marketing internetowy zdjecie glowne

Marketing internetowy rośnie w siłę wraz z rozwojem i upowszechnieniem sieci. Nic dziwnego, że osoby, które nie są związane zawodowo z branżą marketingu, mogą czuć się zagubione w gąszczu pojęć dotyczących promowania produktów i usług online. Właśnie dlatego przygotowaliśmy kompleksowy poradnik, który obfituje w ciekawostki, porządkuje wiedzę i wyjaśnia, na czym obecnie polega marketing internetowy.

Zacznijmy od definicji… czym jest marketing internetowy?

Najkrótsza znana w branży definicja marketingu brzmi „zaspokajać potrzeby, osiągając zysk”. Co kryje się pod tym enigmatycznym określeniem? Promowanie produktów i usług jest znane od dawna, jednak marketing internetowy przeżywa rozkwit dopiero od kilkunastu lat, ponieważ wraz z rozwojem sieci, przedsiębiorcy właśnie w internecie szukają potencjalnych klientów.

Marketing internetowy (e-marketing) to wszelkie działania, które prowadzą do opracowania strategii, w ramach której produkt będzie wprowadzony na rynek, promowany oraz prezentowany w sposób sprzyjający kreowaniu pozytywnego wizerunku marki, a wszystko to odbywa się przy wykorzystaniu Internetu. Działania marketingowe online to także zwiększenie widoczności firmy w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki, głównie poprzez optymalizację strony internetowej. Witryna www oraz inne dostępne narzędzia to jedna z dróg na kreowanie wizerunku firmy, który wzbudza zaufanie klienta. W odróżnieniu od tradycyjnego marketingu rola odbiorcy komunikatów marketingowych w sieci jest znacznie większa. W tym przypadku klient nie pozostaje bierny, wręcz przeciwnie – jest zachęcany do podejmowania działań w ramach różnego rodzaju call to action, wchodzenia w dialog z marką, a także wyrażania opinii.

E-marketing – jak to się zaczęło?

Jak wskazuje nazwa, marketing internetowy nie istniałby, gdyby nie Internet. Z tego powodu, dość precyzyjnie możemy określić, kiedy miały miejsce pierwsze działania promocyjne, które odbyły się w formie online. Za datę powstania internetu uznaje się 29 października 1969 roku. W tym dniu miała miejsce pierwsza transmisja danych w postaci dwóch liter, a w 1971 roku wysłano już pierwszy e-mail. Zanim jednak nastąpił rozkwit marketingu w sieci, przedsiębiorcy radzili sobie, wykorzystując tradycyjne sposoby. W marketingu tradycyjnym stosuje się różne nośniki do prezentacji oferty, a najpopularniejsze z nich to

  • telewizja,
  • radio,
  • prasa drukowana,
  • drukowane magazyny,
  • zewnętrzne billboardy

Tradycyjne metody wciąż mają się dobrze i spełniają swoją rolę, będąc skutecznym kanałem marketingowym. Mają jednak i swoje wady – są kosztowne, wymagają inwestycji czasu oraz działają głównie lokalnie. Dlatego sieć internetowa została szybko zagospodarowana jako miejsce do promowania biznesów, kiedy okazało się, że jest pozbawiona ograniczeń, z którymi spotyka się tradycyjna forma reklamy.

Baner reklamowy, dający początek marketingowi internetowemu powstał w 1994 roku i został sprzedany przez HotWire. W ciągu 7 lat od tego wydarzenia wydatki Amerykanów na reklamę w sieci osiągnęły zawrotną sumę ponad 7 miliardów dolarów.

Kolejnym etapem było wkroczenie w tzw. erę Web 2.0, czyli moment, kiedy w 2004 roku większe znaczenie w serwisach internetowych zaczyna mieć użytkownik. Popularne dziś serwisy takie jak eBay zaczęły zajmować się sprzedażą powierzchni reklamowej na swoich stronach i osiągać przy tym ogromne zyski.

W tym samym czasie na rynku pojawił się gigant, który dziś dyktuje zasady w świecie online, czyli Google. W 2009 roku e-marketing zaczął rozwijać się także w mediach społecznościowych, np. na Facebooku. W międzyczasie powstały platformy takie YouTube, Reddit, Twitter, czy prężnie rozwijający się Instagram oraz TikTok, które przejmują znaczną część rynku marketingu internetowego.

Rodzaje e-marketingu

Marketing internetowy to szerokie pojęcie, ponieważ kryją się pod nim różne formy promocji, z których możesz skorzystać. Firmy i osoby indywidualne mają do wyboru marketing internetowy w postaci:

  • Pozycjonowania, czyli optymalizacji stron internetowych
  • Kampanii Google Ads (płatne reklamy internetowe typu pay per click)
  • Prowadzenia kanałów w social mediach
  • Buzz marketingu
  • Analityki internetowej
  • Content marketingu
  • E-mail marketingu

Głównym elementem, który należy określić przed wyborem narzędzia do promocji online, jest cel, jaki firma chce osiągnąć poprzez promocję w sieci. W drugiej kolejności należy oszacować budżet, którym przedsiębiorca dysponuje – w ten sposób specjaliści są w stanie opracować strategię i dobrać najlepszą metodę marketingową do danego biznesu.

Optymalizacja stron internetowych (SEO)

Search Engine Optimization to rozwinięcie skrótu SEO, które pochodzi z języka angielskiego i oznacza optymalizację stron internetowych pod kątem wyszukiwarek. Mianem SEO określa się wszystkie działania planowane przez specjalistów na podstawie analiz, a potem wdrażane na stronie internetowej i poza nią. Celem optymalizacji jest osiągnięcie przez witrynę jak najwyższej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych słów kluczowych.

Działania SEO powinny być za każdym razem indywidualnie dostosowane do konkretnej strony internetowej, dlatego pierwszym krokiem do skutecznego zwiększenia widoczności w wyszukiwarce jest audyt serwisu. Eksperci analizują treści na stronie, jej kod, linki przychodzące oraz dziesiątki innych czynników wpływających na pozycję w rankingu wyszukiwarki.

Optymalizacja treści obejmuje m.in.:

  • eliminację niskiej jakości treści (thin content) oraz powielających się informacji (duplicate content),
  • publikowanie unikalnych treści, nasyconych odpowiednią liczbą słów kluczowych, które są związane z tematyką witryny,
  • rozbudowę serwisu o menu i dodatkowe podstrony, co pozwala na tworzenie linkowania wewnętrznego,
  • uporządkowanie i hierarchizacja treści za pomocą nagłówków H1, H2, H3 itd. oraz pogrubień, czy wypunktowań.

W ramach optymalizacji kodu i struktury strony specjaliści:

  • przygotowują wytyczne dla tworzenia stron zgodne ze standardami W3C, czyli warunki, które witryna musi spełnić, by poprawnie wyświetlać się użytkownikom na różnych urządzeniach,
  • poprawiają szybkość ładowania witryny poprzez działania takie jak: zmniejszanie objętości kodu oraz wczytywanych plików, w tym obrazów,
  • umożliwiają robotom łatwiejsze wyszukiwanie i crawlowanie strony poprzez zastosowanie hierarchii nagłówków, które organizują treść oraz metatagi (title, description) i przyjazne (czytelne, krótkie) adresy URL.

Optymalizacja linków przychodzących polega m.in. na:

  • sprawdzeniu parametrów jakości serwisu oraz linków przychodzących
  • weryfikacji liczby linków oraz domen, do których one prowadzą
  • zachowaniu proporcji między linkami dofollow i nofollow,

Do wykonywania większości zadań optymalizacyjnych, specjaliści SEO korzystają z różnych narzędzi analitycznych, które umożliwiają formułowanie precyzyjnych wytycznych i wyciąganie wniosków opartych na danych.

Często używane przez specjalistów SEO narzędzia to:

  • Ahrefs 

ahrefs

Służy do przeprowadzania analizy dowolnej strony internetowej głównie pod kątem ruchu organicznego. Jego zaletą jest możliwość sprawdzania stron konkurencji. Ahrefs śledzi wyniki wyszukiwania w Google, co pozwala wyciągać przydatne wnioski, dzięki porównywaniu informacji. Wielka baza danych firmy Ahrefs pochodzi z serwerów, które monitorują całą sieć ze szczególnym uwzględnieniem wyszukiwarek. Jest to największe i najbardziej kompleksowe narzędzie, które dostarcza specjalistom SEO wszechstronnej wiedzy o analizowanej stronie.

  • Sitebulb

sitebulb

Głównym zadaniem tego narzędzia jest crawlowanie stron – bada witryny szybciej niż jego konkurenci i prezentuje wyniki w przyjazny sposób. Wspomaga specjalistów SEO w technicznej optymalizacji witryn, wskazując najważniejsze błędy w obrębie witryny. Sitebulb skanuje strony, naśladując zachowanie google bota, a także pobiera dane z Google Analytics i Google Search Console dla większej ilości danych.

  • Senuto

senuto

Kompleksowe narzędzie do analizy słów kluczowych. Informuje o ilości fraz w TOP3, TOP10, TOP50 oraz pokazuje, na które słowa kluczowe strona wyświetla się w wyszukiwarce. Pozwala specjalistom SEO sprawdzać różne statystyki dotyczące keywordów, np. kanibalizację, sezonowość, a także monitorować pozycję konkurencji na poszczególne frazy.

Kampanie reklamowe Google Ads

Firma Google stworzyła w ramach swojej marki system reklamy Google Ads (dawniej Google Adwords). Kampania Google Ads umożliwia wyświetlanie w wynikach wyszukiwania krótkich tekstów reklamowych pod postacią linków sponsorowanych oraz bannerów, czyli reklam graficznych.

Reklama tekstowa składa się z:

  • dwóch nagłówków o długość maksymalnie 30 znaków,
  • pola tekstowego (maksymalnie 80 znaków),
  • wyświetlanego adresu URL (maksymalnie do 15 znaków).

Reklamy tekstowe mogą być wzbogacone o rozszerzenia, np. linki do podstron, przekierowujące do wybranych sekcji serwisu, informacje o dokładnej lokalizacji, rozszerzenia dotyczące połączeń, np. prezentują numer telefonu i umożliwiają kontakt po kliknięciu przycisku „Zadzwoń”.

Reklamy graficzne, które pojawiają się w sieci reklamowej Google to m.in.:

  • Listy produktowe (PLA)
  • Reklamy w Mapach Google
  • Sponsorowane treści wideo na portalu YouTube
  • Reklamy w poczcie Gmail

Kreacją reklam zajmują się eksperci SEM, czyli osoby specjalizujące się w tworzeniu płatnych kampanii na podstawie wybranych przez reklamodawcę słów kluczowych. Działanie marketingu w postaci PPC polega na tym, że reklamodawca płaci za każdym razem, gdy reklama Google Ads zostanie kliknięta przez użytkownika i zostaje on przekierowany do serwisu reklamodawcy. Korzyścią tej formy promocji jest możliwość precyzyjnego określenia grupy docelowej (np. jej wieku, płci, zainteresowań), dzięki czemu produkty wyświetlają się tym osobom, które rzeczywiście są nimi zainteresowane.

Kolejną zaletą e-marketingu w postaci Google Ads jest to, że jego efekty widoczne są w krótkim czasie. Reklamy zaczynają się wyświetlać odbiorcom zaraz po uruchomieniu kampanii, dlatego jeśli zależy Ci na natychmiastowym rezultacie, płatne reklamy będą najlepszym rozwiązaniem. System reklamowy pozwala na wprowadzanie zmian w kampaniach, dlatego w przypadku, gdy zaplanowane działania nie spełniają celów biznesowych, można je modyfikować na bieżąco. Elastyczność Google Ads to możliwość zmiany wielkości budżetu, słów kluczowych i całej treści reklamy, dzięki czemu administrator kampanii może tworzyć różne komunikaty reklamowe w zależności od aktualnej oferty.

Specjaliści PPC w swojej pracy korzystają z różnych narzędzi, które pozwalają mierzyć czynniki, wpływające na efektywność kampanii. Eksperci SEM wykorzystują najczęściej:

  • Google Analytics

Zbiera dane na temat użytkowników odwiedzających dowolną stronę internetową i tworzy system statystyk, które dostarczają informacji m.in. o tym, jak użytkownicy trafili na daną witrynę, z jakiego oprogramowania korzystają, w jakim miejscu fizycznie przebywali, korzystając ze strony (państwo, miasto) oraz jak się na niej zachowywali (jaki czas spędzili na konkretnej podstronie, ile podstron odwiedzili).

  • Google Tag Manager

Darmowa platforma, która ułatwia zarządzanie skryptami i kodami śledzenia w witrynie. Jej główna zaleta to możliwość wprowadzenia zmian bez konieczności edytowania kodu źródłowego. Osoby zarządzające stronami mogą samodzielnie dodawać i modyfikować skrypty znajdujące się na stronie. W pracy specjalistów SEM kluczową funkcjonalnością Google Tag Manager są tagi, czyli wycinki kodu, które mogą zostać wykorzystane m.in. do mierzenia ruchu na stronie lub śledzenia konwersji i zachowań użytkowników. GTM stanowi duże wsparcie, ponieważ pomaga w zbieraniu istotnych dla analizy danych.

  • Planner słów kluczowych

Planner oferuje propozycje słów kluczowych, dzięki którym marketer może zwiększyć zasięg i trafność reklam. Dodatkowo Planner pozwala na analizę słów kluczowych, biorąc pod uwagę dane historyczne. Przydatność tej funkcji polega na możliwości uzyskania informacji o tym, jak kształtuje się miesięczna liczba wyszukiwań oraz jak ten wynik zmieniał się na przestrzeni wybranego okresu i lokalizacji. Opcja szacowania słów kluczowych pomaga natomiast w ustalaniu budżetu reklamowego.

Marketing w social mediach

Marketing w mediach społecznościowych stanowi bardzo ważną część promocji w Internecie. Jego celem jest zwiększenie ruchu na stronie za pomocą działań przeprowadzonych w różnego rodzaju social mediach. Najpopularniejszymi kanałami są: Facebook, Instagram, LinkedIn oraz YouTube. Jest to kolejny element w e-marketingu, który wymaga długofalowej oraz systematycznej pracy. Działania z tego zakresu pozwalają na budowanie wartościowych relacji z użytkownikami oraz służą do utrzymywania komunikacji z wiernymi klientami marki. Dzięki mediom społecznościowym możliwe jest również dotarcie do zupełnie nowego grona odbiorców. Social media mają ogromną zaletę i jest to fakt, że komunikacja, która dzięki nim zachodzi, jest niczym nieograniczona i pozwala na reakcje w czasie rzeczywistym.

Podstawą wszelkich działań w mediach społecznościowych jest szczegółowo zaplanowana strategia. Dobrze skonstruowany post może przyczynić się do zwiększenia ruchu na stronie internetowej. Istotna jest interakcja z użytkownikami, która pomaga budować z nimi relacje. Dlatego konieczne jest zaangażowanie ze strony firmy i odpowiadanie na komentarze oraz pytania.

W 2021 roku firma Hootsuite stworzyła kolejną edycję raportu, z której wynika, że wśród Polaków na pierwszym miejscu w mediach społecznościowych jest YouTube (korzysta z niego 92,8% użytkowników), a następny jest Facebook (89,2% użytkowników). Od wielu lat popularny Instagram również znajduje się wysoko na liście (60,6% użytkowników). Poniżej znajduje się bardziej szczegółowe omówienie marketingu internetowego prowadzonego w social mediach, które od długiego czasu cieszą się popularnością, tj. Facebook, Instagram, LinkedIn oraz YouTube.

Facebook

Marketing na Facebooku to pewnego rodzaju inwestycja. W tym konkretnym kanale bardzo ważne jest dostosowanie udostępnianych treści do grupy docelowej. Jak dowiedzieć się, kto wchodzi w skład takiej grupy? Najłatwiej sprawdzić dane dotyczące użytkowników odwiedzających Twój profil w statystykach. Dzięki tym informacjom będziesz w stanie dostarczać materiały dopasowane do odpowiednich odbiorców, które spotkają się z zainteresowaniem. W ramach prowadzenia Facebooka nie tylko dane demograficzne są ważne, równie istotny jest czas oraz intensywność publikacji postów. W zależności od grupy docelowej, harmonogram udostępnień na omawianym kanale powinien być dopasowany do użytkowników. W praktyce oznacza to, że jeśli odbiorcy przeglądają social media najczęściej o 7 rano, to właśnie w tym czasie powinieneś udostępniać posty. Pamiętaj również o tym, aby umieszczane zdjęcia lub grafiki były w dobrej jakości, które z pewnością przykują uwagę.

Instagram

Chociaż wśród przedsiębiorców jednym z najchętniej wybieranych mediów społecznościowym jest Facebook, to Instagram jest również świetnym miejscem na pozyskiwanie aktywnej grupy odbiorców. Podstawą funkcjonowania tego kanału są zdjęcia. Na samym początku na Instagramie najwięcej było fotografii amatorskiej, jednak teraz równie często można spotkać zdjęcia profesjonalne. Jeśli rozważasz rozpoczęcie prowadzenia marketingu w tym medium społecznościowym, musisz zastanowić się nad tym czy wolisz wstawiać zdjęcia, czy może jednak grafiki, które przykują wzrok odbiorcy? Na Instagramie bardzo ważne jest regularne dodawanie postów, które dodatkowo będą opisane odpowiednimi hasztagami, co pomaga kategoryzować treści. Bardzo dobrym rozwiązaniem jest relacjonowanie codziennej pracy firmy na Instagram Stories, która będzie stanowić ciekawe urozmaicenie codziennego contentu. Kampanie przeprowadzane na Instagramie przypominają działania związane z promocją na Facebooku. W omawianym serwisie bardzo ważny jest kreatywny pomysł na prowadzenie profilu, który przyciąga uwagę odbiorców.

Linkedin

LinkedIn to dla niektórych specyficzne miejsce na marketing. Istnieje przekonanie, że na tym kanale powinny pojawiać się wysokiej jakości, wartościowe treści. Jest to portal, który w przeciągu ostatnich lat zyskał na popularności i aktualnie nie używają go tylko HR’owcy, ale również sprzedawcy, handlowcy i inni specjaliści. W przypadku LinkedIn istotna jest rozbudowa sieci kontaktów zarówno dla kont prywatnych, jak i kont firmowych. Dzięki zaawansowanej wyszukiwarce tego kanału możliwe jest zebranie wielu cennych informacji dotyczących Twojej grupy docelowej, m.in.:

  • obecne stanowisko osoby oraz czym dokładnie zajmuje się w firmie
  • w jakiej branży działa
  • lata obecności w danej firmie (możesz wybrać zakres lat, który Cię interesuje)
  • posiada konkretne umiejętności i kompetencje
  • czy jest aktywna na LinkedIn

Oprócz powyższych informacji niezwykle cenne dla osób, które tworzą strategie marketingowe, będą dane o tym, czym interesuje się grupa docelowa, w jakim celu używa LinkedIn, do jakich grup należy oraz jakie strony obserwuje. Publikując post w tym medium społecznościowym, możesz dodać do niego zdjęcie, grafikę lub nawet prezentację w formacie PDF. Kiedy jest najlepszy czas na udostępnianie wartościowych treści? Odpowiedź jest prosta – wtedy, kiedy Twoja grupa odbiorców jest najbardziej aktywna na LinkedIn. Aby się tego dowiedzieć, musisz dokładnie przeanalizować, co w ciągu dnia robią Twoi obserwatorzy i kiedy przeglądają LinkedIna.

YouTube

Na YouTubie codziennie publikowane są ogromne ilości materiałów, które spotykają się z mniejszym lub większym zainteresowaniem. Wbrew pozorom ta platforma nie jest przeznaczona tylko dla prywatnych twórców, ale stanowi świetne miejsce dla marketingu firm. Jeśli rozważasz udostępnianie treści na YouTube, masz dwie możliwości: albo nawiązujesz współpracę z kanałem, który już istnieje lub otwierasz własny. Obydwa rozwiązania mają swoje wady i zalety. W pierwszym przypadku pomijasz wszystkie koszty związane z założeniem własnego kanału (zakup sprzętu, przestrzeń do nagrywania, nie musisz promować konta ani poświęcać czasu na tworzenie i montaż materiałów). Z kolei współpraca z kimś z zewnątrz wiąże się z tym, że wizerunek Twojej firmy będzie kojarzony z konkretną osobą. W takim przypadku nie będziesz mieć również pełnej kontroli nad produkcją treści (ważne jest, żeby materiał wyszedł jak najbardziej naturalnie, tak aby nie zrażał do marki potencjalnych klientów). Z kolei jeśli wolisz rozwijać swój własny kanał, musisz cierpliwie poczekać na efekty. Jednak tworzenie samemu materiałów na YouTube wiąże się z tym, że należą one do Ciebie i możesz je dowolnie edytować i dopasowywać do określonych oczekiwań.

Oprócz tworzenia treści za pośrednictwem czyjegoś lub własnego kanału na YouTube, ten serwis umożliwia również standardowe formy reklamy, takie jak krótkie video oraz banery. Warto pamiętać o tym rozwiązaniu, ponieważ dla wielu firm może być to niezwykle skuteczna promocja, która nie wymaga tyle czasu i inwestycji co otwieranie własnego kanału.

Podsumowanie – we wszystkich mediach społecznościowych podstawą stworzenia strategii marketingowej jest szczegółowe przeanalizowanie grupy odbiorców. To dla nich są tworzone wszystkie treści w social mediach, dlatego tak ważne jest uzyskanie informacji na temat tego, jak spędzają czas. Wtedy dowiesz się, kiedy najlepiej dodawać treści, tak aby trafiały do odpowiednich osób, które dodatkowo będą miały czas zapoznać się z materiałami. Social media pozwalają na zbliżenie się do konkretnej grupy docelowej, a po nawiązaniu kontaktu np. za pomocą wiadomości lub komentarzy poznać potrzeby potencjanych klientów.

Content marketing

Jednym z najważniejszych i najbardziej skutecznych działań z zakresu promocji w Internecie jest content marketing. Na czym on polega? To dzięki pracy specjalistów z tej dziedziny usługi, które są świadczone przez Twoją firmę, trafiają do stałych oraz potencjalnych klientów. Najogólniej rzecz ujmując, content marketing polega na dostarczaniu odbiorcom wysokiej jakości treści. Istnieje wiele kanałów, dzięki którym wspomniany content trafia do klientów, a są to między innymi:

  • strony internetowe,
  • różnego rodzaju media społecznościowe,
  • blogi,
  • newslettery,
  • działania z zakresu PR,
  • oraz wiele innych.

Tworzenie content marketingu wymaga czasu i zaplanowania dokładnej strategii. Podstawowym celem tych działań jest regularne dostarczanie wartościowych, angażujących i dopasowanych do sprecyzowanej grupy docelowej treści. Korzystanie z tego typu marketingu ma za zadanie zwiększyć sprzedaż oraz zbudować grono powracających odbiorców. Jest to sytuacja bardzo korzystna dla firmy, ponieważ w ten sposób przedsiębiorstwo zyskuje wiernych klientów, którzy będą polecać produkt lub usługę kolejnym osobom.

Warto zaznaczyć, że content marketing nie ogranicza się tylko do pisania. W ramach tych działań powstają również różnego rodzaju grafiki, infografiki, filmy oraz inne kreatywne formy. Wybór konkretnego sposobu przekazu zależy tak naprawdę od potrzeb klienta, w związku z tym tak ważne jest ustalenie celu współpracy na samym początku. Dlaczego chcesz wprowadzić w swojej firmie content marketing? Czego oczekujesz od działań z nim związanych? To tylko niektóre z pytań, na które powinieneś odpowiedzieć sobie przed nawiązaniem współpracy z agencją. Ciekawymi przykładami content marketingu są wywiady oraz podcasty. Za pomocą tych form budujesz wizerunek firmy, w której pracują specjaliści potrafiący przekazać merytoryczną wiedzę innym.

Konkretnych rodzajów działań związanych z content marketingiem jest sporo. W jaki więc sposób wybrać te, które będą najlepsze dla Ciebie? Kluczowym punktem jest stworzenie spersonalizowanej dla klienta strategii. To dzięki niej możliwe jest dobranie formy przekazu, która przyniesie najwięcej zysku, zarówno materialnego, jak i wizerunkowego.

Jak w każdym specjalistycznym działaniu również w content marketingu używa się wysokiej jakości narzędzi, które pomagają tworzyć merytoryczne treści. Pierwszym z nich jest Answer The Public. Jest to strona umożliwiająca sprawdzenie słów kluczowych, które są jednym z najważniejszych elementów content marketingu. Po wpisaniu interesującej Cię frazy otrzymasz wyniki z propozycjami zapytań, które najczęściej wpisują użytkownicy do wyszukiwarki. Dzięki tej wiedzy specjaliści content marketingu mogą tworzyć treści dopasowane dla konkretnej grupy odbiorców, które odpowiedzą na ich potrzeby. Korzystanie z narzędzia Answer The Public jest darmowe, jednak w tej wersji możesz wyszukać tylko kilka fraz. Dostępna jest również wersja płatna, w której nie ma limitu.

Answer the public - przykład wykorzystania narzędzia

Answer the public – przykład wykorzystania narzędzia 

Kolejnym, niezwykle użytecznym narzędziem jest Canva, która pozwala na tworzenie różnego rodzaju grafik – od plakatów, przez infografiki po rozbudowane e-booki oraz prezentacje. Forma wizualna jest bardzo dobrze przyswajana przez odbiorców, dlatego często wykorzystują ją specjaliści od contentu. Canvę charakteryzuje intuicyjny interfejs oraz dostęp do tysięcy stworzonych już szablonów, które są świetnym źródłem inspiracji. Tworzenie grafik również wymaga zaplanowanej strategii. Firmowe kolory i logo to tylko niektóre ze stałych elementów, które powinny powtarzać się we wszystkich formach wizualnych. Canva w podstawowej wersji jest darmowa, jednak dostępny jest również pakiet premium, który zawiera rozszerzenie o dodatkowe elementy.

Najpopularniejsza wyszukiwarka stworzyła narzędzie Google Trends, które pozwala na regularnie sprawdzanie popularnych w danym dniu zapytań, które są wpisywane przez użytkowników. W ten sposób możesz dowiedzieć się, jak często potencjalni klienci interesują się produktami lub usługami związanymi z Twoją branżą. Specjaliści z content marketingu używają Google Trends, aby sprawdzić, co jest najpopularniejsze w Internecie i wykorzystać tę wiedzę do stworzenia wysokiej jakości treści. Narzędzie oferowane przez wyszukiwarkę Google jest w pełni darmowe i dostępne dla każdego.

google trends - przeczytaj artykuł

Działania związane z content marketingiem to ciekawy i często wykorzystywany sposób na pozyskiwanie nowych klientów. Jest to długotrwały proces, który wymaga wcześniejszego zaplanowania, jednak efekty są niezwykle satysfakcjonujące. Z wykorzystaniem profesjonalnego contentu masz możliwość nie tylko odpowiadać na potrzeby użytkowników, ale również budować zupełnie nowe.

Buzz marketing (marketing szeptany)

Marketingiem szeptanym, inaczej buzz marketingiem, określane są wszystkie działania związane z bezpośrednim kontaktem z odbiorcami treści marketingowych. Najczęściej polega to na odpisywaniu na komentarze w mediach społecznościowych oraz prowadzeniu dyskusji z użytkownikami na różnego rodzaju forach. Dzięki tym działaniom można prowadzić rozmowy z odbiorcami, które wpływają na wizerunek firmy. Kolejnym ważnym aspektem marketingu szeptanego jest wzbudzanie zaufania wśród potencjalnych klientów. Skutecznie przeprowadzone działania z tego zakresu wspierają również pozycjonowanie stron, ponieważ przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie przedsiębiorstwa. Buzz marketing wzbudza zainteresowanie wśród odbiorców, a dodatkowo przekazuje istotne komunikaty na temat firmy oraz jej produktów lub usług. Potencjalni klienci często rozpoczynają zakupy od zapoznania się z opiniami innych użytkowników. Marketing szeptany pozwala na promowanie konkretnych wpisów, co może przełożyć się na zwiększenie zainteresowania ofertą.

Marketing szeptany posiada również narzędzia, które pomagają w prowadzeniu działań związanych z tym obszarem. Jednym z przykładów jest Brand24, które monitoruje komentarze użytkowników o danej marce. Dzięki wcześniejszej wiedzy o negatywnych wypowiedziach, możesz szybciej zareagować i zapobiec niechcianemu kryzysowi. Ogromną zaletą tego narzędzia jest automatyczna analiza, która rozróżnia komentarze oraz wzmianki na pozytywne, negatywne oraz neutralne. Dodatkowo Brand24 wysyła powiadomienie (e-mail lub telefon) w przypadku otrzymania negatywnego komentarza, tak abyś mógł zareagować jak najszybciej. Z pewnością jest to przydatne narzędzie, które pozwala usprawnić obsługę klienta oraz monitoring Internetu w czasie rzeczywistym.

E-mail marketing

E-mail marketing to jeden ze sposobów marketingu bezpośredniego, który wykorzystuje się do komunikacji z odbiorcami poczty elektronicznej. Tym sposobem wiadomości z wartościową treścią trafiają do właściwej grupy użytkowników. Dzięki działaniom związanym z e-mail marketingiem możliwe jest tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami, do których trafia spersonalizowany przekaz. Dodatkową możliwością jest tworzenie grup odbiorców, dzięki czemu nie musisz uogólniać treści, lecz dostosować je do konkretnego targetu. Istnieją narzędzia e-mail marketingu, które pozwalają na spersonalizowanie początku wiadomości, dodając imię odbiorcy. Dzięki temu klient poczuje się usatysfakcjonowany, że mail został stworzony specjalnie dla niego.

E-mail marketing najczęściej służy do informowania grupy odbiorców w tematyce promocyjno-sprzedażowej. W celach informacyjnych najczęściej stosuje się newsletter, różnego rodzaju biuletyny oraz dzienniki elektroniczne, z kolei w celach sprzedażowych używa się reklam, w których przedstawiona jest oferta. Dodatkowo ten rodzaj marketingu pozwala na badania opinii konsumenckiej, ponieważ w mailu można umieścić ankietę lub poprosić odbiorcę o wyrażenie opinii. Kolejną zaletą e-mail marketingu jest możliwość mierzenia skuteczności przekazu zawartego w wiadomości. To znaczy, że wiesz dokładnie, ile maili zostało otwartych oraz co w szczególności zainteresowało odbiorców. E-mail marketing stał się popularny nie tylko w dużych korporacjach, ale również w mniejszych, kilkunastoosobowych firmach.

W przypadku e-mail marketingu dostępne są różnego rodzaju narzędzia, które usprawniają związane z nim działania. Pierwszym przykładem jest MailChimp, jest to amerykańska firma, która została założona w 2001 roku. Jej podstawowym produktem jest platforma online, za pomocą której można wysyłać profesjonalne maile do masowego odbiorcy. MailChimp wyróżnia się intuicyjnym interfejsem oraz przejrzystą ofertą, która została dokładnie opisana na stronie internetowej.

Kolejnym przydatnym narzędziem jest Mailjet. Jest to francuska platforma służąca do e-mail marketingu, która została założona w 2010 roku. Mailjet jest oparty na chmurze systemem, który umożliwia wysyłanie i śledzenie wiadomości e-mail związanych z marketingiem. To narzędzie w bezpłatnym zakresie umożliwia wysyłanie do kilku tysięcy wiadomości miesięcznie oraz tworzenie nielimitowanej bazy kontaktów. Mailjet to funkcjonalna platforma, która pomaga w tworzeniu, edytowaniu oraz wysyłaniu wiadomości e-mail. Dodatkowo możesz śledzić udostępnione treści w czasie rzeczywistym.

Marketing internetowy – jak zdobyć wiedzę i zacząć?

Zdobywanie wiedzy z zakresu marketingu internetowego to nieustający proces. Aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie, niezbędne jest stałe aktualizowanie swojej wiedzy oraz umiejętności, które mogą się zmieniać wraz z potrzebami rynku, a co za tym idzie klientów.

Marketing internetowy – ksiażki – co warto przeczytać?

Tradycyjna forma przekazywania wiedzy, jaką jest książka, nie traci ani na sile, ani na popularności. Mimo że specjaliści je piszący na co dzień zajmują się digitalowymi sposobami komunikowania się z odbiorcami, to nie stronią od przelewania wartościowych informacji na papier. Na rynku można znaleźć liczne pozycje, które są nie tylko przepełnione wysokiej jakości treścią, ale co istotne, napisane zostały językiem zrozumiałym nawet dla laików w tematyce marketingu internetowego. Oto kilka z ogromu książek, z jakimi warto się zapoznać.

  • Zakamarki marki. Rzeczy, o których mogłeś nie wiedzieć, zapomnieć lub pominąć podczas budowania swojej marki”, Paweł Tkaczyk (2011)
  • Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla?”, Janina Bąk (2020)
  • To jest marketing!”, Seth Godin (2019)
  • Content Marketing i Social Media. Jak przyciągnąć klientów”, Barbara Stawarz (2017)
  • Tajniki Konwersji. Jak zmienić potencjalnego klienta w zadowolonego nabywcę”, Chris Smith (2017)
  • Potęga irracjonalności. Ukryte siły, które wpływają na nasze decyzje”, Dan Ariely (2018)
  • Content. Elementarna cząstka marketingu”, Rebecca Lieb i Jaimy Szymanski (2018)
  • Przeskoczyć przepaść. Jak trafić z nowoczesnym produktem do każdego klienta”, Geoffrey A. Moore (2013)
  • Porozmawiajmy o komunikacji. Mów, pisz, prezentuj skutecznie”, Piotr Bucki (2017)
  • „Zaufanie, czyli waluta przyszłości. Moja droga od zera do 7 milionów z bloga”, Michał Szafrański (2018)

Marketing internetowy – studia – gdzie warto się uczyć

Kierunki studiów związane z marketingiem można studiować nie tylko na specjalistycznych uczelniach, ale również popularnych uniwersytetach, m.in. Warszawskim, Jagiellońskim, Wrocławskim i wielu innych.

Do najpopularniejszych kierunków związanych z marketingiem internetowym należą m.in. marketing, zarządzenie, analityka biznesowa, komunikacja w biznesie oraz komunikacja rynkowa.

Planując swoją przyszłość, warto mierzyć wysoko i zapoznać się również z opcjami uczelni niepublicznych i/lub zagranicznych. Wśród tych najbardziej docenianych znajdują się np. HEC Paris we Francji, Imperial College Business School w Wielkiej Brytanii, Columbia Business School w Stanach Zjednoczonych, WU Vienna University of Economics and Business w Austrii, czy Uniwersytet SWPS w Polsce.

Nie tylko pierwsze 3 lub 5 lat studiów ma znaczenie. Liczne uczelnie posiadają w swojej ofercie atrakcyjny wybór studiów podyplomowych, które skupiają się na zawężonych specjalnościach w danej dziedzinie. Są to np. Content Marketing, Grafika reklamowa, czy UX Design.

Studia to szansa na pochłanianie ogromnej wiedzy dostarczanej przez specjalistów w swoich branżach. Należy jednak pamiętać, że aby w przyszłości samemu stać się specjalistą od danej gałęzi marketingu w internecie, niezbędne są również zajęcia praktyczne. Dlatego warto wybrać uczelnię, na której oprócz teorii, ceni się także ćwiczenie swoich studentów w wykonywaniu konkretnych zadań, związanych z ich przyszłym zawodem.

Marketing internetowy – kursy – sposób na uzupełnienie wiedzy

W sieci można znaleźć ogromną liczbę ciekawych kursów na temat marketingu internetowego. Popularność webinarów nie maleje, co agencje marketingowe mogą w łatwy sposób wykorzystać na swoją korzyść. Zdalna forma przekazywania wiedzy to również ogromna zaleta dla wielu słuchaczy, którzy nie muszą się martwić dojazdem na miejsce wydarzenia.

Jeżeli chcesz poznać punkt widzenia specjalistów, obserwuj aktywność agencji marketingowych na ich mediach społecznościowych oraz ich stronach internetowych. Kiedy pojawi się informacja o webinarze, dokładnie zapoznaj się z tematem i agendą wydarzenia, aby świadomie zdecydować, czy dany temat jest dla Ciebie interesujący.

Udział w webinarach najczęściej jest całkowicie darmowy, dzięki czemu nie musisz się martwić o dodatkowe wydatki. Natomiast kursy oferowane przez agencje, w zależności od poziomu zaawansowania i czasu trwania, będą wiązały się z różnymi kosztami uczestnictwa. Jednak jeśli wiesz, że organizatorzy wydarzenia są wiarygodnym źródłem wartościowej wiedzy, to taka inwestycja w edukację może być bezcenna.

Marketing internetowy – praktyki i staże – ucz się od ludzi z branży

Wiedzę teoretyczną zawsze warto uzupełniać o praktykę, jak wspomnieliśmy przy okazji wyboru uczelni. Dopełnieniem przeczytanych książek, studiów oraz przebytych kursów i webinarów są staże i praktyki. Wiele agencji marketingu internetowego poszukuje do pracy osób chcących się uczyć i szkolić w swoim zawodzie. Posiadają grupę specjalistów, którzy przekazują wiedzę i umiejętności zdobyte dzięki latom doświadczenia. Nawet kilkumiesięczny staż lub praktyka pomogą Ci zweryfikować nie tylko własne kompetencje, ale także upewnić się, czy obrana ścieżka kariery jest tą właściwą.

Praca w marketingu internetowym – droga do specjalisty

Jak w większości ścieżek kariery, aby stać się specjalistą, potrzebne są lata doświadczenia oraz nieustanne poszerzanie swoich umiejętności i wiedzy. Marketing w internecie umożliwia rozwijanie się w zdywersyfikowanych dziedzinach, dzięki czemu osoby o różnych kompetencjach mogą znaleźć coś dla siebie. W zależności od wybranej kariery wymagany może być umysł analityczny, duże pokłady kreatywności, zmysł estetyczny bądź bezproblemowe komunikowanie się z klientami. A więc kim możesz być, decydując się na pracę w digital marketingu?

Kim możesz być w e-marketingu?

Liczba i rodzaje stanowisk będą różnić się w zależności od oferowanych przez daną agencję usług. Poniżej przedstawiamy listę oraz charakterystykę specjalistów, których najczęściej można znaleźć w firmie zajmującej się marketingiem internetowym.

Account manager

Bez klientów nie ma biznesu. Dlatego w każdej agencji potrzebna jest osoba, która zajmie się kontaktowaniem i tworzeniem ofert w atrakcyjny dla jej odbiorców sposób. Taki pracownik powinien być cierpliwy, dokładny i wytrwały, ponieważ do każdego potencjalnego klienta musi podchodzić w sposób indywidualny. A sam proces sprzedaży może trwać od kilku dni czasami do kilku tygodni. Account manager musi również dobrze znać i rozumieć usługi agencji marketingowej, aby móc prezentować je rzetelnie. Powinien również elastycznie dostosowywać swoje komunikaty i język do odbiorcy, tak aby każdy miał szansę zrozumieć informacje, które przekazuje.

Specjalista SEO

Na tym stanowisku podstawą jest umysł analityczny połączony z kreatywnością. Liczą się także umiejętności interpersonalne, ponieważ nierzadko zachodzi potrzebna skontaktowania się z klientami. W codziennej pracy specjalisty SEO potrzebne są liczne narzędzia, które pomagają mu w zaplanowaniu skutecznej strategii marketingowej, związanej z pozycjonowaniem strony internetowej. Na co dzień pozostaje w stałym kontakcie z pozostałymi działami w agencji, ponieważ niektóre z zaprojektowanych przez niego zadań, będą wykonywane przez innych współpracowników, np. copywriterów.

Specjalista od Adsów

Kanałów reklamowych jest wiele, a w zależności od potrzeb klienta, specjalista wybierze odpowiednią drogę dotarcia do potencjalnych klientów. Musi wiedzieć jak wyszukiwać odpowiednie dla kampanii słowa kluczowa, a także w atrakcyjny sposób formułować nagłówki i opisy ofert. Reklamy płatne w Google w odróżnieniu od działań SEO są widoczne natychmiast po uruchomieniu kampanii, dlatego wszelkiego rodzaju literówki i pomyłki mogą być szybko zauważone przez użytkowników wyszukiwarki. Na co dzień specjalista ma również do czynienia z remarketingiem, dopasowywaniem działań do budżetu klienta i systematycznym komunikowaniem się z nim oraz innymi obowiązkami, które uzależnione są od danego projektu.

Content Manager i copywriter

Marketing internetowy to nie tylko sprawy techniczne, którymi w dużej mierze zajmują się specjaliści SEO oraz specjaliści od reklam. Do dopełniania każdej strategii potrzebne są wartościowe treści, a za to zadanie odpowiedzialni są Content Managerzy oraz copywriterzy. Content Manager zajmuje się generowaniem pomysłów dotyczących tego, jakiego rodzaju publikacja powinna być przedstawiona użytkownikom. Powinien znać najnowsze trendy i wiedzieć co najchętniej jest czytanie w danym momencie. Musi również wiedzieć, jak trafić do różnych grup odbiorców.

Natomiast copywriterzy muszą mieć w sobie duże pokłady kreatywności, a także umiejętność nieprzerwanego skupienia. Ich zadaniem jest przeistoczenie zaplanowanych przez specjalistów SEO oraz Content Managerów planów w rzeczywistość. Powinni posiadać szeroką wiedzę zarówno na temat każdego działu w agencji marketingowej i wykonywanych przez nich zadań, jak i ogrom innych zagadnień związanych z branżą klienta, dla którego tworzą treści.

Social Media Specialist

Media społecznościowe nie tracą na popularności i są jednym z najlepszych kanałów dotarcia do klientów. Ich siłę wykorzystują specjaliści, którzy tworzą kampanie m.in. na Facebooku, Instagramie, YouTube i wielu innych. Social Media Specialist zajmuje się docieraniem do odbiorców dzięki generowaniu interesujących i angażujących społeczność postów. Powinien nie tylko konstruować teksty , tak aby były zwięzłe, treściwe i zachęcały do poznania marki, ale również we właściwy sposób dobierać do nich przyciągającą oko grafikę.

Grafik

Dopełnieniem każdego posta, ale również wielu artykułów i case studies są grafiki. Im wyższa jest ich jakość, tym lepiej będą prezentować profesjonalizm agencji. W związku z tym istotnym członkiem zespołu specjalistów jest grafik. Powinien być dobrze zapoznany z programami graficznymi, w których tworzy swoje dzieła na potrzeby pozostałych działów w agencji. Ważną umiejętnością jest wyczucie estetyki klienta i zrozumienie jego potrzeb co do wizerunku marki. Doświadczony grafik wie, jak uchwycić esencję danego przedsiębiorstwa, tak aby przyciągać uwagę potencjalnych klientów.

Każdy kiedyś zaczynał. W drodze na szczyt należy pamiętać, że każda przeczytana książka branżowa, przesłuchany podcast, ukończone studia o kierunku związanym z e-marketingiem, wykonane projekty (prywatnie lub zawodowo), czy staż w szanowanej agencji, stanowią świetną podstawę do stania się specjalistą w przyszłości. Najważniejsze są wytrwałość, cierpliwość oraz nieustająca ciekawość do poznawania nowych trendów i trików, a także budowanie atrakcyjnego portfolio.

Gdzie i jak szukać pracy w marketingu internetowym?

W związku z rosnącą popularnością zawodów marketingu internetowego powstają portale z ofertami pracy, dedykowane poszukiwaniu etatu w agencjach marketingowych. Z jakich źródeł warto korzystać, szukając pracy? Oto kilka popularnych i rekomendowanych przykładów.

Pracuj.pl

Jeden z najpopularniejszych i najstarszych portali z ogłoszeniami z pracą. Wśród tysięcy ofert można znaleźć liczne atrakcyjne stanowiska związane z marketingiem internetowym. Dzięki stałemu rozwijaniu funkcji portalu coraz łatwiej odnaleźć interesującą ofertę, która spełni Twoje oczekiwania. Co więcej, Pracuj.pl organizuje również cyklicznie targi pracy, na których można osobiście poznać pracodawców i często już na miejscu przeprowadzić wstępną rozmowę dotyczącą stanowiska i tego, jakie wymagania musisz spełniać, aby dostać posadę.

Rocket Jobs

Portal, który prezentuje oferty związane wyłącznie z marketingiem. Można na nim znaleźć nie tylko ogłoszenia pracy dla specjalistów, ale również atrakcyjne staże, które stanowią idealny początek kariery dla studentów i świeżych absolwentów. Przejrzysty interfejs ułatwia wyszukiwanie interesujących stanowisk, które można ograniczyć do konkretnego obszaru lub rozszerzyć swoje poszukiwania na cały kraj. My także jesteśmy obecni na tym portalu – Strategiczni.pl – ogłoszenia pracy.

UseMe

UseMe to dobre rozwiązanie dla freelancerów, którzy nie chcą się martwić o sprawy księgowości. Portal pomaga w rozliczaniu podatków i nie ma potrzeby prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Do tego składki ZUS są opcjonalne. Zlecenia można wykonywać całkowicie zdalnie, co oznacza dużą wygodę. Ofert jest dużo i różnią się od siebie zarówno tematyką jak i proponowanym wynagrodzeniem. W związku z tym każdy może znaleźć coś dla siebie.

LinkedIn

Medium społecznościowe przeznaczone do prezentowania firm, pracodawców jak i pracowników. Nie tylko możesz swobodnie przeglądać interesujące konta, ale również zaznaczyć w ustawieniach, że chcesz otrzymywać alerty związane z ofertami pracy dla Twojej branży. Dzięki temu nie musisz spędzać godzin na przeszukiwaniu portalu. Wystarczy, że zdecydujesz się na konkretne rodzaje stanowisk i poczekasz na e-mail z pasującymi do Twoich oczekiwań ogłoszeniami. Dużą zaletą LinkedIn jest to, że można ustawić nakładkę #opentowork, która nie jest widoczna dla znajomych, którzy znajdują się w Twojej sieci współpracowników. Wobec tego możesz szukać lepszego stanowiska, bez zagrożenia, że dowiedzą się o tym niewłaściwe osoby.

Facebook

Obserwuj agencje, w których chciałbyś rozpocząć prace i dołącz do specjalistycznych grup z ofertami. W natłoku ogłoszeń nie jest łatwo znaleźć idealną opcję, ale okazjonalnie pojawiają się posty warte uwagi. Tak jak i w pozostałych z wymienionych portali, tutaj również można znaleźć stanowisko na różnych etapach rozwoju, od stażu po specjalistę seniora. Na grupach możesz także zamieszczać swoje posty, w których pokrótce zaprezentujesz swoje portfolio i zaprosisz do kontaktu.

Znalezienie wymarzonego stanowiska nie zawsze jest proste, ale dzięki systematycznemu korzystaniu z wymienionych powyżej portali, z pewnością staje się nieco łatwiejsze. Warto dbać o odpowiednie ustawienia konta, które umożliwiają oglądanie ofert wartych Twojego czasu. Pamiętaj, aby zawsze mieć pod ręką skrupulatnie wykonane CV oraz portfolio. Kiedy tylko napotkasz ofertę dla siebie, będziesz mógł w krótkim czasie przesłać informacje o sobie do pracodawcy.

Skuteczny marketing internetowy – jak wybrać agencję, która się tym zajmie?

Skuteczny marketing internetowy może oznaczać dla wielu firmy być albo nie być, ponieważ źle dobrane działania, wykonywane w nieprofesjonalny sposób, mogą odcisnąć trwałe piętno na reputacji biznesu. Dlatego nie powinna to być pochopna decyzja. Przy wyborze agencji marketingowej należy kierować się kilkoma istotnymi wytycznymi.

Doświadczenie agencji

Ważny jest nie tylko staż agencji, ale również branże, z jakimi miała styczność. Mnóstwo agencji posiada swoje wąskie specjalizacje, dzięki którym są w stanie dostarczać usługi na wysokim poziomie i wiedzą, jak podchodzić do konkretnego klienta. Przy dokonywaniu wyboru warto zainteresować się, czy agencja miała już wcześniej okazję współpracować z inną firmą o podobnej do Twojego biznesu branży. Co więcej, sprawdź, co na jej temat mają do powiedzenia byli lub obecni klienci. Oceny w mediach społecznościowych lub Google Wizytówce pomogą Ci w odnalezieniu słabych, jak i silnych stron danej agencji.

Opublikowane Case Study

Każda agencja marketingowa doskonale wie, jak wartościowe są publikacje Case Study, w którym piszą o swoich niedawnych sukcesach. Jest to przejrzysta forma raportu stanowiącego dowód, że współpraca z daną firmą przebiegła w pomyślny sposób. Co więcej, często możesz dowiedzieć się z niej jakiego typu działania zostały podjęte, jakie cele były osiągnięte i czy omawiana branża jest w centrum Twojego zainteresowania.

case study - przeczytaj

Aktywność w sieci

Agencja marketingowa powinna dbać nie tylko o widoczność i rozpoznawalność swoich klientów, ale również markę własną. Ze względu na dużą konkurencję na rynku, warto szukać agencji, które wyróżniają się oryginalnym podejściem do publikacji w mediach społecznościowych, prowadzą aktywnie bloga firmowego, a ich publikacje pojawią się nie tylko w należących do nich domenach, ale również magazynach i innych publikacjach branżowych.

Ranking agencji marketingowych

Przy odpowiednim doborze przyszłej agencji pomoże skorzystanie z dostępnych w sieci rankingów. Zawarte są w nich informacje nie tylko na temat tego, jakie branże są obsługiwane przez agencje, ale również od kiedy są na rynku, w jakich miastach można znaleźć ich siedziby, kto był lub jest ich klientem. Dzięki temu zaoszczędzasz czas, ponieważ szybko sprawdzisz najistotniejsze dane dotyczące firmy, a resztę odnajdziesz na ich stronie internetowej.

Wybór agencji marketingowej nie należy do najprostszych zadań, ale pamiętaj, aby kierować się dobrem swojego biznesu i rozpocząć współpracę ze specjalistami, którzy rozumieją Twoje potrzeby. Jasno zakreślone oczekiwania każdej ze stron już podczas pierwszej rozmowy, pomogą w lepszym zaplanowaniu strategii marketingowej. Wybierz agencję, która zna marketing internetowy nie tylko w teorii, ale i w praktyce.

Kto czyta, ten wie więcej

Na każdym etapie kariery w marketingu internetowym należy pamiętać o ciągłej edukacji i poszerzaniu swojej wiedzy. Każda nowa treść weryfikuje naszą wiedzę, dzięki czemu możemy lepiej wypełniać powierzone nam obowiązki, a co za tym idzie spełniać oczekiwania i wymagania klientów. Na szczęście tematyka digital marketingu staje się coraz popularniejsza, dzięki czemu istnieją liczne i rzetelne źródła wiedzy, zarówno dla weteranów tej tematyki, jak i kompletnych nowicjuszy. Materiały publikowane są w różnych formach, takich jak:

  • e-booki
  • case study
  • artykuły blogowe
  • posty w social mediach
  • nagrania wideo
  • prezentacje multimedialne
  • plakaty
  • książki
  • podcasty

W związku z tym nawet osoby stroniące od formy czytanej nie mają wymówek i mogą przebierać w innych źródłach wiedzy, bardziej dla nich przyswajalnych.

Warto mieć jednak na uwadze, że nie każde napotkane nagranie czy tekst są wiarygodne. Najlepiej korzystać z twórczości osób po fachu, które na co dzień mają styczność z tematem marketingu w internecie. Będą to przede wszystkim pracownicy agencji marketingowych, reklamowych i interaktywnych. To oni najczęściej tworzą wymienione powyżej materiały, z których można czerpać wartościową wiedzę.

W Strategiczni.pl doceniamy wiedzę naszych ekspertów i publikujemy ją w formie case study oraz artykułów blogowych. Dotyczą one różnorodnych tematów związanych z marketingiem internetowym – SEO, SEM, pozycjonowanie stron, social media i inne. Już teraz zapraszamy Cię do zapoznania się naszą bogatą bazą wpisów! Nasz blog z pewnością dostarczy Ci wyczerpującej ilości wiedzy. – blog – Strategiczni.pl

FAQ

Koszty usługi związanej z marketingiem internetowym związane są ściśle z tym, na jaką ofertę zdecyduje się Twoja firma. W agencjach dostępne są różnego rodzaju usługi od SEO po prowadzenie mediów społecznościowych i kreowanie grafik. Dlatego każdy przypadek musi być rozważany indywidualnie. Mogą to być kwoty od kilkuset złotych do dziesiątek tysięcy. Dobra agencja marketingowa bierze pod uwagę budżet, jaki możesz przeznaczyć na jej działania.

Jeżeli chcę się polepszać swoją widoczność w sieci, to współpraca z agencją nie powinna mieć wytyczonej daty końca. Działania marketingowe to stałe i ciągle zmieniające się procesy, dzięki którym możliwe jest osiąganie zadowalających efektów. Jeżeli po kilku miesiącach zaprzestanie się pozycjonowania, czy pisania tekstów, itp. istnieje duża szansa, że zaprzepaści się całe wcześniejsze dokonania. W kwestiach formalnych, w zależności od podpisanej umowy, klient, jak i agencja, posiadają okres wypowiedzenia, wynoszący najczęściej około miesiąca.

Działania marketingowe to grupa różnego rodzaju procesów, które wspólnie wpływają na osiąganie założonych celów. Tylko wykonywane z uwagą i dokładnością będą spełniać swoje zadania. Dlatego warto powierzyć je doświadczonym specjalistom, którzy nie tylko posiadają aktualną wiedzę na temat marketingu internetowego, ale umieją ją właściwie wykorzystać. Chociaż samodzielne prowadzenie tych działań jest możliwe, najprawdopodobniej będzie jedynie złodziejem cennego czasu, jak i zasobów.

Istotnym elementem strategii marketingowej jest udostępniane wartościowych tekstów, zawierających słowa kluczowe. Dotyczy to zarówno aktywności w mediach społecznościowych, wyczerpujących opisów produktów, jak i wpisów blogowych. Mają one za zadanie przedstawienie Twojej firmy jako lidera na rynku i fachowca w swojej dziedzinie. Oprócz tego będą sposobem na przyciągnięcie potencjalnych klientów, którzy wpiszą w wyszukiwarkę frazy, na które tekst jest pozycjonowany. Tak więc jeżeli posiadasz stronę internetową, to musisz pamiętać o regularnym umieszczaniu na niej ciekawych i angażujących blog postów.

To zależy jaki typ biznesu prowadzisz i do jakiej grupy docelowej chcesz dotrzeć. Nie każdy biznes potrzebuje posiadać swoją stronę internetową, chociaż jest to pomocne w zyskiwaniu widoczności w sieci. Co więcej, jeżeli już postanowisz „zaopatrzyć” swoją działalność w stronę www, musi ona spełniać liczne standardy, dzięki którym stanie się atrakcyjna dla potencjalnych klientów. Oznacza to nie tylko działania SEO, ale również copywriterskie, UX-owe, programistyczne i inne. Zatrudnienie doświadczonej agencji marketingowej, która pomoże Ci w prowadzeniu strony, może skutkować wzrostem konwersji, rozpoznawalności marki, czy lepszymi zasięgami.

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się