Czym jest marketing internetowy? Poradnik 2022

Ostatnia aktualizacja wpisu: lipiec 2022

Marketing internetowy ro艣nie w si艂臋 wraz z rozwojem i upowszechnieniem sieci. Nic dziwnego, 偶e osoby, kt贸re nie s膮 zwi膮zane zawodowo z bran偶膮 marketingu, mog膮 czu膰 si臋 zagubione w g膮szczu poj臋膰 dotycz膮cych promowania produkt贸w i us艂ug online. W艂a艣nie dlatego przygotowali艣my kompleksowy poradnik, kt贸ry obfituje w ciekawostki, porz膮dkuje wiedz臋 i wyja艣nia, na czym obecnie polega marketing internetowy.

Zacznijmy od podstaw… marketing internetowy definicja

Najkr贸tsza znana w bran偶y definicja marketingu brzmi 鈥瀦aspokaja膰 potrzeby, osi膮gaj膮c zysk鈥. Co kryje si臋 pod tym enigmatycznym okre艣leniem? Promowanie produkt贸w i us艂ug jest znane od dawna, jednak marketing internetowy prze偶ywa rozkwit dopiero od kilkunastu lat, poniewa偶 wraz z rozwojem sieci, przedsi臋biorcy w艂a艣nie w Internecie szukaj膮 potencjalnych klient贸w.

Marketing internetowy (e-marketing) to wszelkie dzia艂ania, kt贸re prowadz膮 do opracowania strategii, w ramach kt贸rej produkt b臋dzie wprowadzony na rynek, promowany oraz prezentowany w spos贸b sprzyjaj膮cy kreowaniu pozytywnego wizerunku marki, a wszystko to odbywa si臋 przy wykorzystaniu Internetu.聽

Dzia艂ania marketingowe online to tak偶e zwi臋kszenie widoczno艣ci firmy w wynikach wyszukiwania wyszukiwarki, g艂贸wnie poprzez optymalizacj臋 strony internetowej. Witryna www oraz inne dost臋pne narz臋dzia to jedna z dr贸g na kreowanie wizerunku firmy, kt贸ry wzbudza zaufanie klienta. W odr贸偶nieniu od tradycyjnego marketingu rola odbiorcy komunikat贸w marketingowych w sieci jest znacznie wi臋ksza. W tym przypadku klient nie pozostaje bierny, wr臋cz przeciwnie 鈥 jest zach臋cany do podejmowania dzia艂a艅 w ramach r贸偶nego rodzaju call to action (ka偶dy z element贸w, kt贸ry zach臋ca do natychmiastowej sprzeda偶y), wchodzenia w dialog z mark膮, a tak偶e wyra偶ania opinii.

Dobrze zaplanowana strategia e-marketingu to doskona艂y spos贸b dla du偶ych i ma艂ych firm na dotarcie do potencjalnych klient贸w.

Jak to si臋 zacz臋艂o marketing tradycyjny, a marketing internetowy?

Jak wskazuje nazwa, marketing internetowy nie istnia艂by, gdyby nie Internet. Z tego powodu, do艣膰 precyzyjnie mo偶emy okre艣li膰, kiedy mia艂y miejsce pierwsze dzia艂ania promocyjne, kt贸re odby艂y si臋 w formie online. Za dat臋 powstania Internetu uznaje si臋 29 pa藕dziernika 1969 roku. W tym dniu mia艂a miejsce pierwsza transmisja danych w postaci dw贸ch liter, a w 1971 roku wys艂ano ju偶 pierwszy e-mail.聽

Zanim jednak nast膮pi艂 rozkwit marketingu w sieci, przedsi臋biorcy radzili sobie, wykorzystuj膮c tradycyjne sposoby. W marketingu tradycyjnym stosuje si臋 r贸偶ne no艣niki do prezentacji oferty, a najpopularniejsze z nich to:

  • telewizja,
  • radio,
  • prasa drukowana,
  • drukowane magazyny,
  • zewn臋trzne billboardy

Tradycyjne metody wci膮偶 maj膮 si臋 dobrze i spe艂niaj膮 swoj膮 funkcj臋, b臋d膮c skutecznym kana艂em marketingowym. Maj膮 jednak i swoje wady 鈥 s膮 kosztowne, wymagaj膮 inwestycji czasu oraz dzia艂aj膮 g艂贸wnie lokalnie. Dlatego sie膰 internetowa zosta艂a szybko zagospodarowana jako miejsce do promowania biznes贸w, kiedy okaza艂o si臋, 偶e jest pozbawiona ogranicze艅, z kt贸rymi spotyka si臋 tradycyjna forma reklamy.

Baner reklamowy, daj膮cy pocz膮tek marketingowi internetowemu powsta艂 w 1994 roku i zosta艂 sprzedany przez HotWire. W ci膮gu 7 lat od tego wydarzenia wydatki Amerykan贸w na reklam臋 w sieci osi膮gn臋艂y zawrotn膮 sum臋 ponad 7 miliard贸w dolar贸w.

Kolejnym etapem by艂o wkroczenie w tzw. er臋 Web 2.0, czyli moment, kiedy w 2004 roku wi臋ksze znaczenie w serwisach internetowych zaczyna mie膰 u偶ytkownik. Popularne dzi艣 serwisy, takie jak eBay, zacz臋艂y zajmowa膰 si臋 sprzeda偶膮 powierzchni reklamowej na swoich stronach i osi膮ga膰 przy tym ogromne zyski.

W tym samym czasie na rynku pojawi艂 si臋 gigant, kt贸ry dzi艣 dyktuje zasady w 艣wiecie online, czyli Google. W 2009 roku e-marketing zacz膮艂 rozwija膰 si臋 tak偶e w mediach spo艂eczno艣ciowych, np. na Facebooku. W mi臋dzyczasie powsta艂y platformy takie YouTube, Reddit, Twitter, czy pr臋偶nie rozwijaj膮cy si臋 Instagram oraz TikTok, kt贸re przejmuj膮 znaczn膮 cz臋艣膰 rynku marketingu w internecie.

Rodzaje e-marketingu

Marketing internetowy w Google to szerokie poj臋cie, poniewa偶 kryj膮 si臋 pod nim r贸偶ne formy promocji, z kt贸rych mo偶esz skorzysta膰. Firmy i osoby indywidualne maj膮 do wyboru marketing internetowy w postaci:

  • Pozycjonowania, czyli optymalizacji stron internetowych,
  • Kampanii Google Ads (p艂atne reklamy internetowe typu pay per click),
  • Prowadzenia kana艂贸w w social mediach (tzw. Facebook marketing, Instagram marketing oraz LinkedIn marketing),
  • Buzz marketingu,
  • Analityki internetowej,
  • Content marketingu,
  • E-mail marketingu.

G艂贸wnym elementem, kt贸ry nale偶y okre艣li膰 przed wyborem narz臋dzia do promocji online, jest cel, jaki firma chce osi膮gn膮膰 poprzez promocj臋 w sieci. W drugiej kolejno艣ci nale偶y oszacowa膰 bud偶et, kt贸rym przedsi臋biorca dysponuje 鈥 w ten spos贸b specjali艣ci agencji marketingowej s膮 w stanie opracowa膰 strategi臋 i dobra膰 najlepsz膮 metod臋 marketingow膮 do danego biznesu.

SEO marketing

Search Engine Optimization to rozwini臋cie skr贸tu SEO, kt贸re pochodzi z j臋zyka angielskiego i oznacza optymalizacj臋 stron internetowych pod k膮tem wyszukiwarek. Mianem SEO okre艣la si臋 wszystkie dzia艂ania planowane przez specjalist贸w na podstawie analiz, a potem wdra偶ane na stronie internetowej i poza ni膮. Celem optymalizacji jest osi膮gni臋cie przez witryn臋 jak najwy偶szej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla konkretnych s艂贸w kluczowych.

SEO marketing i dzia艂ania z jego obszaru powinny by膰 za ka偶dym razem indywidualnie dostosowane do konkretnej strony internetowej, dlatego pierwszym krokiem do skutecznego zwi臋kszenia widoczno艣ci w wyszukiwarce jest audyt serwisu. Eksperci analizuj膮 tre艣ci na stronie, jej kod, linki przychodz膮ce oraz dziesi膮tki innych czynnik贸w wp艂ywaj膮cych na pozycj臋 w rankingu wyszukiwarki.

Optymalizacja tre艣ci obejmuje m.in.:

  • eliminacj臋 niskiej jako艣ci tre艣ci (thin content) oraz powielaj膮cych si臋 informacji (duplicate content),
  • publikowanie unikalnych tre艣ci, nasyconych odpowiedni膮 liczb膮 s艂贸w kluczowych, kt贸re s膮 zwi膮zane z tematyk膮 witryny,
  • rozbudow臋 serwisu o menu i dodatkowe podstrony, co pozwala na tworzenie linkowania wewn臋trznego,
  • uporz膮dkowanie i hierarchizacja tre艣ci za pomoc膮 nag艂贸wk贸w H1, H2, H3 itd. oraz pogrubie艅, czy wypunktowa艅.

W ramach optymalizacji kodu i struktury strony specjali艣ci:

  • przygotowuj膮 wytyczne dla tworzenia stron zgodne ze standardami W3C, czyli warunki, kt贸re witryna musi spe艂ni膰, by poprawnie wy艣wietla膰 si臋 u偶ytkownikom na r贸偶nych urz膮dzeniach,
  • poprawiaj膮 szybko艣膰 艂adowania witryny poprzez dzia艂ania takie jak: zmniejszanie obj臋to艣ci kodu oraz wczytywanych plik贸w, w tym obraz贸w,
  • umo偶liwiaj膮 robotom 艂atwiejsze wyszukiwanie i crawlowanie strony poprzez zastosowanie hierarchii nag艂贸wk贸w, kt贸re organizuj膮 tre艣膰 oraz metatagi (title, description) i przyjazne (czytelne, kr贸tkie) adresy URL.

Optymalizacja link贸w przychodz膮cych polega m.in. na:

  • sprawdzeniu parametr贸w jako艣ci serwisu oraz link贸w przychodz膮cych
  • weryfikacji liczby link贸w oraz domen, do kt贸rych one prowadz膮
  • zachowaniu proporcji mi臋dzy linkami dofollow i nofollow,

Do wykonywania wi臋kszo艣ci zada艅 optymalizacyjnych, specjali艣ci SEO korzystaj膮 z r贸偶nych narz臋dzi analitycznych, kt贸re umo偶liwiaj膮 formu艂owanie precyzyjnych wytycznych i wyci膮ganie wniosk贸w opartych na danych.

Cz臋sto u偶ywane przez specjalist贸w SEO narz臋dzia to:

  • Ahrefs聽

ahrefs

S艂u偶y do przeprowadzania analizy dowolnej strony internetowej g艂贸wnie pod k膮tem ruchu organicznego. Jego zalet膮 jest mo偶liwo艣膰 sprawdzania stron konkurencji. Ahrefs 艣ledzi wyniki wyszukiwania w Google, co pozwala wyci膮ga膰 przydatne wnioski, dzi臋ki por贸wnywaniu informacji. Wielka baza danych firmy Ahrefs pochodzi z serwer贸w, kt贸re monitoruj膮 ca艂膮 sie膰 ze szczeg贸lnym uwzgl臋dnieniem wyszukiwarek. Jest to najwi臋ksze i najbardziej kompleksowe narz臋dzie, kt贸re dostarcza specjalistom SEO wszechstronnej wiedzy o analizowanej stronie.

  • Sitebulb

sitebulb

G艂贸wnym zadaniem tego narz臋dzia jest crawlowanie stron – bada witryny szybciej ni偶 jego konkurenci i prezentuje wyniki w przyjazny spos贸b. Wspomaga specjalist贸w SEO w technicznej optymalizacji witryn, wskazuj膮c najwa偶niejsze b艂臋dy w obr臋bie witryny. Sitebulb skanuje strony, na艣laduj膮c zachowanie google bota, a tak偶e pobiera dane z Google Analytics i Google Search Console dla wi臋kszej ilo艣ci danych.

  • Senuto

senuto

Kompleksowe narz臋dzie do analizy s艂贸w kluczowych. Informuje o ilo艣ci fraz w TOP3, TOP10, TOP50 oraz pokazuje, na kt贸re s艂owa kluczowe strona wy艣wietla si臋 w wyszukiwarce. Pozwala specjalistom SEO sprawdza膰 r贸偶ne statystyki dotycz膮ce keyword贸w, np. kanibalizacj臋, sezonowo艣膰, a tak偶e monitorowa膰 pozycj臋 konkurencji na poszczeg贸lne frazy.

Remarketing Google Ads

Firma Google stworzy艂a w ramach swojej marki system reklamy Google Ads (dawniej Google Adwords). Kampania Google Ads umo偶liwia wy艣wietlanie w wynikach wyszukiwania kr贸tkich tekst贸w reklamowych pod postaci膮 link贸w sponsorowanych oraz banner贸w, czyli reklam graficznych.

Reklama tekstowa sk艂ada si臋 z:

  • dw贸ch nag艂贸wk贸w o d艂ugo艣膰 maksymalnie 30 znak贸w,
  • pola tekstowego (maksymalnie 80 znak贸w),
  • wy艣wietlanego adresu URL (maksymalnie do 15 znak贸w).

Reklamy tekstowe mog膮 by膰 wzbogacone o rozszerzenia, np. linki do podstron, przekierowuj膮ce do wybranych sekcji serwisu, informacje o dok艂adnej lokalizacji, rozszerzenia dotycz膮ce po艂膮cze艅, np. prezentuj膮 numer telefonu i umo偶liwiaj膮 kontakt po klikni臋ciu przycisku 鈥瀂adzwo艅鈥.

Reklamy graficzne, kt贸re pojawiaj膮 si臋 w sieci reklamowej Google to m.in.:

  • Listy produktowe (PLA),
  • Reklamy w Mapach Google,
  • Sponsorowane tre艣ci wideo na portalu YouTube,
  • Reklamy w poczcie Gmail.

Kreacj膮 reklam zajmuje si臋 specjalista Google Ads, czyli osoba specjalizuj膮ca si臋 w tworzeniu p艂atnych kampanii na podstawie wybranych przez reklamodawc臋 s艂贸w kluczowych. Dzia艂anie marketingu w postaci PPC polega na tym, 偶e reklamodawca p艂aci za ka偶dym razem, gdy reklama Google Ads zostanie klikni臋ta przez u偶ytkownika i zostaje on przekierowany do serwisu reklamodawcy. Korzy艣ci膮 tej formy promocji jest mo偶liwo艣膰 precyzyjnego okre艣lenia grupy docelowej (np. jej wieku, p艂ci, zainteresowa艅, lokalizacji oraz innych cennych danych), dzi臋ki czemu produkty wy艣wietlaj膮 si臋 tym osobom, kt贸re rzeczywi艣cie s膮 nimi zainteresowane.

Kolejn膮 zalet膮 e-marketingu w postaci Google Ads jest to, 偶e jego efekty widoczne s膮 w kr贸tkim czasie. Reklamy zaczynaj膮 si臋 wy艣wietla膰 odbiorcom zaraz po uruchomieniu kampanii. Dlatego, je艣li zale偶y Ci na natychmiastowym rezultacie, p艂atne reklamy b臋d膮 najlepszym rozwi膮zaniem.聽

System reklamowy pozwala na wprowadzanie zmian w kampaniach, dlatego w przypadku, gdy zaplanowane dzia艂ania nie spe艂niaj膮 cel贸w biznesowych, mo偶na je modyfikowa膰 na bie偶膮co. Elastyczno艣膰 Google Ads to mo偶liwo艣膰 zmiany wielko艣ci bud偶etu, s艂贸w kluczowych i ca艂ej tre艣ci reklamy, dzi臋ki czemu administrator kampanii mo偶e tworzy膰 r贸偶ne komunikaty reklamowe w zale偶no艣ci od aktualnej oferty.

Specjali艣ci PPC w swojej pracy korzystaj膮 z r贸偶nych narz臋dzi, kt贸re pozwalaj膮 mierzy膰 czynniki, wp艂ywaj膮ce na efektywno艣膰 kampanii. Decyduj膮c si臋 na wsp贸艂prac臋 z agencj膮 marketingow膮 mo偶esz mie膰 pewno艣膰, 偶e wszystkie dane pochodz膮ce z profesjonalnych, i cz臋sto p艂atnych, narz臋dzi b臋d膮 w odpowiedni spos贸b przeanalizowane. To pozwoli na wyci膮gni臋cie wniosk贸w i podj臋cie najlepszych dla Twojej firmy dzia艂a艅. Eksperci SEM wykorzystuj膮 najcz臋艣ciej:

  • Google Analytics

Zbiera dane na temat u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych dowoln膮 stron臋 internetow膮 i tworzy system statystyk, kt贸re dostarczaj膮 informacji m.in. o tym, jak u偶ytkownicy trafili na dan膮 witryn臋, z jakiego oprogramowania korzystaj膮, w jakim miejscu fizycznie przebywali, korzystaj膮c ze strony (pa艅stwo, miasto) oraz jak si臋 na niej zachowywali (jaki czas sp臋dzili na konkretnej podstronie, ile podstron odwiedzili).

  • Google Tag Manager

Darmowa platforma, kt贸ra u艂atwia zarz膮dzanie skryptami i kodami 艣ledzenia w witrynie. Jej g艂贸wna zaleta to mo偶liwo艣膰 wprowadzenia zmian bez konieczno艣ci edytowania kodu 藕r贸d艂owego. Osoby zarz膮dzaj膮ce stronami mog膮 samodzielnie dodawa膰 i modyfikowa膰 skrypty znajduj膮ce si臋 na stronie. W pracy specjalist贸w SEM kluczow膮 funkcjonalno艣ci膮 Google Tag Manager s膮 tagi, czyli wycinki kodu, kt贸re mog膮 zosta膰 wykorzystane m.in. do mierzenia ruchu na stronie lub 艣ledzenia konwersji i zachowa艅 u偶ytkownik贸w. GTM stanowi du偶e wsparcie, poniewa偶 pomaga w zbieraniu istotnych dla analizy danych.

  • Planner s艂贸w kluczowych

Planner oferuje propozycje s艂贸w kluczowych, dzi臋ki kt贸rym marketer mo偶e zwi臋kszy膰 zasi臋g i trafno艣膰 reklam. Dodatkowo Planner pozwala na analiz臋 s艂贸w kluczowych, bior膮c pod uwag臋 dane historyczne. Przydatno艣膰 tej funkcji polega na mo偶liwo艣ci uzyskania informacji o tym, jak kszta艂tuje si臋 miesi臋czna liczba wyszukiwa艅 oraz jak ten wynik zmienia艂 si臋 na przestrzeni wybranego okresu i lokalizacji. Opcja szacowania s艂贸w kluczowych pomaga natomiast w ustalaniu bud偶etu reklamowego.

  • Surfer SEO

W nazwie powy偶szego narz臋dzia wyst臋puje cz艂on SEO, jednak mo偶na go u偶ywa膰 r贸wnie偶 do tworzenia odpowiednio dopasowanych do grupy docelowej kampanii reklamowych. W Surfer SEO znajdziesz powi膮zane frazy z interesuj膮cym Ci臋 s艂owem kluczowym wraz z ich potencja艂em (czyli miesi臋czn膮 liczb膮 wyszukiwa艅).聽

Marketing w social mediach

Marketing w mediach spo艂eczno艣ciowych stanowi bardzo wa偶n膮 cz臋艣膰 promocji w Internecie. Jego celem jest zwi臋kszenie ruchu na stronie za pomoc膮 dzia艂a艅 przeprowadzonych w r贸偶nego rodzaju social mediach. Najpopularniejszymi kana艂ami s膮: Facebook, Instagram, LinkedIn oraz YouTube.聽

Jest to kolejny element w e-marketingu, kt贸ry wymaga d艂ugofalowej oraz systematycznej pracy specjalist贸w social media. Dzia艂ania z tego zakresu pozwalaj膮 na budowanie warto艣ciowych relacji z u偶ytkownikami oraz s艂u偶膮 do utrzymywania komunikacji z wiernymi klientami marki. Dzi臋ki mediom spo艂eczno艣ciowym mo偶liwe jest r贸wnie偶 dotarcie do zupe艂nie nowego grona odbiorc贸w w Internecie. Marketing social media ma ogromn膮 zalet臋 i jest to fakt, 偶e komunikacja, kt贸ra dzi臋ki nim zachodzi, jest niczym nieograniczona i pozwala na reakcje w czasie rzeczywistym.

Podstaw膮 wszelkich dzia艂a艅 w mediach spo艂eczno艣ciowych jest szczeg贸艂owo zaplanowana strategia. Dobrze skonstruowany post mo偶e przyczyni膰 si臋 do zwi臋kszenia ruchu na stronie internetowej. Istotna jest interakcja z u偶ytkownikami, kt贸ra pomaga budowa膰 z nimi relacje. Dlatego konieczne jest zaanga偶owanie ze strony firmy i odpowiadanie na komentarze oraz pytania. Warto rozwa偶y膰 wsp贸艂prac臋 z nasz膮 agencj膮 marketingow膮, poniewa偶 specjali艣ci social media zaplanuj膮 kompleksow膮 strategi臋 oraz poprowadz膮 w profesjonalny spos贸b profile w mediach spo艂eczno艣ciowych.

W 2022 roku firma Hootsuite stworzy艂a kolejn膮 edycj臋 raportu, z kt贸rej wynika, 偶e w艣r贸d Polak贸w na pierwszym miejscu w mediach spo艂eczno艣ciowych jest Facebook (korzysta z niego 88,1% u偶ytkownik贸w), a nast臋pny jest Facebook Messanger (79,8% u偶ytkownik贸w). Od wielu lat popularny Instagram r贸wnie偶 znajduje si臋 wysoko na li艣cie (59,6% u偶ytkownik贸w). Poni偶ej znajduje si臋 bardziej szczeg贸艂owe om贸wienie marketingu internetowego prowadzonego w social mediach, kt贸re od d艂ugiego czasu ciesz膮 si臋 popularno艣ci膮, tj. Facebook, Instagram, LinkedIn oraz YouTube.

Facebook marketing

Marketing na Facebooku to pewnego rodzaju inwestycja. W tym konkretnym kanale bardzo wa偶ne jest dostosowanie udost臋pnianych tre艣ci do grupy docelowej. Jak dowiedzie膰 si臋, kto wchodzi w sk艂ad takiej grupy? Naj艂atwiej sprawdzi膰 dane dotycz膮ce u偶ytkownik贸w odwiedzaj膮cych Tw贸j profil w statystykach. Dzi臋ki tym informacjom b臋dziesz w stanie dostarcza膰 materia艂y dopasowane do odpowiednich odbiorc贸w, kt贸re spotkaj膮 si臋 z zainteresowaniem.聽

W ramach prowadzenia Facebooka nie tylko dane demograficzne s膮 wa偶ne, r贸wnie istotny jest czas oraz intensywno艣膰 publikacji post贸w. W zale偶no艣ci od grupy docelowej, harmonogram udost臋pnie艅 na omawianym kanale powinien by膰 dopasowany do u偶ytkownik贸w. W praktyce oznacza to, 偶e je艣li odbiorcy przegl膮daj膮 social media najcz臋艣ciej o 7 rano, to w艂a艣nie w tym czasie powiniene艣 udost臋pnia膰 posty. Pami臋taj r贸wnie偶 o tym, aby umieszczane zdj臋cia lub grafiki by艂y w dobrej jako艣ci, co z pewno艣ci膮 przykuje uwag臋 u偶ytkownik贸w Facebooka.

Instagram marketing

Chocia偶 w艣r贸d przedsi臋biorc贸w jednym z najch臋tniej wybieranych medi贸w spo艂eczno艣ciowym jest Facebook, to Instagram jest r贸wnie偶 艣wietnym miejscem na pozyskiwanie aktywnej grupy odbiorc贸w. Podstaw膮 funkcjonowania tego kana艂u s膮 zdj臋cia. Na samym pocz膮tku na Instagramie najwi臋cej by艂o fotografii amatorskiej, jednak teraz r贸wnie cz臋sto mo偶na spotka膰 zdj臋cia profesjonalne. Je艣li rozwa偶asz rozpocz臋cie prowadzenia marketingu w tym medium spo艂eczno艣ciowym, musisz zastanowi膰 si臋 nad tym, czy wolisz wstawia膰 zdj臋cia, czy mo偶e jednak grafiki, kt贸re przykuj膮 wzrok odbiorcy? Do艣wiadczeni specjali艣ci social media Strategiczni.pl z pewno艣ci膮 doradz膮 najlepszy wyb贸r, sp贸jny z wizj膮 Twojej firmy.

Na Instagramie bardzo wa偶ne jest regularne dodawanie post贸w, kt贸re dodatkowo b臋d膮 opisane odpowiednimi hasztagami, co pomaga kategoryzowa膰 tre艣ci. Bardzo dobrym rozwi膮zaniem jest relacjonowanie codziennej pracy firmy na Instagram Stories, kt贸ra b臋dzie stanowi膰 ciekawe urozmaicenie codziennego contentu. Kampanie przeprowadzane na Instagramie przypominaj膮 dzia艂ania zwi膮zane z promocj膮 na Facebooku. W omawianym serwisie bardzo wa偶ny jest kreatywny pomys艂 na prowadzenie profilu, kt贸ry przyci膮ga uwag臋 odbiorc贸w.

Linkedin marketing

LinkedIn to dla niekt贸rych specyficzne miejsce na marketing. Istnieje przekonanie, 偶e na tym kanale powinny pojawia膰 si臋 wysokiej jako艣ci, warto艣ciowe tre艣ci. Jest to portal, kt贸ry w przeci膮gu ostatnich lat zyska艂 na popularno艣ci i aktualnie nie u偶ywaj膮 go tylko HR鈥檕wcy, ale r贸wnie偶 sprzedawcy, handlowcy i inni specjali艣ci. W przypadku LinkedIn istotna jest rozbudowa sieci kontakt贸w zar贸wno dla kont prywatnych, jak i kont firmowych. Dzi臋ki zaawansowanej wyszukiwarce tego kana艂u mo偶liwe jest zebranie wielu cennych informacji dotycz膮cych Twojej grupy docelowej, m.in.:

  • obecne stanowisko osoby oraz czym dok艂adnie zajmuje si臋 w firmie,
  • w jakiej bran偶y dzia艂a,
  • lata obecno艣ci w danej firmie (mo偶esz wybra膰 zakres lat, kt贸ry Ci臋 interesuje),
  • posiada konkretne umiej臋tno艣ci i kompetencje,
  • czy jest aktywna na LinkedIn.

Opr贸cz powy偶szych informacji niezwykle cenne dla os贸b, kt贸re tworz膮 strategie marketingowe, b臋d膮 dane o tym, czym interesuje si臋 grupa docelowa, w jakim celu u偶ywa LinkedIn, do jakich grup nale偶y oraz jakie strony obserwuje. Publikuj膮c post w tym medium spo艂eczno艣ciowym, mo偶esz doda膰 do niego zdj臋cie, grafik臋 lub nawet prezentacj臋 w formacie PDF. Kiedy jest najlepszy czas na udost臋pnianie warto艣ciowych tre艣ci? Odpowied藕 jest prosta 鈥 wtedy, kiedy Twoja grupa odbiorc贸w jest najbardziej aktywna na LinkedIn. Aby si臋 tego dowiedzie膰, musisz dok艂adnie przeanalizowa膰, co w ci膮gu dnia robi膮 Twoi obserwatorzy i kiedy przegl膮daj膮 LinkedIna.

YouTube marketing

Na YouTubie codziennie publikowane s膮 ogromne ilo艣ci materia艂贸w, kt贸re spotykaj膮 si臋 z mniejszym lub wi臋kszym zainteresowaniem. Wbrew pozorom ta platforma nie jest przeznaczona tylko dla prywatnych tw贸rc贸w, ale stanowi 艣wietne miejsce dla marketingu firm.

Je艣li rozwa偶asz udost臋pnianie tre艣ci na YouTube, masz dwie mo偶liwo艣ci: albo nawi膮zujesz wsp贸艂prac臋 z kana艂em, kt贸ry ju偶 istnieje lub otwierasz w艂asny. Obydwa rozwi膮zania maj膮 swoje wady i zalety. W pierwszym przypadku pomijasz wszystkie koszty zwi膮zane z za艂o偶eniem w艂asnego kana艂u (zakup sprz臋tu, przestrze艅 do nagrywania, nie musisz promowa膰 konta ani po艣wi臋ca膰 czasu na tworzenie i monta偶 materia艂贸w). Z kolei wsp贸艂praca z kim艣 z zewn膮trz wi膮偶e si臋 z tym, 偶e wizerunek Twojej firmy b臋dzie kojarzony z konkretn膮 osob膮. W takim przypadku nie b臋dziesz mie膰 r贸wnie偶 pe艂nej kontroli nad produkcj膮 tre艣ci (wa偶ne jest, 偶eby materia艂 wyszed艂 jak najbardziej naturalnie, tak aby nie zra偶a艂 do marki potencjalnych klient贸w). Z kolei, je艣li wolisz rozwija膰 sw贸j w艂asny kana艂, musisz cierpliwie poczeka膰 na efekty. Jednak samodzielne tworzenie materia艂贸w na YouTube wi膮偶e si臋 z tym, 偶e nale偶膮 one do Ciebie i mo偶esz je dowolnie edytowa膰 i dopasowywa膰 do okre艣lonych oczekiwa艅.

Opr贸cz tworzenia tre艣ci za po艣rednictwem czyjego艣 lub w艂asnego kana艂u na YouTube, ten serwis umo偶liwia r贸wnie偶 standardowe formy reklamy, takie jak kr贸tkie video oraz banery. Warto pami臋ta膰 o tym rozwi膮zaniu, poniewa偶 dla wielu firm mo偶e by膰 to niezwykle skuteczna promocja, kt贸ra nie wymaga tyle czasu i inwestycji co otwieranie w艂asnego kana艂u.

Podsumowanie 鈥 we wszystkich mediach spo艂eczno艣ciowych podstaw膮 stworzenia strategii marketingowej jest szczeg贸艂owe przeanalizowanie grupy odbiorc贸w. To dla nich s膮 tworzone wszystkie tre艣ci w social mediach, dlatego tak wa偶ne jest uzyskanie informacji na temat tego, jak sp臋dzaj膮 czas. Wtedy dowiesz si臋, kiedy najlepiej dodawa膰 tre艣ci, tak aby trafia艂y do odpowiednich os贸b, kt贸re dodatkowo b臋d膮 mia艂y czas zapozna膰 si臋 z materia艂ami. Social media pozwalaj膮 na zbli偶enie si臋 do konkretnej grupy docelowej, a po nawi膮zaniu kontaktu np. za pomoc膮 wiadomo艣ci lub komentarzy pozna膰 potrzeby potencjalnych klient贸w.

Content marketing

Jednym z najwa偶niejszych i najbardziej skutecznych dzia艂a艅 z zakresu promocji w Internecie jest content marketing. Na czym on polega? To dzi臋ki pracy specjalist贸w z tej dziedziny us艂ugi, kt贸re s膮 艣wiadczone przez Twoj膮 firm臋, trafiaj膮 do sta艂ych oraz potencjalnych klient贸w. Najog贸lniej rzecz ujmuj膮c, content marketing polega na dostarczaniu odbiorcom wysokiej jako艣ci tre艣ci. Istnieje wiele kana艂贸w, dzi臋ki kt贸rym wspomniany content trafia do klient贸w, a s膮 to mi臋dzy innymi:

  • strony internetowe,
  • r贸偶nego rodzaju media spo艂eczno艣ciowe,
  • blogi,
  • newslettery,
  • dzia艂ania z zakresu PR,
  • oraz wiele innych.

Tworzenie content marketingu wymaga czasu i zaplanowania dok艂adnej strategii. Podstawowym celem tych dzia艂a艅 jest regularne dostarczanie warto艣ciowych, anga偶uj膮cych i dopasowanych do sprecyzowanej grupy docelowej tre艣ci. Korzystanie z tego typu marketingu ma za zadanie zwi臋kszy膰 sprzeda偶 oraz zbudowa膰 grono powracaj膮cych odbiorc贸w. Jest to sytuacja bardzo korzystna dla firmy, poniewa偶 w ten spos贸b przedsi臋biorstwo zyskuje wiernych klient贸w, kt贸rzy b臋d膮 poleca膰 produkt lub us艂ug臋 kolejnym osobom.

Warto zaznaczy膰, 偶e content marketing nie ogranicza si臋 tylko do pisania. W ramach tych dzia艂a艅 powstaj膮 r贸wnie偶 r贸偶nego rodzaju grafiki, infografiki, filmy oraz inne kreatywne formy. Wyb贸r konkretnego sposobu przekazu zale偶y tak naprawd臋 od potrzeb klienta. W zwi膮zku z tym tak wa偶ne jest ustalenie celu wsp贸艂pracy na samym pocz膮tku. Dlaczego chcesz wprowadzi膰 w swojej firmie content marketing? Czego oczekujesz od dzia艂a艅 z nim zwi膮zanych? To tylko niekt贸re z pyta艅, na kt贸re powiniene艣 odpowiedzie膰 sobie przed nawi膮zaniem wsp贸艂pracy z agencj膮. Ciekawymi przyk艂adami content marketingu s膮 wywiady oraz podcasty. Za pomoc膮 tych form budujesz wizerunek firmy, w kt贸rej pracuj膮 specjali艣ci umiej膮cy przekaza膰 merytoryczn膮 wiedz臋 innym.

Konkretnych rodzaj贸w dzia艂a艅 zwi膮zanych z content marketingiem jest sporo. W jaki wi臋c spos贸b wybra膰 te, kt贸re b臋d膮 najlepsze dla Ciebie? Kluczowym punktem jest stworzenie spersonalizowanej dla klienta strategii. To dzi臋ki niej mo偶liwe jest dobranie formy przekazu, kt贸ra przyniesie najwi臋cej zysku, zar贸wno materialnego, jak i wizerunkowego.

Jak w ka偶dym specjalistycznym dzia艂aniu r贸wnie偶 w content marketingu u偶ywa si臋 wysokiej jako艣ci narz臋dzi, kt贸re pomagaj膮 tworzy膰 merytoryczne tre艣ci. Pierwszym z nich jest Answer The Public. Jest to strona umo偶liwiaj膮ca sprawdzenie s艂贸w kluczowych, kt贸re s膮 jednym z najwa偶niejszych element贸w content marketingu. Po wpisaniu interesuj膮cej Ci臋 frazy otrzymasz wyniki z propozycjami zapyta艅, kt贸re najcz臋艣ciej wpisuj膮 u偶ytkownicy do wyszukiwarki. Dzi臋ki tej wiedzy specjali艣ci content marketingu mog膮 tworzy膰 tre艣ci dopasowane dla konkretnej grupy odbiorc贸w, kt贸re odpowiedz膮 na ich potrzeby. Korzystanie z narz臋dzia Answer The Public jest darmowe, jednak w tej wersji mo偶esz wyszuka膰 tylko kilka fraz. Dost臋pna jest r贸wnie偶 wersja p艂atna, w kt贸rej nie ma limitu.

Answer the public - przyk艂ad wykorzystania narz臋dzia

Answer the public – przyk艂ad wykorzystania narz臋dzia聽

Kolejnym, niezwykle u偶ytecznym narz臋dziem jest Canva, kt贸ra pozwala na tworzenie r贸偶nego rodzaju grafik 鈥 od plakat贸w, przez infografiki po rozbudowane e-booki oraz prezentacje. Forma wizualna jest bardzo dobrze przyswajana przez odbiorc贸w, dlatego cz臋sto wykorzystuj膮 j膮 specjali艣ci od contentu. Canv臋 charakteryzuje intuicyjny interfejs oraz dost臋p do tysi臋cy stworzonych ju偶 szablon贸w, kt贸re s膮 艣wietnym 藕r贸d艂em inspiracji. Tworzenie grafik r贸wnie偶 wymaga zaplanowanej strategii. Firmowe kolory i logo to tylko niekt贸re ze sta艂ych element贸w, kt贸re powinny powtarza膰 si臋 we wszystkich formach wizualnych. Canva w podstawowej wersji jest darmowa, jednak dost臋pny jest r贸wnie偶 pakiet premium, kt贸ry zawiera rozszerzenie o dodatkowe elementy.

Najpopularniejsza wyszukiwarka stworzy艂a narz臋dzie Google Trends, kt贸re pozwala na regularnie sprawdzanie popularnych w danym dniu zapyta艅, kt贸re s膮 wpisywane przez u偶ytkownik贸w. W ten spos贸b mo偶esz dowiedzie膰 si臋, jak cz臋sto potencjalni klienci interesuj膮 si臋 produktami lub us艂ugami zwi膮zanymi z Twoj膮 bran偶膮. Specjali艣ci z content marketingu u偶ywaj膮 Google Trends, aby sprawdzi膰, co jest najpopularniejsze w Internecie i wykorzysta膰 t臋 wiedz臋 do stworzenia wysokiej jako艣ci tre艣ci. Narz臋dzie oferowane przez wyszukiwark臋 Google jest w pe艂ni darmowe i dost臋pne dla ka偶dego.

google trends - przeczytaj artyku艂

Dzia艂ania zwi膮zane z content marketingiem to ciekawy i cz臋sto wykorzystywany spos贸b na pozyskiwanie nowych klient贸w. Jest to d艂ugotrwa艂y proces, kt贸ry wymaga wcze艣niejszego zaplanowania, jednak efekty s膮 niezwykle satysfakcjonuj膮ce. Z wykorzystaniem profesjonalnego contentu masz mo偶liwo艣膰 nie tylko odpowiada膰 na potrzeby u偶ytkownik贸w, ale r贸wnie偶 budowa膰 zupe艂nie nowe.

Buzz marketing (marketing szeptany)

Marketingiem szeptanym, inaczej buzz marketingiem, okre艣lane s膮 wszystkie dzia艂ania zwi膮zane z bezpo艣rednim kontaktem z odbiorcami tre艣ci marketingowych. Najcz臋艣ciej polega to na odpisywaniu na komentarze w mediach spo艂eczno艣ciowych oraz prowadzeniu dyskusji z u偶ytkownikami na r贸偶nego rodzaju forach. Dzi臋ki tym dzia艂aniom mo偶na prowadzi膰 rozmowy z odbiorcami, kt贸re wp艂ywaj膮 na wizerunek firmy.聽

Kolejnym wa偶nym aspektem marketingu szeptanego jest wzbudzanie zaufania w艣r贸d potencjalnych klient贸w. Skutecznie przeprowadzone dzia艂ania z tego zakresu wspieraj膮 r贸wnie偶 pozycjonowanie stron, poniewa偶 przyczyniaj膮 si臋 do zwi臋kszenia ruchu na stronie przedsi臋biorstwa. Buzz marketing wzbudza zainteresowanie w艣r贸d odbiorc贸w, a dodatkowo przekazuje istotne komunikaty na temat firmy oraz jej produkt贸w lub us艂ug. Potencjalni klienci cz臋sto rozpoczynaj膮 zakupy od zapoznania si臋 z opiniami innych u偶ytkownik贸w. Marketing szeptany pozwala na promowanie konkretnych wpis贸w, co mo偶e prze艂o偶y膰 si臋 na zwi臋kszenie zainteresowania ofert膮.

Marketing szeptany posiada r贸wnie偶 narz臋dzia, kt贸re pomagaj膮 w prowadzeniu dzia艂a艅 zwi膮zanych z tym obszarem. Jednym z przyk艂ad贸w jest Brand24, kt贸re monitoruje komentarze u偶ytkownik贸w o danej marce. Dzi臋ki wcze艣niejszej wiedzy o negatywnych wypowiedziach, mo偶esz szybciej zareagowa膰 i zapobiec niechcianemu kryzysowi. Ogromn膮 zalet膮 tego narz臋dzia jest automatyczna analiza, kt贸ra rozr贸偶nia komentarze oraz wzmianki na pozytywne, negatywne oraz neutralne. Dodatkowo Brand24 wysy艂a powiadomienie (e-mail lub telefon) w przypadku otrzymania negatywnego komentarza, tak aby艣 m贸g艂 zareagowa膰 jak najszybciej. Z pewno艣ci膮 jest to przydatne narz臋dzie, kt贸re pozwala usprawni膰 obs艂ug臋 klienta oraz monitoring Internetu w czasie rzeczywistym.

E-mail marketing

E-mail marketing to jeden ze sposob贸w marketingu bezpo艣redniego, kt贸ry wykorzystuje si臋 do komunikacji z odbiorcami poczty elektronicznej. Tym sposobem wiadomo艣ci z warto艣ciow膮 tre艣ci膮 trafiaj膮 do w艂a艣ciwej grupy u偶ytkownik贸w. Dzi臋ki dzia艂aniom zwi膮zanym z e-mail marketingiem mo偶liwe jest tworzenie i podtrzymywanie relacji z klientami, do kt贸rych trafia spersonalizowany przekaz. Dodatkow膮 mo偶liwo艣ci膮 jest tworzenie grup odbiorc贸w, dzi臋ki czemu nie musisz uog贸lnia膰 tre艣ci, lecz dostosowa膰 je do konkretnego targetu. Istniej膮 narz臋dzia e-mail marketingu, kt贸re pozwalaj膮 na spersonalizowanie pocz膮tku wiadomo艣ci, dodaj膮c imi臋 odbiorcy. Dzi臋ki temu klient poczuje si臋 usatysfakcjonowany, 偶e mail zosta艂 stworzony specjalnie dla niego.

E-mail marketing najcz臋艣ciej s艂u偶y do informowania grupy odbiorc贸w w tematyce promocyjno-sprzeda偶owej. W celach informacyjnych najcz臋艣ciej stosuje si臋 newsletter, r贸偶nego rodzaju biuletyny oraz dzienniki elektroniczne, z kolei w celach sprzeda偶owych u偶ywa si臋 reklam, w kt贸rych przedstawiona jest oferta. Dodatkowo ten rodzaj marketingu pozwala na badania opinii konsumenckiej, poniewa偶 w mailu mo偶na umie艣ci膰 ankiet臋 lub poprosi膰 odbiorc臋 o wyra偶enie opinii. Kolejn膮 zalet膮 e-mail marketingu jest mo偶liwo艣膰 mierzenia skuteczno艣ci przekazu zawartego w wiadomo艣ci. To znaczy, 偶e wiesz dok艂adnie, ile maili zosta艂o otwartych oraz co w szczeg贸lno艣ci zainteresowa艂o odbiorc贸w. E-mail marketing sta艂 si臋 popularny nie tylko w du偶ych korporacjach, ale r贸wnie偶 w mniejszych, kilkunastoosobowych firmach.

W przypadku e-mail marketingu dost臋pne s膮 r贸偶nego rodzaju narz臋dzia, kt贸re usprawniaj膮 zwi膮zane z nim dzia艂ania. Pierwszym przyk艂adem jest MailChimp, jest to ameryka艅ska firma, kt贸ra zosta艂a za艂o偶ona w 2001 roku. Jej podstawowym produktem jest platforma online, za pomoc膮 kt贸rej mo偶na wysy艂a膰 profesjonalne maile do masowego odbiorcy. MailChimp wyr贸偶nia si臋 intuicyjnym interfejsem oraz przejrzyst膮 ofert膮, kt贸ra zosta艂a dok艂adnie opisana na stronie internetowej.

Kolejnym przydatnym narz臋dziem jest Mailjet. Jest to francuska platforma s艂u偶膮ca do e-mail marketingu, kt贸ra zosta艂a za艂o偶ona w 2010 roku. Mailjet jest to oparty na chmurze systemem, kt贸ry umo偶liwia wysy艂anie i 艣ledzenie wiadomo艣ci e-mail zwi膮zanych z marketingiem. To narz臋dzie w bezp艂atnym zakresie umo偶liwia wysy艂anie do kilku tysi臋cy wiadomo艣ci miesi臋cznie oraz tworzenie nielimitowanej bazy kontakt贸w. Mailjet to funkcjonalna platforma, kt贸ra pomaga w tworzeniu, edytowaniu oraz wysy艂aniu wiadomo艣ci e-mail. Dodatkowo mo偶esz 艣ledzi膰 udost臋pnione tre艣ci w czasie rzeczywistym.

Marketing internetowy – jak zdoby膰 wiedz臋 i zacz膮膰?

Zdobywanie wiedzy z zakresu marketingu internetowego to nieustaj膮cy proces. Aby dostarcza膰 us艂ugi na najwy偶szym poziomie, niezb臋dne jest sta艂e aktualizowanie swojej wiedzy oraz umiej臋tno艣ci, kt贸re mog膮 si臋 zmienia膰 wraz z potrzebami rynku, a co za tym idzie 鈥撀 klient贸w.

Marketing internetowy – ksia偶ki – co warto przeczyta膰?

Tradycyjna forma przekazywania wiedzy, jak膮 jest ksi膮偶ka, nie traci ani na sile, ani na popularno艣ci. Mimo 偶e specjali艣ci je pisz膮cy na co dzie艅 zajmuj膮 si臋 digitalowymi sposobami komunikowania si臋 z odbiorcami, to nie stroni膮 od przelewania warto艣ciowych informacji na papier. Na rynku mo偶na znale藕膰 liczne pozycje, kt贸re s膮 nie tylko przepe艂nione wysokiej jako艣ci tre艣ci膮, ale co istotne, napisane zosta艂y j臋zykiem zrozumia艂ym nawet dla laik贸w w tematyce marketingu internetowego. Oto kilka z ogromu ksi膮偶ek, z jakimi warto si臋 zapozna膰.

  • Zakamarki marki. Rzeczy, o kt贸rych mog艂e艣 nie wiedzie膰, zapomnie膰 lub pomin膮膰 podczas budowania swojej marki鈥, Pawe艂 Tkaczyk (2011)
  • Statystycznie rzecz bior膮c, czyli ile trzeba zje艣膰 czekolady, 偶eby dosta膰 Nobla?鈥, Janina B膮k (2020)
  • To jest marketing!鈥, Seth Godin (2019)
  • Content Marketing i Social Media. Jak przyci膮gn膮膰 klient贸w鈥, Barbara Stawarz (2017)
  • Tajniki Konwersji. Jak zmieni膰 potencjalnego klienta w zadowolonego nabywc臋鈥, Chris Smith (2017)
  • 鈥濲ak pisa膰, 偶eby chcieli czyta膰 (i kupowa膰). Copywriting & Webwriting.”, Artur Jab艂o艅ski (2017)
  • Content. Elementarna cz膮stka marketingu鈥, Rebecca Lieb i Jaimy Szymanski (2018)
  • Przeskoczy膰 przepa艣膰. Jak trafi膰 z nowoczesnym produktem do ka偶dego klienta鈥, Geoffrey A. Moore (2013)
  • Porozmawiajmy o komunikacji. M贸w, pisz, prezentuj skutecznie鈥, Piotr Bucki (2017)
  • 鈥瀂aufanie, czyli waluta przysz艂o艣ci. Moja droga od zera do 7 milion贸w z bloga鈥, Micha艂 Szafra艅ski (2018)
  • 鈥濱nfluencer marketing od A do Z鈥, Patrycja G贸recka-Butora, Pawe艂 Strykowski, Katarzyna Biegun (2019)
  • 鈥濼woja firma w social mediach.聽Podr臋cznik marketingu internetowego dla ma艂ych i 艣rednich przedsi臋biorstw. Wydanie III鈥, Marcin 呕ukowski (2020)

Marketing internetowy – studia – gdzie warto si臋 uczy膰

Kierunki studi贸w zwi膮zane z marketingiem mo偶na studiowa膰 nie tylko na specjalistycznych uczelniach, ale r贸wnie偶 popularnych uniwersytetach, m.in. Warszawskim, Jagiello艅skim, Wroc艂awskim i wielu innych.

Do najpopularniejszych kierunk贸w zwi膮zanych z marketingiem internetowym nale偶膮 m.in. marketing, zarz膮dzenie, analityka biznesowa, komunikacja w biznesie oraz komunikacja rynkowa.

Planuj膮c swoj膮 przysz艂o艣膰, warto mierzy膰 wysoko i zapozna膰 si臋 r贸wnie偶 z opcjami uczelni niepublicznych i/lub zagranicznych. W艣r贸d tych najbardziej docenianych znajduj膮 si臋 np. HEC Paris we Francji, Imperial College Business School w Wielkiej Brytanii, Columbia Business School w Stanach Zjednoczonych, WU Vienna University of Economics and Business w Austrii, czy Uniwersytet SWPS w Polsce.

Nie tylko pierwsze 3 lub 5 lat studi贸w ma znaczenie. Liczne uczelnie posiadaj膮 w swojej ofercie atrakcyjny wyb贸r studi贸w podyplomowych, kt贸re skupiaj膮 si臋 na zaw臋偶onych specjalno艣ciach w danej dziedzinie. S膮 to np. Content Marketing, Grafika reklamowa, czy UX Design.

Studia to szansa na poch艂anianie ogromnej wiedzy dostarczanej przez specjalist贸w w swoich bran偶ach. Nale偶y jednak pami臋ta膰, 偶e aby w przysz艂o艣ci samemu sta膰 si臋 specjalist膮 od danej ga艂臋zi marketingu w internecie, niezb臋dne s膮 r贸wnie偶 zaj臋cia praktyczne. Dlatego warto wybra膰 uczelni臋, na kt贸rej opr贸cz teorii, ceni si臋 tak偶e 膰wiczenie swoich student贸w w wykonywaniu konkretnych zada艅, zwi膮zanych z ich przysz艂ym zawodem.

Marketing internetowy – kursy – spos贸b na uzupe艂nienie wiedzy

W sieci mo偶na znale藕膰 ogromn膮 liczb臋 ciekawych kurs贸w na temat marketingu internetowego. Popularno艣膰 webinar贸w nie maleje, co agencje marketingowe mog膮 w 艂atwy spos贸b wykorzysta膰 na swoj膮 korzy艣膰. Zdalna forma przekazywania wiedzy to r贸wnie偶 ogromna zaleta dla wielu s艂uchaczy, kt贸rzy nie musz膮 si臋 martwi膰 dojazdem na miejsce wydarzenia.

Je偶eli chcesz pozna膰 punkt widzenia specjalist贸w, obserwuj aktywno艣膰 agencji marketingowych na ich mediach spo艂eczno艣ciowych oraz ich stronach internetowych. Kiedy pojawi si臋 informacja o webinarze, dok艂adnie zapoznaj si臋 z tematem i agend膮 wydarzenia, aby 艣wiadomie zdecydowa膰, czy dany temat jest dla Ciebie interesuj膮cy.

Udzia艂 w webinarach najcz臋艣ciej jest ca艂kowicie darmowy, dzi臋ki czemu nie musisz si臋 martwi膰 o dodatkowe wydatki. Natomiast kursy oferowane przez agencje, w zale偶no艣ci od poziomu zaawansowania i czasu trwania, b臋d膮 wi膮za艂y si臋 z r贸偶nymi kosztami uczestnictwa. Jednak je艣li wiesz, 偶e organizatorzy wydarzenia s膮 wiarygodnym 藕r贸d艂em warto艣ciowej wiedzy, to taka inwestycja w edukacj臋 mo偶e by膰 bezcenna.

Marketing internetowy – praktyki i sta偶e – ucz si臋 od ludzi z bran偶y

Wiedz臋 teoretyczn膮 zawsze warto uzupe艂nia膰 o praktyk臋, jak wspomnieli艣my przy okazji wyboru uczelni. Dope艂nieniem przeczytanych ksi膮偶ek, studi贸w oraz przebytych kurs贸w i webinar贸w s膮 sta偶e i praktyki. Wiele agencji marketingu internetowego poszukuje do pracy os贸b chc膮cych si臋 uczy膰 i szkoli膰 w swoim zawodzie. Posiadaj膮 grup臋 specjalist贸w, kt贸rzy przekazuj膮 wiedz臋 i umiej臋tno艣ci zdobyte dzi臋ki latom do艣wiadczenia. Nawet kilkumiesi臋czny sta偶 lub praktyka pomog膮 Ci zweryfikowa膰 nie tylko w艂asne kompetencje, ale tak偶e upewni膰 si臋, czy obrana 艣cie偶ka kariery jest t膮 w艂a艣ciw膮.

Praca w marketingu internetowym – droga do specjalisty

Jak w wi臋kszo艣ci 艣cie偶ek kariery, aby sta膰 si臋 specjalist膮, potrzebne s膮 lata do艣wiadczenia oraz nieustanne poszerzanie swoich umiej臋tno艣ci i wiedzy. Marketing w internecie umo偶liwia rozwijanie si臋 w zdywersyfikowanych dziedzinach, dzi臋ki czemu osoby o r贸偶nych kompetencjach mog膮 znale藕膰 co艣 dla siebie. W zale偶no艣ci od wybranej kariery wymagany mo偶e by膰 umys艂 analityczny, du偶e pok艂ady kreatywno艣ci, zmys艂 estetyczny b膮d藕 bezproblemowe komunikowanie si臋 z klientami. A wi臋c kim mo偶esz by膰, decyduj膮c si臋 na prac臋 w digital marketingu?

Kim mo偶esz by膰 w e-marketingu?

Liczba i rodzaje stanowisk b臋d膮 r贸偶ni膰 si臋 w zale偶no艣ci od oferowanych przez dan膮 agencj臋 us艂ug. Poni偶ej przedstawiamy list臋 oraz charakterystyk臋 specjalist贸w, kt贸rych najcz臋艣ciej mo偶na znale藕膰 w firmie zajmuj膮cej si臋 marketingiem internetowym.

Account manager

Bez klient贸w nie ma biznesu. Dlatego w ka偶dej agencji potrzebna jest osoba, kt贸ra zajmie si臋 kontaktowaniem i tworzeniem ofert w atrakcyjny dla jej odbiorc贸w spos贸b. Taki pracownik powinien by膰 cierpliwy, dok艂adny i wytrwa艂y, poniewa偶 do ka偶dego potencjalnego klienta musi podchodzi膰 w spos贸b indywidualny. A sam proces sprzeda偶y mo偶e trwa膰 od kilku dni czasami do kilku tygodni. Account manager musi r贸wnie偶 dobrze zna膰 i rozumie膰 us艂ugi agencji marketingowej, aby m贸c prezentowa膰 je rzetelnie. Powinien r贸wnie偶 elastycznie dostosowywa膰 swoje komunikaty i j臋zyk do odbiorcy, tak aby ka偶dy mia艂 szans臋 zrozumie膰 informacje, kt贸re przekazuje.

Specjalista SEO

Na tym stanowisku podstaw膮 jest umys艂 analityczny po艂膮czony z kreatywno艣ci膮. Licz膮 si臋 tak偶e umiej臋tno艣ci interpersonalne, poniewa偶 nierzadko zachodzi potrzebna skontaktowania si臋 z klientami. W codziennej pracy specjalisty SEO potrzebne s膮 liczne narz臋dzia, kt贸re pomagaj膮 mu w zaplanowaniu skutecznej strategii marketingowej, zwi膮zanej z pozycjonowaniem strony internetowej. Na co dzie艅 pozostaje w sta艂ym kontakcie z pozosta艂ymi dzia艂ami w agencji, poniewa偶 niekt贸re z zaprojektowanych przez niego zada艅, b臋d膮 wykonywane przez innych wsp贸艂pracownik贸w, np. copywriter贸w.

Specjalista Google Ads

Kana艂贸w reklamowych jest wiele, a w zale偶no艣ci od potrzeb klienta, ekspert wybierze odpowiedni膮 drog臋 dotarcia do potencjalnych klient贸w. Specjalista Google Ads musi wiedzie膰 jak wyszukiwa膰 odpowiednie dla kampanii s艂owa kluczowa, a tak偶e w atrakcyjny spos贸b formu艂owa膰 nag艂贸wki i opisy ofert. Reklamy p艂atne w Google w odr贸偶nieniu od dzia艂a艅 SEO s膮 widoczne natychmiast po uruchomieniu kampanii, dlatego wszelkiego rodzaju liter贸wki i pomy艂ki mog膮 by膰 szybko zauwa偶one przez u偶ytkownik贸w wyszukiwarki. Na co dzie艅 specjalista ma r贸wnie偶 do czynienia z remarketingiem, dopasowywaniem dzia艂a艅 do bud偶etu klienta i systematycznym komunikowaniem si臋 z nim oraz innymi obowi膮zkami, kt贸re uzale偶nione s膮 od danego projektu.

Content Manager i copywriter

Marketing internetowy to nie tylko sprawy techniczne, kt贸rymi w du偶ej mierze zajmuj膮 si臋 specjali艣ci SEO oraz specjali艣ci od reklam. Do dope艂niania ka偶dej strategii potrzebne s膮 warto艣ciowe tre艣ci, a za to zadanie odpowiedzialni s膮 Content Managerzy oraz copywriterzy. Content Manager zajmuje si臋 generowaniem pomys艂贸w dotycz膮cych tego, jakiego rodzaju publikacja powinna by膰 przedstawiona u偶ytkownikom. Powinien zna膰 najnowsze trendy i wiedzie膰 co najch臋tniej jest czytanie w danym momencie. Musi r贸wnie偶 wiedzie膰, jak trafi膰 do r贸偶nych grup odbiorc贸w.

Natomiast copywriterzy musz膮 mie膰 w sobie du偶e pok艂ady kreatywno艣ci, a tak偶e umiej臋tno艣膰 nieprzerwanego skupienia. Ich zadaniem jest przeistoczenie zaplanowanych przez specjalist贸w SEO oraz Content Manager贸w plan贸w w rzeczywisto艣膰. Powinni posiada膰 szerok膮 wiedz臋 zar贸wno na temat ka偶dego dzia艂u w agencji marketingowej i wykonywanych przez nich zada艅, jak i ogrom innych zagadnie艅 zwi膮zanych z bran偶膮 klienta, dla kt贸rego tworz膮 tre艣ci.

Social Media Specialist

Media spo艂eczno艣ciowe nie trac膮 na popularno艣ci i s膮 jednym z najlepszych kana艂贸w dotarcia do klient贸w. Ich si艂臋 wykorzystuj膮 specjali艣ci, kt贸rzy tworz膮 kampanie m.in. na Facebooku, Instagramie, YouTube i wielu innych. Social Media Specialist zajmuje si臋 docieraniem do odbiorc贸w dzi臋ki generowaniu interesuj膮cych i anga偶uj膮cych spo艂eczno艣膰 post贸w. Powinien nie tylko konstruowa膰 teksty, tak aby by艂y zwi臋z艂e, tre艣ciwe i zach臋ca艂y do poznania marki, ale r贸wnie偶 we w艂a艣ciwy spos贸b dobiera膰 do nich przyci膮gaj膮c膮 oko grafik臋.

Grafik

Dope艂nieniem ka偶dego posta, ale r贸wnie偶 wielu artyku艂贸w i case studies s膮 grafiki. Im wy偶sza jest ich jako艣膰, tym lepiej b臋d膮 prezentowa膰 profesjonalizm agencji. W zwi膮zku z tym istotnym cz艂onkiem zespo艂u specjalist贸w jest grafik. Powinien by膰 dobrze zapoznany z programami graficznymi, w kt贸rych tworzy swoje dzie艂a na potrzeby pozosta艂ych dzia艂贸w w agencji. Wa偶n膮 umiej臋tno艣ci膮 jest wyczucie estetyki klienta i zrozumienie jego potrzeb co do wizerunku marki. Do艣wiadczony grafik wie, jak uchwyci膰 esencj臋 danego przedsi臋biorstwa, tak aby przyci膮ga膰 uwag臋 potencjalnych klient贸w.

Ka偶dy kiedy艣 zaczyna艂. W drodze na szczyt nale偶y pami臋ta膰, 偶e ka偶da przeczytana ksi膮偶ka bran偶owa, przes艂uchany podcast, uko艅czone studia o kierunku zwi膮zanym z e-marketingiem, wykonane projekty (prywatnie lub zawodowo), czy sta偶 w szanowanej agencji, stanowi膮 艣wietn膮 podstaw臋 do stania si臋 specjalist膮 w przysz艂o艣ci. Najwa偶niejsze s膮 wytrwa艂o艣膰, cierpliwo艣膰 oraz nieustaj膮ca ciekawo艣膰 do poznawania nowych trend贸w i trik贸w, a tak偶e budowanie atrakcyjnego portfolio

Gdzie i jak szuka膰 pracy w marketingu internetowym?

W zwi膮zku z rosn膮c膮 popularno艣ci膮 zawod贸w marketingu internetowego powstaj膮 portale z ofertami pracy, dedykowane poszukiwaniu etatu w agencjach marketingowych. Z jakich 藕r贸de艂 warto korzysta膰, szukaj膮c pracy? Oto kilka popularnych i rekomendowanych przyk艂ad贸w.

Pracuj.pl

Jeden z najpopularniejszych i najstarszych portali z og艂oszeniami z prac膮. W艣r贸d tysi臋cy ofert mo偶na znale藕膰 liczne atrakcyjne stanowiska zwi膮zane z marketingiem internetowym. Dzi臋ki sta艂emu rozwijaniu funkcji portalu coraz 艂atwiej odnale藕膰 interesuj膮c膮 ofert臋, kt贸ra spe艂ni Twoje oczekiwania. Co wi臋cej, Pracuj.pl organizuje r贸wnie偶 cyklicznie targi pracy, na kt贸rych mo偶na osobi艣cie pozna膰 pracodawc贸w i cz臋sto ju偶 na miejscu przeprowadzi膰 wst臋pn膮 rozmow臋 dotycz膮c膮 stanowiska i tego, jakie wymagania musisz spe艂nia膰, aby dosta膰 posad臋.

Rocket Jobs

Portal, kt贸ry prezentuje oferty zwi膮zane wy艂膮cznie z marketingiem. Mo偶na na nim znale藕膰 nie tylko og艂oszenia pracy dla specjalist贸w, ale r贸wnie偶 atrakcyjne sta偶e, kt贸re stanowi膮 idealny pocz膮tek kariery dla student贸w i 艣wie偶ych absolwent贸w. Przejrzysty interfejs u艂atwia wyszukiwanie interesuj膮cych bran偶, kt贸re mo偶na ograniczy膰 do konkretnego obszaru lub rozszerzy膰 swoje poszukiwania na ca艂y kraj. Oferty mo偶na r贸wnie偶 filtrowa膰 pod k膮tem wynagrodzenia, mo偶liwo艣ci pracy zdalnej oraz stanowiska. My tak偶e jeste艣my obecni na tym portalu 鈥 Strategiczni.pl 鈥 og艂oszenia pracy.

UseMe

UseMe to dobre rozwi膮zanie dla freelancer贸w, kt贸rzy nie chc膮 si臋 martwi膰 o sprawy ksi臋gowo艣ci. Portal pomaga w rozliczaniu podatk贸w i nie ma potrzeby prowadzenia w艂asnej dzia艂alno艣ci gospodarczej. Do tego sk艂adki ZUS s膮 opcjonalne. Zlecenia mo偶na wykonywa膰 ca艂kowicie zdalnie, co oznacza du偶膮 wygod臋. Ofert jest du偶o i r贸偶ni膮 si臋 od siebie zar贸wno tematyk膮, jak i proponowanym wynagrodzeniem. W zwi膮zku z tym ka偶dy mo偶e znale藕膰 co艣 dla siebie.

LinkedIn

Medium spo艂eczno艣ciowe przeznaczone do prezentowania firm, pracodawc贸w jak i pracownik贸w. Nie tylko mo偶esz swobodnie przegl膮da膰 interesuj膮ce konta, ale r贸wnie偶 zaznaczy膰 w ustawieniach, 偶e chcesz otrzymywa膰 alerty zwi膮zane z ofertami pracy dla Twojej bran偶y. Dzi臋ki temu nie musisz sp臋dza膰 godzin na przeszukiwaniu portalu. Wystarczy, 偶e zdecydujesz si臋 na konkretne rodzaje stanowisk i poczekasz na e-mail z pasuj膮cymi do Twoich oczekiwa艅 og艂oszeniami. Du偶膮 zalet膮 LinkedIn jest to, 偶e mo偶na ustawi膰 nak艂adk臋 #opentowork, kt贸ra nie jest widoczna dla znajomych, kt贸rzy znajduj膮 si臋 w Twojej sieci wsp贸艂pracownik贸w. Wobec tego mo偶esz szuka膰 lepszego stanowiska, bez zagro偶enia, 偶e dowiedz膮 si臋 o tym niew艂a艣ciwe osoby.

Facebook

Obserwuj agencje, w kt贸rych chcia艂by艣 rozpocz膮膰 prace i do艂膮cz do specjalistycznych grup z ofertami. W nat艂oku og艂osze艅 nie jest 艂atwo znale藕膰 idealn膮 opcj臋, ale okazjonalnie pojawiaj膮 si臋 posty warte uwagi. Tak jak i w pozosta艂ych z wymienionych portali, tutaj r贸wnie偶 mo偶na znale藕膰 stanowisko na r贸偶nych etapach rozwoju, od sta偶u po specjalist臋 seniora. Na grupach mo偶esz tak偶e zamieszcza膰 swoje posty, w kt贸rych pokr贸tce zaprezentujesz swoje portfolio i zaprosisz do kontaktu.

Jobboard

Stosunkowy nowy portal, na kt贸rym publikowane s膮 oferty pracy w r贸偶nych bran偶ach marketingu. Jobboard zosta艂 za艂o偶ony przez Sprawny Marketing 鈥 serwis skupiaj膮cy specjalist贸w w zakresie marketingu. Na tym portalu mo偶na znale藕膰 oferty pracy z ca艂ej Polski oraz swobodnie filtrowa膰 propozycje pod k膮tem wynagrodzenia, poziomu stanowiska oraz mo偶liwo艣ci pracy zdalnej. Jobboard to r贸wnie偶 portal przyjazny pracodawcom 鈥 po opublikowaniu oferty zyskuje si臋 dost臋p do przesy艂anych przez kandydat贸w CV.聽

Absolvent

Platforma jest skierowana g艂贸wnie do os贸b pocz膮tkuj膮cych w bran偶y, kt贸re szukaj膮 praktyki lub sta偶u w agencjach marketingowych. Do艣wiadczeni specjali艣ci r贸wnie偶 znajd膮 na stronie Absolvent propozycje dla siebie. Na portalu mo偶na zapozna膰 si臋 z opisami firm wystawiaj膮cych og艂oszenia oraz przeczyta膰 opinie pracownik贸w na temat atmosfery, benefit贸w i innych aspekt贸w w konkretnej organizacji.

Znalezienie pracy w marketingu internetowym nie zawsze jest proste, ale dzi臋ki systematycznemu korzystaniu z wymienionych powy偶ej portali, z pewno艣ci膮 staje si臋 nieco 艂atwiejsze. Warto dba膰 o odpowiednie ustawienia konta, kt贸re umo偶liwiaj膮 ogl膮danie ofert wartych Twojego czasu. Pami臋taj, aby zawsze mie膰 pod r臋k膮 skrupulatnie wykonane CV oraz portfolio (r贸wnie偶 w wersji angloj臋zycznej). Kiedy tylko napotkasz ofert臋 dla siebie, b臋dziesz m贸g艂 w kr贸tkim czasie przes艂a膰 informacje o sobie do pracodawcy.

Skuteczny marketing internetowy – jak wybra膰 agencj臋 marketingow膮?

Skuteczny marketing internetowy mo偶e oznacza膰 dla wielu firmy by膰 albo nie by膰, poniewa偶 藕le dobrane dzia艂ania, wykonywane w nieprofesjonalny spos贸b, mog膮 odcisn膮膰 trwa艂e pi臋tno na reputacji biznesu. Dlatego nie powinna to by膰 pochopna decyzja. Przy wyborze agencji marketingowej nale偶y kierowa膰 si臋 kilkoma istotnymi wytycznymi.

Do艣wiadczenie agencji

Wa偶ny jest nie tylko sta偶 agencji, ale r贸wnie偶 bran偶e, z jakimi mia艂a styczno艣膰. Mn贸stwo agencji posiada swoje w膮skie specjalizacje, dzi臋ki kt贸rym s膮 w stanie dostarcza膰 us艂ugi na wysokim poziomie i wiedz膮, jak podchodzi膰 do konkretnego klienta. Przyk艂adowo nasza agencja Strategiczni.pl specjalizuje si臋 w projektach dla bran偶 IT, e-commerce oraz us艂ug profesjonalnych.聽

Przy dokonywaniu wyboru warto zainteresowa膰 si臋, czy agencja mia艂a ju偶 wcze艣niej okazj臋 wsp贸艂pracowa膰 z inn膮 firm膮 o podobnej do Twojego biznesu bran偶y. Co wi臋cej, sprawd藕, co na jej temat maj膮 do powiedzenia byli lub obecni klienci. Oceny w mediach spo艂eczno艣ciowych lub Wizyt贸wce Google pomog膮 Ci w odnalezieniu zar贸wno s艂abych, jak i silnych stron danej agencji.

Opublikowane Case Study

Ka偶da agencja marketingowa doskonale wie, jak warto艣ciowe s膮 publikacje Case Study, w kt贸rym pisz膮 o swoich niedawnych sukcesach. Jest to przejrzysta forma raportu stanowi膮cego dow贸d, 偶e wsp贸艂praca z dan膮 firm膮 przebieg艂a w pomy艣lny spos贸b. Co wi臋cej, cz臋sto mo偶esz dowiedzie膰 si臋 z niej jakiego typu dzia艂ania zosta艂y podj臋te, jakie cele by艂y osi膮gni臋te i czy omawiana bran偶a jest w centrum Twojego zainteresowania.

Aktywno艣膰 w sieci

Agencja marketingowa powinna dba膰 nie tylko o widoczno艣膰 i rozpoznawalno艣膰 swoich klient贸w, ale r贸wnie偶 mark臋 w艂asn膮. Ze wzgl臋du na du偶膮 konkurencj臋 na rynku, warto szuka膰 agencji, kt贸re wyr贸偶niaj膮 si臋 oryginalnym podej艣ciem do publikacji w mediach spo艂eczno艣ciowych, prowadz膮 aktywnie bloga firmowego, a ich publikacje pojawi膮 si臋 nie tylko w nale偶膮cych do nich domenach, ale r贸wnie偶 magazynach i innych publikacjach bran偶owych.

Ranking agencji marketingowych

Przy odpowiednim doborze przysz艂ej agencji pomo偶e skorzystanie z dost臋pnych w sieci ranking贸w. Zawarte s膮 w nich informacje nie tylko na temat tego, jakie bran偶e s膮 obs艂ugiwane przez agencje, ale r贸wnie偶 od kiedy s膮 na rynku, w jakich miastach mo偶na znale藕膰 ich siedziby, kto by艂 lub jest ich klientem. Dzi臋ki temu zaoszcz臋dzasz czas, poniewa偶 szybko sprawdzisz najistotniejsze dane dotycz膮ce firmy, a reszt臋 odnajdziesz na ich stronie internetowej.

Wyb贸r agencji marketingowej nie nale偶y do najprostszych zada艅, ale pami臋taj, aby kierowa膰 si臋 dobrem swojego biznesu i rozpocz膮膰 wsp贸艂prac臋 ze specjalistami, kt贸rzy rozumiej膮 Twoje potrzeby. Jasno zakre艣lone oczekiwania ka偶dej ze stron ju偶 podczas pierwszej rozmowy, pomog膮 w lepszym zaplanowaniu strategii marketingowej. Wybierz agencj臋, kt贸ra zna marketing internetowy nie tylko w teorii, ale i w praktyce. W Strategiczni.pl wsp贸艂prac臋 z klientem zawsze rozpoczynamy od przeanalizowania jego dotychczasowych dzia艂a艅, analizy konkurencji oraz dopasowania za艂o偶e艅 projektu do specyfiki konkretnej bran偶y.

Kto czyta, ten wie wi臋cej

Na ka偶dym etapie kariery w marketingu internetowym nale偶y pami臋ta膰 o ci膮g艂ej edukacji i poszerzaniu swojej wiedzy. Ka偶da nowa tre艣膰 weryfikuje nasz膮 wiedz臋, dzi臋ki czemu mo偶emy lepiej wype艂nia膰 powierzone nam obowi膮zki, a co za tym idzie spe艂nia膰 oczekiwania i wymagania klient贸w. Na szcz臋艣cie tematyka digital marketingu staje si臋 coraz popularniejsza, dzi臋ki czemu istniej膮 liczne i rzetelne 藕r贸d艂a wiedzy, zar贸wno dla weteran贸w tej tematyki, jak i kompletnych nowicjuszy. Materia艂y publikowane s膮 w r贸偶nych formach, takich jak:

  • e-booki,
  • case study,
  • artyku艂y blogowe,
  • posty w social mediach,
  • nagrania wideo,
  • prezentacje multimedialne,
  • plakaty,
  • ksi膮偶ki,
  • podcasty.

W zwi膮zku z tym nawet osoby stroni膮ce od formy czytanej nie maj膮 wym贸wek i mog膮 przebiera膰 w innych 藕r贸d艂ach wiedzy, bardziej dla nich przyswajalnych.

Warto mie膰 jednak na uwadze, 偶e nie ka偶de napotkane nagranie czy tekst s膮 wiarygodne. Najlepiej korzysta膰 z tw贸rczo艣ci os贸b po fachu, kt贸re na co dzie艅 maj膮 styczno艣膰 z tematem marketingu w internecie. B臋d膮 to przede wszystkim pracownicy agencji marketingowych, reklamowych i interaktywnych. To oni najcz臋艣ciej tworz膮 wymienione powy偶ej materia艂y, z kt贸rych mo偶na czerpa膰 warto艣ciow膮 wiedz臋.聽

W Strategiczni.pl doceniamy wiedz臋 naszych ekspert贸w i publikujemy j膮 w formie case study oraz artyku艂贸w blogowych. Dotycz膮 one r贸偶norodnych temat贸w zwi膮zanych z marketingiem internetowym 鈥 SEO, SEM, pozycjonowanie stron, content marketing, social media i inne. Ju偶 teraz zapraszamy Ci臋 do zapoznania si臋 nasz膮 bogat膮 baz膮 wpis贸w! Nasz blog z pewno艣ci膮 dostarczy Ci wyczerpuj膮cej ilo艣ci wiedzy. 鈥 blog 鈥 Strategiczni.pl

ikona z komputerem oraz rosn膮cym wykresem

Chcesz rozwin膮膰 marketing internetowy dla Twojego biznesu?

Mamy kilkuletnie do艣wiadczenie w prowadzeniu kompleksowych projekt贸w dla firm z bran偶 IT, e-commerce oraz us艂ug profesjonalnych. Doradzimy Ci najlepsze rozwi膮zanie dla Twojego przedsi臋biorstwa, kt贸re pomo偶e Ci osi膮gn膮膰 cele biznesowe oraz pozyska膰 klient贸w.

Traktujemy naszych klient贸w jako partner贸w i oferujemy us艂ugi z zakresu SEO, reklam Google Ads oraz Facebook Ads, Content Marketingu, analityki oraz prowadzeniu profili na social media. Do ka偶dego projektu podchodzimy zwinnie, co oznacza, 偶e potrafimy si臋 dostosowa膰 do zmian, dzi臋ki kt贸rym osi膮gamy jeszcze lepsze wyniki dla naszych klient贸w. W codziennej pracy korzystamy z najlepszych narz臋dzi, kt贸re pomagaj膮 nam efektywniej planowa膰 dzia艂ania.

FAQ

Koszty us艂ugi zwi膮zanej z marketingiem internetowym zwi膮zane s膮 艣ci艣le z tym, na jak膮 ofert臋 zdecyduje si臋 Twoja firma. W agencjach dost臋pne s膮 r贸偶nego rodzaju us艂ugi od SEO po prowadzenie medi贸w spo艂eczno艣ciowych i kreowanie grafik. Dlatego ka偶dy przypadek musi by膰 rozwa偶any indywidualnie. Mog膮 to by膰 kwoty od kilkuset z艂otych do dziesi膮tek tysi臋cy. Dobra agencja marketingowa bierze pod uwag臋 bud偶et, jaki mo偶esz przeznaczy膰 na jej dzia艂ania.

Je偶eli chc臋 si臋 polepsza膰 swoj膮 widoczno艣膰 w sieci, to wsp贸艂praca z agencj膮 nie powinna mie膰 wytyczonej daty ko艅ca. Dzia艂ania marketingowe to sta艂e i ci膮gle zmieniaj膮ce si臋 procesy, dzi臋ki kt贸rym mo偶liwe jest osi膮ganie zadowalaj膮cych efekt贸w. Je偶eli po kilku miesi膮cach zaprzestanie si臋 pozycjonowania, czy pisania tekst贸w, itp. istnieje du偶a szansa, 偶e zaprzepa艣ci si臋 ca艂e wcze艣niejsze dokonania. W kwestiach formalnych, w zale偶no艣ci od podpisanej umowy, klient, jak i agencja, posiadaj膮 okres wypowiedzenia, wynosz膮cy najcz臋艣ciej oko艂o miesi膮ca.

Dzia艂ania marketingowe to grupa r贸偶nego rodzaju proces贸w, kt贸re wsp贸lnie wp艂ywaj膮 na osi膮ganie za艂o偶onych cel贸w. Tylko wykonywane z uwag膮 i dok艂adno艣ci膮 b臋d膮 spe艂nia膰 swoje zadania. Dlatego warto powierzy膰 je do艣wiadczonym specjalistom, kt贸rzy nie tylko posiadaj膮 aktualn膮 wiedz臋 na temat marketingu internetowego, ale umiej膮 j膮 w艂a艣ciwie wykorzysta膰. Chocia偶 samodzielne prowadzenie tych dzia艂a艅 jest mo偶liwe, najprawdopodobniej b臋dzie jedynie z艂odziejem cennego czasu, jak i zasob贸w.

Istotnym elementem strategii marketingowej jest udost臋pniane warto艣ciowych tekst贸w, zawieraj膮cych s艂owa kluczowe. Dotyczy to zar贸wno aktywno艣ci w mediach spo艂eczno艣ciowych, wyczerpuj膮cych opis贸w produkt贸w, jak i wpis贸w blogowych. Maj膮 one za zadanie przedstawienie Twojej firmy jako lidera na rynku i fachowca w swojej dziedzinie. Opr贸cz tego b臋d膮 sposobem na przyci膮gni臋cie potencjalnych klient贸w, kt贸rzy wpisz膮 w wyszukiwark臋 frazy, na kt贸re tekst jest pozycjonowany. Tak wi臋c je偶eli posiadasz stron臋 internetow膮, to musisz pami臋ta膰 o regularnym umieszczaniu na niej ciekawych i anga偶uj膮cych blog post贸w.

To zale偶y jaki typ biznesu prowadzisz i do jakiej grupy docelowej chcesz dotrze膰. Nie ka偶dy biznes potrzebuje posiada膰 swoj膮 stron臋 internetow膮, chocia偶 jest to pomocne w zyskiwaniu widoczno艣ci w sieci. Co wi臋cej, je偶eli ju偶 postanowisz 鈥瀦aopatrzy膰鈥 swoj膮 dzia艂alno艣膰 w stron臋 www, musi ona spe艂nia膰 liczne standardy, dzi臋ki kt贸rym stanie si臋 atrakcyjna dla potencjalnych klient贸w. Oznacza to nie tylko dzia艂ania SEO, ale r贸wnie偶 copywriterskie, UX-owe, programistyczne i inne. Zatrudnienie do艣wiadczonej agencji marketingowej, kt贸ra pomo偶e Ci w prowadzeniu strony, mo偶e skutkowa膰 wzrostem konwersji, rozpoznawalno艣ci marki, czy lepszymi zasi臋gami.

Anna Jarocka

Junior Project Manager

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupe艂nij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si臋 z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj si臋