Marketing w wyszukiwarkach internetowych znany jest jako SEM – Search Engine Marketing, obejmuje ogół działań promocyjnych, których celem jest lepsza pozycja strony w wynikach wyszukiwania. Wielu przedsiębiorców, stawiających pierwsze kroki z własną stroną w Internecie, myli pojęcie SEM z SEO. A przecież SEM to również PPC i inne modele reklam w wyszukiwarkach internetowych. Jak rozpocząć reklamowanie w wyszukiwarkach internetowych i nie pogubić się w najważniejszych pojęciach? Podpowiadamy, na czym polega różnica i jak zaplanować promowanie w wyszukiwarce od podstaw.

SEM – co to jest?

Zacznijmy od tego, czym jest SEM. Powiedzieliśmy już, że to ogół działań reklamowych, przeprowadzanych w wyszukiwarkach internetowych, których celem jest lepsza pozycja strony w rankingu wyszukiwarki. Chodzi tu nie tylko o płatne działania, takie jak linki sponsorowane w kampaniach Google Ads (dawniej Google Adwords). SEM zawiera w sobie również SEO, bazujące na organicznych wynikach wyszukiwania.

Aby ułatwić zrozumienie obu pojęć, przedstawia się je na zasadzie równania:

SEO + PPC = SEM

SEO

Search Engine Optimization, czyli dostosowywanie strony do wytycznych silnika wyszukiwarki internetowej (Google, Bing, Yahoo, Baidu, itd.). Obejmuje szereg działań, których celem jest wyższa pozycja strony internetowej w wynikach wyszukiwania na określone frazy (słowa kluczowe). SEO to m.in. optymalizacja struktury, kodu, profilu linków, treści i wielu innych elementów, wpływających na to, na którym miejscu strona wyświetla się w rankingu danej wyszukiwarki. SEO dotyczy organicznych wyszukiwań, czyli domen odnalezionych w sposób naturalny – po wpisaniu frazy w okno przeglądarki z pominięciem płatnych wyników czy reklam.

PPC

To najbardziej powszechny model rozliczania płatnej reklamy internetowej. Nazwa PPC (Pay Per Click) stosowana jest zamiennie z CPC (Cost Per Click) i w dosłownym tłumaczeniu oznacza “koszt za kliknięcie”. Ponosi je reklamodawca w momencie, w którym użytkownik kliknie w określoną reklamę. Może nią być kampania linków sponsorowanych, baner reklamowy, guzik CTA (Call to Action) i wiele innych. Wraz z rozwojem reklamy i ciągłym dostosowaniem jej do potrzeb użytkownika, powstało wiele modeli reklam, rozliczanych w zależności od działania.

Modele reklam SEM

Za buttonem, czyli dobrze znanym "guzikiem" stoi coś więcej niż tylko przeniesienie użytkownika na daną stronę internetową. Każdy model reklamy w Internecie rozliczany jest w nieco inny sposób. Zależy od rodzaju reklamy, celu, grupy docelowej, a nawet branży. Zanim zdecydujesz się na określony typ, poznaj najbardziej popularne modele rozliczania reklam w Internecie.

CPA

Cost Per Action – model reklamy rozliczanej za wykonanie określonego działania (zapisanie się do newslettera, złożenie zamówienia, wypełnienia formularza, itp.). W dosłownym tłumaczeniu to "koszt za działanie".

CPL

Cost Per Lead – reklama, za którą reklamodawca płaci w momencie, kiedy użytkownik pozostawi po sobie lead (dosł. “ślad”) w postaci danych osobowych i kontaktowych.

CPS

Cost Per Sale – koszt za reklamę w tym przypadku ponoszony jest przez reklamodawcę w momencie, kiedy użytkownik dokona zakupu. CPS należy do jednego z najdroższych modeli reklam, pomimo tego często stosowany jest w branży e-commerce.

CPM/CPT

Cost Per Mille / Coste Per Thousand – model reklamy, w którym reklamodawca ponosi opłatę za określoną ilość wyświetleń. Ten typ reklamy stosuje się szczególnie w kampaniach wizerunkowych i nastawionych na duży zasięg.

CPV

Cost Per View – w tym przypadku model rozliczenia oparty jest o ilość wyświetleń reklamy wideo. Wykorzystywany na takich platformach, jak np. YouTube, dotyczy samego wyświetlenia lub długości obejrzanego filmu.

Zarówno SEO, jak i PPC mają wspólny cel – promowanie i zwiększanie widoczności strony w wyszukiwarce. SEO opiera się na bezpłatnych i organicznych wynikach wyszukiwania, PPC – na płatnych reklamach w wyszukiwarce. Razem wpisują się w SEM, który obejmuje szeroko pojęty marketing w wyszukiwarkach.

Co wybrać – SEO czy SEM?

Nad tą kwestią zastanawia się niejeden właściciel strony internetowej, który chce zwiększyć widoczność swojego serwisu. Ma do wyboru SEO, oparte na bezpłatnych wynikach wyszukiwania i SEM – bazujące w większości na płatnej reklamie. Aby ułatwić decyzję, stworzyliśmy porównanie obu usług:

SEO

SEM

Dotyczy organicznych (bezpłatnych) wyników wyszukiwania. Dotyczy ogólnych aspektów, takich jak widoczność strony w wyszukiwarkach, sposób, w jaki jest odbierana przez użytkowników i roboty Google.

Dotyczy płatnych wyników wyszukiwania. Dotyczy promowania strony lub określonych jej elementów, reklamowania usług lub produktów dostępnych w witrynie.

Polega na optymalizacji budowy, działania i zawartości strony oraz elementów z nią związanych.

Polega na reklamowaniu strony, podstrony lub oferty w wyszukiwarkach.

Celem SEO jest poprawienie widoczności strony w wynikach wyszukiwania na tyle, aby znalazła się jak najwyżej w rankingu wyszukiwarki. Celem każdego właściciela strony jest TOP 1 na 1 stronie w SERP.

Celem SEM jest zachęcenie użytkownika do kliknięcia w link sponsorowany odsyłający na stronę. W zależności od modelu reklamy namawia do konkretnego działania, jak dokonanie zamówienia, wypełnienie formularza, obejrzenie wideo, itd.

SEO przeprowadza się stopniowo, analitycznie i w oparciu o zmieniające się wytyczne wyszukiwarki. Efekty nie muszą pojawić się od razu, są zaś długofalowe i stabilne.

Płatne reklamy mogą od razu wyświetlać się na samej górze wyników wyszukiwania, bez dużego nakładu pracy i czasu. Ponieważ określa się je terminowo, są raczej krótkofalowe i dotyczą natychmiastowych działań.

Ponieważ SEO dotyczy ogólnej pozycji strony w wyszukiwarce, a SEM reklamowania określonych jej elementów, warto rozważyć wprowadzenie obu elementów marketingu internetowego. Ważniejsze od samego wyboru sposobu zwiększania zasięgu usług, jest dobra strategia. Polega na określeniu celu i zaplanowaniu działań, uwzględniających optymalizację strony (SEO) oraz jej reklamowanie (SEM).

Samodzielne pozycjonowanie SEO i SEM

Zarówno SEO, jak i SEM wymagają sporej wiedzy, doświadczenia i profesjonalnych narzędzi. Jeśli myślisz o podjęciu działań optymalizacyjnych i reklamowaniu na własną rękę, pamiętaj, że oprócz dobrej strategii potrzebujesz czasu na analizę. Nieustanne śledzenie pozycji strony w rankingu wyszukiwarki, dostosowywanie jej do wymagań Google lub innej przeglądarki, nadążanie za zmianami w algorytmach i tendencjach użytkowników to jedno.

Każde działanie wymaga analizy otrzymanych rezultatów. Pamiętaj, że nawet najlepiej opłacona kampania reklamowa, która przyniesie oczekiwany rezultat może okazać się tylko jednorazowym strzałem w 10.

Jeśli nie przeanalizujesz kampanii i jej wyników, kolejna może nie powtórzyć jej sukcesu. To samo dotyczy działań opartych na bezpłatnych wynikach. Jedna podstrona ma więcej wyświetleń niż druga? Na pewno ma to swoją przyczynę.

Jeśli chcesz samodzielnie pozycjonować stronę lub sklep internetowy:

1

wyznacz cele biznesowe

2

zaplanuj działania i stwórz przemyślaną strategię

3

dowiedz się wszystkiego na temat zasad działania danej przeglądarki i jej algorytmów

4

zbadaj grupę docelową i jej potrzeby

5

przygotuj się na długą, żmudną pracę, dodatkowe koszty i błędy, które na pewno popełnisz na początku.

Możemy zrobić to za Ciebie.

Jako Strategiczni.pl specjalizujemy się w działaniach SEO i SEM. Od lat z sukcesem pozycjonujemy strony i sklepy internetowe w Polsce i za granicą. Pracujemy w małym, sprawnym zespole, który zasilają eksperci SEO, SEM, Googlemasterzy, doradcy e-commerce, specjaliści ds. marketingu i SEO Copywriterzy.


Znajdziesz u nas kompleksową pomoc w optymalizacji i reklamowaniu strony.

Wypełnij formularz, skontaktujemy się z Tobą:

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Podoba Ci się ten artykuł? Podziel się nim!

Dowiedz się więcej: