blog firmowy

Aktualizacja wpisu: listopad 2022

Prowadzenie bloga firmowego dzisiaj nie jest już niczym zaskakującym. Coraz więcej przedsiębiorstw stawia na ten sposób komunikacji z klientami. Pozwala to nie tylko przekazać klientowi istotne informacje na temat produktów czy usług, ale także zbudować profesjonalny wizerunek firmy. Odpowiednio poprowadzony blog przyczynia się także do lepszej widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zastanawiasz się, jak powinny wyglądać treści przygotowane na firmowego bloga? Gdzie go opublikować oraz jak szukać tematów na angażujące wpisy? Koniecznie zajrzyj do dalszej części artykułu!

Co to jest blog firmowy?

Strona internetowa to przede wszystkim miejsce, gdzie prezentujesz klientom swoją ofertę. Blog firmowy jest natomiast bardzo często traktowany jako wizytówka Twojej firmy. Daje Ci dodatkową okazję do tego, aby opowiedzieć o swojej firmie, usługach, produktach i zaprezentować się w roli eksperta. Ma też wpływ na pozycjonowanie, a dokładniej może przyczynić się do wzmocnienia kluczowych kategorii w Twoim serwisie i zwiększenia ruchu. Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz, Twoje doświadczenie i wiedza to coś, czym warto się dzielić. Dobrze jest to robić przy pomocy bloga firmowego. Jak? Tworząc eksperckie treści, które przyciągną uwagę klientów. 

Czy blog powinien być częścią serwisu?

Zanim na blogu firmowym pojawią się pierwsze artykuły, musisz zdecydować, gdzie go umieścisz. Masz dwie możliwości – stworzyć osobną subdomenę i wyciągnąć blog poza swój podstawowy serwis lub dodać go do katalogu jako kolejną podstronę. Specjaliści SEO zwykle rekomendują ten drugi sposób, ponieważ blog wewnątrz witryny wzmocni cały serwis i pomoże w osiąganiu lepszych pozycji.

lokalizacja bloga frmowego

Co blog firmowy zrobi dla Twojego biznesu?

Zwiększenie widoczności Twojej strony to oczywiście jedno z najważniejszych zadań, jakim jest w stanie sprostać przemyślany, spójny i merytoryczny blog. Jednak nie jest to jedyne działanie, które będzie odczuwalne dla prowadzonego przez Ciebie biznesu. Blog jest miejscem, w którym masz możliwość przedstawić swoją wiedzę ekspercką, omówić dostępne produkty czy oferty oraz zaprezentować sposoby ich wykorzystania

Działania SEO są pierwszym, ważnym krokiem dla zwiększenia obecności Twojej firmy w internecie, jednak po ściągnięciu ruchu – stoisz przed jeszcze trudniejszym zadaniem. Twoja propozycja musi być na tyle konkurencyjna, by klienci zdecydowali się wybrać ją właśnie u Ciebie. I na tym polega siła dobrze prowadzonego bloga dla każdego dostępnego online biznesu. Poza prezentacją oferty, bloga możesz wykorzystać także jako platformę, na której wyróżnisz – pozyskane za ich zgodą – opinie i komentarze zadowolonych ze współpracy klientów.  

„Moja firma nie potrzebuje bloga” – co na tym tracisz?

Wiele osób może mieć przekonanie, że prowadzenie bloga firmowego w ich branży nie będzie przynosiło efektów. O ile jednak działania Twojego biznesu wymagają współpracy z innymi – niezależnie od tego, czy mowa tutaj o korzystających z oferty Klientach, czy potencjalnych współpracownikach lub kontrahentach – Twoja obecność w internecie wpłynie na popularyzację Twojej strony. Rezygnacja z prowadzenia własnego bloga to rezygnacja z działań optymalizacyjnych w wyszukiwarkach internetowych, ale także odejście od jednej ze stosunkowo prostych form reklamy.  

Jak efektywnie prowadzić blog firmowy?

Wybór odpowiedniej platformy, na której stanie Twój blog, ma ogromne znaczenie. Dlatego warto przyjrzeć się dostępnym rozwiązaniom i wybrać platformę, która sprosta wymaganiom i będzie funkcjonalna. Od tego, na jaką platformę się zdecydujesz, będzie zależał wygląd bloga i jego złożoność. Niektóre platformy dobrze sprawdzają się przy prowadzeniu minimalistycznych blogów, inne dzięki wykorzystaniu wtyczek, pomogą Ci stworzyć bardzo rozbudowaną stronę

 

 

Najpopularniejsze platformy blogowe

Jak już wspominaliśmy, prowadzenie bloga wiąże się ze znalezieniem dla niego odpowiedniego miejsca w internecie. W profesjonalnym żargonie określa się je mianem platformy blogowej. Wybór tej najlepszej jest uzależnione od Twoich potrzeb, ale w blogosferze niezmiennie od lat wykorzystuje się kilka najważniejszych.

  • WordPress.org – jedna z najpopularniejszych platform, z której chętnie korzystają profesjonalni blogerzy i firmy. Wybierając ją, należy posiadać własny hosting i domenę. Plusem korzystania z WordPressa jest to, że wokół tego darmowego oprogramowania zgromadziła się duża społeczność. W internecie bez problemu znaleźć można wskazówki od osób korzystających z WordPressa. Platforma daje wiele możliwości personalizacji bloga firmowego za pomocą różnorodnych szablonów i wtyczek. 
  • WordPress.com – kolejna wersja popularnego oprogramowania. Od powyższej różni się przede wszystkim tym, że daje blogerom możliwość korzystania z darmowego hostingu. Obsługa platformy jest bardzo intuicyjna, dlatego chętnie korzystają z niej zwłaszcza początkujący blogerzy. Nie daje jednak ona tak dużego pola manewru, jeżeli chodzi o rozbudowę bloga, a wybór szablonów jest ograniczony. 
  • Blogger – darmowy serwis blogowy, którego wielkim plusem jest łatwa obsługa. Cieszy się zainteresowaniem szczególnie wśród początkujących blogerów, ponieważ pozwala w szybki sposób rozpocząć pisanie. Należy do Google, a to daje możliwość podłączenia usług, które oferuje amerykański gigant. Minusem jest to, że użytkownicy nie mają do dyspozycji zbyt wielu szablonów, co utrudnia stworzenie wyróżniającego się bloga.     
  • Joomla – platforma dla zaawansowanych użytkowników, dlatego osobom, które rozpoczynają swoją przygodę z blogowaniem i nie mają zbyt dużej wiedzy technicznej, zaleca się wybór mniej wymagającej platformy. Bardzo często porównywana do WordPressa, ale warto wspomnieć, że jest bardziej rozbudowana.
  • Wix – platforma służąca do tworzenia stron internetowych i blogów. Można z niej korzystać w podstawowej, darmowej wersji lub skusić się na płatne plany. Jej plusem jest to, że oferuje dużo schematów do wyboru, a dzięki funkcji drag and drop w szybki sposób można stworzyć interesującą stronę.

 

Blog firmowy na WordPressie – zalecane wtyczki

Mimo sporej konkurencji WordPress cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników i sprawdza się jako platforma blogowa. Początkowo dedykowany przede wszystkim do publikowania wpisów blogowych, z czasem rozszerzył funkcjonalność. Dzisiaj przy pomocy tego oprogramowania można tworzyć rozbudowane strony i serwisy internetowe. WordPress oferuje kilka interesujących wtyczek, wspierających jego prowadzenie i optymalizację.    

  • Yoast SEO – wtyczka, która umożliwia przygotowanie podstawowej optymalizacji strony w szybki i wygodny sposób. Po jej włączeniu, w panelu administracyjnym pod każdym postem dostępna jest edycja meta tagów. Yoast SEO umożliwia także generowanie map strony .xml i zarządzanie danymi z Google Search Console. 
  • The SEO Framework – alternatywa dla plugina Yoast SEO. To rozwiązanie dla tych, którym zależy na utrzymaniu dobrej prędkości witryny. Panel wtyczki, jak i jej konfiguracja nie są skomplikowane.   
  • JetPack – pozwala korzystać z funkcjonalności dostępnych w serwisie wordpress.com na blogu, który utrzymywany jest na własnym hostingu.

Jak pisać bloga z korzyścią dla Twojej firmy?

Skuteczne pozycjonowanie jest uzależnione m.in. od jakości publikowanych treści. Dlatego, artykuły na Twoim blogu powinny być interesujące i oryginalne. Kopiowanie tekstów z innych przestrzeni internetowych to spore naruszenie praw autorskich. Treścimuszą być unikalne nie tylko przez kwestię praw autorskich, ale również z uwagi na działania pod kątem SEO. Jeśli w obrębie jednego serwisu występują identyczne treści, algorytmy będą miały problem z rozstrzygnięciem, którą stronę proponować w wynikach w wyszukiwania. W efekcie – nie wyświetlą żadnej z nich. Przygotowując się do pisania treści blogowych, warto również zapoznać się z szeregiem wymagań narzucanych przez algorytmy Google w kontekście wartości treści i wiarygodności strony. Stale udoskonalane algorytmy są w stanie „ocenić” teksty znajdujące się na Twoim blogu. Działania te mają na celu ograniczyć rozprzestrzenianie się w internecie niesprawdzonych lub nieprawdziwych informacji. W jednej z ostatnich aktualizacji systemu weryfikowania zawartości stron zwraca się uwagę zarówno na jakość informacji, jak i na poziom wiedzy eksperckiej, jaką w danej branży reprezentują autorzy wpisów. 

skąd brać pomysły na wpisy blogowe

Skąd zatem brać pomysły na blogowe treści? Nikt tak jak Ty nie zna swoich klientów. Stykasz się z nimi na co dzień i wiesz, czego potrzebują i na jakie pytania szukają odpowiedzi. Jesteś znawcą swojej branży i na bieżąco śledzisz trendy. Artykuły zwracające uwagę na nowinki także zainteresują czytelników. Możesz również sprawdzić, co takiego robi reszta Twojej branży. Przyjrzyj się firmowym blogom konkurencji i zobacz, jakie treści są na nich publikowane. Stwórz swoją wersję tekstu o danym zagadnieniu, uzupełniając go o dodatkowe informacje. Równie istotnym wsparciem w poszukiwaniu tematów na bloga są narzędzia analityczne.

Narzędzia analityczne do poszukiwania tematów na artykuły

Samodzielne opracowanie tematów na własnego bloga wydaje się bardzo proste. Zapewniamy jednak, że w pewnym momencie pomysły po prostu się kończą. W takiej sytuacji można skorzystać z narzędzi generujących tematy wpisów pod wybraną frazę. Żadnr z nich nie zaproponuje gotowego tytułu, ale wyniki mogą przynieść nowe inspiracje. 

  • Google Search Console – z tego narzędzia możesz skorzystać, gdy chcesz sprawdzić, czego szukają klienci i jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę. Tego rodzaju informacje i dane mogą zainspirować do tworzenia konkretnych artykułów, które będą chcieli czytać klienci.

blog firmowy prawnicy

  • Answer The Public – działanie tego narzędzia polega na dostarczaniu pytań, które zadają użytkownicy. Korzystając z tych pytań, możesz tworzyć interesujące artykuły będące wyczerpującymi odpowiedziami. Obsługa tego narzędzia jest niezwykle prosta – wystarczy w wyszukiwarkę wpisać słowo kluczowe, a po chwili otrzymasz wyniki (pytania) w formie okręgu.

answer the public jak używac 

Słowa kluczowe w artykułach blogowych

Jeżeli blog firmowy ma być użyteczny pod względem SEO, należy zadbać o obecność słów kluczowych w artykułach. Wzmocnią one pozycję Twojej strony internetowej. Dlatego przed rozpoczęciem planowania artykułu, konieczne jest skorzystanie z narzędzi analitycznych, wybór fraz kluczowych i powiązanych z nimi grupy wyrazów. Warto też wykorzystać synonimy słów kluczowych i wyrazy bliskoznaczne. Narzędzia, stosowane w wyborze fraz to np. Google Search Console, Surfer SEO i ahrefs. W bardziej zaawansowanych do skorzystania z zasobów konieczne jest zalogowanie i opłacanie abonamentu. Współpraca z agencją ma tę przewagę, że wszelkie opłaty leżą po jej stronie, a Specjaliści mają bogate doświadczenie w analizie wygenerowanych informacji.

W tekstach blogowych powinny znajdować się słowa kluczowe powiązane z Twoją branżą. Blog firmowy pozwala także na budowanie widoczności strony na frazy z tzw. długiego ogona, które dokładniej precyzują zapytania użytkowników. Nie powinno się jednak dopuścić, aby słowa kluczowe zdominowały Twój artykuł. W dobrze napisanym tekście są one wprowadzone w naturalny sposób, ponieważ zbyt duże nagromadzenie fraz będzie źle postrzegane przez boty Google i Twoich klientów, którzy szybko zrozumieją, że nie chcesz tworzyć dla nich wartościowych treści.

Co wyróżnia wzorcowy artykuł na blogu firmowym?

Nawet najbardziej interesujący i merytoryczny tekst nie przyciągnie uwagi, jeżeli nie będzie urozmaicony wizualnie. Artykuły SEO charakteryzują się tym, że są odpowiednio zoptymalizowane. 

Dopasowane infografiki

Dodatkowym wyróżnikiem dla artykułów będzie wypunktowanie najważniejszych informacji, a istotne dane najlepiej prezentować za pomocą tabel. Tekst zyska także, gdy doda się do niego zdjęcia i grafiki, podsumowujące treść wpisu lub streszczające najistotniejsze zalecenia. Do stworzenia atrakcyjnych wizualnie grafik można wykorzystać m.in. Canvę, która nawet w podstawowej, bezpłatnej wersji oferuje wiele możliwości. 

Linkowanie wewnętrzne

W rzetelnym podejściu do pozycjonowania nie można pominąć jeszcze jednego ważnego zagadnienia – linkowania wewnętrznego. Polega ono na kierowaniu użytkowników i robotów wyszukiwarki do podstron powiązanych z tematem opublikowanego artykułu. Może to być inny artykuł lub kategoria produktów. Wzmocni to strony istotne pod kątem pozycjonowania, a jednocześnie pozwoli pokazać powiązane informacje i zachęci do zapoznania się z innymi produktami lub usługami. 

Podobnie jak linkowanie wewnętrzne, znaczenie ma także linkowanie zewnętrzne. Link do bloga warto regularnie umieszczać na renomowanych stronach i w katalogach branżowych. Tego rodzaju działania również wchodzą w zakres współpracy z agencją, a odpowiednie wytyczne i treści na ich podstawie opracowywane są przez Specjalistów SEO i Content Marketingu

linkowanie wewnętrzne

Blog firmowy tylko z regularnie dodawanymi treściami

Stworzenie bloga to tak naprawdę dopiero początek. Większym wyzwaniem jest jego prowadzenie i systematyczne dodawanie postów. Jeżeli od początku wiesz, że nie będziesz w stanie prowadzić go regularnie, rozważ współpracę z wyspecjalizowaną agencją, która zadba o tworzenie i publikowanie jakościowych treści. Google lepiej postrzega witryny, na których wpisy są aktualizowane. Regularną publikacją artykułów wskazujesz, że Twój biznes wciąż stawia na rozwój i urozmaicanie contentu. Takie działania przyczynią się do poprawy Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. 

Zaproś klientów do komentowania

Nikt nie lubi braku odpowiedzi. Treści na firmowym blogu również mogą zachęcać do dialogu poprzez komentarze na stronie lub w mediach społecznościowych, będących dobrą formą reklamy i zwiększania widoczności Twojego bloga. Opinie i sugestie komentujących mogą stać się inspiracją do stworzenia kolejnych blogowych wpisów i przekonania się, jakie tematy wzbudzają największe zainteresowanie. Nawiązujące do wpisu komentarze podnoszą wartość strony. Zarówno na stronie, jak i w kanałach social media, konieczna może być moderacja, która wychwyci spam i inne potencjalne zagrożenia. Ponadto wchodzenie w dialog wymaga również odpowiadania na wiadomości. Współpracując z agencją, możesz liczyć na wsparcie Specjalisty Social Media, który przejmie kontakt z innymi użytkownikami.

Nasze specjalistki z działu Contentu współpracują z przedstawicielami zróżnicowanych branż, dzięki czemu mają duże doświadczenie w tworzeniu wartościowych treści w takich branżach jak prawo, IT czy księgowość. Stała współpraca z działem SEO umożliwia połączenie umiejętności twórczych z praktyczną wiedzą, co sprawia, że powstające teksty są zarówno wartościowe, jak i skuteczne w działaniach pozycjonujących. Nie masz czasu na prowadzenie bloga firmowego? Skontaktuj się z nami, a cały proces – od zaplanowania strategii po publikację treści – wykonamy dla Ciebie przy ścisłej współpracy. 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się