Jeśli zastanawiasz się, czy dodawać do tekstu obraz, czy nie – odpowiedź zawsze brzmi tak! Nawet najbardziej interesujący tekst, poparty dowodami, ciekawymi przykładami, nie zwróci uwagi czytelnika, gdy nie atrakcyjny dla oka. Dodanie zdjęcia, grafiki, przedstawienie danych za pomocą grafu czy wykresu sprawi, że twój tekst będzie chętniej czytany i bardziej przyjazny użytkownikom. Optymalizacja obrazów pod kątem SEO to jeden z bardzo istotnych czynników pozycjonowania. Warto znać kilka ważnych zasad, aby umieszczenie obrazów nie przyniosło więcej szkody niż pożytku.

Obraz musi nawiązywać do treści

Może wydawać się to oczywiste, jednak bardzo istotną kwestią jest, aby grafika była związana z treścią przy której się znajduje. Obrazki, które nie odnoszą się do contentu, wprowadzają chaos, dezorientują czytelnika i sprawiają, że strona nie wzbudza zaufania. Jeśli więc dodajemy zdjęcie czy gifa, zastanówmy się co chcemy przekazać, jaki jest cel jego publikacji?

 

 

Nie liczy się ilość, ale jakość

Tekst przeładowany obrazami, odwracającymi uwagę gifami przyniesie nam więcej szkody, niż pożytku. Wpychanie ich na siłę, tylko po to, żeby zwiększyć ruch, może kojarzyć się z działaniem spamerskim.Pamiętaj, że w tym przypadku mniej znaczy więcej. Zadbaj o atrakcyjne zdjęcie, które przyciągnie uwagę czytelnika, będzie odpowiednio wykadrowane, wyraźne, o odpowiedniej jasności i kontraście. Proste programy oferują automatyczną poprawę jakości zdjęcia. Jeśli nie czujesz się na siłach, możesz skorzystać z tej opcji.

 

Unikalność

Setki razy widziałeś dane zdjęcie czy obrazek w internecie? Zastanów się czy umieszczenie go w swoim tekście będzie dla ciebie korzystne. Najbardziej przykuwają uwagę oryginalne zdjęcia czy grafiki stworzone specjalnie na potrzeby tekstu. Nie jesteś specjalistą w tej dziedzinie albo nie masz możliwości zatrudnienia fachowca za nią odpowiedzialnego? Zawsze możesz skorzystać z platform udostępniających za darmo, bądź odpłatnie dobrej jakości materiały lub po prostu wyszukać w Google Grafice. Pamiętaj jednak, aby sprawdzić zasady udostępniania każdego z nich w zakładce Narzędzia.

 

Nawiąż nazwą pliku do treści obrazka

Może wydawać się to mało znaczące, jednak nazwa pliku jest bardzo ważna dla robotów wyszukiwarek. Nie są jeszcze na tyle rozwinięte, aby “widzieć”, że na zdjęciu znajduje się para kozaków czy laptop danej marki. Dlatego lepszą nazwą pliku pod kątem SEO jestczarne-skorzane-kozaki.jpg niż hgdhf12nx.jpg. Dobrze nazwany może znacznie poprawić widoczność w wynikach wyszukiwania. Postaraj się, aby nazwa krótko opisywała to, co się znajduje na obrazku. Wystrzegaj się wpychania na siłę słów kluczowych, zadbaj o naturalność. Pamiętaj, aby używać “-” jako separatorów i nie stosować polskich znaków diakrytycznych.

 

Nie umieszczaj zbyt dużych plików

Obrazy, które mają powyżej 200 kB mogą znacznie spowolnić czas ładowania się witryny, a to ma bezpośredni wpływ na pozycję w wyszukiwarce, jak i doświadczenia użytkownika. Jeśli strona otwiera się kilka, bądź kilkanaście sekund, szybko zostanie zamknięta, a osoba przejdzie do konkurencyjnej witryny. Aby skompresować plik, użyj do tego specjalnego programu, jednak uważaj, by nie stracił on na jakości i był czytelny.

 

Atrybut alt jest równie ważny

Tekst alternatywny czyli inaczej atrybut alt jest dokładnym opisem obrazka, który został zamieszczony. Jest używany, gdy z jakiegoś powodu nie może być on załadowany na stronie. Wykorzystywany jest również przez czytniki tekstu dla osób niewidomych. Warto, aby był on jak najbardziej dokładnym odzwierciedleniem tego, co znajduje się na danym obrazie. Można użyć w nim słów kluczowych, ale z rozwagą, aby nie przypominał spamerskiego zachowania. Lepszym opisem pod kątem SEO będzie “czarne kozaki na obcasie ze srebrną klamrą” niż “buty”. Wiele CMSów pozwala na dodanie tego atrybuty przy dodawaniu obrazu.

 

Nie zapomnij o przeskalowaniu

Jeśli chcesz, aby grafika wyświetlała się w miniaturce, nie ma potrzeby, aby wrzucać ją w pełnym rozmiarze. Przeskaluj ją do pożądanego rozmiaru, a następnie umieść ją na stronie. Skróci to czas potrzebny do pełnego załadowania witryny.

 

Grafika wektorowa czy rastrowa?

Zastanawiasz się, który rodzaj grafiki będzie odpowiedni? Wektorowa to taka, którą powiększając wielokrotnie, zachowamy najlepszą jakość. Będzie odpowiednia do prostych kształtów geometrycznych, logotypów, grafik o niewielkiej liczbie elementów i nieskomplikowanej strukturze. Rastrowa to taka, która po powiększaniu straci czytelność i będą na niej widoczne piksele. Będzie odpowiednia do zdjęć, obrazów o dużej liczbie elementów i złożonej konstrukcji.

 

Podsumowanie

Odpowiednie zoptymalizowanie obrazów to bardzo ważny element SEO. Wdrożenie zmian takich jak: odpowiednia nazwa pliku i rozmiar, jakość i rodzaj grafiki czy atrybut alt sprawi, że użytkownicy będą spędzać więcej czasu na twojej witrynie i częściej do niej wracać. Natomiast roboty indeksujące będą w stanie lepiej określić pozycję twojej witryny w wyszukiwarce. Warto nie bagatelizować tak ważnego aspektu SEO i poświęcić swój czas na wprowadzenie zmian.

 

Zaufaj specjalistom!

Nie pozwolimy, aby cokolwiek Cię zaskoczyło. Oddając swoją stronę internetową w nasze ręce, możesz liczyć na najlepszą optymalizację i dopasowanie jej do wymogów Google.

Oferujemy pozycjonowanie stron i sklepów internetowych w wyszukiwarce. Specjalizujemy się w działaniach SEO i SEM, reklamowaniu Facebook Ads i Google Ads, doradztwie e-commerce – słowem, kompleksowo obsługujemy firmy, którym zależy na rozwijaniu biznesu w Internecie.

Sprawdź ofertę

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się