04 listopada, 2020

Linki kanoniczne, czyli jak poradzić sobie z duplikacją wewnętrzną

Tagi:

Strategiczni.pl

O tym jak bardzo Google nie lubi powtarzającego się lub podobnego contentu możemy przekonać się od 2011 r. To właśnie wtedy pojawił się algorytm Panda, czyli kolejna aktualizacja popularnej wyszukiwarki, która tym razem skupiła się na nagradzaniu wyższymi pozycjami serwisów z wartościowymi i niepowtarzalnymi treściami. Do walki z duplikacją wewnętrzną na stronie wykorzystuje się linki kanoniczne, czyli znaczniki, których specjalistom SEO nie trzeba przedstawiać. Dowiedz się, czym są te specjalne linki, kiedy warto po nie sięgnąć i jak mogą pomóc Twojej stronie w pozycjonowaniu.

Co to jest link kanoniczny?

Zacznijmy od początku, czyli wyjaśnienia czym jest link kanoniczny i jakie zastosowanie znalazł w SEO. Jest to meta tag, który dodaje się w sekcji <head> danej podstrony i stanowi on informację dla robotów Google, że adres url zawarty w tym meta tagu jest adresem oryginalnym (inaczej kanonicznym) i to on powinien być indeksowany. Jeżeli w Twoim serwisie znajdują się podstrony z taką samą lub zbliżoną treścią, a Ty nie wskażesz Googlowi canonicala, roboty mogą uznać, że mają do czynienia z duplikacją wewnętrzną i obniżyć pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania.

Bardzo często wielu właścicieli stron internetowych nie zdaje sobie sprawy z istnienia problemu, jakim jest duplikacja wewnętrzna. Może on pojawić się nawet wówczas, gdy dbamy o wartościowe treści w naszym serwisie. W szukaniu duplikatów pomocne są dane z Google Search Console, czy narzędzi crawlujących. Warto również skorzystać z narzędzia Siteliner. Po wpisaniu adresu strony internetowej dostaniesz wykaz stron, które wymagają dodania rel=canonical. Trzeba jednak wspomnieć o tym, że link kanoniczny nie jest nakazem, a jedynie sugestią, z której roboty Google mogą, ale nie muszą skorzystać. Jeżeli chcesz zweryfikować, który adres ostatecznie algorytm uznał za kanoniczny, zajrzyj do Google Search Console.

Google Serach Console - indeksacja Źródło: Google Search Console

Jak wdrożyć rel=canonical na stronie internetowej?

Wprowadzenie linków kanonicznych w niewłaściwy sposób spowoduje, że nie będą mogły one zadziałać na korzyść witryny. Dlatego tak ważne jest przeprowadzenie analizy serwisu i zdecydowanie, gdzie powinny pojawić się znaczniki rel=canonical. Kolejnym krokiem jest właściwe umieszczenie ich w kodzie strony. Link dodaje się do sekcji <head>.

<html>

<head>

<link rel=”canonical” href=”tutaj należy wpisać adres oryginalnej strony internetowej”/>

<title>Tytuł strony internetowej</title>

</head>

kod strony

</html>

Kanoniczny adres strony internetowej, który chcemy wskazać robotom jako ten oryginalny, powinien zawierać pełną ścieżkę URL (protokół + preferowaną wersję adresu), np. https://www.mojadomena.com/

Link kanoniczny a przekierowanie 301

Nie tylko linki kanoniczne wykorzystywane są w SEO. Równie często, aby wzmocnić pożądany efekt, sięga się po przekierowania 301. Stosuje się je w podobnym celu, choć sposób działania jest zupełnie inny. Poznajmy różnice. Canonicale wykorzystujemy, kiedy chcemy, aby wszystkie podstrony były dostępne dla użytkowników, ale tylko te wskazane mają zostać zaindeksowane przez Google. Natomiast w przypadku przekierowania użytkownik nie ma dostępu do strony o danym adresie i zostaje automatycznie przekierowany do nowego adresu wskazanego w przekierowaniu. Przykładowo tego rodzaju działanie znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy przenosimy witrynę na nową domenę lub zmieniamy w serwisie całą strukturę linków.

Kiedy warto zastosować link kanoniczny?

Gdy roboty Google docierają do Twojej strony internetowej, przeglądają wszystkie linki. Dzięki canonicalom możesz ułatwić im pracę i wskazać, które podstrony są wartościowe i oryginalne. Zazwyczaj dążymy do sytuacji, aby jednej podstronie odpowiadał jeden link. Niestety zdarza się, że jest ich więcej, a to może prowadzić do duplikacji, z którą potrafią rozprawić się właśnie linki kanoniczne. Sprawdź, kiedy dokładnie warto ich użyć.

  • różne wersje adresów url strony

Gdy Twoja strona jest dostępna pod różnymi wersjami adresów (z http i https lub z www i bez www), powinieneś wykorzystać rel=canonical lub przekierowanie 301, aby wskazać jeden właściwy url. Będzie to podpowiedź dla robotów wyszukiwarki i wskazówka, który adres chcesz pokazywać w wynikach wyszukiwania.

  • sortowanie/filtrowanie produktów w obrębie jednej kategorii

Na duplikację wewnętrzną szczególnie narażone są sklepy internetowe. Sortowanie na stronach produktowych jest ułatwieniem dla użytkowników, ale dla pozycji w wynikach wyszukiwania może okazać się wyzwaniem. Za każdym razem, gdy produkt jest sortowany np. według ceny, popularności czy koloru, zmienia się adres url strony, ale treść na niej pozostaje taka sama. Dla Google to duplikacja, dlatego należy zastosować link kanoniczny. Powinien on wskazywać na najważniejszą stronę, a w tym przypadku będzie to główna kategoria.

  • paginacja, czyli stronicowanie produktów

Kolejny problem zbliżony do tego opisanego powyżej dotyczy stronicowania produktów. Jeżeli nie masz możliwości ustawienia dla kolejnych stron numerów i na każdej pojawia się ta sama treść, znów warto skorzystać z rel=canonical i odesłać roboty wyszukiwarki do głównej strony kategorii. 

  • powtarzające się opisy podobnych produktów

W sklepach internetowych bardzo często pojawiają się produkty, które różnią się drobnymi szczegółami (kolorem lub rozmiarem). Nie zawsze twórcy sklepu stawiają na unikatowy opis każdej wersji produktu, chociaż jest to najlepsze rozwiązanie dla pozycjonowania. Kompromis to link kanoniczny, który przyciągnie uwagę botów do jednej strony z głównym opisem produktu. Takie rozwiązanie ma jednak swoje wady. Może spowodować, że w wynikach wyszukiwania pojawi się wyłącznie strona z produktem, która została wskazana w canonicalu. Dlatego jeżeli zależy Ci na pokazaniu w Google większej liczby produktów, powinieneś przygotować odrębne opisy dla każdego z nich.

  • wersje strony dla innych urządzeń

W przypadku, gdy Twój serwis posiada odrębną wersję strony dedykowaną urządzeniom mobilnym lub korzystasz z technologii AMP również przydadzą się canonicale, które wskażą oryginalną wersję strony – zazwyczaj jest to wersja desktopowa.

  • publikacje w zewnętrznych serwisach

Dla większości canonicale to linki, które kojarzą się tylko z własnym serwisem. Jednak z powodzeniem można stosować je również w zewnętrznych witrynach. Np. redystrybucja wpisów blogowych na stronach partnerów, może być uzupełniona o canonical prowadzący do oryginalnego wpisu na Twojej witrynie.

Kiedy nie stosować linku kanonicznego?

Wiesz już kiedy warto sięgnąć po linki kanoniczne, ale istnieją też sytuacje, gdy nie musisz tego robić, ponieważ bardziej skuteczne są inne rozwiązania. Jeżeli na Twojej stronie internetowej treści nie duplikują się, a potwierdzeniem tego są dane z narzędzi, wtedy link kanoniczny jest zbędny. Roboty doskonale poradzą sobie z indeksacją witryny bez dodatkowych wskazówek. W przypadkach, kiedy zauważysz, że sugestia canonicala nie jest interpretowana przez roboty Google, tak jak sobie tego życzysz, skuteczniejszą metodą będzie implementacja przekierowań lub skorzystanie z parametru „noindex”.

Kanoniczne tagi to sprawdzony sposób walki z duplikacją wewnętrzną, która nie zawsze jest zamierzona. Dlatego przy użyciu odpowiednich narzędzi dokładnie określisz czy i gdzie przydadzą się linki kanoniczne. Dodając wartościowe strony w rel=canonical pomagasz im w osiągnięciu wysokich pozycji w wyszukiwarce. Musisz jednak mieć na uwadze to, że link ten stanowi jedynie sugestię. Ostatecznie to roboty zadecydują, które strony będą zaindeksowane. Mimo to warto sięgać po linki kanoniczne.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl