrobinę świeżego spojrzenia do swoich contentowych działań? W tym artykule podpowiemy Ci, jak połączyć kreatywne pisanie ze wzrostem w organicznych wynikach wyszukiwania.  

Teksty SEO mają swoje zadanie do spełnienia i rządzą się swoimi regułami. Są ważną częścią strategii pozycjonowania stron internetowych. Opierają się przede wszystkim na słowach kluczowych, które mają potencjał wyszukiwania. To jednak nie oznacza, że mają być tworzone tylko i wyłącznie pod algorytm Google, aby zapewnić stronie internetowej wysokie pozycje w wyszukiwarce. Jako copywriter możesz przemycić do nich odrobinę kreatywności. Wyjdzie to na dobre Twoim czytelnikom i Tobie jako twórcy, ponieważ pozwoli na poszerzenie horyzontów. Jak zatem uruchomić swoją kreatywność?

7 wskazówek, aby Twój content był kreatywny

1. Rozmawiaj z ekspertami i liderami w danej branży

Jesteś copywriterem SEO, więc stykasz się z rozmaitymi tematami. Niektóre z nich od razu uruchamiają wenę i tekst powstaje w ekspresowym tempie. Inne zawieszają poprzeczkę bardzo wysoko i powodują pustkę w głowie. Dobry research to podstawa, ale nie możesz też pozbawiać się dostępu do ludzi z wiedzą. Rozmawiaj ze specjalistami w danej dziedzinie. Z pewnością w Twoim zespole nie brakuje ekspertów. Zadawaj im pytania, dopytuj i drąż temat. Gdy dobrze zrozumiesz dane zagadnienie, tym mniej skomplikowane będzie dla Twoich czytelników. Ponadto, gdy dołączysz do swoich artykułów wypowiedzi osób, które są liderami w swojej branży i mają coś ciekawego do powiedzenia, będzie to wyróżnik dla tekstu i podniesie jego wartość.

2. Postaw się w roli czytelnika

Skupiając się na założeniach związanych ze strategią SEO, możesz zapomnieć, dla kogo tworzysz swoje teksty. Kreatywne prezentowanie tematu, gdy musisz oprzeć się na określonych słowach kluczowych, może nie być proste. Wtedy bardzo ważne jest znalezienie łącznika pomiędzy tekstem SEO a osobą, która go przeczyta i odpowiedzenie sobie na bardzo ważne pytanie: gdybym to ja był czytelnikiem, dlaczego miałbym szukać takiego tematu? Spróbuj z większego zagadnienia wybrać coś, co może być interesujące dla czytelnika, a Tobie da możliwość odpowiedzenia na jego pytania.

3. Nadaj tradycyjnym treściom nową multimedialną odsłonę

Twoim głównym zadaniem jest pisanie, ale to nie oznacza, że nie możesz wyjść poza schemat. Twoje artykuły będą bardziej kreatywne, gdy dodasz do nich elementy multimedialne – webinary, podcasty czy filmy z YouTube. W ten sposób przyciągniesz dodatkową „publiczność”. Ponadto multimedia są także lubiane przez Google, co pomoże Twojemu contentowi wspiąć się na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania. Jedynym ograniczeniem może być budżet, ponieważ przygotowanie w profesjonalny sposób materiałów wideo to dodatkowe koszty. Zamiennikiem są grafiki lub wykresy. One również uatrakcyjnią tekst SEO.

4. Zaskakuj swoich czytelników

Nie zawsze musisz pisać w przewidywalny sposób. Twój tekst będzie bardziej interesujący i kreatywny, gdy zaintrygujesz swoich czytelników i podasz im do rozważenia prowokujące argumenty. Spróbujmy to przedstawić na konkretnym przykładzie opublikowanym na blogu Hub Spot. Pojawił się tutaj wpis zatytułowany – „10 powodów, dla których nie potrzebujesz CRM” Prawda, że przewrotny? Bardziej oczywiste byłoby stworzenie tekstu, który zwracałby uwagę na zalety korzystania z CRM. Autorka wpisu postanowiła jednak podejść do tematu w bardziej kreatywny sposób.

5. Nie odsuwaj się od klientów i nie trać kontaktu z produktem

Gdy przez dłuższy czas tworzysz teksty dla jednej firmy i na jedną stronę internetową, możesz zyskać przekonanie, że o jej klientach oraz produktach wiesz już wszystko. Nie ulegaj temu złudzeniu. Stwarzaj okazje do kontaktu z czytelnikami. Czasami nawiązanie bezpośredniej komunikacji może być trudne, ale istnieją też inne możliwości. Przykładem mogą być ankiety, czaty lub komentarze np. w mediach społecznościowych. W ten sposób dowiesz się, jakie są opinie klientów i czego oczekują od danej marki.

6. Inspiruj się tym, co znajduje się wokół Ciebie

Jeżeli chcesz tworzyć kreatywne teksty, musisz zachować umiar pomiędzy pracą a czasem wolnym. Jednak nie zamykaj się na inspiracje i ciekawe tematy, które czekają na Ciebie poza biurem. Gromadź pomysły i poszerzaj swoją wiedzę. Dzięki temu Twoje teksty SEO będą jeszcze lepsze i bardziej inspirujące.

7. Korzystaj z dostępnych narzędzi i nowych rozwiązań

Nie da się ukryć, że copywriter ma dzisiaj olbrzymie wsparcie pod postacią narzędzi, które ułatwiają przygotowywanie treści i opracowywanie tematów. W tym miejscu wspomnimy o kilku z nich.

  • Language Tool – narzędzie, które można zainstalować jako wtyczkę w przeglądarce Chrome. Służy do sprawdzania ortografii i gramatyki w tekstach.
  • Google Keep – prosty notatnik dostępny dla użytkowników smartfonów i komputerów stacjonarnych. Pozwala m.in. na tworzenie notatek (także dźwiękowych), dodawanie plików graficznych i zapisywanie linków.  
  • Blinkist – aplikacja, która dostarcza streszczenia książek biznesowych i branżowych. Znajdziesz w niej opracowania z aż 27 kategorii (np. rozwój osobisty, nauka, ekonomia). Blinkist przygotowuje dla Ciebie skrót z wybranych książek, który możesz przeczytać lub przesłuchać w 15 minut.  
  • Feedly – czytnik kanałów RSS, który pozwoli Ci być na bieżąco z tym, co dzieje się w interesujących dla Ciebie tematach. Oznaczaj teksty, czytaj artykuły i inspiruj się tym, o czym pisze branża. 

Jeżeli Twoje teksty optymalizacyjne mają być skuteczne i przekładać się na wyniki w Google, musisz brać pod uwagę zasady związane z pozycjonowaniem. Nie oznacza to jednak, że w tekstach SEO nie ma miejsca na kreatywność. Próbuj dodawać nowe elementy i podchodź do tematów w niestandardowy sposób. Czytelnicy to docenią, a wówczas i Google nie będzie miał wyboru – umieści Twoje teksty wysoko w wynikach wyszukiwania.

Żródło fotografii: https://unsplash.com/@nevenkrcmarek

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl