Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Wskazówki dla początkujących

Chcesz przyciągnąć więcej klientów do swojego sklepu internetowego? Zastanawiasz się, co możesz zrobić, aby zwiększyć sprzedaż? W Internecie konkurencja jest bardzo duża i z roku na rok wciąż jej przybywa. Jednocześnie przybywa też klientów, którzy polubili świat online. Sprawdź, co możesz zrobić, aby zachęcić ich do odwiedzenia Twojego sklepu!

Z raportu „E-commerce w Polsce 2021” przeprowadzonego przez Gemius wynika, że we wspomnianym roku 77% internautów zdecydowało się na zakupy w sieci. To aż 15% więcej użytkowników w porównaniu do 2019 roku. Jeżeli jesteś właścicielem e-sklepu, powinieneś wykorzystać ten potencjał i zadbać o swoją widoczność w wyszukiwarkach. Pomoże Ci w tym pozycjonowanie sklepów internetowych, a z tego artykułu dowiesz się, co możesz zrobić samodzielnie na początku.

W naszym poradniku znajdziesz również cenne wskazówki, na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę. Pokażemy Ci, że nie musisz mieć eksperckiej wiedzy, aby zaplanować kilka działań i zoptymalizować swój sklep internetowy pod kątem wyszukiwarek.

baner pozycjonowanie sklepu  

Kilka wskazówek, jak pozycjonować sklep internetowy

1. Architektura i struktura sklepu internetowego

Wybierz platformę, na której stanie sklep internetowy

Sklep internetowy nie jest stroną wizerunkową, a to oznacza, że jest bardziej rozbudowany i posiada dużą liczbę podstron. Jeżeli dopiero planujesz uruchomienie e-sklepu, zastanów się, jaką platformę wybierzesz do postawienia sklepu. Powinieneś mieć świadomość tego, że ten wybór to jedna z ważniejszych decyzji. Weź pod uwagę to, że na początku Twój e-biznes wcale nie musi być duży, ale w przyszłości może się rozrastać. Wybór odpowiedniej platformy na początku, zaoszczędzi Ci problemów, które potencjalnie pojawią się później. Jeżeli trudno Ci zdecydować, która platforma będzie odpowiednia, skonsultuj się z agencją SEO. Specjaliści podpowiedzą Ci najlepsze rozwiązanie.

Sprawdź rekomendacje dotyczące wyboru platformy od Mateusza, czyli naszego Junior SEO Specialist!

Początkującym, którzy myślą o założeniu własnego sklepu internetowego polecamy utworzenie sklepu na platformie WordPress za pomocą wtyczki WooCommerce.
Jak to jednak bywa w przypadku rozwiązań wodrpressowych – WooCommerce to jedynie podstawa dobrego sklepu. Aby wszystko funkcjonowało sprawnie i tak, jak sobie wymarzysz, konieczne będzie zainstalowanie dodatkowych wtyczek.  Można je znaleźć na stronie https://woocommerce.com/.

Największe zalety tego rozwiązania to:

– pełna modyfikowalność – WooCommerce oferuje niemal nieskończony wybór darmowych i płatnych motywów oraz wtyczek;
– możliwość konfiguracji i modyfikacji bez znajomości HTML i CSS;
– niskie koszty utworzenia i prowadzenia sklepu w porównaniu do innych platform;
– w pakiecie dostęp do darmowego systemu zarządzania treścią (CMS) – WordPress;
– stały rozwój – WooCommerce jest stale i na bieżąco ulepszany i aktualizowany;
– duże możliwości modyfikowania sklepu oraz łatwość dodawania treści dzięki WordPress sprawia, że jest to jedna z lepszych platform pod kątem SEO.

Największą wadą jest polityka aktualizacji WooCommerce i jej zależność od zainstalowanych wtyczek czy motywów – deweloperzy zwyczajnie nie są w stanie nadążyć za wprowadzanymi aktualizacjami i zmianami. Dlatego też trzeba uważać przy każdej aktualizacji i przed wprowadzeniem sprawdzać je na środowisku testowym. Warto też przed każdą aktualizacją zrobić kopię zapasową.
Ponadto warto mieć na uwadze, że sklep postawiony na WooCommerce zazwyczaj wymaga dużych zasobów. Jest to szczególnie istotne przy wyborze hostingu.

Aktualne wymagania systemowe strony WooCommerce:

– PHP w wersji 7 lub wyżej.
– MySQL w wersji 5.6 lub wyżej albo MariaDB w wersji 10.0 lub wyżej.
– WordPress Limit pamięci co najmniej 128 MB lub większy.
– Certyfikat SSL.

Mateusz Pietrzyk
Junior SEO Specialist

Zadbaj o strukturę kategorii, podkategorii i stron produktowych

Zanim zaczniesz budować swój sklep, powinieneś przemyśleć jego układ. Struktura kategorii, podkategorii i stron produktowych ma bardzo ważne znaczenie w pozycjonowaniu sklepu internetowego. Powinna być przejrzysta, płaska i w formie rozrastającego się drzewa. Taki układ docenią nie tylko roboty Google, ale również sami użytkownicy, którzy bez problemu odnajdą interesujące ich produkty.

Poniżej możesz znaleźć przykład menu jednego z popularniejszych sklepów ze sprzętem AGD, którego struktura jest dobrze zoptymalizowana i dopasowana do wyszukiwań potencjalnych klientów.

przykład dobrze zaplanowanego menu jako element pozycjonowania sklepu internetowego

 Włącz na stronie sklepu certyfikat SSL

Sklep internetowy, który chce wzbudzać zaufanie, powinien posiadać aktywny certyfikat SSL. Ma to olbrzymie znaczenie, gdy klienci dokonują płatności na stronie internetowej. Certyfikat SSL  to narzędzie zabezpieczające przesyłanie danych z witryn internetowych. Ma też znaczenie dla Googla, dla którego od pewnego czasu jest to czynnik rankingowy. Uruchomienie certyfikatu nie powinno być skomplikowane, jeśli jednak masz z tym problemy, na stronie platformy znajdziesz jasne instrukcje krok po kroku, co należy zrobić. Kolejną możliwością jest skontaktowanie się z obsługą klienta.

Sprawdź szybkość strony i zoptymalizuj ją    

Jednym z powodów małego ruchu w e-sklepie może być zbyt długo ładująca się strona. Szybkość witryny ma olbrzymie znaczenie. Jeżeli pominiesz tę kwestię, nie możesz liczyć na wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Aby dowiedzieć się, co spowalnia stronę, skorzystaj z dostępnych narzędzi. Najpopularniejszym z nich jest PageSpeed Insight od Googla. Nie tylko prześledzi Twoją stronę, ale również zaproponuje, co warto poprawić. Zazwyczaj już sama optymalizacja grafik lub zdjęć pomaga w przyspieszeniu działania strony. Inne przyczyny spowolnienia to np. zbyt obszerny kod źródłowy lub wolny serwer. Koniecznie dowiedz się, dlaczego optymalizacja prędkości ładowania się strony ma znaczenie w SEO.

Postaw na krótkie adresy URL

Przyjrzyjmy się bliżej adresom poszczególnych kategorii, podkategorii i stron produktowych. Jeżeli pojawiają się w nich niezrozumiałe symbole, to znak, że trzeba je zmienić na bardziej przyjazne. Google docenia URLe krótkie i wzbogacone o słowo kluczowe. Postaraj się jednak nie wrzucać w nie zbyt wielu słów kluczowych, ponieważ nie będzie to korzystne.

infografika o tworzeniu adresów URL w sklepie internetowym

2. Content i jego znaczenie w pozycjonowaniu sklepu internetowego

Dobierz słowa kluczowe

Słowa kluczowe to podstawa pozycjonowania. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na znalezienie dopasowanych, poszukiwanych i związanych z Twoją ofertą fraz kluczowych (czyli haseł, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy). Wykorzystane zostaną m.in. w opisach kategorii i produktów. Warto postawić na ogólne słowa kluczowe, ale także te z tzw. długiego ogona, które przyciągną klientów poszukujących konkretniejszej oferty. Sklep, który jest optymalizowany na dopasowane do oferty słowa, ma szanse na lepsze wyniki.

Wsparciem przy wyborze fraz kluczowych mogą być takie narzędzia jak: Ubersuggest, Planer słów kluczowych Google Ads lub Senuto, gdzie istnieje możliwość skorzystania z 14-dniowego darmowego konta. W Strategiczni.pl mamy dostęp do wszystkich z wymienionych narzędzi oraz do wielu innych, dzięki którym możemy zebrać niezbędne dane pod wybór fraz dopasowanych dla Twojego biznesu i zbudować odpowiednią strategię działań. 

Twórz unikatowe treści

Jeżeli do tej pory nie przykładałeś zbyt dużej wagi do treści na stronach swojego e-sklepu, to zachęcamy do zmiany tego podejścia. Google już od dawna ceni dobry content. Brak treści na poszczególnych podstronach lub duplikowanie opisów produktów od producentów, na pewno nie pomoże Ci zaistnieć wysoko w wynikach wyszukiwania. Dlatego twórz własne, unikatowe treści.

Gdzie je umieszczać? Na stronach kategorii, podkategorii i stronach produktowych. Każda treść tego typu powinna posiadać nagłówek H1. W opisie mogą pojawić się również podtytuły – nagłówki H2-H6. To dobry moment, aby wykorzystać potencjał słów kluczowych i umieścić je w tekstach. Nie zapominajmy o zdjęciach i atrybucie alt. Warto go uzupełnić dodając tekst opisujący, co znajduje się na danej fotografii.

Najważniejszym zadaniem dobrze opisanego atrybutu alt jest dostarczenie informacji np. robotom Google o tym, co znajduje się na grafice. W sytuacji, gdy konkretny obraz nie może zostać wyświetlony, użytkownikowi pokazuje się to, co umieściliśmy w atrybucie alt.

Na stronie ich nie widać, ale odgrywają swoją rolę w wynikach wyszukiwania. Meta tagi (title i description) to opisy, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania. To one przyciągają uwagę potencjalnych klientów. Jeżeli to możliwe, zadbaj, aby każda podstrona posiadała swoje meta opisy z wykorzystaniem słowa kluczowego.

rich snippets - przykładowy wynik wyszukiwania

Prowadź bloga i zainteresuj klientów

Jeżeli chcesz wesprzeć pozycjonowanie swojego sklepu internetowego, blog firmowy będzie bardzo dobrym pomysłem. Tworząc artykuły eksperckie, poradniki i treści inspiracyjne wzbudzisz zainteresowanie klientów i zwiększysz ruch na swojej stronie. Artykuły optymalizuj pod konkretne słowa kluczowe – to bardzo ważne, aby były one dobrane pod poszczególne wpisy i związane z tym, czego szukają Twoi potencjalni klienci. Dobrze zaplanowany i zaprojektowany content w postaci blogu firmowego sprawi, że sklep internetowy zyska wizerunek eksperta w oczach klientów. 

Zastanawiasz się skąd brać pomysły na blogowe wpisy? Warto pisać artykuły, które będą odpowiedzią na pytania użytkowników. Skorzystaj np. z narzędzia Answer The Public – po wpisaniu frazy w wyszukiwarce otrzymasz diagram z pytaniami, jakie zadają osoby szukające informacji w sieci.

3. Linkowanie

Wyróżniamy dwa rodzaje linków – linki wewnętrzne oraz zewnętrzne. Pierwszy rodzaj umieszczasz na swojej stronie internetowej. Linki wewnętrzne odsyłają do kategorii, grup produktów lub innych podstron w Twoim serwisie. Dlatego tak ważne jest prowadzenie bloga – to skarbnica treści, w której możesz umieszczać linkowanie. Takie działanie przyspiesza indeksację oraz korzystnie wpływa na pozycjonowanie. Dodatkowymi miejscami, w których warto umieszczać linkowanie wewnętrzne jest menu, stopka na stronie internetowej oraz breadcrumbs. 

Jeśli chcesz wprowadzić na Twojej stronie linkowanie wewnętrzne, musisz zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przede wszystkim zawartość linku umieszczanego np. we wpisie blogowym, musi być tematycznie z nim powiązana. To oznacza, że jeśli prowadzisz sklep z artykułami papierniczymi, powinieneś:

  • w artykule o organizacji swojego czasu umieścić link do zakładki z planerami na aktualny rok,
  • dodać link wewnętrzny do innych kategorii produktowych z zakładki planery (jeśli takie posiadasz).

Z kolei linki zewnętrzne, to te umieszczane w innych zewnętrznych witrynach. Mają one na celu poprawić widoczność Twojej strony. Warto pozyskać linki z innych witryn, ale należy zadbać o to, aby były to witryny wartościowe i cieszące się zaufaniem. Linki te powinny prowadzić nie tylko do strony głównej, ale również do podstron konkretnych kategorii lub produktów.  Obydwa rodzaje linkowania odgrywają bardzo dużą rolę w pozycjonowaniu e-sklepu. 

Podsumowanie

Jeśli potrzebujesz zgłębić jakiekolwiek zagadnienie, które zostało przedstawione w powyższym wpisie lub nie chcesz poświęcać swojego czasu na samodzielnie działania optymalizacyjne, zawsze możesz skorzystać z usług Strategiczni.pl. Nasi specjaliści pomogą Ci w zwiększeniu widoczności Twojego e-sklepu. Spraw, aby Twoja marka zyskała zaufanie wśród potencjalnych klientów oraz była postrzegana jako ekspert w swojej branży.

Anna Jarocka

Junior Project Manager

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się