Tagi:
Prawo Komunikacji Elektronicznej: koniec cold callingu? - Strategiczni.pl
okładka wpisu blogowego napisanego przez Karolinę

Z dniem 10 listopada 2024 r. weszła w życie nowa ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), która wprowadza istotne zmiany w regulacjach dotyczących marketingu elektronicznego. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów oraz wpłyną na działania marketingowe w branży e-commerce i B2B. Jakie są najważniejsze zmiany i co to oznacza dla firm? Wyjaśniamy!

Ujednolicenie zgód marketingowych – nowe zasady

Nowe przepisy PKE wprowadzają obowiązek uzyskania zgody na przesyłanie jakiejkolwiek komunikacji handlowej i marketingowej drogą elektroniczną, zarówno w kontaktach B2C, jak i B2B. To oznacza, że firmy muszą zadbać o uzyskanie wyraźnej zgody od odbiorców przed wysłaniem e-maila czy nawiązaniem kontaktu telefonicznego.

Dotychczasowa luka w prawie pozwalała na stosowanie cold mailingu i cold callingu bez wyraźnej zgody odbiorcy. Aktualnie prawo to zostało uszczelnione, a furtka dla zimnych kontaktów zamknięta. Teraz, aby zgodnie z przepisami prowadzić takie działania, firmy muszą uzyskać zgodę jeszcze przed wysłaniem pierwszej wiadomości. W przeciwnym razie grozi im kara do 3% przychodu lub 1 mln złotych (w zależności od tego, która kwota jest wyższa).

Co to oznacza dla firm B2B i e-commerce?

Nowe przepisy obejmują wszystkich odbiorców komunikacji marketingowej, zarówno osoby fizyczne, jak i firmy, niezależnie od kontekstu kontaktu marketingowego. Ich wprowadzenie oznacza, że firmy stają przed koniecznością zmodyfikowania swoich dotychczasowych strategii prospectingowych i metod pozyskiwania nowych klientów.

 W obliczu ustawy PKE tradycyjne zimne kontakty stają się znacznie trudniejsze, jednak nadal istnieje kilka dróg pozwalających na legalną komunikację marketingową: 

  • kontakt z wcześniejszymi klientami – nadal można komunikować się z osobami, które były kontrahentami firmy, w ramach wcześniejszych lub podobnych ofert;
  • follow-up do kontaktów pozyskanych z networkingu czy wydarzeń branżowych – uzyskane kontakty można nadal wykorzystywać w komunikacji handlowej;
  • prawnie uzasadniony interes – potencjalnie kontakt bez uzyskania uprzedniej zgody możliwy jest przy założeniu, że zachodzi tzw. prawnie uzasadniony interes wynikający z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.

Po bardziej szczegółowe omówienie regulacji i zmian, jakie wprowadza nowa ustawa PKE, wraz z komentarzem eksperta odsyłamy do naszego artykułu, który powstał w ścisłej współpracy z mec. Bartoszem Ozgą

Czytam artykuł!

Koniec ze starymi metodami – co dalej?

Nowe przepisy wiążą się z zakazem wykorzystywania w celach marketingowych danych z publicznych rejestrów czy stron internetowych bez uprzedniej zgody. Jeśli dotychczas to było podstawą prospectingu Twojej firmy, czas na modyfikację tej strategii i wypracowanie nowych praktyk w zakresie zimnych kontaktów i pozyskiwania klientów.

To oznacza, że znaczenie marketingu w B2B będzie sukcesywnie rosło, zwłaszcza w kontekście marketingu treści oraz skutecznego budowania relacji. Firmy będą musiały więcej inwestować w tworzenie wartościowych treści, które przyciągną potencjalnych klientów w sposób naturalny. To wiąże się natomiast z koniecznością zbudowania bardziej wyrafinowanej strategii content marketingowej i sprzedażowej, która będzie zgodna z przepisami i skuteczna w pozyskiwaniu nowych klientów.

W nowej rzeczywistości marketingowej wygrywać będą ci, którzy potrafią stworzyć angażujący content oraz zadbać o dobry customer experience już od pierwszego kontaktu. Współpracując z nami, zyskujesz partnera, który Ci w tym pomoże, skutecznie wspierając dalszy rozwój Twojej firmy.

Porozmawiajmy!

Karolina Lipińska

Content Leader

W Strategiczni.pl przeszła drogę od stażystki do Content Leadera. Zaczynała od tworzenia treści dla klientów z różnych branż, z takim samym zaangażowaniem przygotowując specjalistyczne artykuły IT, jak i krótkie i przyjemne teksty lifestylowe. Dziś skupia się dodatkowo na wspieraniu pracy zespołu, koordynacji współpracy międzydziałowej, a także dba o komunikację z klientem, aktywnie angażując się w procesy sprzedażowe. Po pracy spędza czas na czytaniu książek, podnoszeniu ciężarów na siłowni i jeżdżeniu na rowerze.

Autor

Komentarze (0)

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się