Niektóre informacje na swojej stronie internetowej udostępniasz pod postacią PDF-ów. Przyjęło się, że to doskonała forma prezentacji dla raportów, katalogów, e-booków, instrukcji obsługi lub poradników. Użytkownicy polubili tego rodzaju dokumenty, bo są źródłem wysokiej jakości treści, a dodatkowo można je pobrać i zapisać na swoim komputerze. Czy pliki PDF mogą pomóc w pozycjonowaniu strony internetowej? Tak, ale najpierw musisz zadbać o ich optymalizację. Podpowiemy Ci jak to zrobić.

PDF – dlaczego jest tak popularny?

Portable Document Format, czyli popularny PDF został opracowany i wymyślony na początku lat 90-tych minionego wieku przez firmę Adobe. Służy do prezentacji, przenoszenia i drukowania dokumentów. Jednym z założeń twórców PDF było stworzenie ujednoliconego standardu wyświetlania dokumentów. Chodziło o to, aby zapisane dokumenty na każdym komputerze wyświetlały się tak samo, niezależnie od używanego oprogramowania i systemu. Dzisiaj PDF jest jednym z najpopularniejszych formatów do prezentacji treści, a decyduje o tym m.in. to, że jest to plik niewielkich rozmiarów, który łatwo przesłać. To także wygodny format do drukowania materiałów i można go otworzyć na niemal każdym komputerze.  

Jak Google podchodzi do indeksowania plików PDF?

Dla robotów Google praktycznie nie ma różnicy między kodem HTML a PDF-em. Jeżeli plik PDF nie jest chroniony hasłem lub szyfrowany, to Google bez problemu poradzi sobie z indeksacją zawartych w nim treści. A co z linkami w dokumencie PDF? One również są analizowane przez roboty wyszukiwarki i traktowane jak odnośniki HTML. Trzeba jednak wiedzieć i pamiętać o jednej bardzo ważnej kwestii – w przypadku linków umieszczonych w PDF-ach nie masz możliwości ustawienia atrybutu „nofollow”. W wynikach wyszukiwania dokumenty PDF coraz częściej pojawiają się na wysokich pozycjach przed stronami internetowymi. Oznacza to, że są traktowane przez Google jako cenne źródło informacji, dlatego warto zadbać o optymalizację tego rodzaju plików.

pdf w wyszukiwarce

Optymalizacja PDF pod SEO – na co zwrócić uwagę?

Przejdźmy zatem do tego, co najbardziej Cię interesuje i jest tematem tego artykułu, czyli do optymalizacji plików PDF pod SEO. Niektóre z zasad są bardzo podobne do tych, które stosuje się w przypadku optymalizacji stron internetowych. Format PDF służy do prezentacji wartościowych treści, bo właśnie takie znajdują się w raportach, poradnikach czy e-bookach. Nie od dziś wiadomo, że dla wyszukiwarki Google content ma olbrzymie znaczenie. Optymalizując PDF-y, możesz zatem zwiększyć widoczność swojej strony internetowej i wpłynąć na jej pozycję w wynikach wyszukiwania, a tym samym przyciągnąć większy ruch. Również sam plik może zając wysokie miejsce w wynikach organicznych. Jak to zrobić? Poznaj przydatne wskazówki.

  • Nazwa pliku ma znaczenie

To absolutna podstawa optymalizacji. Plik PDF powinien mieć odpowiednią nazwę, która będzie odzwierciedleniem zawartości dokumentu. Możesz wykorzystać w nazwie pliku słowa kluczowe, ale staraj się nie dodawać ich w nadmiarze. Nazwa ma też duże znaczenie z powodu URL. Na tej podstawie tworzony jest adres, pod którym będzie dostępny plik. Dlatego unikaj stosowania polskich znaków, a do oddzielenia poszczególnych wyrazów wykorzystaj myślniki. Dla pozycjonowania adres URL nie ma większego znaczenia, ale dobrze skonstruowany będzie przyjazny i łatwy do odczytania dla użytkowników.

przykładowe nazwy pdf

  • Dodatkowe opisy, czyli title i meta description

Jeżeli Twój plik PDF ma przyciągać uwagę w wynikach wyszukiwania, należy zadbać o elementy, które wyświetlają się w wyszukiwarce, czyli title i meta description. Zasady tworzenia opisów są takie same, jak w przypadku stron internetowych. Warto umieścić w nich słowa kluczowe i zadbać o to, aby opisy zachęcały do kliknięcia. 

  • Rozmiar pliku PDF

Nie od dziś wiadomo, że strony, które ładują się zbyt długo, nie są chętnie odwiedzane przez użytkowników. Również Google obniża pozycje witryn, których szybkość ładowania nie jest zadowalająca. Dodawanie zbyt dużych plików PDF na stronę internetową to niepotrzebne obciążenie dla serwera. Dlatego, zanim umieścisz dokument PDF w serwisie, skompresuj go do odpowiednich rozmiarów. Możesz skorzystać z bezpłatnych narzędzi online, które bez większego problemu znajdziesz w internecie. W ten sposób pozytywnie wpłyniesz na pozycjonowanie swojej strony www.

  • PDF w formacie tekstowym

Aby Google mogło zaindeksować treści, które znajdują się w dokumencie PDF, musi on być zapisany w formacie tekstowym. Utworzenie pliku jako obrazu spowoduje, że roboty nie będą mogły odczytać i przeanalizować zawartości PDF-a. Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci przekonwertować obraz w tekst. Najpierw jednak powinieneś sprawdzić, jaką formę ma treść w Twoim dokumencie. Nie jest to trudne. Jeżeli w pliku możesz zaznaczać fragmenty tekstu i je kopiować, to znaczy, że masz do czynienia z tekstowym formatem.

  • Treść podana w interesujący sposób

Czasami PDF-y to naprawdę rozbudowane dokumenty z obszernymi treściami. Będą bardziej interesujące dla użytkowników, gdy podzielisz je na akapity, zastosujesz śródtytuły, wypunktowania, pogrubienia najważniejszych tematów, tabele i grafiki. Doceni to także Google, który zwraca uwagę na ciekawą ekspozycję treści. Nagłówki to informacja dla robotów wyszukiwarki, jak odczytywać hierarchię treści. Ta część optymalizacji PDF-ów jest taka sama jak w przypadku tekstów umieszczanych na podstronach witryny.

  • Atrybuty alt obrazów równie ważne

Podczas przygotowywania plików PDF nie zapomnij o optymalizacji obrazów umieszczonych w dokumencie. Dodanie do zdjęć lub grafik atrybutów alt, czyli alternatywnych tekstów pomoże wyszukiwarce dowiedzieć się, co się na nich znajduje. Google wciąż nie najlepiej radzi sobie z indeksacją samych obrazów, dlatego uzupełnienie opisu będzie wielkim plusem.

  • Duplikacja tekstu to zły pomysł

Dla Google nie ma różnicy między tekstem zapisanym w kodzie HTML a tym umieszczonym w pliku PDF. Dlatego unikaj dodawania na stronie treści, które występują już w dokumencie PDF. Roboty wyszukiwarki są szczególnie wyczulone na duplikację contentu.

  • Linkowanie zawsze mile widziane

Linki odgrywają duże znaczenie w pozycjonowaniu. Dlatego nie powinno zabraknąć ich również w PDF-ach. Stosując linkowanie wewnętrzne, przenosisz użytkowników do innych części swojej witryny i tym samym zwiększasz ruch w serwisie. Zaletą plików PDF jest to, że łatwo je pobrać i zapisać na komputerze. Użytkownik może wówczas w każdym momencie wrócić do dokumentu i dzięki linkom, będąc już poza strukturą serwisu, w dalszym ciągu docierać do interesujących podstron Twojej witryny. Pamiętaj także o tym, aby bezpośrednio ze swojej strony linkować do dokumentu PDF. Pomoże to w indeksacji i pozycjonowaniu pliku.

  • PDF a urządzenia mobilne

Pomijanie odbiorców, którzy korzystają z urządzeń mobilnych to dzisiaj błąd wręcz niewybaczalny. Dlatego przygotowując e-booka czy instrukcję obsługi w PDF zadbaj o to, aby dokument był też czytelny na telefonach i tabletach. Plik PDF nie jest może responsywny, ale przestrzegając kilku zasad, dostosujesz go do urządzeń mobilnych:

wyrównaj content do lewej strony – ułatwi to przewijanie zawartości strony

zastosuj odpowiednią wielkość czcionki

dopasuj pliki do wielkości ekranu

zadbaj o czytelność i widoczność obrazów

Jak analizować ruch generowany przez PDF-y?

Z analitycznego punktu widzenia, dobrze jest wiedzieć jakim zainteresowaniem na Twojej stronie internetowej cieszą się dokumenty PDF i jak często są pobierane. Możesz to sprawdzić dzięki odpowiednim narzędziom. Do monitorowania działań związanych z dokumentami PDF warto wykorzystać Google Analytics, Google Search Console lub Google Tag Managera. Wystarczy dodać odpowiednie zdarzenie w narzędziu i obserwować, ile osób odwiedziło Twoją stronę z wyników organicznych i pobrało dokument. Wówczas dowiesz się, czy treści, które prezentujesz w popularnym formacie, przyciągają użytkowników.

Podsumowując…

Jeżeli wciąż rozbudowujesz swój content (tworzysz e-booki, publikujesz raporty, dodajesz instrukcje obsługi), a na Twojej stronie pojawiają się nowe PDF-y, to dobry moment, aby zadbać o ich optymalizację. Będzie to miało dobry wpływ na całościowe pozycjonowanie i stanie się dodatkowym elementem zwiększającym ruch. Warto również zadbać o PDF-y, które zostały opublikowane na Twojej stronie. W Internecie dostępnych jest wiele narzędzi umożliwiających edycję dokumentów w tym formacie. Przykładem jest darmowa wersja programu Canva, gdzie bez problemu możesz optymalizować oraz konwertować pliki PDF.

Pokaż użytkownikom, że masz dla nich interesujący content i twórz pliki PDF, uwzględniając wytyczne SEO. Przekonasz się, że dokumenty PDF mają moc w wynikach wyszukiwania.

 

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@olly

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się