kalkulator spinacz i dlugopis

Twoja strona internetowa niezależnie od tego, czy jest wizytówką firmy, portalem informacyjnym, czy sklepem internetowym powstaje w jednym celu. Chcesz, aby była wsparciem dla Twojego biznesu i źródłem konkretnych zysków. Zanim jednak to się stanie, Twój serwis musi przyciągnąć uwagę tych użytkowników, którzy będą gotowi wykonać na stronie konkretne działania (kliknąć, zamówić, pobrać, wypełnić). Jeżeli chcesz, aby Twoja strona www była efektywna, powinieneś dowiedzieć się, czym jest konwersja, jak można ją mierzyć i poprawić współczynnik konwersji.

Co to jest konwersja i współczynnik konwersji?

Każdy właściciel strony internetowej ma inne cele. Ten, który posiada sklep internetowy, skupia się na pozyskaniu jak największej liczby kupujących klientów. W przypadku portali informacyjnych ważne jest, aby zatrzymać użytkownika na stronie jak najdłużej. Natomiast dla firmy usługowej cel to nawiązanie kontaktu z klientem, który ostatecznie zdecyduje się na daną usługę. Czym jest więc konwersja? To właśnie działania użytkowników, na których zależy właścicielom stron. W ramach strony internetowej można określić wiele różnorodnych konwersji. Ta główna nastawiona na konkretny rezultat to makro konwersja, która składa się z mikro konwersji, czyli mniejszych działań prowadzących do osiągnięcia kluczowego celu. Jakie konwersje możesz sobie wyznaczyć w ramach strony internetowej? Oto kilka przykładów:

  • dokonanie zakupu
  • wysłanie zapytania przez formularz kontaktowy
  • zapis do newslettera
  • założenie profilu użytkownika
  • kliknięcie w banner reklamowy wyświetlany na stronie
  • pobranie oferty/poradnika/e-booka
  • udostępnienie publikowanych na stronie treści w mediach społecznościowych

Chcąc dowiedzieć się, jak kształtuje się konwersja w przypadku Twojej witryny, musisz przyjrzeć się współczynnikowi konwersji. Jest to wskaźnik, który oblicza się, dzieląc liczbę konwersji przez liczbę wszystkich użytkowników odwiedzających serwis i mnożąc przez 100%. Jeżeli Twój serwis odwiedzi 100 osób, a 2 z nich zdecydują się na wykonanie działania, wówczas współczynnik konwersji wyniesie 2%.

Współczynnik konwersji = liczba konwersji/liczba użytkowników strony * 100%

Jak mierzyć konwersję na stronie internetowej?

Dzisiaj nie musisz zgadywać, ilu użytkowników trafiło na Twoją stronę, jak długo na niej przebywali i co dokładnie robili. Dzięki analityce internetowej dostajesz bardzo precyzyjne dane o zachowaniu swoich odbiorców w serwisie, a co za tym idzie, także informacje o konwersji. Narzędziem, które w tym przypadku sprawdzi się znakomicie, jest Google Analytics. Możesz określić w nim swoje cele, a następnie je monitorować. Dzięki mierzeniu konwersji wyciągniesz wnioski, czy należy coś poprawić na stronie, aby zwiększyć zainteresowanie użytkowników danym działaniem. W tym celu warto swoją główną konwersję podzielić na mniejsze, tzw. mikro konwersje, aby szczegółowo przeanalizować np. proces zakupowy w sklepie internetowym i zareagować, gdy na jakimś etapie klienci porzucają koszyk zakupowy.

Optymalizacja konwersji, czyli jak poprawić współczynnik konwersji

Współczynnik konwersji na Twojej stronie nie jest powodem do radości? W takim razie trzeba zacząć działać, aby go poprawić. Potrzebujesz skutecznej optymalizacji, która przełoży się na zyski dla Twojego biznesu. Przede wszystkim musisz przyjrzeć się temu, jak i kogo ściągasz na swoją stronę internetową oraz czy witryna jest wystarczająca przyjazna dla użytkowników. Przyciągnięcie uwagi użytkownika to jedno, ale równie ważne jest utrzymanie tej uwagi. Potrzebujesz więc SEO i UX, a dokładniej SXO

Zacznijmy jednak od początku, czyli ustalenia celów. Czego oczekujesz od osób odwiedzających stronę i na jakich działaniach Ci zależy? To pomoże w zminimalizowaniu tzw. pustego ruchu na stronie. Polega on na tym, że do serwisu trafia wielu użytkowników, którzy nie generują zysków. Powodów takiej sytuacji może być kilka: potencjalny klient pojawił się w serwisie przypadkowo lub nie znalazł tego, czego szukał, ponieważ została do niego skierowana nieodpowiednia kampania reklamowa. Ważne jest docieranie do użytkowników, którzy mogą być zainteresowani daną ofertą. Jak to zrobić? Za pomocą profesjonalnie przygotowanych kampanii w Google Ads lub skutecznego pozycjonowania, które uwzględni właściwe dla Twojej branży słowa kluczowe. Jednak efekty wypracowane przez reklamę w Google i SEO mogą pójść na marne, jeżeli Twoja strona nie będzie przygotowana zgodnie ze standardami UX i UI. Dlatego przyjrzyj się swojej witrynie, zadbaj o jej wygląd oraz funkcjonalność i dostosuj ją do odbiorcy.

Co może mieć wpływ na współczynnik konwersji? – analiza elementów na stronie internetowej

Co powoduje, że współczynnik konwersji jest na takim, a nie innym poziomie? Bardzo wiele elementów, także tych na samej stronie internetowej. Czasami nawet drobny szczegół może zadecydować o tym, że użytkownik nie będzie działał tak, jak tego chcemy. Sprawdźmy, co możesz zrobić, aby zwiększyć konwersję w swoim serwisie.  

Wygląd strony

Przygotowując swoją stronę internetową, nie możesz pomijać odbiorcy, ponieważ to dla niego ją tworzyć. Weź pod uwagę doświadczenia użytkownika i zasady UX i UI. Strona ma być intuicyjna, funkcjonalna, a odnalezienie na niej potrzebnych informacji, produktów czy oferty szybkie i proste. Prosty design to lepsze rozwiązanie niż strona pełna wrażeń wizualnych i chaosu komunikacyjnego.

Struktura strony oraz nazewnictwo kategorii i produktów

Strona internetowa to swego rodzaju mapa. Użytkownik w każdym momencie powinien wiedzieć, w której części serwisu się znajduje i za pomocą kilku kliknięć dotrzeć do informacji, których szuka. To wymaga przemyślanej struktury, która wiąże się z zaplanowaniem menu kategorii. Równie ważne jest odpowiednie nazewnictwo kategorii oraz produktów, aby potencjalny użytkownik nie miał wątpliwości, co jest tematem danej podstrony.

Wyszukiwarka na stronie internetowej

W sklepach internetowych z rozbudowaną ofertą produktów ten element może okazać się niezwykle przydatny. Daje klientom szansę na szybkie znalezienie produktów. Warto umieścić wyszukiwarkę w widocznym miejscu na stronie, aby klienci mieli do niej łatwy dostęp.

Podstrona produktowa

To jedna z tych stron w Twoim sklepie internetowym, której musisz poświęcić najwięcej uwagi. Użytkownik powinien znaleźć na niej wszelkie niezbędne informacje o produkcie, takie jak zdjęcie, opis, cenę, termin i koszty dostawy oraz CTA, czyli przycisk wzywający do dodania produktu do koszyka.

Podstrona z koszykiem

Strona prezentująca zamówienie klientowi to już ostatnia prosta przed dokonaniem zakupu. Gdy właśnie w tym momencie użytkownicy rezygnują, oznacza to, że koniecznie musisz coś poprawić. Przede wszystkim zadbaj o to, aby strona z koszykiem była minimalistyczna i nie rozpraszała uwagi dodatkowymi komunikatami. Niech będzie szczegółowym podsumowaniem zamówienia – lista produktów, koszt zamówienia wraz z kosztami dostawy, czy przewidywany termin doręczenia. Ponadto proces dokonania płatności powinien być wygodny i szybki.   

Uproszczony proces zakupowy

Jeżeli klient jest już zdecydowany na zakup, czyli konwersję, warto przeprowadzić go przez ten proces jak najszybciej. Dobrym rozwiązaniem jest przedstawienie mu, np. za pomocą grafik, kroków, jakie wykona, aby doprowadzić transakcję do końca.

Formularz kontaktowy

W przypadku firm usługowych strona z formularzem to szansa na kontakt z klientem, który może zakończyć się udaną transakcją. Dlatego należy dokładnie przemyśleć, jak będzie wyglądał formularz i jego pola do wypełnienia. Nie twórz formularzy zbyt rozbudowanych, ponieważ to zniechęci potencjalnych zainteresowanych do tej formy kontaktu. I nie zapominaj o tym, że trzeba wyeliminować wszelkie problemy techniczne związane z przesyłaniem zapytań.

Ekspercki content, który zwiększa wiarygodność

Na swojej stronie internetowej nie musisz skupiać się tylko i wyłącznie na działaniach związanych bezpośrednio ze sprzedażą. Elementem dodatkowym, który wzmocni biznes wizerunkowo i uwiarygodni go, będzie publikacja eksperckich treści powiązanych z Twoją branżą. Wykorzystaj blog do przekazywania wiedzy, opowiadania o produktach od nieco innej strony i wyjaśniania nowych zagadnień.

Bez mierzenia konwersji na stronie internetowej trudno dowiedzieć się, czy podejmowane działania promocyjne przekładają się na zyski, których oczekujesz. Jeżeli chcesz osiągać swoje cele biznesowe i zdobywać nowych klientów, musisz monitorować konwersję i ją optymalizować. W serwisie zawsze można coś poprawić, aby zwiększyć współczynnik konwersji. Dzięki narzędziom analitycznym poznasz odpowiedzi na wiele pytań, także tych związanym z działaniami, których oczekujesz od użytkowników.

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@pixabay

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się