Przewidywane trendy w social mediach co roku wyznaczają kierunek działań, którymi podąża niemal każdy social media manager. Które z nich warto wprowadzić do strategii swojej marki w 2022? Zapraszamy na zestawienie najważniejszych trendów social media, jakich możemy spodziewać się w najbliższym roku w branży mediów społecznościowych.
Media społecznościowe – ile czasu spędzamy na ich przeglądaniu?
Według raportu Hootsuite „Digital 2022 – Social Media and Marketing Dashboard” w Internecie spędzamy średnio 6 godzin i 44 minuty na dobę, w tym ponad 2 godziny w samych mediach społecznościowych. Ale nasza uwaga nie pozostaje jedynie w obrębie jednego kanału social media czy profilu wybranego twórcy. Czas spędzany na scrollowaniu dzielimy między Facebookiem i Instagramem, w międzyczasie sprawdzając, co ćwierka na Twitterze, a co trenduje na TikToku — do momentu, aż z rytmu nie wybije nas powiadomienie o nowych ofertach pracy na LinkedInie. Internetowy twórca ma zatem 120 minut na przyciągnięcie i utrzymanie uwagi, a, co za tym idzie, na przekonanie nas do swoich poglądów, zakupu oferowanych usług czy po prostu reakcji na opublikowaną treść.
Wymagający, szukający angażującego contentu, coraz bardziej świadomy użytkownik generuje konieczność dostosowywania strategii marketingowej marki do jego oczekiwań. Jakie działania w social mediach warto uwzględnić w komunikacji? Które z form przekazu zaangażują odbiorcę i jakie funkcjonalności zaoferują nam portale w najbliższych miesiącach?
Źródło: screen z raportu Hootuite „Digital 2022 – Social Media and Marketing Dashboard”
Twórco, nagrywaj filmiki!
Rozwój treści wideo w obrębie social mediów obserwowaliśmy przez kilka lat na Facebooku i Instagramie, ale to TikTok zrewolucjonizował ruchomą formę contentu, stając się pionierem w swojej dziedzinie. Śmiało możemy powiedzieć, że to dzięki niemu w 2021 roku miłością absolutną pokochaliśmy treści wideo — szczególnie te krótkie, dynamiczne, a jednocześnie wiarygodne, bo dalekie od wyidealizowanych.
Social media a treści wideo — czy ruchomy content zostanie z nami na dłużej?
Użytkowników gotowych udostępnić treść wideo w obrębie social mediów jest obecnie o połowę więcej, niż tych, którzy byliby chętni podzielić się zwykłym zdjęciem, a na zakup przedmiotu lub usługi po obejrzeniu wideo promocyjnego zdecydowało się aż 84% konsumentów. Nie ma więc wątpliwości, że w 2022 roku jeszcze większy nacisk będziemy kłaść na wykorzystanie kreatywnych filmików w strategiach kanałów social media.
Pewne jest również to, że pozostałe platformy poświęcą 2022 na próbach doścignięcia chińskiego giganta, co zresztą zapoczątkowały już w roku ubiegłym. Z całą pewnością możemy spodziewać się udoskonaleń Instagram Reels czy YouTube Shorts, które od września 2020 r. wygenerowały ponad 5 bilionów wyświetleń, a platforma zamierza rozwijać format dodając nowe sposoby monetyzacji oraz połączenia z e-commerce.
Źródło: Unsplash.com
Wniosek jest jeden: jeśli zwiększenie zasięgów i social selling znajdują się w obszarze naszych celów do zrealizowania, łapiemy za telefony i kręcimy TikToki, Instagram Reels i Shortsy!
Influencer marketing — nowe spojrzenie na internetowe kolaboracje
Strategie marketingowe z udziałem influencerów od kilku lat dostarczają nam wielu digitalowych wrażeń: od niewiarygodnie wysokich wyników sprzedaży i wzrostu popularności marek, aż po wizerunkowe kryzysy i nadszarpnięte zaufanie odbiorców. Niezmienna pozostaje jedynie prędkość, z jaką rozwija się ten obszar marketingu. Według raportu Business Insider Intelligence, globalna wartość działań influencerskich wyniosła w 2021 roku 13,8 mld dolarów, a prognozy na 2022 r. mówią o wzroście nawet do 15 mld dolarów.
Najważniejszy wniosek, jaki marki wyciągnęły ze współprac z internetowymi osobowościami w 2021 roku, jest fakt, iż nie zawsze influencer z największą liczbą followersów to ten, którego powinniśmy uwzględniać w strategii działań marketingowych. Efektywne docieranie do coraz bardziej wymagających i ostrożnie korzystających z rekomendacji odbiorców, wymaga bazowania na autentyczności, transparentności i szczerości. Stąd w 2022 roku znacznie częściej będziemy obserwować kolaboracje marek z nano- i mikroinfluencerami, szczególnie tymi zaangażowanymi społecznie. Twórcy ci skupiają wokół siebie mniejsze, ale bardzo oddane i skłonne skorzystać z poleceń, grono odbiorców. Potwierdza to najnowszy raport Hootsuite, który wyszczególnia, że współprace z mniejszymi liderami opinii są bardziej autentyczne i klarowne, a co za tym idzie efektywniejsze przy prowadzeniu działań brandingowych.
NFT
Wpływ na kierunek działań influencerskich bez wątpienia będzie miał też rozwijający się rynek NFT, o którym głośno między innymi z powodu Fancy Bears Metaverse, czyli cyfrowych misiów wyglądem przypominającym znanych influencerów. Akcji na profilach celebrytów przygląda się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, który weryfikuje, czy influencerzy nie wprowadzają odbiorców w błąd przez ukrywanie ważnych informacji o produkcie.
Social commerce i wzrost sprzedaży online
Kolejnym trendem na 2022 będzie rozwój zakupów przy wykorzystaniu mediów społecznościowych, czyli social commerce. Będziemy kupować więcej, częściej, z coraz większym zaufaniem. Skoro w social mediach spędzamy niemal 1/4 całego dnia, to nie ma nic dziwnego w tym, że stale zwiększa się zarówno wpływ przeglądanego contentu na nasze konsumenckie decyzje, jak i szansa na zrobienie przy pomocy danego serwisu szybkich, wygodnych zakupów. W 2021 roku aż 80% użytkowników mediów społecznościowych deklarowało, że treści, z którymi spotyka się na poszczególnych platformach, odpowiadają za podejmowanie decyzji zakupowych, a 27% z nich dokonało co najmniej jednego zakupu przy wykorzystaniu mediów społecznościowych.
Jakich nowości sprzedażowych możemy spodziewać się na kanałach social media?
Swoją rolę sprzedażową wzmocni na pewno Instagram. W 2022 roku serwis chce wprowadzić więcej opcji zakupowych, takich jak wyszukiwanie produktów za pomocą obrazu, zakupy na żywo czy finalizacja zakupu wewnątrz aplikacji.
Marki, które do tej pory nie korzystały w swojej strategii komunikacyjnej z Pinteresta, powinny zastanowić się nad wykorzystaniem potencjału tego kanału. Platforma w 2022 będzie pracowała nad usprawnieniami w kontekście wyświetlania video, optymalizacją pod kątem sprzedażowym i integracją z innymi platformami e-commerce. Ciekawie zapowiada się nowa funkcja Pinteresta, czyli Try On for Home Decor. Umożliwi ona wirtualne umieszczanie przedmiotów od wybranych dystrybutorów w domach użytkowników w celu wypróbowania przed zakupem, jak prezentują się we wnętrzach. Wszystko za pomocą aparatu Pinterest Lens.
Zakupy live
W 2022 będziemy obserwować zwiększone zainteresowanie live shoppingu, czyli zakupów podczas transmisji na żywo, które przyciągają nie tylko formą i ceną, ale przede wszystkim angażują emocjonalnie. Już nie tylko Facebook i Instagram, ale też TikTok czy Pinterest, które można zaliczyć do grona najszybciej rozwijających się kanałów social media, umożliwią opcję kupowania na żywo. Jakie czynniki wpływają na stale rosnące zainteresowanie taką formą zakupów? Autentyczność, wiarygodność, możliwość interakcji.
Źródło: Pixabay.com
I chociaż na ten moment tylko 47% wszystkich konsumentów deklaruje chęć zakupu podczas streamingów, liczba ta cały czas rośnie. Dodatkowo, pod uwagę przy szacowaniu wzrostu trendu należy wziąć przede wszystkim osoby młode. A tu z kolei aż 55% Millenialsów i 62% konsumentów pokolenia Z jest skłonnych podjąć decyzje zakupowe dzięki transmisji live.
Szybka adaptacja do stale ewoluujących trendów w mediach społecznościowych i reakcja na nowinki technologiczne to bez wątpienia jeden z ważniejszych czynników rozwoju biznesu. Bez względu na to, czy w swojej strategii działań w social mediach zdecydujesz się na treści wideo, influencer marketing czy zakupy live, pamiętaj o tym, aby komunikację opierać na lojalności i wiarygodności, bo tylko dzięki takimi działaniom możliwe jest zbudowanie grona zaangażowanych odbiorców.
Komentarze (0)