20 maja, 2020

Dlaczego blog firmowy to dobry pomysł? – dowiedz się, jak treści blogowe wspierają pozycjonowanie

Strategiczni.pl

Prowadzenie bloga firmowego dzisiaj nie jest już niczym zaskakującym. Coraz więcej przedsiębiorstw stawia na ten sposób komunikacji z klientami. Blog firmowy odpowiednio poprowadzony przyczynia się także do lepszej widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zastanawiasz się, jak zacząć pisać teksty na firmowego bloga i jak robić to dobrze? Koniecznie zajrzyj do dalszej części artykułu!

Strona internetowa to przede wszystkim miejsce, gdzie prezentujesz klientom swoją ofertę. Blog firmowy jest natomiast bardzo często traktowany jako wizytówka Twojej firmy. Daje Ci dodatkową okazję do tego, aby opowiedzieć o swojej firmie, usługach, produktach i zaprezentować się w roli eksperta. Ma też wpływ na pozycjonowanie, a dokładniej może przyczynić się do wzmocnienia kluczowych kategorii w Twoim serwisie i zwiększenia ruchu. Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz, Twoje doświadczenie i wiedza to coś, czym warto się dzielić. Dobrze jest to robić przy pomocy bloga firmowego. Jak? Tworząc eksperckie treści, które przyciągną uwagę klientów. 

Czy blog powinien być częścią serwisu?

Zanim na blogu firmowym pojawią się pierwsze artykuły, musisz zdecydować, gdzie go umieścisz. Masz dwie możliwości – stworzyć osobną subdomenę i wyciągnąć blog poza swój podstawowy serwis (wtedy przykładowy adres może wyglądać tak: https://www.blog.domena.pl) lub dodać go do katalogu jako kolejną podstronę (https://www.domena.pl/blog). Specjaliści SEO zwykle rekomendują ten drugi sposób, ponieważ blog wewnątrz witryny wzmocni cały serwis i pomoże w osiąganiu lepszych pozycji.

Blog firmowy – z jakiego rozwiązania skorzystać?

Wybór odpowiedniej platformy, na której stanie Twój blog, ma ogromne znaczenie. Dlatego warto przyjrzeć się dostępnym rozwiązaniom i wybrać platformę, która sprosta wymaganiom i będzie funkcjonalna. Od tego, jaką platformę wybierzesz, będzie zależał wygląd bloga i jego złożoność. Niektóre platformy dobrze sprawdzają się przy prowadzeniu minimalistycznych blogów, inne dzięki wykorzystaniu wtyczek, pomogą Ci stworzyć bardzo rozbudowaną stronę. 

Najpopularniejsze platformy blogowe:

  • WordPress.org – jedna z najpopularniejszych platform, z której chętnie korzystają profesjonalni blogerzy i firmy. Wybierając ją, musisz posiadać własny hosting i domenę. Plusem korzystania z WordPressa jest to, że wokół tego darmowego oprogramowania zgromadzona jest duża społeczność. W internecie bez problemu znajdziesz wiele wskazówek i instrukcji od osób, które korzystają z WordPressa. Platforma daje wiele możliwości personalizacji bloga firmowego. Możesz skorzystać z różnorodnych szablonów i wtyczek. 
  • WordPress.com – kolejna wersja popularnego oprogramowania. Od powyższej różni się przede wszystkim tym, że daje blogerom możliwość korzystania z darmowego hostingu. Obsługa platformy jest bardzo intuicyjna, dlatego chętnie korzystają z niej zwłaszcza początkujący blogerzy. W przypadku tej platformy nie masz dużego pola manewru, jeżeli chodzi o rozbudowę bloga. W tej wersji wybór szablonów jest ograniczony. 
  • Blogger – darmowy serwis blogowy, którego wielkim plusem jest łatwa obsługa. Platforma cieszy się zainteresowaniem szczególnie wśród początkujących blogerów, ponieważ pozwala w szybki sposób rozpocząć pisanie. Należy do Google, a to daje możliwość podłączenia usług, które oferuje amerykański gigant. Minusem jest to, że użytkownicy nie mają do dyspozycji zbyt wielu szablonów, a to utrudnia stworzenie wyróżniającego się bloga.     
  • Joomla – platforma dla zaawansowanych użytkowników, dlatego osoby, które rozpoczynają swoją przygodę z blogowaniem i nie mają zbyt dużej wiedzy technicznej, powinny poszukać mniej wymagającej platformy. Bardzo często porównuje się ją do WordPressa, ale warto wspomnieć, że jest bardziej rozbudowana.
  • Wix – platforma, która służy do tworzenia stron internetowych i blogów. Możesz z niej korzystać w podstawowej wersji i wtedy jest darmowa lub skusić się na płatne plany. Jej plusem jest to, że oferuje dużo schematów do wyboru, a dzięki funkcji „drag and drop” w szybki sposób stworzysz interesującą stronę.

 

platformy blogowe

 

Blog firmowy na WordPressie – zalecane wtyczki

Mimo sporej konkurencji WordPress cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników i sprawdza się jako platforma blogowa. Takie też były jego początki. Gdy powstawał, miał być wykorzystywany przede wszystkim do publikowania wpisów blogowych. Jego funkcjonalność z czasem bardzo się rozrosła. Dzisiaj przy pomocy tego oprogramowania możesz tworzyć rozbudowane strony i serwisy internetowe. Pozostańmy jednak przy blogach i temacie tego artykułu. Tworząc blog na WordPressie, możesz skorzystać z wielu szablonów i wtyczek, które ułatwią jego prowadzenie i zadbają o odpowiednią optymalizację.    

Wtyczki SEO, które ułatwią blogowanie:

  • Yoast SEO – skuteczne pozycjonowanie w przypadku WordPressa nie jest skomplikowane. Yoast SEO to wtyczka, która umożliwia przygotowanie podstawowej optymalizacji strony w szybki i wygodny sposób. Gdy włączysz wtyczkę, w panelu administracyjnym pod każdym postem możesz edytować meta tagi. Yoast SEO umożliwia także generowanie map strony xml i zarządzanie danymi z Google Search Console. 
  • The SEO Framework – wtyczka, która może być alternatywą dla plugina Yoast SEO. To rozwiązanie dla tych, którym zależy na utrzymaniu dobrej prędkości witryny. Panel wtyczki, jak i jej konfiguracja nie są skomplikowane.   
  • JetPack – wtyczka pozwala korzystać z funkcjonalności dostępnych w serwisie wordpress.com na blogu, który utrzymywany jest na własnym hostingu.

 

Blog firmowy – przyciągaj uwagę unikalnymi treściami

Skuteczne pozycjonowanie jest uzależnione m.in. od jakości publikowanych treści. Dlatego, artykuły na blogu powinny być interesujące i oryginalne. Oznacza to, że musisz przede wszystkim tworzyć wartościowe treści, które związane są z Twoją ofertą i tematami interesującymi dla potencjalnych odbiorców. Nie publikuj na swoim blogu kopii innych artykułów, chyba że chcesz podpaść innym, w tym wyszukiwarce. Pamiętaj! Za każdym razem twórz artykuły unikalne.

Skąd zatem brać pomysły na blogowe treści? Nikt tak jak Ty nie zna swoich klientów. Stykasz się z nimi na co dzień i wiesz, czego potrzebują i na jakie pytania szukają odpowiedzi. Jesteś znawcą swojej branży i na bieżąco śledzisz trendy. Artykuły zwracające uwagę na nowinki także zainteresują czytelników. Możesz również sprawdzić, co takiego robi reszta Twojej branży. Przyjrzyj się firmowym blogom konkurencji i zobacz, jakie treści są na nich publikowane. Stwórz swoją wersję tekstu o danym zagadnieniu, uzupełniając go o dodatkowe informacje. Równie istotnym wsparciem w poszukiwaniu tematów na bloga są narzędzia analityczne.

blogowe wpisy - grafika

 

Narzędzia analityczne do poszukiwania tematów na artykuły:

  • Google Search Console – z tego narzędzia możesz skorzystać, gdy chcesz sprawdzić, czego szukają klienci i jakie frazy wpisują w wyszukiwarkę. Tego rodzaju informacje i dane mogą zainspirować do tworzenia konkretnych artykułów, które będą chcieli czytać klienci.

 

blog firmowy prawnicy

  • Answer The Public – działanie tego narzędzia polega na dostarczaniu pytań, które zadają użytkownicy. Korzystając z tych pytań, możesz tworzyć interesujące artykuły będące wyczerpującymi odpowiedziami. Obsługa tego narzędzia jest niezwykle prosta – wystarczy w wyszukiwarkę wpisać słowo kluczowe, a po chwili otrzymasz wyniki (pytania) w formie okręgu.

 

blog firmowy answer the public

 

 

  • BuzzSumo – to narzędzie pozwoli Ci sprawdzić, jakie teksty są popularne w internecie i jak często udostępnia się je w mediach społecznościowych.  

 

blog firmowy buzzsumo

 

Słowa kluczowe w artykułach blogowych

Jeżeli blog firmowy ma być użyteczny pod względem SEO, musisz zadbać o obecność słów kluczowych w artykułach. Dzięki nim wzmocnisz pozycję swojej strony internetowej. Dlatego przed rozpoczęciem planowania artykułu, zajrzyj do narzędzi analitycznych, wybierz frazy kluczowe i powiązane z nimi grupy wyrazów. Warto też wykorzystać synonimy słów kluczowych i wyrazy bliskoznaczne. Narzędzia, z które pomogą Ci w wyborze fraz to np. Google Serach Console, Ubersuggest, Keyword Surfer i Keyword Tool.

W tekstach blogowych umieszczaj słowa kluczowe powiązane z Twoją branżą. Blog firmowy pozwala także na budowanie widoczności strony na frazy z tzw. długiego ogona, które dokładniej precyzują zapytania użytkowników. Nie pozwól jednak, aby słowa kluczowe zdominowały Twój artykuł. Korzystaj z nich w naturalny sposób, ponieważ zbyt duże nagromadzenie fraz będzie źle postrzegane przez boty Google i Twoich klientów, którzy szybko zrozumieją, że nie chcesz tworzyć dla nich wartościowych treści .

Blog firmowy – jak powinien wyglądać artykuł?

Nawet najbardziej interesujący i merytoryczny tekst nie przyciągnie uwagi, jeżeli nie będzie urozmaicony wizualnie. Artykuły SEO charakteryzują się tym, że są odpowiednio zoptymalizowane. Każdy posiada tytuł, często w formie nagłówka h1 i odpowiednio dobrane śródtytuły (nagłówki od h2 do h6). To dobre miejsce dla słów kluczowych.

Dodatkowym wyróżnikiem dla artykułów będzie wypunktowanie najważniejszych informacji, a istotne dane najlepiej prezentować za pomocą tabel. Tekst zyska także, gdy dodasz do niego zdjęcia i grafiki. Trzymaj się dobrych praktyk SEO i nie zapomnij dodać opisu w altach plików graficznych. Alt to informacja dla użytkowników. Pojawia się w momencie, gdy zdjęcie nie zostanie wyświetlone, i googlebotów, które nie „czytają” obrazów. 

Blog firmowy tylko z regularnie dodawanymi treściami

Stworzenie bloga to tak naprawdę dopiero początek. Większym wyzwaniem jest jego prowadzenie Jeżeli od początku wiesz, że nie będziesz w stanie prowadzić go regularnie, to tak naprawdę blogowanie nie ma sensu i nie wpłynie pozytywnie na SEO Twojej strony internetowej. Google lepiej postrzega witryny, na których treści są aktualizowane. Publikując regularne artykuły, pokazujesz, że Twoja strona wciąż stawia na rozwój i urozmaicanie contentu. Takie działania przyczynią się do poprawy Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. W procesie pozycjonowania dużą rolę odgrywa content, który jest dodawany regularnie. Dlatego już na samym początku opracuj strategię contentową. Zastanów się, kto i o czym będzie pisał, czy blog ma posiadać kategorie i jak często dodawać nowe treści. Dobry plan ułatwi późniejsze prowadzenie bloga firmowego.

Linkowanie wewnętrzne

Gdy chcesz rzetelnie podejść do pozycjonowania, nie możesz pominąć jeszcze jednego ważnego zagadnienia – linkowania wewnętrznego. Polega ono na tym, że kierujesz użytkowników i roboty wyszukiwarki do podstron powiązanych z tematem opublikowanego artykułu. Może to być inny artykuł lub kategoria produktów. W ten sposób wspierasz sposób, w jaki moc przepływa przez serwis, a jednocześnie dajesz znać klientom, że nie muszą poprzestać tylko na przeczytaniu artykułu. Zachęcasz ich do sprawdzenia innych interesujących podstron. Podobnie jak linkowanie wewnętrzne, znaczenie ma także linkowanie zewnętrzne. Link do bloga warto umieścić na renomowanych stronach i w katalogach branżowych.

linkowanie wewnetrzne grafika

Zaproś klientów do komentowania

Chyba nie chcesz, aby Twoje wpisy na firmowym blogu pozostawały bez odpowiedzi. Pozwól klientom skomentować poruszany na blogu temat. Opinie i sugestie komentujących mogą stać się inspiracją do stworzenia kolejnych blogowych wpisów i dowiedzenia się, jakie tematy wzbudzają największe zainteresowanie komentujących. Wartościowe i nawiązujące do wpisu komentarze podnoszą  wartość strony. Możliwość komentowania może być też pewnym zagrożeniem dla Twojej strony, zwłaszcza wtedy, gdy w komentarzach będą pojawiać się w spamerskie linki.

Prowadzenie bloga ma niewymierne korzyści i może pomóc w zajęciu lepszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego warto poświęcić czas na przygotowywanie użytecznych i przydatnych treści. W ten sposób dasz do zrozumienia klientom, że jesteś nastawiony nie tylko na sprzedaż swoich usług i produktów, ale także chcesz dzielić się wiedzą i doświadczeniem.

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@christinhumephoto

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl