content EAT

Zasady EAT to pojęcie, które powinno być dobrze znane każdej osobie profesjonalnie zajmującej się pozycjonowaniem stron. Z perspektywy osoby zarządzającej minimalne nawet zorientowanie pozwala z kolei ocenić, czy publikowane w serwisie treści spełniają podstawowe założenia jakościowe.

EAT w równym stopniu dotyczy zasad SEO, co reguł związanych z tworzeniem contentu. Treści powstające przy zachowaniu opracowanych przez Google wytycznych wpływają bowiem na zachowania algorytmów wyszukiwarki. Jakie to zalecenia? Co charakteryzuje teksty stworzone zgodnie z nimi? Odpowiedzi na te i inne pytania zebraliśmy w poniższym poradniku. Sprawdź, jak działa EAT w SEO i dlaczego tak ważne jest dostosowanie treści zgodnie ze standardami od Google. 

Czym jest EAT?

EAT jest skrótem utworzonym od angielskich słów Expertise, Authoritativeness i Trustworthiness. Można przetłumaczyć je jako wiedza ekspercka, autorytet i transparentność. Jednym z pierwszych przykładów realizacji tych wartości są opublikowane w 2018 roku zalecenia Medical Update. Google niechętnie dzieli się z użytkownikami zasadami działania algorytmów, jednak w tym przypadku decyzja o ich publikacji wynikała z poczucia odpowiedzialności. Po implementacji drastycznie zmieniły się wyniki SEO części witryn, a znaczący spadek zaliczyły przede wszystkim strony poświęcone medycynie. Z jakiego powodu? Mimo że zajmowały pierwsze pozycje w wynikach wyszukiwania, nie spełniały wzorca jakości EAT, przez co Google zdecydował o ograniczeniu ich widoczności. 

Zasady EAT wpłynęły również na widoczność stron z innych branż, publikujących przede wszystkim treści w tematyce YMYL – ten skrót utworzony został od określenia Your Money, Your Life. Jest to content o dużym oddziaływaniu na takie dziedziny życia jak zdrowie, finanse, informacje bieżące czy prawo. Zasady EAT mają za zadanie utrudnić dostęp do nieprawdziwych informacji, które nie pozostają bez wpływu na decyzje internautów. 

Content zgodny z EAT

Aby tworzyć treści w zgodzie z zasadami EAT, należy zapoznać się z wytycznymi zgromadzonymi w Google’s Quality Rater Guidelines, zaktualizowanej wersji przewodnika z 2022 roku. Nowa edycja powstała w odpowiedzi na zagrożenia wynikające z szerzenia fałszywych lub niesprawdzonych informacji w obliczu szybko zmieniającej się sytuacji na świecie. Gdzie skoncentrować uwagę, by strona została skatalogowana przez Google jako zgodna z zasadami EAT? Przyjrzyjmy się poszczególnym wskaźnikom. 

Eksperckość (Expertise

Ekspert to osoba z dużą wiedzą i doświadczeniem w konkretnej dziedzinie. Aby nadać taką rangę, Google wyszukuje potwierdzenia deklarowanych umiejętności. Warto tutaj zaznaczyć, że dowody na posiadanie statusu eksperta mogą być różne, w zależności od wybranej branży. Dla przykładu poświadczeniem kompetencji autorów treści gamingowych będzie długie funkcjonowanie w środowisku jako gracz lub tester. Stronie poświęconej zdrowemu odżywianiu mógłby patronować dietetyk, a treści medyczne dla zachowania zgodności z EAT powinien współtworzyć lekarz o odpowiednich kwalifikacjach. 

Autorytet (Authoritativeness)

Za autorytet strony w całości odpowiadają autorzy contentu oraz twórcy witryny. Tutaj jednak dużo istotniejsza od doświadczenia jest rzetelność przekazywanych informacji. Aby to sprawdzić, wyszukiwarka kontroluje między innymi liczbę i jakość linków zwrotnych, a także zachowanie użytkowników na stronie. Jeśli pobyt w witrynie jest krótki, algorytm interpretuje to jako wskazówkę, że zawartość nie spełnia jego oczekiwań. Dłuższa obecność pozwala zakładać, że jakość pozyskanych informacji jest satysfakcjonująca dla czytelnika.

Transparentność (Trustworthiness)

Ta kategoria dotyczy przede wszystkim tego, w jakim stopniu strona i jej autorzy dbają o trafność generowanych treści. Dla Googla w tym kontekście liczą się także informacje, które strona i autorzy o sobie udostępniają. Mowa tutaj przede wszystkim o takich aspektach jak informacje kontaktowe, ale także dbałość o prywatność danych i szyfrowanie HTTPS. Na czynnik ten wpływają również wiarygodne opinie klientów. 

Co trzeba wiedzieć o YMYL?

Wspomnieliśmy już o tematyce YMYL, tłumaczonej na język polski jako „Twoje pieniądze, Twoje życie”. Są to portale i strony, których zawartość związana jest z takimi zagadnieniami jak: informacje, prawo i rząd, finanse, zakupy, zdrowie i bezpieczeństwo. Po zmianie w 2022 znaczenie kategorii spadło, a treści YMYL interpretuje się poprzez potencjalną szkodę, jaką może wywołać rozpowszechnienie danej informacji

W nowej definicji ujęto także pojedyncze jednostki, jak i grupy czy też całe społeczności, które mogą doznać krzywdy z powodu rozprzestrzenienia się wiadomości o niepewnym rodowodzie. Szczególną uwagę na treści YMYL zwraca się w trakcie nasilających się kryzysów, kiedy niesprawdzone lub celowo przekłamane treści mogą wpłynąć na podejmowane przez innych decyzje. Content, który Google zakwalifikuje do tej kategorii, to: 

  • informacje rządowe oraz związane z prawem; 
  • treści dotyczące usług finansowych; 
  • sposób produkcji, dotyczy to szczególnie e-commerce; 
  • materiały mogące mieć potencjał dyskryminujący ze względu na przynależność etniczną, orientację seksualną itd.; 
  • poradnictwo medyczne; 
  • źródła informacji lokalnych i globalnych. 

Witryny poświęcone powyższym zagadnieniom cieszą się szczególnym zainteresowaniem ze strony Google, dlatego ich autorzy oraz webmasterzy powinni poświęcić dużo uwagi spełnieniu kryteriów EAT. Content SEO nadal może pojawiać się na takich stronach, jednak musi być on dopracowany nie tylko pod kątem pozycjonowania, ale również wytycznych Google. Nawet najlepiej przygotowana witryna szybko utraci swoją pozycję, jeśli w wyniku testu ze strony wyszukiwarki zostanie uznana za niezgodną z przyjętymi wymogami. 

EAT a SEO

Każda osoba prowadząca swoją stronę internetową dokłada starań, by jej pozycja była możliwie najwyższa w rankingu stron Google. Przyczyna jest prosta – wysokie miejsce to większy ruch. Pozycjonowanie strony pod kątem SEO pozwala konkurować z najwyższymi wynikami, a przestrzeganie EAT sprawia, że strona przechodzi również weryfikację wiarygodności.

Dlaczego warto dbać o jakość witryny? 

Jakość stron internetowych poprawia się w szybkim tempie, a jedną z przyczyn tego procesu jest troska o możliwie najlepsze doświadczenie użytkownika. Standardy EAT opracowano i wdrożono, aby skuteczniej kierować osoby korzystające z wyszukiwarki do wartościowych treści. Im więcej pracy wkłada się w jakość witryny, tym chętniej Google będzie do niej kierować ruch. Oznacza to, że tworzenie wiarygodnej witryny i umieszczanie na niej sprawdzonych, rzetelnych informacji podnosi jej wynik wyszukiwania, zwiększając liczbę wejść na stronę. 

O ile wdrożenie rozwiązań zgodnych z SEO, takich jak link building czy umiejętne stosowanie fraz kluczowych, ma charakter ilościowy, o tyle wytyczne EAT na pierwszym miejscu stawiają jakość. Tworząc content EAT, należy kierować go do użytkowników witryny, a nie algorytmów zwiększających widoczność strony. 

Nasze rady – jak poprawić stronę zgodnie z EAT?

Jeśli Twoja strona jest dobrze przygotowana pod pozycjonowanie, ale nadal nie może osiągnąć oczekiwanych wyników, warto przyjrzeć się jej pod kątem dopasowania do wymogów EAT. Co można poprawić na stronie, aby dostosować ją do wytycznych Google? 

  1. Opracuj strategię pozyskiwania linków. Linki zwrotne są dla Google potwierdzeniem wiarygodności witryny, a przemyślana struktura linkowania pozwoli zbudować pozytywny wizerunek marki w oczach wyszukiwarki. Duża liczba linków zwiększa zaufanie, a więc poprawia również wynik EAT SEO. 
  2. Uwierzytelniaj swoje kompetencje. Prowadząc profesjonalną witrynę usługową, umieść na niej informacje o swoim doświadczeniu i wykształceniu. W ten sposób pozwolisz użytkownikom i wyszukiwarce upewnić się, że posiadasz autorytet w danej dziedzinie. 
  3. Zajmij się tematyką, na której się znasz. Umieszczanie w witrynie zróżnicowanego contentu sprawia, że czynnik EAT spada. Google nie jest bowiem w stanie ustalić, czy przekazywane przez Twoją stronę informacje zostały przygotowane przez specjalistę. 
  4. Dbaj o wysoką jakość treści. Z uwagi na wdrożenie EAT, SEO uległo dużej transformacji. W przeszłości działania pozycjonujące skupiały się na pozyskiwaniu jak największej liczby linków, nie dbając o ich jakość. Obecnie wyszukiwarka jest w stanie ocenić jakość tekstu oraz ustalić, do jakiego odbiorcy jest on kierowany. Content tworzony z myślą o czytelniku, nie algorytmie, osiąga lepsze wyniki widoczności. 
  5. Zachęcaj użytkowników do recenzji – ich obecność jest potwierdzeniem wiarygodności autora. 

 

 

Nie wiesz, co zmienić na Twojej stronie? Skontaktuj się z naszymi Specjalistami, którzy przeprowadzą audyt witryny i opracują strategię, która poprawi jej wyniki w wyszukiwarce. 

Karolina Gierszewska

Junior Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się