Tuż po przekroczeniu progu 2021 roku postanowiliśmy przypomnieć opublikowany w listopadzie 2020 przez firmę Deloitte raport. Specjaliści analizują w nim 7 trendów, jakie pojawiły się w marketingu w minionym roku, w związku z pandemią koronawirusa.
Nagłe zmiany dotknęły wszystkich, ale tylko niektórzy potrafili się do nich przystosować. W przypadku przedsiębiorstw adaptacja do nowej rzeczywistości wymagała weryfikacji dotychczasowej strategii oraz – koniecznie – przeniesienia biznesu do sieci. Każdy, kto mógł, postawił na działania online, ale czy wszyscy zrobili to dobrze? Jakie kroki okazały się najskuteczniejsze w walce o przetrwanie, rozwój i utrzymanie zaufania klientów? Na podstawie badań i praktycznych doświadczeń w raporcie wyłoniono 7 trendów, które w 2021 roku staną się powszechnymi praktykami marketingowymi. Oto one:
Cele
Cel firmy zawsze powinien być jasno określony, a kryzys nie może stać się powodem do zmiany podstawowych założeń przedsiębiorstwa. Odpowiedź na niesprzyjającą sytuację powinna wynikać z idei, jaka przyświecała powstaniu Twojego biznesu. Pokonywanie przeszkód i podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze, kiedy pamiętasz o wytrwałym dążeniu do celu.
Zwinność
Zwinność w marketingu oznacza przeformułowanie strategii kanałów cyfrowej komunikacji z klientami. Marketingowcy powinni stale monitorować ich zachowania, by „na gorąco” móc reagować na pojawiające się potrzeby. W tym wypadku real time marketing oznacza wsłuchanie się w głos odbiorców marki i dostosowanie działań do ich aktualnych oczekiwań. Międzynarodowe badania przeprowadzone przez Deloitte z udziałem 2447 konsumentów pokazują, że ponad połowa z nich bez trudu jest w stanie wskazać firmy, które zmodyfikowały swoją ofertę w odpowiedzi na pojawienie się pandemii COVID-19. Ponadto, 82% z grupy ankietowanych potwierdziło, że chętniej korzysta z zakupów produktów i usług pochodzących od marek, które wychodzą naprzeciw ich potrzebom, a 66% docenia sprawne i dobrze zaprojektowane technologie cyfrowe. 63% badanych konsumentów zadeklarowało chęć robienia zakupów z wykorzystaniem nowych technologii także po zakończeniu pandemii.
Doświadczenie ludzkie
Aby zyskać przewagę nad konkurencją, plan wdrażania cyfrowej przyszłości powinien obejmować przede wszystkim kontakty międzyludzkie. Skupienie się wyłącznie na efektywności prowadzi do powstawania pewnego rodzaju długu – zobowiązania wobec klientów. Działania biznesowe, które nie uwzględniają roli konsumentów i ich doświadczeń, prowadzą w dłuższej perspektywie do negatywnych skutków wizerunkowych i finansowych. W dobie pandemii, kiedy nowe technologie i internet stały się powszechne, zyskując miano podstawowych kanałów komunikacji, firmy muszą szukać skutecznych sposobów na budowanie relacji w sieci. To właśnie kontakty z klientami zostały wśród badanej kadry kierowniczej wskazane jako jeden z najważniejszych celów w strategii firmy.
Zaufanie
Zaufanie jest podstawowym czynnikiem, który sprzyja trwałości relacji, także tych między marką a konsumentem. Klienci chętniej wybierają firmy, których obietnice i faktyczne działania idą ze sobą w parze. Wywiązywanie się z zapewnień płynących z przekazów reklamowych wpływa na renomę marki – jeśli między obietnicą a jej realizacją istnieje duża rozbieżność, klienci tracą zaufanie, a firma odnotowuje straty finansowe.
Partycypacja
Trend partycypacji obejmuje aktywizację klientów w celu realnego zaangażowania ich w tworzenie marki. Może się to odbywać za pomocą biernych lub aktywnych działań, np. zachęcania klientów do udzielania informacji zwrotnych lub angażowania ich w tworzenie bardziej wymagających treści. Rozwinięte i pogłębione kontakty w obrębie internetu sprzyjają włączaniu klientów w rozwój marki.
Fuzja
Kolejny trend to fuzja – konsolidacja różnych branż w celu sprostania nowym potrzebom klientów. Współpraca firm wykraczająca poza jedną gałąź biznesu stała się popularnym rozwiązaniem i będzie stanowiła coraz częstszą praktykę. Partnerstwo firm ułatwia transformacje cyfrowe i pozwala zaspokajać pojawiające się wymagania klientów.
Talenty
Raport Deloitte wskazuje także, że specjaliści branży marketingowej powinni nastawić się na zmiany modelu rozwoju talentów, ponieważ rola dyrektorów działu marketingu notuje znaczące wzrosty. W obliczu kryzysów w firmach wzrasta także funkcjonalna rola marketingu i sprzedaży.
Globalne trendy marketingu jasno wskazują, że biznes w czasach kryzysu może liczyć na rozwój tylko wtedy, kiedy zadba o relacje z klientami. To czynnik ludzki determinuje, w jakim kształcie i czy w ogóle, firma ma szansę utrzymać się na rynku. W przestrzeni cyfrowej dystans społeczny nie istnieje, co więcej, dzięki upowszechnieniu kanałów cyfrowych możemy zacieśniać więzi. Inwestycja w digital marketing wykroczyła daleko poza podstawowe rozumienie reklamy i w niepewnych czasach stała się narzędziem do podtrzymania zaufania odbiorców. Kryzys wywołany pandemią COVID-19 przyniósł konieczność izolacji, ale stworzył także warunki sprzyjające tworzeniu wspólnoty. Wiele przedsiębiorstw zdecydowało się na odsłonięcie kulis swojej pracy i pokazanie klientom ludzkiej twarzy biznesu.
Jeśli interesuje Cię treść całego raportu, możesz go pobrać bezpośrednio ze strony internetowej Deloitte.
Źródło informacji: Raport Global Marketing Trends 2021: Jak wyznaczyć kurs w czasach niepewności?
Źródło fotografii: https://unsplash.com/@merakist
Komentarze (0)