kobieta z zakupami

Przygotowując strategię marketingową dla swojego sklepu internetowego, z pewnością zechcesz zadbać o skuteczne pozycjonowanie. Od czego powinieneś zacząć? Od przeanalizowania swojej witryny internetowej i sprawdzenia, co możesz poprawić, aby osiągnąć lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego przyda Ci się audyt. Czy można wykonać go samodzielnie? W tym artykule podpowiemy Ci, z jakich narzędzi warto skorzystać.

Audyt SEO – co to jest?

Gdy zwracasz się do profesjonalnej firmy zajmującej się pozycjonowaniem, pierwszą propozycją, jaką usłyszysz, będzie wykonanie audytu. To wstęp do poprawnej optymalizacji Twojego sklepu internetowego. Dlaczego audyt jest tak ważny? Opiera się na dogłębnej analizie strony pod kątem czynników mających wpływ na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania i pozwala na wykrycie błędów. Audyt ma postać raportu, a w nim formułowane są wnioski i wskazówki, co należy poprawić na stronie. Po wykonaniu audytu specjaliści SEO mogą przejść do właściwej pracy, czyli optymalizacji sklepu internetowego.

Audyt SEO – czy możesz wykonać go za darmo?

Zlecenie audytu agencji SEO, w zależności od przyjętej formy współpracy, może wiązać się z pewnymi kosztami. Ale wtedy też zyskujesz pewność, że analiza sklepu internetowego zostanie wykonana profesjonalnie i kompleksowo. Jeżeli jednak posiadasz pewną wiedzę i doświadczenie, możesz spróbować zrobić podstawowy audyt samodzielnie bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Może nie będzie on w pełni profesjonalny, ale wskaże pewien kierunek rozwoju Twojego sklepu internetowego. W wykonaniu zadania pomogą Ci darmowe narzędzia, które dostarczą cennych informacji na temat strony. Analizują one różne parametry, zaczynając od meta tagów, a kończąc na sprawdzeniu szybkości witryny.

Narzędzia, dzięki którym wykonasz darmowy audyt SEO

Sprawdźmy, które narzędzia mogą być pomocne przy pracy nad darmowym audytem.

  • Google Search Console

Link do narzędzia: https://search.google.com/search-console/welcome?utm_source=about-page

Bez tego narzędzia wykonanie dobrego audytu nie jest możliwe. Google Search Console to „must have” każdego specjalisty SEO. Ty także możesz z niego korzystać podczas analizy swojej strony. GSC pokazuje, w jaki sposób Google widzi Twoją witrynę internetową. Dzięki dostępowi do raportów dowiesz się, na które podstrony sklepu internetowego użytkownicy zaglądają najczęściej oraz jakie frazy wpisują w wyszukiwarce. Tego rodzaju dane przydadzą się przy optymalizacji meta tagów, nagłówków i treści. Search Console to także źródło informacji od Google. Jeżeli na Twój sklep została nałożona kara, to właśnie tutaj masz możliwość to sprawdzić. Dowiesz się także, jak googleboty indeksują Twoją witrynę i czy nie występują żadne problemy z indeksacją lub dostępem do określonych treści na stronie.

  • Google Analytics

Link do narzędzia: https://analytics.google.com/

Google Analytics to narzędzie nieskończonych możliwości. Dostarcza wielu informacji na temat strony i jej użytkowników. Umożliwia generowanie rozmaitych raportów dotyczących m.in. ruchu na stronie internetowej. Dzięki temu narzędziu sprawdzisz, które podstrony w Twoim sklepie są najchętniej odwiedzane przez klientów, a które warto przekierować. Ponadto dowiesz się jak i z jakich linków użytkownicy docierają do Twojej witryny. W ten sposób zyskasz informacje, które podstrony np. produktowe warto dopracować.    

  • Wtyczka Web Developer

Link do narzędzia: https://chrome.google.com/webstore/detail/web-developer/bfbameneiokkgbdmiekhjnmfkcnldhhm?hl=pl

To narzędzie przeznaczone jest przede wszystkim dla webmasterów. Pomaga w prześledzeniu kodu źródłowego strony internetowej i poprawie ewentualnych błędów. Wtyczka jest dostępna dla przeglądarek Google Chrome i Firefox. Przydaje się również w momencie, gdy chcesz sprawdzić swoją witrynę pod kątem SEO. Web Developer umożliwia wyłączenie stylów CSS i sprawdzenie ukrytych elementów na stronie. Pozwala także na namierzenie pustych lub źle określonych atrybutów alt. Warto na to zwrócić uwagę, ponieważ właściwa optymalizacja obrazów w sklepie internetowym to jeden z podstawowych elementów pozycjonowania.

  • PageSpeed Insight

Link do narzędzia: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

Dla użytkowników, ale także robotów indeksujących duże znaczenie ma szybkość ładowania kolejnych stron sklepu internetowego. Jeżeli chcesz sprawdzić, czy Twoja strona osiąga pod tym względem dobre wyniki, przyda Ci się narzędzie od Google. PageSpeed Insight działa w prosty sposób – wpisujesz w wyszukiwarkę adres URL swojego sklepu i dostajesz szybką odpowiedź, jak wygląda szybkość strony na komputerach stacjonarnych i urządzeniach mobilnych. Nie musisz testować każdej podstrony osobno. Najlepiej podzielić je na typy. Najważniejsze informacje o szybkości ładowania całej witryny otrzymasz analizując stronę główną, podstronę z przykładowym produktem, podstronę z przykładową kategorią i podstronę z wpisem blogowym lub innymi treściami. PageSpeed Insight sugeruje również, co należy poprawić. Bardzo częstym błędem w sklepach internetowych jest zła optymalizacja zdjęć. Już samo zmniejszenie ich rozmiarów może przyspieszyć działanie witryny internetowej.

  • Screaming Frog     

Link do narzędzia: https://www.screamingfrog.co.uk/seo-spider/

Screaming Frog to bardzo przydatne narzędzie, które pozwala na kompleksowe przeanalizowanie strony internetowej. W wersji darmowej masz możliwość sprawdzenia 500 podstron swojego sklepu internetowego. Dzięki Screaming Frog w łatwy sposób namierzysz w witrynie uszkodzone linki (błędy 404) oraz błędy serwera. Zyskasz możliwość przyjrzenia się tytułom podstron i meta danym – będziesz wiedzieć, które tytuły są za długie, gdzie ich brakuje, a gdzie są zduplikowane. W łatwy sposób wygenerujesz również mapy witryn XML.

Audyt strony wymaga rzetelnego podejścia. Od tego, jak dokładnie go przeprowadzisz, zależy plan kolejnych działań związanych z pozycjonowaniem. Dostępność narzędzi sprawia, że możesz tę część optymalizacji sklepu internetowego wykonać samodzielnie bez ponoszenia kosztów. Wymaga to jednak pewnej wiedzy i umiejętności z zakresu SEO. Jeżeli chcesz, aby audyt wykonali specjaliści, zwróć się do sprawdzonej agencji zajmującej się pozycjonowaniem. Wiąże się to z kosztami, ale w zamian dostajesz kompleksową analizę. Specjaliści SEO, którzy zajmują się pozycjonowaniem na co dzień, korzystają z wielu płatnych i zaawansowanych narzędzi analitycznych.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@olly

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się