smartfon

Firma bez strony internetowej? Dzisiaj trudno to sobie wyobrazić. Jeżeli chcesz „przedstawić” się swoim klientom, opowiedzieć im o swojej ofercie i produktach, najlepiej zrobić to przy pomocy strony internetowej. Przygotowując swoją witrynę, musisz wziąć pod uwagę potrzeby użytkowników, a ci z roku na rok coraz chętniej przeglądają strony za pomocą urządzeń mobilnych. Właśnie dlatego strona powinna być responsywna, a więc dopasowana do tabletów, notebooków i smartfonów.

Responsywność – co to tak naprawdę znaczy?

Postęp technologiczny, który odbywa się na naszych oczach, sprawił, że dzisiaj możemy korzystać z wielu nowoczesnych przenośnych urządzeń. Wybór modeli smartfonów, tabletów i laptopów jest ogromny, a różnią się one między sobą m.in. rozmiarem i przekątną ekranu. Liczba użytkowników tego rodzaju sprzętu systematycznie rośnie. Z ostatniego raportu „E-commerce w Polsce 2020” przeprowadzonego przez Gemius Polska wynika, że coraz chętniej kupujemy w sieci, korzystając z mobilnych urządzeń i jest to szczególnie domena młodych konsumentów. Według badań najpopularniejszym urządzeniem wykorzystywanym do zakupów online jest laptop (80%) i smartfon (69%). Wśród badanych w wieku od 15 do 24 lat dominuje natomiast smartfon (92%).

Duża popularność urządzeń mobilnych wśród użytkowników spowodowała, że również strony internetowe musiały się do nich przystosować. Tak powstała technologia RWD, czyli Responsive Web Design, której celem jest dostosowanie witryny internetowej do rodzaju urządzenia mobilnego, a dokładniej do wielkości ekranu. Strony internetowe oparte na tej technice nazywane są responsywnymi. Posiadanie takiej strony, która tak samo dobrze wygląda na komputerze stacjonarnym i telefonie ma pozytywny wpływ na UX i SEO.

Responsywna strona internetowa a wersja mobilna

Mogłoby się wydawać, że terminu responsywna strona i strona mobilna można używać zamiennie. Tak jednak nie jest. Pomiędzy tymi dwoma typami stron występują znaczące różnice, o których warto wspomnieć.

Responsywność polega na tym, że witryna automatycznie dostosowuje się do skali ekranu urządzenia. Jest to jedna i ta sama strona, która zmienia się wraz z urządzeniem, na którym jest wyświetlana. Natomiast strona w wersji mobilnej jest dedykowana wyłącznie urządzeniom mobilnym i tylko na nich wyświetla się prawidłowo. Najczęściej posiada nieco inny adres internetowy (rozpoczynający się od litery „m”, co wskazuje na mobilną wersję). Stronę tę tworzy się oddzielnie, co dodatkowo utrudnia jej obsługę i optymalizację. W przypadku złego oznaczenia wersji desktopowej i mobilnej może wystąpić problem z duplikacją treści, a jak powszechnie wiadomo, Google nie patrzy przychylnym okiem na witryny ze skopiowanymi tekstami. Analiza danych, np. w Google Analytics w przypadku posiadania strony mobilnej też jest utrudniona, ponieważ wiąże się z koniecznością wdrożenia odrębnego kodu śledzenia i dwóch widoków danych.

To wszystko spowodowało, że lepszym rozwiązaniem są responsywne strony internetowe. W ich przypadku problemy, z jakimi trzeba się zmierzyć to dłuższy czas ładowania się strony w porównaniu do wersji mobilnej. Przygotowanie strony należy powierzyć specjaliście, co wiąże się z koniecznością zwiększenia wydatków na jej stworzenie. Jednak wtedy zyskujesz pewność, że strona została właściwie wdrożona i przetestowana.

Korzyści z posiadania responsywnej strony internetowej

Jeżeli zależy Ci na rozwoju swojej firmy, powinno zależeć Ci także na rozwoju strony internetowej. To Twoje okno, przez które zaglądają potencjalni klienci i od tego, co w nim zobaczą, zależy czy będą chcieli wejść do środka, a więc dowiedzieć się więcej o firmie i dokonać zakupu. Nie możesz zatem ignorować użytkowników korzystających ze smartfonów i tabletów. Oni także zasługują na to, aby zobaczyć dobrze przygotowaną i skrojoną na ich urządzenia witrynę internetową. Dowiedz się, jakie są korzyści wynikające z posiadania responsywnej strony internetowej.

  • Bardziej atrakcyjna witryna przyciąga uwagę

Użytkownicy doceniają strony, których obsługa jest bezproblemowa, intuicyjna i użyteczna. Korzystając z Google Analytics, możesz dokładnie prześledzić, jak wygląda ruch na Twojej witrynie pochodzący z urządzeń mobilnych. W niektórych przypadkach przewyższa on ten pochodzący z komputerów stacjonarnych, a to już wyraźny znak, że responsywna strona internetowa jest niezbędna. Gdy użytkownik smartfona trafia na stronę, która jest nieczytelna, a przeczytanie czegokolwiek wymaga przybliżenia tekstu, który dodatkowo jest przysłaniany reklamami, to można się domyślić, że odbiór takiej strony nie spotka się z miłym przyjęciem. To z kolei może odbić się na opinii o Twojej firmie, a z pewnością nie chcesz kojarzyć się negatywnie. Responsywna strona jest przede wszystkim funkcjonalna. Korzystanie z niej ułatwia znalezienie potrzebnych informacji, a dzięki temu witryna zyskuje na atrakcyjności.

  • Responsywność to już nie trend a konieczność

Jeszcze kilka lat temu o responsywności można było powiedzieć, że to trend w tworzeniu stron internetowych. Dzisiaj nowoczesna witryna po prostu musi być responsywna. To odpowiedź na zmiany w zachowaniu użytkowników, którzy coraz bardziej skupiają się na urządzeniach mobilnych i chcą korzystać z nich w taki sam sposób jak z komputerów stacjonarnych. Twoja konkurencja też dostrzega nowe możliwości i jeżeli nie chcesz pozostać w tyle, powinieneś przystosować swoją stronę internetową do panujących okoliczności. Nawet taka prosta funkcjonalność jak możliwość wykonania połączenia lub napisanie maila na stronie po kliknięciu numeru telefonu czy adresu mailowego ma wpływ na pozytywny odbiór Twojej witryny.

  • Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania Google

Nie tylko użytkownicy lubią strony z kategorii user-friendly. Google już od dłuższego czasu wspiera witryny, które są przyjazne i przydatne użytkownikowi. Nagrodą dla takiej strony są wyższe pozycje w SERPach, czyli wynikach wyszukiwania. Strona, która źle wyświetla się na urządzeniach mobilnych i nie potrafi sprostać oczekiwaniom użytkowników, doprowadzi do zwiększenia współczynnika odrzuceń. Google może wówczas uznać, że witryna jest mało jakościowa, a to z kolei doprowadzi do obniżenia jej pozycji. O tym, że strony przystosowane do mobili są ważne dla robotów Google świadczy również aktualizacja mobile-first index, którą amerykański gigant planuje ostatecznie wprowadzić do końca marca 2021 r. Więcej na ten temat piszemy w naszym artykule – Google daje więcej czasu na przygotowanie się do mobile-first index.

  • Nie trać okazji na większe zyski

Korzystanie z urządzeń mobilnych jest wygodne i co ważne nie przywiązuje użytkownika do konkretnej lokalizacji. A to oznacza, że Twoi klienci mogą dokonywać zakupów niemal wszędzie. Jednak, aby to zrobić, muszą trafić na stronę internetową, która umożliwi im szybkie i komfortowe kupowanie… muszą trafić na responsywną stronę internetową. Jeżeli działalność Twojej firmy opiera się na sprzedaży w sieci, to nie masz wyjścia. Potrzebujesz strony, która atrakcyjnie zaprezentuje Twoje produkty lub usługi również na smartfonach, tabletach i laptopach. Nie pozbawiaj się zysków, które generują mobilni użytkownicy. Otwórz się na ich potrzeby, a szybko przekonasz się, że sprzedaż nabierze rozpędu.

Teraz już wiesz, że posiadanie strony internetowej dopasowanej do urządzeń mobilnych przynosi wiele korzyści. Wykorzystaj to do rozwoju swojej firmy i zwiększania ruchu w witrynie.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@cottonbro

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się