mezczyzna pracuje przy komputerze

Prowadzisz małą lokalną firmę, a Twoją wizytówką w sieci jest witryna przygotowana w WordPressie? W tym artykule podpowiemy Ci, co możesz zrobić, aby pozyskać nowych odbiorców z wyszukiwarek. Zanim zdecydujesz się na usługi profesjonalnej agencji SEO, spróbuj samodzielnie zadbać o podstawową optymalizację witryny. Zaczynamy?

WordPress i jego światowa popularność

CMS, czyli system do zarządzania treścią bardzo ułatwia życie właścicielom stron internetowych. Bez specjalistycznej wiedzy związanej z programowaniem w szybki i łatwy sposób mogą edytować i rozwijać swoją witrynę. Jeden z tych systemów szczególnie się wyróżnia i jest nim WordPress. Zdobył dużą popularność na całym świecie. Możesz się o tym przekonać, zaglądając na stronę z liczbą ściągnięć tego oprogramowania. Te liczby robią wrażenie. Dlaczego tak często stawiamy na WordPress przy budowie stron internetowych? Na korzyść tej platformy przemawia funkcjonalność, prosta obsługa i to, że jest wspierana przez szerokie grono programistów. Jednak najbardziej przekonujący argument to cena… WordPress to darmowe oprogramowanie. Użytkownicy mają do wyboru dwie platformy WordPress.com i WordPress.org. Pierwsza umożliwia stworzenie strony wraz z obsługą hostingową za darmo do 3 GB. To rozwiązanie sprawdza się przy niewielkich witrynach. Inna opcja to WordPress.org, która pozwala na tworzenie stron bez ograniczeń, ale w tym przypadku należy zadbać o własną domenę i hosting. W artykule, który czytasz, dzielimy się wskazówkami dotyczącymi właśnie tej drugiej wersji WordPressa. 

Jak zacząć SEO na stronie opartej na WordPressie?

Gdy dopiero rozkręcasz swoją firmę, Twój budżet na marketing może być ograniczony. Po prostu to jeszcze nie ten moment, aby oddać pozycjonowanie strony specjalistom. Jednak i w tej sytuacji możesz już coś zrobić dla SEO swojej strony. Dobry początek w optymalizacji witryny zaprocentuje w przyszłości, a Ty przyciągniesz z wyszukiwarki odbiorców, którzy być może staną się stałymi klientami. Warto zatem spróbować! 

  • Treść ma znaczenie – zoptymalizuj ją!

Jeżeli już masz na swojej stronie treści, które są odpowiedzią na potrzeby klientów, to bardzo dobrze. Brawo! Nie od dzisiaj wiadomo, że w pozycjonowaniu content odgrywa bardzo ważną rolę. Roboty Google analizują teksty i na ich podstawie określają tematykę Twojej witryny. Optymalizacja treści może wydawać się skomplikowana, ale z pomocą przychodzą wtyczki. WordPress opiera się na nich. Umożliwiają one przeprowadzenie w szybki sposób prac i działań, do których poza WordPressem potrzebny byłby programista. Wtyczka, której nie trzeba przedstawiać, a przydaje się podczas optymalizacji tekstów, to Yoast SEO. Uprości Ci pracę i wskaże, które elementy na danej podstronie warto poprawić, aby witryna była bardziej przyjazna dla wyszukiwarek. Wtyczka Yoast SEO bazuje na kolorach. Zielony oznacza właściwie zoptymalizowany tekst, pomarańczowy wskazuje, że potrzebne będą jeszcze poprawki, a czerwony to informacja, że przed Tobą jeszcze sporo pracy nad danym tekstem. Dodatkowo Yoast SEO wspiera metatagi (udostępnia pola do ich wypełnienia), które mają kluczowe znaczenie dla SEO. Trzeba jednak pamiętać, że wtyczka daje jedynie wskazówki. Nie są one gwarancją wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

grafika - jak optymalizowac tresci

  • Linki w witrynie – przejrzyj je i popraw

Linkowanie wewnętrzne… kolejne ważne zagadnienie w SEO. Jeżeli chcesz wesprzeć pozycjonowanie swojej strony, powinieneś przygotować w tekstach odnośniki do innych podstron. W ten sposób ułatwiasz użytkownikom poruszanie się po stronie, a jednocześnie wskażesz robotom Google ścieżkę, którą powinny podążać. Nie bez znaczenia jest anchor, czyli tekst, który jest podlinkowany. Powinien on być opisem tego, co znajduje się na stronie, do której kieruje. W anchorach warto też umieszczać słowa kluczowe. Inna ważna kwestia to linki, które już nie działają. Trzeba się ich pozbyć dla dobra SEO Twojej strony. Użyj wtyczki Broken Link Checker. Dzięki niej zidentyfikujesz i poprawisz uszkodzone linki.

Na koniec wspomnimy jeszcze o strukturze adresów URL w WordPressie. W rankingu Google nie odgrywają one dużej roli, ale mają wpływ na komfort użytkowników. WordPress w Ustawieniach daje do wyboru kilka typów adresów URL. Najlepszy jest ten, który nie posiada zbędnych oznaczeń i parametrów, a jest powiązany z nazwą wpisu.

grafika - dlaczego linkowanie jest ważne

  • Prędkość ładowania – czy Twoja witryna jest wystarczająco szybka?

Kwestia, której nie możesz pominąć w optymalizacji witryny to szybkość wczytywania się strony. To jeden z najważniejszych technicznych czynników rankingowych Google. Powolna strona będzie też miała wpływ na użytkowników. Nie testuj ich cierpliwości, każąc zbyt długo czekać na zapoznanie się z zawartością strony. 

Co może powodować, że prędkość ładowania nie jest zadowalająca? Bardzo często są to zbyt duże pliki graficzne. Zanim umieścisz na stronie zdjęcie, infografikę lub inny materiał wizualny sprawdź jego rozmiar. A gdy na stronie masz już opublikowane grafiki, przydatna będzie wtyczka, np. Smush, która skompresuje i zoptymalizuje obrazy do odpowiednich rozmiarów. W tym miejscu warto też przypomnieć o nazewnictwie zdjęć. Niech to nie będzie ciąg nic niemówiących liter i liczb. Dobra nazwa to wyrazy opisujące zdjęcie rozdzielone myślnikami. Istotny jest również ALT, czyli tekst alternatywny dodawany do zdjęcia, będący opisem m.in. dla robotów Google. 

Wsparciem dla szybkości ładowania będzie też usunięcie niepotrzebnych i nieużywanych elementów. Mogą to być np. stare motywy WordPressa. Warto też wspomnieć o wtyczce W3 Total Cache. Dzięki niej powracający użytkownik załaduje szybciej Twoją stronę internetową. Wtyczka przenosi część strony do pamięci podręcznej, a to oznacza, że przy kolejnej wizycie użytkownika nie musi być ona wczytywana od początku.  

To, co jest wielką zaletą WordPressa, może mieć wpływ na prędkość witryny. Wtyczki ułatwiają przeprowadzanie wielu działań na stronie, ale gdy jest ich zbyt dużo, spowalniają ją. Dlatego dokładnie przemyśl, z których pluginów chcesz korzystać i które są niezbędne dla Twojej witryny. Pozostałe usuń, ponieważ nie warto obciążać nimi strony.

grafika - jakim narzedziem sprawdzisz szybkosc strony

  • Responsywność strony – dostosuj się do użytkowników mobilnych 

Klienci na różne sposoby docierają do Twojej strony internetowej. Bardzo często robią to za pomocą urządzeń mobilnych, szczególnie smartfonów. Ten trend dostrzegł również Google, który witryny mobilne indeksuje w pierwszej kolejności przed witrynami desktopowymi na komputery stacjonarne. Dlatego jeżeli nie chcesz zostać w tyle, musisz dostosować swoją stronę do mobilnych wyszukiwań. Wiele motywów WordPressa jest responsywnych, co oznacza, że przygotowana na nich strona jest elastyczna i potrafi dopasować się do każdego ekranu urządzenia. Jeżeli Twoja strona nie powstała na takim motywie, będziesz potrzebować wsparcia programisty przy przygotowaniu strony przyjaznej również dla użytkowników smartfonów. 

grafika - responsywne motywy w WordPressie

  • Dbaj o to, co się indeksuje w Google 

Jeżeli chcesz, aby strona była widoczna w wyszukiwarce, musisz pozwolić Google na indeksację. W WordPressie automatycznie ustawiona jest opcja, która dopuszcza roboty wyszukiwarki do Twojej witryny (Ustawienia w zakładce Czytanie). To jednak nie koniec. Ważne jest nie tylko to czy roboty indeksują, ale również to, do jakich podstron mają dostęp. Odpowiedź na to pytanie otrzymasz, gdy w okno wyszukiwania Google wpiszesz frazę site:nazwadomeny.pl – Twojej domeny 🙂 Jeżeli w wynikach dostrzeżesz podstrony, które nie mają wartości i nie są istotne dla użytkowników, to będzie sygnał, że trzeba się tym zająć. Znów z pomocą przyjdą wtyczki – Yoast SEO, The SEO Framework lub Rank Math.

grafika - jak sprawdzić zaindeksowane podstrony

WordPress daje właścicielom witryn wiele możliwości, także w przypadku optymalizacji SEO. Skorzystaj z nich, jeżeli chcesz, aby strona internetowa była widoczna w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że instalując kolejne wtyczki, warto przemyśleć, czy naprawdę będziesz z nich korzystać. A gdy uznasz, że czas wejść poziom wyżej i oddać pozycjonowanie profesjonalnej agencji SEO, to pamiętaj, że jesteśmy – Strategiczni.pl 🙂  

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@nordwood

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się