Każdy element strony internetowej powinien być przemyślany i użyteczny. Nie inaczej jest w przypadku sekcji FAQ. Ten zbiór pytań i odpowiedzi to nie tylko kolejny rodzaj contentu, jaki pojawia się na stronie. To przede wszystkim wsparcie dla obsługi potencjalnych klientów, którzy odwiedzają witrynę. Jak przygotować FAQ (najczęściej zadawane pytania) i co możesz zyskać dzięki tej sekcji? Przeczytaj artykuł!
FAQ – co to takiego?
Te trzy litery mają swoje rozwinięcie – frequently asked questions. Tłumaczymy je jako najczęściej zadawane pytania. Wraz z odpowiedziami stanowią popularny element wielu stron internetowych (sklepów internetowych i firm usługowych). Klienci zaglądają do tej sekcji, ponieważ właśnie tutaj znajdują ważne zagadnienia związane z obsługą, usługami, czy ofertą. FAQ to także element content marketingu, który jest powiązany z SEO. Chcąc wzmocnić swoje pozycje w wyszukiwarce Google, powinieneś uwzględnić w planie strony najczęściej zadawane pytania. Do wątku SEO wrócimy jeszcze w dalszej części artykułu.
Co zyskasz, gdy na Twojej stronie pojawi się FAQ?
Celem, jaki mają do spełnienia najczęściej zadawane pytania, jest pomoc w uzyskaniu istotnych informacji. Klienci przywykli do zadawania pytań firmie, od której chcą coś kupić. Dzisiaj mogą to zrobić na wiele sposobów. Często pytania od kupujących są bardzo podobne lub nawiązują do tych samych obszarów. Tworząc sekcję FAQ, wyprzedzasz potrzeby informacyjne swoich klientów. Zamiast korzystać z formy telefonicznej lub mailowej, uzyskują oni odpowiedź na pytanie już na etapie strony internetowej. Twoi pracownicy mogą wówczas poświęcić swój czas na bardziej zawiłe przypadki związane z zamówieniami. Dzięki FAQ zyskujesz w oczach klientów, ponieważ w szybki i łatwy sposób dostarczasz im niezbędną wiedzę. Przy okazji uwiarygadniasz się jako firma, która od razu wyjaśnia, jak prowadzi swoją działalność, a więc jest godna zaufania. Wszystko to prowadzi do wzrostu sprzedaży, na której z pewnością Ci zależy.
Nie zapominajmy, że najczęściej zadawane pytania to kolejny content na stronie, który można wykorzystać do wzmocnienia swoich pozycji w Google. Kierując się zasadami SEO copywritingu, przygotujesz rzetelne odpowiedzi zoptymalizowane pod wymogi popularnej wyszukiwarki. Google umożliwia także, aby FAQ pojawiło się już na stronie wyników wyszukiwania jako element rich snippet. W tym celu należy skorzystać z danych strukturalnych i dedykowanych znaczników schema. Twoja strona nie tylko wyróżni się spośród innych, ale już na etapie wyszukiwarki rozwiąże potencjalne problemy klientów.
Jak opracować pytania i odpowiedzi do FAQ?
Przekonałeś się, że FAQ to dobry pomysł. Teraz musisz zaangażować się w jego przygotowanie i dobrze przemyśleć listę pytań. Dowiedz się, jak napisać wartościowe najczęściej zadawane pytania.
- Zbierz pytania swoich klientów
Prowadząc sklep internetowy lub firmę usługową nieustannie odpowiadasz na pytania. Trafiają one do Twojej firmy różnymi kanałami – telefonicznie, mailowo, przez komunikatory, czy media społecznościowe. Wybierz te, które powtarzają się najczęściej. Przeanalizuj je i pogrupuj w kategorie, co będzie ułatwieniem dla klientów. W przypadku sklepu internetowego mogą to być tematy związane z promocjami, dostawami i zwrotami.
Warto też skorzystać z dostępnych narzędzi do analizy słów kluczowych. To one „powiedzą”, czego szukają użytkownicy wyszukiwarek. Uwzględnienie zapytań użytkowników w FAQ przyczyni się do lepszej widoczności strony w wyszukiwarce. Narzędzia, które pomogą w doborze pytań to Planer słów kluczowych, Google Trends, Answer Te Public, czy UberSuggest.
- Krótko, rzetelnie i na temat
Musisz zadbać, aby sekcja FAQ została napisana zrozumiałym dla klientów językiem. Tutaj nie ma miejsca na specjalistyczne określenia i branżowy żargon. Odbiorca ma otrzymać rzetelną odpowiedź na pytanie. FAQ spełnia przede wszystkim funkcję informacyjną. Pamiętaj, że zbyt rozbudowane odpowiedzi mogą zniechęcić użytkowników do czytania. Dobrym pomysłem jest urozmaicenie ich infografikami czy filmikami instruktażowymi. A gdy uznasz, że warto rozwinąć dany temat, możesz skorzystać z linkowania i odesłać klienta do konkretnej oferty czy wpisu na firmowym blogu.
- Call to action? Dlaczego nie…
Jeżeli chcesz dodatkowo przyciągnąć uwagę odbiorców, skorzystaj z call to action. Przy pomocy chwytliwych komunikatów możesz przy pytaniach związanych z ofertą zachęcić użytkowników do przejrzenia kategorii produktów, a w sekcji z promocjami, wspomnieć, że osoby zapisane do newslettera zyskują określony procent zniżki. Takie dodatkowe działania nie zaszkodzą, a mogą wzmocnić oczekiwaną konwersję.
- Wizualne przyciąganie
FAQ to przede wszystkim treść, ale klienci zwracają również uwagę na aspekt wizualny. Ściana tekstu nie będzie zachęcać do czytania. Jednak gdy popracujesz nad wyglądem swojego FAQ, zyskasz zainteresowanie. Częstym zabiegiem jest umieszczanie na stronie pytań i zakrywanie odpowiedzi. Pojawiają się one dopiero po kliknięciu ikony rozwijającej. Taki efekt pomaga w zachowaniu estetyki na stronie.
- Formularz do dodatkowych pytań
Nawet gdy bardzo zaangażujesz się w opracowanie i analizę pytań do FAQ, nigdy nie stworzysz pełnej listy. Zresztą nie to jest celem tej sekcji. Jak sama nazwa wskazuje, mają to być najczęściej zadawane pytania. Pozwól jednak klientom na przekazanie indywidualnych zapytań, których nie ma na stronie. Dodaj do FAQ formularz kontaktowy. W ten sposób pokażesz, że Twoja firma jest otwarta na pomoc i dobre relacje z klientami.
FAQ a SEO, czyli jak wzmocnić pozycjonowanie
Ostatnim zagadnieniem tego artykułu będzie SEO. Wyjaśnimy, jak zoptymalizować FAQ, aby stało się wsparciem dla pozycjonowanej strony. Obowiązują tutaj podobne zasady jak w przypadku optymalizacji każdej innej strony (blogowej, produktowej, podstrony kategorii).
Po pierwsze UNIKALNOŚĆ
O tym jak bardzo Google nie lubi duplikujących się treści, wspominaliśmy wielokrotnie. Nie inaczej jest i w tym przypadku. Jeżeli nie chcesz narazić się popularnej wyszukiwarce, musisz zadbać, aby teksty w FAQ były wartościowe i unikalne. Nie ma mowy o kopiowaniu odpowiedzi od konkurencji.
Po drugie SŁOWA KLUCZOWE
Pozycjonowanie opiera się na słowach kluczowych. Dobierz odpowiednie frazy i wykorzystaj w miarę możliwości w nagłówkach, czyli pytaniach. Rozmieszczaj słowa kluczowe w naturalny sposób i nie pozwól, aby zdominowały odpowiedź. Zbyt duża liczba słów kluczowych nie będzie mile widziana przez Google.
Po trzecie STRUKTURA TEKSTU
Pamiętaj, że dobrze zaplanowana struktura pytań i odpowiedzi wpłynie na odbiór tekstu nie tylko przez użytkowników, ale także roboty wyszukiwarki. Pytania umieść w nagłówkach H2, a jeżeli zagadnienie jest rozwijane, kolejne śródtytuły powinny być oznaczone H3, itd.
Po czwarte META TAGI
Podobnie jak w przypadku innych podstron serwisu, także FAQ będzie wymagało uzupełnienia tagów: tytułu, opisu dodatkowego, a w przypadku grafik (jeżeli pojawiają się w sekcji) atrybutu alt. To absolutna podstawa skutecznego pozycjonowania strony.
Po piąte LINKOWANIE WEWNĘTRZNE
Dzięki FAQ wzmocnisz swoją sieć linkowania wewnętrznego. Klienci, którzy poznają już odpowiedź na pytanie, mogą być zainteresowani zgłębieniem konkretnego tematu. Wtedy warto odesłać ich do innych stron Twojego serwisu – bloga, podstrony z produktami czy innych dostępnych treści. Używanie linków w FAQ jest jak najbardziej wskazane.
Teraz już wiesz, że prawidłowo napisana i zoptymalizowana sekcja najczęstszych pytań może przynieść wiele korzyści nie tylko stronie, ale także firmie. Dlatego warto poświęcić jej nieco więcej czasu. Tylko przemyślane FAQ spełni swoją funkcję informacyjną i wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie.
Przykład FAQ na stronie internetowej naszej agencji
Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@olyakobruseva
Komentarze (0)