wpis blogowy Karoliny

Kiedy zobaczę efekty pozycjonowania? Pytanie, które doskonale zna każdy specjalista SEO. To oczywiste, że właściciel strony internetowej, który postanowił zainwestować w SEO, chciałby dowiedzieć się, kiedy jego serwis osiągnie wysokie pozycje w Google. Odpowiedź powinna być prosta i precyzyjna, ale osoby zajmujące się pozycjonowaniem często odpowiadają: to zależy i mają rację!

Potrzebujesz SEO, ale nie wiesz, ile trwa pozycjonowanie strony?

Pozycjonowanie stron internetowych stało się ważną częścią marketingu internetowego. Przedsiębiorcy i właściciele firm, którzy mają stronę www lub prowadzą biznes w sieci, decydują się dołączyć do strategii swojego biznesu również działania z zakresu SEO. Celem są wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google i przyciągnięcie klientów, ale osiągnięcie ich zależy od wielu czynników, które należy wziąć pod uwagę.

Jeżeli spodziewasz się zobaczyć pierwsze efekty pozycjonowania po kilku dniach lub tygodniach, to powinieneś wiedzieć, że to niemożliwe. Skuteczne pozycjonowanie to proces długofalowy dla cierpliwych właścicieli witryn, którzy są gotowi poczekać przynajmniej kilka miesięcy (lub więcej) na poprawę widoczności w wyszukiwarce. Google nie daje jednoznacznej odpowiedzi, jak pozycjonować strony www. Dodatkowo wciąż zmieniające się algorytmy popularnej wyszukiwarki wymuszają szereg dodatkowych działań i stałego ich monitoringu (wtedy specjaliści sięgają po niezbędne narzędzia, np. Google Search Console, Google Analytics i inne). To też powoduje, że udzielenie odpowiedzi na pytanie ile czasu trwa pozycjonowanie strony, nie jest proste.

Nie oznacza to jednak, że nie warto inwestować w pozycjonowanie. Gdy przeprowadzane działania zaczną przynosić efekty, wysokie pozycje zwiększą ruch użytkowników na stronie, Twoja marka stanie się bardziej rozpoznawalna w sieci, wtedy pojawią się również klienci, a wraz z nimi większe zyski.

Czynniki, od których zależy szybkość wypozycjonowania Twojej strony w Google

Już wiesz, że określenie dokładnego czasu na skuteczne pozycjonowanie strony i wypracowanie wyników dla Twojej strony internetowej, nie zawsze jest proste. Ale co ma na to wpływ? Dlaczego pozycjonowanie za każdym razem wymaga indywidualnego podejścia do strony internetowej? Przygotowanie strategii SEO dla konkretnego serwisu poprzedzone jest dokładną analizą. Pierwszym raportem, który zbiera informacje o Twojej stronie www, jest audyt SEO. Z niego dowiesz się, co w serwisie należy poprawić i jakie prace wykonać. Istnieje wiele czynników, które decydują o tym, jak szybko zostanie wypozycjonowana witryna internetowa. Poniżej znajdziesz kilka z nich.

Branża i konkurencja

Duży wpływ na czas pozycjonowania ma branża, w której działasz. W niektórych z nich bardzo szybko można stać się liderem w wynikach wyszukiwania. Inne będą wymagały większej pracy, a co za tym idzie – również czasu. Dlatego tak ważne jest przyjrzenie się konkurencji w Internecie. Twoi biznesowi rywale też walczą o widoczność w Google, inwestują w działania SEO i promują się na powiązane z branżą wybrane słowa kluczowe. Im większa konkurencja, tym trudniej osiągnąć oczekiwane efekty. Pozycjonowanie wymaga czasu, konsekwencji w działaniu i regularności. Wysoka konkurencyjność fraz kluczowych powoduje, że na dobre wyniki trzeba będzie poczekać dłużej.

Wielkość pozycjonowanej strony

Każda strona internetowa jest inna. Specjaliści SEO inaczej podejdą do małej lokalnej witryny, a inaczej zaplanują działania dla dużego sklepu internetowego. Rozbudowana strona internetowa z wieloma podstronami i treściami będzie wymagała większego nakładu pracy, a to nie pozostanie bez wpływu również na czas osiągnięcia wyników pozycjonowania. Optymalizacja np. sklepu internetowego z dużym asortymentem produktów może być związana m.in. z przebudową menu, przygotowaniem unikalnych treści na podstrony kategorii i produktów, a to są czasochłonne zadania.

Komu powierzysz pozycjonowanie strony w Google?

Nie bez znaczenia jest to, kto zajmie się pozycjonowaniem Twojej strony internetowej. Najlepiej to zadanie powierzyć doświadczonemu specjaliście. Wtedy masz pewność, że efekty pojawią się możliwie szybko, a jego działania nie zaszkodzą Twojej stronie.

Jeżeli serwis wymaga bardziej złożonych prac optymalizacyjnych, postaw na sprawdzoną agencję SEO, która zaoferuje Ci kompleksową usługę, ponieważ pracują w niej nie tylko specjaliści SEO, ale również copywriterzy, którzy przygotują wartościowe treści na Twoją stronę i specjaliści od płatnych reklam w Google – to na wypadek, gdybyś chciał wzmocnić działania SEO linkami sponsorowanymi.

Niektóre agencje SEO proponują swoim klientom rozliczenie za efekt i gwarantują, że ich działania przyniosą szybkie rezultaty. Powinieneś być wyczulony na tego rodzaju propozycje. Takim firmom SEO będzie zależało na jak najszybszym wypozycjonowaniu Twojej strony na frazy, które niekoniecznie będą przydatne dla Twojego biznesu. Zbyt agresywne działania SEO ukierunkowane na szybkie osiągnięcie wysokich pozycji mogą zwrócić uwagę algorytmów Google i skutkować nałożeniem kary na Twoją stronę.

Działania, które trzeba wykonać wewnątrz witryny

Jeżeli strona internetowa wcześniej nie była pozycjonowana, to cały proces należy zacząć od podstaw. Wprowadzenie niezbędnych zmian na niewielkich stronach www potrwa kilka dni, ale w przypadku dużych serwisów czas ten może wydłużyć się nawet do kilku miesięcy. Po pierwsze, należy dobrać odpowiednie słowa kluczowezmienić tytuł strony, opisy, nagłówki i atrybuty alt obrazków na takie, które będą bardziej przyjazne SEO. Analizowany jest również content, który jest już opublikowany na stronie i bardzo często musi być on rozbudowany i nasycony słowami kluczowymi.

Ważne okazuje się przede wszystkim dokładne przyjrzenie się strukturze strony internetowej. Tworząc lub modyfikując wygląd danej witryny, warto poświęcić czas na kompleksową analizę, dzięki której będzie możliwe poprawienie czy znaczne uproszczenie struktury strony. Przed podjęciem tego zadania, należy wziąć pod uwagę kilka ważnych czynników. Przede wszystkim należy kierować się doświadczeniem użytkownika, a nie tylko tym, co jest wysoko uznawane przez algorytmy Google. Strony internetowe są bowiem adresowane w najwyższej mierze do użytkownika, dlatego dobrze zatroszczyć się o to, by wygląd witryny był przejrzysty i intuicyjny.

Specjaliści SEO będą też rekomendować wprowadzenie linkowania wewnętrznego, a więc odnośników w serwisie, które kierują użytkowników do różnych podstron wewnątrz witryny. Przemyślana organizacja linkowania wewnętrznego często stanowi klucz do zyskania przewagi nad konkurencyjnymi firmami. Opracowanie właściwego schematu linkowania powinno zostać poprzedzone analizą serwisu pod kątem profilu działalności, oferty i wspomnianej konkurencji.

Optymalizacja dotyczy także przejrzenia kodu strony w celu usunięcia błędów mających wpływ na indeksowanie strony przez Google. Ważne jest, by udostępniać możliwość crawlowania, pozwalającą na weryfikację treści danej strony internetowej. Dzięki crawlowaniu skrypty mogą odwiedzić witrynę i odczytać jej zawartość, aby w następnym kroku móc ją przetworzyć za pomocą algorytmów Google i dokonać oceny tematyki i jakości strony. Wprowadzenie zmian na stronie to jednak dopiero początek. Bardzo ważne jest to, aby na bieżąco sprawdzać, czy podejmowane działania są skuteczne i zmieniać je, gdy zaistnieje taka potrzeba. Równie ważne jak pozycjonowanie wewnątrz strony są też działania, które kierują ruch do strony z zewnątrz, a więc budowanie bazy wartościowych linków (linkbuilding) i aktywność w mediach społecznościowych. Teraz widzisz, że proces pozycjonowania to nie jest przysłowiowa bułka z masłem.

Wiek i historia domeny ma znaczenie

Starsze strony można łatwiej i szybciej wypozycjonować niż nowe, ponieważ Google promuje domeny, które mają już pewną historię pod pewnym jednak warunkiem… musi to być dobra historia. Jeżeli wcześniej w serwisie wprowadzano praktyki SEO, które nie są popierane przez algorytmy wyszukiwarki lub Google nałożyło na niego karę, to osiągnięcie dobrych wyników pozycjonowania może być bardzo trudne i czasochłonne lub nawet niemożliwe. Wtedy lepszym rozwiązaniem jest przeniesienie strony na nową domenę. Za każdym razem, gdy mamy do czynienia z istniejącą już od pewnego czasu domeną, trzeba wykonać jej analizę dotyczącą linkowania, przekierowań i treści.

Ty też masz wpływ na czas pozycjonowania

Musisz wiedzieć, że bez Ciebie i Twojego wkładu pozycjonowanie się nie uda. Współpraca na linii agencja – klient jest bardzo ważna. Przekazujesz swoją stronę www profesjonalistom, ale to nie oznacza, że nie powinieneś rozumieć procesów związanych z pozycjonowaniem i ich przebiegu.

Znajdź czas na czytanie raportów SEO, które regularnie podsyłają agencje, nie każ czekać specjalistom SEO zbyt długo na zaakceptowanie zmian, które chcą wprowadzić na stronie, informuj o zmianach wprowadzanych na stronie (zmianie adresów URL, przeniesieniu na inną domenę czy przebudowie strony), ponieważ ma to wpływ na pracę specjalistów i co najważniejsze… daj im czas na działanie, pamiętając jednocześnie, że wyniki nie przyjdą od razu.

czas pozycjonowania strony - czynniki

Pozycjonowanie stron internetowych — podsumowanie

Pozycjonowanie to tak naprawdę proces, który nigdy się nie kończy, dlatego tak trudno określić, ile trwa pozycjonowanie strony. Warto to wiedzieć, zanim zainwestujesz firmowy budżet w SEO. Dużej pracy wymaga nie tylko osiągnięcie topowych pozycji w Google, ale również utrzymanie się w tej czołówce przez dłuższy czas. Wciąż rywalizujesz z konkurencją, która podejmuje własne działania, aby poprawić widoczność w Google. Dlatego pozycjonowanie wymaga ciągłych działań, analiz, monitoringu strony i śledzenia aktualizacji algorytmów wprowadzanych przez wyszukiwarkę. Gdyby jednak SEO nie było skuteczne, nie zyskałoby takiego znaczenia w marketingu internetowym.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@fecundap6

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się