Startup to, z definicji, tymczasowa organizacja lub młode przedsiębiorstwo, które pomysł na biznes czerpie z innowacji. Jednocześnie są to firmy szukające modelu biznesowego, który zapewni im możliwie najszybszy i zyskowny wzrost. Czy działanie w warunkach dużego ryzyka, na jakie decydują się startupy, pozwala im przeznaczać budżet na marketing? A jeśli tak, to czy SEO, a wraz z nim pojawianie się w wynikach wyszukiwania, powinno być priorytetem dla nowo powstałych przedsiębiorstw? Na te i inne pytania, dotyczące SEO dla startupów, staramy się odpowiedzieć w poniższym wpisie. Jeśli chcesz dowiedzieć się, jakie praktyki SEO będą najlepszym wyborem, z czym możesz poczekać, a z czego całkiem zrezygnować – zapraszamy do czytania!

Czym różni się regularne SEO od SEO dla startupów?

Zasadniczo – niczym. Google nie rozróżnia firm na małe i duże albo dopiero co powstałe i te funkcjonujące na rynku od lat. Podstawowe zasady, warunki „gry” są jednakowe dla wszystkich. To, czym różnią się korporacje od małych przedsiębiorstw jest przede wszystkim skala wyzwania – startupy dysponują stosunkowo niewielkim budżetem.

SEO to bardzo rozległy obszar działań w środowisku Google, które mają wpływ m.in. na zwiększenie ruchu na stronie internetowej, a także pozycję witryny w wynikach wyszukiwania. Szereg praktyk, jakie oferuje pozycjonowanie, umożliwia wybór takiej strategii, która pozwoli przy optymalnych kosztach finansowych, zdobyć wysokie pozycje fraz kluczowych na liście wyników wyszukiwarki oraz tym samym, osiągnąć wyznaczone cele biznesowe.

Najlepsze praktyki SEO dla startupów

Przysłowie „Co za dużo, to niezdrowo” obowiązuje również w przypadku działań SEO dla początkujących biznesów. W związku z tym, że młode firmy mają ograniczone możliwości finansowe, powinny skupić się na podstawowych obszarach, które obejmuje pozycjonowanie. Przedstawiamy kilka kwestii, na które szczególnie warto zwrócić uwagę, rozpoczynając pracę nad optymalizacją podstron, czy tworzeniu treści na bloga.

Po pierwsze – strategia SEO

Zdefiniuj swoje cele marketingowe: w jaki sposób SEO ma przysłużyć się Twojej firmie? Gdzie znajduje się teraz Twój biznes i do jakiego punktu zmierza? Na początek warto przyjrzeć się możliwościom strony internetowej. Jest ona niezbędna do rozpoczęcia działań SEO i powinna zostać stworzona na podstawie określonego planu. Jeśli posiadasz już witrynę, specjaliści SEO zadbają, by po wdrożeniu wytycznych, spełniała ona zamierzony cel.

Cele SEO, tak samo jak inne dążenia biznesowe, powinny być rozsądne i osiągalne. Podążanie za wszystkimi pojawiającymi się trendami marketingowymi nie jest dobrym rozwiązaniem, szczególnie w przypadku firm, które w krótkim czasie chcą rozwinąć swój produkt, osiągnąć wysoką widoczność w Google i stać się na tyle rozpoznawalnymi, by pozyskać klientów. Najlepiej od razu rozpocząć od przełożenia swoich pomysłów i koncepcji na listę konkretnych słów kluczowych oraz poświęcić czas na analizę czynników rankingowych. Specjaliści SEO pomogą Ci uzyskać informacje związane m.in. ze średnim czasem spędzanym w witrynie przez użytkowników, czy współczynnikiem odrzuceń. Jednak to Ty decydujesz, jakie cele chcesz osiągnąć, poprawiając elementy z zakresu SEO.

Zależy Ci, aby zwiększyć świadomość swojej marki wśród potencjalnych klientów, a może chcesz podwoić liczbę zakupów w ramach e-commerce? Dokładne, jednoznaczne określenie swoich potrzeb, pozwoli zaplanować strategię działania. Optymalizacja pod kątem wyszukiwarki pozwala na precyzyjne mierzenie wyników, ponieważ specjaliści posiadają dedykowane do tego narzędzia. Z danych (pochodzących z narzędzia similarweb.com) wynika, że zarówno polskie, jak i zagraniczne startupy działające w oparciu o przychód SaaS, pozyskują ruch na stronie poprzez wyszukiwarkę Google: poniższy wykres prezentuje źródła ruchu u 50 największych SaaSów.

 

seo traffic

Źródło: mikesonders.com

Startupy, z racji na charakter swojej działalności, największą korzyść osiągną, wyznaczając krótkoterminowe cele, np. „30% większy ruch na stronie w pierwszym kwartale”. Oto, jak prezentuje się ruch na stronach popularnych startupów:

  • HubSpot.com – miesięcznie serwis odwiedzany jest 34 miliony razy, z czego 13,6 miliona wizyt (39,4%) pochodzi z SEO,
  • Unbounce.com – miesięcznie serwis odwiedzany jest 1,05 miliona razy, z czego 327 tysięcy wizyt (31,5%) pochodzi z SEO,
  • LiveChat.com – polski SaaS, który miesięcznie jest odwiedzany 2,1 miliona razy, z czego 1,45 miliona wizyt (69%) pochodzi z SEO.

Strona internetowa, czyli jak zadbać o solidny fundament dla SEO

Jak zdążyliśmy już wcześniej wspomnieć: nie ma SEO bez strony internetowej. Często zdarza się, że witryna www, którą posiada dana firma, jest nieodpowiednio napisana oraz zaprojektowana, co utrudnia, lub czasem nawet uniemożliwia optymalizację treści na stronie oraz pozycjonowanie w ramach off-site. Kiedy zatem rozpocząć działania SEO, by osiągnąć zamierzone efekty marketingowe? Najlepiej jeszcze na etapie tworzenia strony. Warto zadbać, by twoją stronę od początku powierzyć w ręce profesjonalistów. Należy także pamiętać, że projektowanie stron internetowych często pozostaje konflikcie z SEO. Bez porozumienia programistów z ekspertami od pozycjonowania, powstają witryny, które nie są zoptymalizowane pod kątem wyszukiwania, mogą mieć mieć słabe możliwości e-commerce lub posiadają problemów techniczne.

Potrzeby SEO powinny iść w parze z Twoimi preferencjami dotyczącymi wyglądu strony, czy jej funkcjonalności. Pamiętaj, że nawet najbardziej przyjazna użytkownikowi strona, nie spełni swojego zadania, jeśli nie będzie odnajdywana w wyszukiwarce. Strony, które posiadają odpowiednie zaplecze techniczne, właściwą liczbę podstron oraz są zoptymalizowane pod kątem słów kluczowych, generują najwięcej ruchu, który finalnie prowadzi do sprzedaży. Chcesz, żeby użytkownicy docierali do produktów w Twoim sklepie online? Pomyśl o tym na etapie projektowania strony dla Twojego startupu.

Content marketing – treści wciąż królują

Wyjątkowe i wnikliwe treści, tworzone dla realnych odbiorców, a nie wyszukiwarki, są tym, co wciąż nie traci na wartości. Google punktuje strony internetowe za jakość, a nie ilość, dlatego najlepszym wyjściem jest dbanie o firmowego bloga poprzez publikację merytorycznego contentu. Poniższy wykres prezentuje odpowiedzi specjalistów SEO, którzy zgadzają się co do tego, że content marketing jest najważniejszym działaniem dla startupów. Warto zadbać o wyspecjalizowanie się w wąskim temacie – w ten sposób jeden artykuł na blogu może przynieść więcej korzyści, niż duża ilość treści o przeciętnej wartości dla odbiorców. Zagadnienia, które pojawiają się na blogu, dopieraj pod kątem niszowego użytkownika, dzięki temu szybko możesz stać się liderem w specyficznej branży.

Content, który pojawia się na stronie, wpływa na to, jak firma jest odbierana przez klientów. Jeśli zależy Co, by być postrzeganym jako ekspert w danej dziedzinie, zadbaj o merytoryczne zasoby na stronie. Pomoże w tym wykorzystanie kompetencji członków zespołu, których warto zachęcać do dzielenia się specjalistyczną wiedzą. Generowanie angażującego contentu stanowi jedno z najważniejszych działań, które powinno być priorytetem startupu.

Jakie jest najważniejsze zadanie SEO dla startupów?

seo dla starupów
Źródło: databox.com

 

Prędkość strony – coraz ważniejszy czynnik rankingowy

Powtarzającą się wskazówką, jakiej udzielają startupom eksperci jest zwrócenie uwagi na prędkość ładowania witryny. Nawet zoptymalizowany content, bogaty w słowa kluczowe, nie będzie miał, kiedy ładowanie strony zajmuje zbyt dużo czasu. W ten sposób właściciele firm nie tylko tracą czas i budżet na nieefektywne działania, ale przede wszystkim zaprzepaszczają szansę na pozyskanie potencjalnych klientów.

Aby przyspieszyć ładowanie strony, warto użyć serwera hostingowego SSD, wtyczek CDN , a także zoptymalizowanego motywu. Dzięki tym kilku krokom, witryna będzie obsługiwała odwiedzających w krótszym czasie, niż strony konkurencji. Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, kompresowanie wszystkich obrazów na stronie do mniej niż 100 KB.

Mobile friendly – czy Twoja witryna jest przyjazna urządzeniom mobilnym?

Być może trudno w to uwierzyć, jednak powoli tradycyjne witryny webowe odchodzą do lamusa, a triumfy święcą aplikacje mobilne oraz strony, które posiadają wersję przyjazną smatrfonom, czy tabletom, a więc urządzeniom mobilnym. Wraz z rozwojem tego trendu, Google zaczął w 2019 roku preferować indeksowanie zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych i nie zanosi się na zmiany w tej kwestii. Wiele startupów zaniedbuje tworzenie mobilnej wersji swoich stron internetowych, przez co traci w „oczach” robotów Google. Użytkownicy coraz chętniej korzystają z telefonów, które szybko zaczęły stawać się centrum spraw biznesowych, przestrzenią rozrywki, a także miejscem do pozyskiwania informacji i załatwiania przeróżnych spraw życia codziennego.

Aby osiągnąć widoczność swojej domeny w wynikach wyszukiwania, należy skupić się na wymaganiach stawianych przez Google. Gigant internetowy podąża za użytkownikami, dlatego jeśli chcesz dotrzeć do klienta, zadbaj o stronę przyjazną urządzeniom mobilnym.

Analiza słów kluczowych – dlaczego jest tak ważna dla startupu?

Jedną najważniejszych kwestii, na której należy się skupić przy SEO dla startupów, jest upewnienie się, że dla Twojej witryny została przeprowadzona wnikliwa analiza fraz kluczowych. Należy to zrobić na samym początku, a największym błędem w tym obszarze jest czekanie z optymalizacją roku, czy nawet kilku lat. Poświęcenie czasu na dobór odpowiednich keywords, to działanie, które będzie procentować latami.

Dlaczego warto skupić się na tym zadaniu i precyzyjnie określić listę fraz? Startupy często popadają w pułapkę, która polega na zbyt pochopnym wyborze keywords, które generują ruch, zamiast skupić się na słowach, jakie będą generować leady. Z pomocą specjalistów stwórz listę fraz, których rzeczywiście szukają Twoi odbiorcy. Biorąc pod uwagę specyfikę startupów, warto zdecydować się na niszowe słowa lub tzw. long-tail keywords, czyli określenia opisujące Twój produkt lub usługę przy wykorzystaniu kilku słów. Obranie strategii SEO, która będzie opierała się na specyficznych dla Twojej branży słowach, może okazać się najlepszą drogą do osiągnięcie celu. Praca nad tym zadaniem powinna rozpocząć się od zidentyfikowania niszowych odbiorców na swoim rynku docelowym i opracowania planu content marketingowego. Dostarczając użytkownikom content, którego nie znajdą u konkurencji, zapewniasz sobie szansę na skuteczne rywalizowanie z dużo większymi markami.

Backlinks – jak zbudować autorytet za pomocą linków zwrotnych

Zdobywanie coraz wyższej pozycji w Google bez posiadania niezbędnego do tego autorytetu, może okazać się zgubną strategią działania. Linki zwrotne można zdobywać za pośrednictwem wielu kanałów, jednak w przypadku startupów należy skupić się na rozpowszechnianiu swojej fachowej wiedzy poprzez gościnne wpisy blogowe, wywiady, artykuły w ramach publikacji branżowych, skupiających się na wysoko konkurencyjnych słowach kluczowych. Postaraj się o zdobywanie linków zwrotnych od domen, które zdążyły już zapracować na silną pozycję i cieszą się dużym autorytetem w Twojej branży. Zwiększanie swojego „cyfrowego śladu” za pomocą linków zwrotnych, to dobra strategia, która pomoże skierować ruch na Twoją stronę.

Podsumowanie

SEO dla startupów jest skuteczne, jeśli na początku opracujesz strategię, która zakłada dotarcie do kluczowego sektora klientów. Te osoby mogą szukać Twojego produktu, a tym samym generować konwersje. Sam ruch na stronie nie wystarczy, dlatego szukaj sposobu na pozyskiwanie leadów poprzez udostępnianie wartościowych materiałów, które rozwiążą problemy Twoich potencjalnych klientów

SEO to strategia długoterminowa i niektóre startupy nie mogą sobie na nią pozwolić, jeśli chcą szybko zacząć generować wyniki, posiadając niszowy produkt lub usługę.

Najlepsze rozwiązania z zakresu SEO, które nie obciążą budżetu młodego przedsiębiorstwa, a jednocześnie będą „pracowały” na jego sukces to analiza słów kluczowych, audyty techniczne oraz optymalizacja na stronie, czyli działania on-site. Chcesz czerpać korzyści z SEO dla swojego startupu? Pomyśl o działaniach optymalizacyjnych już na etapie biznesplanu.

Źródło fotografii: Canva Pro

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się