Prowadzenie bloga firmowego dzisiaj nie jest już niczym zaskakującym. Coraz więcej przedsiębiorstw stawia na ten sposób komunikacji z klientami. Blog firmowy odpowiednio poprowadzony przyczynia się także do lepszej widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania. Zastanawiasz się, jak zacząć pisać teksty na firmowego bloga i jak robić to dobrze? Koniecznie zajrzyj do dalszej części artykułu!
Strona internetowa to przede wszystkim miejsce, gdzie prezentujesz klientom swoją ofertę. Blog firmowy jest natomiast bardzo często traktowany jako wizytówka Twojej firmy. Daje Ci dodatkową okazję do tego, aby opowiedzieć o swojej firmie, usługach, produktach i zaprezentować się w roli eksperta. Ma też wpływ na pozycjonowanie, a dokładniej może przyczynić się do wzmocnienia kluczowych kategorii w Twoim serwisie i zwiększenia ruchu. Niezależnie od tego, jaką branżę reprezentujesz, Twoje doświadczenie i wiedza to coś, czym warto się dzielić. Dobrze jest to robić przy pomocy bloga firmowego. Jak? Tworząc eksperckie treści, które przyciągną uwagę klientów.
Zanim na blogu firmowym pojawią się pierwsze artykuły, musisz zdecydować, gdzie go umieścisz. Masz dwie możliwości – stworzyć osobną subdomenę i wyciągnąć blog poza swój podstawowy serwis (wtedy przykładowy adres może wyglądać tak: https://www.blog.domena.pl) lub dodać go do katalogu jako kolejną podstronę (https://www.domena.pl/blog). Specjaliści SEO zwykle rekomendują ten drugi sposób, ponieważ blog wewnątrz witryny wzmocni cały serwis i pomoże w osiąganiu lepszych pozycji.
Wybór odpowiedniej platformy, na której stanie Twój blog, ma ogromne znaczenie. Dlatego warto przyjrzeć się dostępnym rozwiązaniom i wybrać platformę, która sprosta wymaganiom i będzie funkcjonalna. Od tego, jaką platformę wybierzesz, będzie zależał wygląd bloga i jego złożoność. Niektóre platformy dobrze sprawdzają się przy prowadzeniu minimalistycznych blogów, inne dzięki wykorzystaniu wtyczek, pomogą Ci stworzyć bardzo rozbudowaną stronę.
Mimo sporej konkurencji WordPress cieszy się dużym zainteresowaniem użytkowników i sprawdza się jako platforma blogowa. Takie też były jego początki. Gdy powstawał, miał być wykorzystywany przede wszystkim do publikowania wpisów blogowych. Jego funkcjonalność z czasem bardzo się rozrosła. Dzisiaj przy pomocy tego oprogramowania możesz tworzyć rozbudowane strony i serwisy internetowe. Pozostańmy jednak przy blogach i temacie tego artykułu. Tworząc blog na WordPressie, możesz skorzystać z wielu szablonów i wtyczek, które ułatwią jego prowadzenie i zadbają o odpowiednią optymalizację.
Skuteczne pozycjonowanie jest uzależnione m.in. od jakości publikowanych treści. Dlatego, artykuły na blogu powinny być interesujące i oryginalne. Oznacza to, że musisz przede wszystkim tworzyć wartościowe treści, które związane są z Twoją ofertą i tematami interesującymi dla potencjalnych odbiorców. Nie publikuj na swoim blogu kopii innych artykułów, chyba że chcesz podpaść innym, w tym wyszukiwarce. Pamiętaj! Za każdym razem twórz artykuły unikalne.
Skąd zatem brać pomysły na blogowe treści? Nikt tak jak Ty nie zna swoich klientów. Stykasz się z nimi na co dzień i wiesz, czego potrzebują i na jakie pytania szukają odpowiedzi. Jesteś znawcą swojej branży i na bieżąco śledzisz trendy. Artykuły zwracające uwagę na nowinki także zainteresują czytelników. Możesz również sprawdzić, co takiego robi reszta Twojej branży. Przyjrzyj się firmowym blogom konkurencji i zobacz, jakie treści są na nich publikowane. Stwórz swoją wersję tekstu o danym zagadnieniu, uzupełniając go o dodatkowe informacje. Równie istotnym wsparciem w poszukiwaniu tematów na bloga są narzędzia analityczne.
Jeżeli blog firmowy ma być użyteczny pod względem SEO, musisz zadbać o obecność słów kluczowych w artykułach. Dzięki nim wzmocnisz pozycję swojej strony internetowej. Dlatego przed rozpoczęciem planowania artykułu, zajrzyj do narzędzi analitycznych, wybierz frazy kluczowe i powiązane z nimi grupy wyrazów. Warto też wykorzystać synonimy słów kluczowych i wyrazy bliskoznaczne. Narzędzia, z które pomogą Ci w wyborze fraz to np. Google Serach Console, Ubersuggest, Keyword Surfer i Keyword Tool.
W tekstach blogowych umieszczaj słowa kluczowe powiązane z Twoją branżą. Blog firmowy pozwala także na budowanie widoczności strony na frazy z tzw. długiego ogona, które dokładniej precyzują zapytania użytkowników. Nie pozwól jednak, aby słowa kluczowe zdominowały Twój artykuł. Korzystaj z nich w naturalny sposób, ponieważ zbyt duże nagromadzenie fraz będzie źle postrzegane przez boty Google i Twoich klientów, którzy szybko zrozumieją, że nie chcesz tworzyć dla nich wartościowych treści .
Nawet najbardziej interesujący i merytoryczny tekst nie przyciągnie uwagi, jeżeli nie będzie urozmaicony wizualnie. Artykuły SEO charakteryzują się tym, że są odpowiednio zoptymalizowane. Każdy posiada tytuł, często w formie nagłówka h1 i odpowiednio dobrane śródtytuły (nagłówki od h2 do h6). To dobre miejsce dla słów kluczowych.
Dodatkowym wyróżnikiem dla artykułów będzie wypunktowanie najważniejszych informacji, a istotne dane najlepiej prezentować za pomocą tabel. Tekst zyska także, gdy dodasz do niego zdjęcia i grafiki. Trzymaj się dobrych praktyk SEO i nie zapomnij dodać opisu w altach plików graficznych. Alt to informacja dla użytkowników. Pojawia się w momencie, gdy zdjęcie nie zostanie wyświetlone, i googlebotów, które nie „czytają” obrazów.
Stworzenie bloga to tak naprawdę dopiero początek. Większym wyzwaniem jest jego prowadzenie Jeżeli od początku wiesz, że nie będziesz w stanie prowadzić go regularnie, to tak naprawdę blogowanie nie ma sensu i nie wpłynie pozytywnie na SEO Twojej strony internetowej. Google lepiej postrzega witryny, na których treści są aktualizowane. Publikując regularne artykuły, pokazujesz, że Twoja strona wciąż stawia na rozwój i urozmaicanie contentu. Takie działania przyczynią się do poprawy Twojej pozycji w wynikach wyszukiwania. W procesie pozycjonowania dużą rolę odgrywa content, który jest dodawany regularnie. Dlatego już na samym początku opracuj strategię contentową. Zastanów się, kto i o czym będzie pisał, czy blog ma posiadać kategorie i jak często dodawać nowe treści. Dobry plan ułatwi późniejsze prowadzenie bloga firmowego.
Gdy chcesz rzetelnie podejść do pozycjonowania, nie możesz pominąć jeszcze jednego ważnego zagadnienia – linkowania wewnętrznego. Polega ono na tym, że kierujesz użytkowników i roboty wyszukiwarki do podstron powiązanych z tematem opublikowanego artykułu. Może to być inny artykuł lub kategoria produktów. W ten sposób wspierasz sposób, w jaki moc przepływa przez serwis, a jednocześnie dajesz znać klientom, że nie muszą poprzestać tylko na przeczytaniu artykułu. Zachęcasz ich do sprawdzenia innych interesujących podstron. Podobnie jak linkowanie wewnętrzne, znaczenie ma także linkowanie zewnętrzne. Link do bloga warto umieścić na renomowanych stronach i w katalogach branżowych.
Chyba nie chcesz, aby Twoje wpisy na firmowym blogu pozostawały bez odpowiedzi. Pozwól klientom skomentować poruszany na blogu temat. Opinie i sugestie komentujących mogą stać się inspiracją do stworzenia kolejnych blogowych wpisów i dowiedzenia się, jakie tematy wzbudzają największe zainteresowanie komentujących. Wartościowe i nawiązujące do wpisu komentarze podnoszą wartość strony. Możliwość komentowania może być też pewnym zagrożeniem dla Twojej strony, zwłaszcza wtedy, gdy w komentarzach będą pojawiać się w spamerskie linki.
Prowadzenie bloga ma niewymierne korzyści i może pomóc w zajęciu lepszych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego warto poświęcić czas na przygotowywanie użytecznych i przydatnych treści. W ten sposób dasz do zrozumienia klientom, że jesteś nastawiony nie tylko na sprzedaż swoich usług i produktów, ale także chcesz dzielić się wiedzą i doświadczeniem.
Źródło fotografii: https://unsplash.com/@christinhumephoto