Z dniem 10 listopada 2024 r. weszła w życie nowa ustawa Prawo Komunikacji Elektronicznej (PKE), która wprowadza istotne zmiany w regulacjach dotyczących marketingu elektronicznego. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie ochrony konsumentów oraz wpłyną na działania marketingowe w branży e-commerce i B2B. Jakie są najważniejsze zmiany i co to oznacza dla firm? Wyjaśniamy!
Ujednolicenie zgód marketingowych – nowe zasady
Nowe przepisy PKE wprowadzają obowiązek uzyskania zgody na przesyłanie jakiejkolwiek komunikacji handlowej i marketingowej drogą elektroniczną, zarówno w kontaktach B2C, jak i B2B. To oznacza, że firmy muszą zadbać o uzyskanie wyraźnej zgody od odbiorców przed wysłaniem e-maila czy nawiązaniem kontaktu telefonicznego.
Dotychczasowa luka w prawie pozwalała na stosowanie cold mailingu i cold callingu bez wyraźnej zgody odbiorcy. Aktualnie prawo to zostało uszczelnione, a furtka dla zimnych kontaktów zamknięta. Teraz, aby zgodnie z przepisami prowadzić takie działania, firmy muszą uzyskać zgodę jeszcze przed wysłaniem pierwszej wiadomości. W przeciwnym razie grozi im kara do 3% przychodu lub 1 mln złotych (w zależności od tego, która kwota jest wyższa).
Co to oznacza dla firm B2B i e-commerce?
Nowe przepisy obejmują wszystkich odbiorców komunikacji marketingowej, zarówno osoby fizyczne, jak i firmy, niezależnie od kontekstu kontaktu marketingowego. Ich wprowadzenie oznacza, że firmy stają przed koniecznością zmodyfikowania swoich dotychczasowych strategii prospectingowych i metod pozyskiwania nowych klientów.
W obliczu ustawy PKE tradycyjne zimne kontakty stają się znacznie trudniejsze, jednak nadal istnieje kilka dróg pozwalających na legalną komunikację marketingową:
- kontakt z wcześniejszymi klientami – nadal można komunikować się z osobami, które były kontrahentami firmy, w ramach wcześniejszych lub podobnych ofert;
- follow-up do kontaktów pozyskanych z networkingu czy wydarzeń branżowych – uzyskane kontakty można nadal wykorzystywać w komunikacji handlowej;
- prawnie uzasadniony interes – potencjalnie kontakt bez uzyskania uprzedniej zgody możliwy jest przy założeniu, że zachodzi tzw. prawnie uzasadniony interes wynikający z art. 6 ust. 1 lit. F RODO.
Po bardziej szczegółowe omówienie regulacji i zmian, jakie wprowadza nowa ustawa PKE, wraz z komentarzem eksperta odsyłamy do naszego artykułu, który powstał w ścisłej współpracy z mec. Bartoszem Ozgą
Czytam artykuł!Koniec ze starymi metodami – co dalej?
Nowe przepisy wiążą się z zakazem wykorzystywania w celach marketingowych danych z publicznych rejestrów czy stron internetowych bez uprzedniej zgody. Jeśli dotychczas to było podstawą prospectingu Twojej firmy, czas na modyfikację tej strategii i wypracowanie nowych praktyk w zakresie zimnych kontaktów i pozyskiwania klientów.
To oznacza, że znaczenie marketingu w B2B będzie sukcesywnie rosło, zwłaszcza w kontekście marketingu treści oraz skutecznego budowania relacji. Firmy będą musiały więcej inwestować w tworzenie wartościowych treści, które przyciągną potencjalnych klientów w sposób naturalny. To wiąże się natomiast z koniecznością zbudowania bardziej wyrafinowanej strategii content marketingowej i sprzedażowej, która będzie zgodna z przepisami i skuteczna w pozyskiwaniu nowych klientów.
W nowej rzeczywistości marketingowej wygrywać będą ci, którzy potrafią stworzyć angażujący content oraz zadbać o dobry customer experience już od pierwszego kontaktu. Współpracując z nami, zyskujesz partnera, który Ci w tym pomoże, skutecznie wspierając dalszy rozwój Twojej firmy.
Porozmawiajmy!
Komentarze (0)