Kategorie i tagi na blogu.Dlaczego mają wpływ na Twój biznes?

Merytoryczne treści na stronie są dla Twoich Klientów rzetelnym źródłem informacji na temat oferowanych produktów lub kierowanych do nich usług. Nawet najbardziej profesjonalne wpisy niewiele jednak zdziałają, jeśli stronę odwiedzają jedynie jej autorzy. Dlatego jednym z celów dobrze zaplanowanego serwisu jest ściąganie na stronę wartościowego ruchu. Klienci będą mieli okazję rozpoznać swoje potrzeby, a ich uwaga zostanie skierowana na Twoją ofertę. Pozycjonowanie strony, bo o nim mowa, wynika z różnych czynników, od stosowania odpowiednich słów kluczowych po ciągłą analizę wyników strony i ich poprawianie. Jakie znaczenie w tym kontekście mają tagi i kategorie, znajdujące się w większości serwisów blogowych? Czy ich używanie wpływa na rezultat pozycjonowania? 

Co to jest tag?

Tagi na blogu, podobnie jak kategorie, mają za zadanie uporządkować znajdujące się w serwisie treści oraz ułatwić nawigację. Kiedy użytkownik trafia na interesujący go wpis blogowy, dobrze zaprojektowana strona serwisu umożliwi mu łatwe odnalezienie powiązanych materiałów. Tagi to mówiąc inaczej słowa-klucze, dzięki którym autor lub autorzy mogą w łatwy sposób przypisać różne treści w strukturze serwisu do tego samego obszaru tematycznego. 

Co za dużo, to niezdrowo – wpływ tagów na SEO strony

Skoro stosowanie tagów umożliwia uporządkowanie treści w serwisie, to wydawałoby się, że ich obecność jest dla bloga korzystna. Użytkownik porusza się po stronie za pomocą interesujących go słów lub fraz kluczowych, ma więc dostęp do zróżnicowanych tekstów, a razem z nimi – do zwiększonej liczby ofert biznesowych. Zanim jednak na stronę bloga trafi użytkownik, ta musi znaleźć się odpowiednio wysoko w wynikach wyszukiwania. A chaotyczne i nieprzemyślane tagi na blogu mogą to w znacznej mierze utrudnić. 

tagi na blogu przykład negatywny

Stosowanie na stronie bloga tagów o tej samej treści, co istniejące już kategorie, zwiększa ryzyko kanibalizacji treści. Algorytmy wyszukiwarki nie są w stanie ocenić, która ze stron jest odpowiednim wynikiem w odpowiedzi na wyszukiwane hasło. Dzieje się tak, ponieważ różne strony w serwisie wyświetlają się na to samo słowo kluczowe.

tagi na blogu przykład pozytywny

Innym zagrożeniem związanym z optymalizacją strony, które może wystąpić z uwagi na stosowanie tagów, jest ryzyko duplikacji treści. Tag kopiuje nazwę kategorii, a dodatkowo na stronie znajduje się również treść o podobnej tematyce. Ponadto w ten sposób powstają strony określane jako thin content – o niskiej jakości, niepoprawnie sformatowane, pozbawione treści. Kiedy więc użytkownik szuka tych informacji, Google staje przed wyborem jednej z nich. W takiej sytuacji Twoja strona może pojawić w odległych wynikach wyszukiwania, do których użytkownik nie dotrze – wybiera bowiem wpis znajdujący się na pierwszej stronie. 

 

Co różni tagi od kategorii?

Inną metodą strukturyzowania zawartości serwisu jest przypisywanie im kategorii. W dobrze zaprojektowanym szablonie kategorie o ogólnym charakterze znajdują się w dobrze widocznym miejscu, ułatwiając użytkownikowi odnalezienie interesującego go tematu. Dużo bardziej szczegółowe tagi pozwolą z kolei precyzyjnie określić, czego dokładnie dotyczy konkretny tekst. Co ważne, każdy wpis na blogu powinien zostać przypisany do kategorii, ale oznaczenie go tagiem nie jest konieczne. 

 

 

Jak używać tagów?

Aby stosowanie tagów na blogu nie wpływało negatywnie na stronę, warto trzymać się kilku reguł: 

  • zaplanować strukturę-mapę tagów zawczasu, aby uniknąć tworzenia podobnych tagów z osobnymi podstronami;
  • wyróżnić tagi od kategorii. Na stronie wpisu blogowego powinny znajdować się one w innym miejscu, najlepiej wyróżniając się stylistycznie od kategorii;
  • nie wprowadzać chaosu, który utrudni użytkownikowi nawigację w serwisie, a algorytmom – poprawne odczytanie jej zawartości.

Kateryna Sherstiuk, nasza SEO Specialist, podpowiada: 

Prowadząc bloga kulinarnego, można wyodrębnić wybrane kategorie posiłków czy okazji, jednak poszczególne produkty dodawać w postaci tagów. Z kolei na blogu podróżniczym w kategorie można wyodrębnić kraje czy wakacyjne aktywności, a tagować środki transportu, miasto lub wydarzenie.

 

Co powinna zawierać strona tagu?

Strony w serwisie są nieustannie skanowane przez Google. Jeśli w treściach znajduje się wiele tagów, a co za tym idzie – serwis posiada dużą liczbę odpowiadających im stron, algorytm traci czas na sprawdzanie treści bez potencjału SEO (crawl budget). Jeśli tagi mają poprawić pozycjonowanie serwisu – ich strony należy zoptymalizować. Oznacza to, że powinny posiadać elementy istotne z punktu widzenia SEO: <title>, nagłówek oraz unikalny opis. 

Podsumowanie 

Stosowanie kategorii i tagów na blogu wpłynie zarówno na jego pozycję w wyszukiwarce, jak i odbiór przez użytkownika. Warunkiem osiągnięcia korzyści dla biznesu z używania tagów jest ich zaplanowanie oraz stosowanie się do zasad zgodności z SEO. Aby mieć pewność, że strona jest w prawidłowy sposób zoptymalizowana, a wszelkie zmiany wpłyną pozytywnie na jej wynik w wyszukiwarce – i zwiększą widoczność Twojej firmy – powierz te zadania w ręce doświadczonego zespołu Specjalistów. W Strategiczni.pl znajdziesz wsparcie w zakresie pozycjonowania, SEO content i innych działań marketingu internetowego.

Karolina Gierszewska

Junior Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się