15 kwietnia, 2020

Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? – wskazówki dla początkujących

Tagi: ,

Strategiczni.pl

e-sklep pozycjonowanie

Chcesz przyciągnąć więcej klientów do swojego sklepu internetowego? Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż? W Internecie konkurencja jest bardzo duża i z roku na rok wciąż jej przybywa. Jednocześnie przybywa też klientów, którzy polubili świat online. Z raportu „E-commerce w Polsce 2019” przeprowadzonego przez Gemius wynika, że w minionym roku 62% internautów zdecydowało się na zakupy w sieci. Jeżeli jesteś właścicielem e-sklepu, powinieneś wykorzystać ten potencjał i zadbać o swoją widoczność w wyszukiwarkach. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie, a z tego artykułu dowiesz się, co możesz zrobić na początek.

Bardziej skomplikowane działania związane z SEO i pozycjonowaniem najlepiej powierzyć specjalistom, którzy wiedzą, jak korzystać z narzędzi analitycznych i przygotują strategię, która przyniesie oczekiwane efekty. Ty również bez eksperckiej wiedzy możesz zaplanować kilka działań i zoptymalizować swój sklep internetowy pod kątem wyszukiwarek.  

Kilka wskazówek, jak zacząć pozycjonowanie sklepu

1. Architektura i struktura sklepu internetowego

Wybierz platformę, na której stanie sklep internetowy

Sklep internetowy nie jest stroną wizerunkową, a to oznacza, że jest bardziej rozbudowany i posiada większą liczbę podstron. Stanowi też większe wyzwanie pozycjonerskie, ponieważ wymaga przeanalizowania wielu czynników mających wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania. Jeżeli dopiero planujesz uruchomienie e-sklepu, zastanów się, jaką platformę wybierzesz do postawienia sklepu. Uwzględnił, że na początku Twój e-biznes wcale nie musi być duży, ale w przyszłości może się rozrastać. Wybór odpowiedniej platformy na początku, zaoszczędzi Ci problemów, które mogą pojawić się później. Jeżeli trudno Ci zdecydować, która platforma będzie odpowiednia, skonsultuj się z agencją SEO. Specjaliści podpowiedzą Ci najlepsze rozwiązanie.

Zadbaj o strukturę kategorii, podkategorii i stron produktowych

Zanim zaczniesz budować swój sklep, powinieneś przemyśleć jego układ. Struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych ma bardzo ważne znaczenie w pozycjonowaniu sklepu. Powinna być przejrzysta, płaska i w formie rozrastającego się drzewa. Taki układ docenią nie tylko roboty Google, ale również sami użytkownicy, którzy bez problemu odnajdą interesujące ich produkty.

 Włącz na stronie sklepu certyfikat SSL

Sklep internetowy, który chce wzbudzać zaufanie, powinien posiadać aktywny certyfikat SSL. Ma to olbrzymie znaczenie, gdy klienci dokonują płatności na stronie internetowej. Certyfikat SSL  to narzędzie zabezpieczające przesyłanie danych z witryn internetowych. Ma też znaczenie dla Googla, dla którego od pewnego czasu jest to czynnik rankingowy. Uruchomienie certyfikatu nie powinno być skomplikowane.

Sprawdź szybkość strony i zoptymalizuj ją    

Jednym z powodów małego ruchu w e-sklepie może być zbyt długo ładująca się strona. Szybkość strony ma olbrzymie znaczenie. Jeżeli pominiesz tę kwestię, nie możesz liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Aby dowiedzieć się, co spowalnia stronę, skorzystaj z dostępnych narzędzi. Najpopularniejszym z nich jest PageSpeed Insight od Googla. Nie tylko prześledzi Twoją stronę, ale również zaproponuje, co warto poprawić. Zazwyczaj już sama optymalizacja grafik lub zdjęć pomaga w przyspieszeniu działania strony. Inne przyczyny spowolnienia to np. zbyt obszerny kod źródłowy lub wolny serwer.

Postaw na krótkie adresy URL

Przyjrzyjmy się bliżej adresom poszczególnych kategorii, podkategorii i stron produktowych. Jeżeli pojawiają się w nich niezrozumiałe symbole, to znak, że trzeba je zmienić na bardziej przyjazne. Google docenia URLe krótkie i wzbogacone o słowo kluczowe. Postaraj się jednak nie wrzucać w nie zbyt wielu słów kluczowych, ponieważ nie będzie to korzystne.

2. Content i jego znaczenie w pozycjonowaniu sklepu internetowego

Dobierz słowa kluczowe

Słowa kluczowe to podstawa pozycjonowania. Dlatego warto poświęcić troszkę czasu na znalezienie dopasowanych, poszukiwanych i związanych z Twoją ofertą fraz kluczowych. Wykorzystane zostaną m.in. w opisach kategorii i produktów. Warto postawić na ogólne słowa kluczowe, ale także te z tzw. długiego ogona, które przyciągną klientów poszukujących konkretniejszej oferty. Sklep, który jest optymalizowany na dopasowane do oferty słowa, pojawia się wysoko wynikach wyszukiwania. Wsparciem przy wyborze fraz kluczowych mogą być takie narzędzia jak: Ubersuggest, Planer słów kluczowych Google Ads lub Senuto, gdzie możesz skorzystać z 14-dniowego darmowego konta.

Twórz unikatowe treści

Jeżeli do tej pory nie przykładałeś zbyt dużej wagi do treści na stronach swojego e-sklepu, to koniecznie musisz zmienić podejście. Google od dawna już ceni dobry content. Brak treści na poszczególnych podstronach lub duplikowanie opisów produktów od producentów, na pewno nie pomoże Ci zaistnieć wysoko w wynikach wyszukiwania. Dlatego twórz własne treści. Gdzie je umieszczać? Na stronach kategorii, podkategorii i stronach produktowych. Każdy opis powinien posiadać nagłówek H1. W opisie mogą pojawić się również podtytuły – nagłówki H2-H6. To dobry moment, aby wykorzystać potencjał słów kluczowych i umieścić je w tekstach. Nie zapominajmy o zdjęciach i atrybucie alt. Warto go uzupełnić dodając tekst opisujący, co znajduje się na danej fotografii.

Na stronie ich nie widać, ale odgrywają swoją rolę w wynikach wyszukiwania. Meta tagi (title i description) to opisy, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. To one przyciągają uwagę potencjalnych klientów. Jeżeli to możliwe, zadbaj, aby każda podstrona posiadała swoje meta opisy z wykorzystaniem słowa kluczowego.

Prowadź bloga i zainteresuj klientów

 Jeżeli chcesz wesprzeć pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, blog firmowy będzie bardzo dobrym pomysłem. Tworząc artykuły eksperckie, poradniki i treści inspiracyjne wzbudzisz zainteresowanie klientów i zwiększysz ruch na swojej stronie. Artykuły optymalizuj pod konkretne słowa kluczowe. Związane z tym, czego szukają Twoi potencjalni klienci. Dobrze zaplanowany i zaprojektowany blog firmowy sprawi, że sklep internetowy zyska wartościowy content. Zastanawiasz się skąd brać pomysły na blogowe wpisy? Warto pisać artykuły, które będą odpowiedzią na pytania użytkowników. Skorzystaj np. z narzędzia Answer The Public – po wpisaniu frazy w wyszukiwarce otrzymasz diagram z pytaniami, jakie zadają osoby szukające informacji w sieci.

3. Linki wewnętrzne i zewnętrzne

Linki wewnętrzne to te linki, które umieszczasz na swojej stronie internetowej. Odsyłają one do kategorii, grup produktów lub innych podstron w Twoim serwisie. Z kolei linki zewnętrzne zwiększają ruch na Twojej stronie, ale umieszczane są na innych zewnętrznych witrynach. Jedne i drugie mają znaczenie w pozycjonowaniu e-sklepu. Poza linkowaniem wewnętrznym w menu, stopce lub breadcrumbs warto dodać również linkowanie w treści np. w artykułach blogowych, odsyłając użytkowników do konkretnej oferty. Przyspiesza to indeksację i korzystnie wpływa na pozycjonowanie. A co z linkami zewnętrznymi? Warto pozyskać linki z innych witryn, ale należy zadbać o to, aby były to witryny wartościowe i cieszące się zaufaniem. Linki te powinny prowadzić nie tylko do strony głównej, ale również do podstron konkretnych kategorii lub produktów.

Teraz poznałeś podstawowe założenia, jak pozycjonować sklep internetowy i na co zwrócić uwagę na początku. Nie musisz być ekspertem od SEO, aby wykonać część działań, które korzystnie wpłyną na widoczność Twojego e-sklepu w wyszukiwarkach. Zawsze, gdy pojawią się, jakieś dodatkowe pytania skorzystaj z pomocy specjalistów SEO.

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@hesherlobster

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl