11 sierpnia, 2021

SEO dla startup贸w – czy warto w nie inwestowa膰?

Tagi: ,

Strategiczni.pl

Startup to, z definicji, tymczasowa organizacja lub m艂ode przedsi臋biorstwo, kt贸re pomys艂 na biznes czerpie z innowacji. Jednocze艣nie s膮 to firmy szukaj膮ce modelu biznesowego, kt贸ry zapewni im mo偶liwie najszybszy i zyskowny wzrost. Czy dzia艂anie w warunkach du偶ego ryzyka, na jakie decyduj膮 si臋 startupy, pozwala im przeznacza膰 bud偶et na marketing? A je艣li tak, to czy SEO, a wraz z nim pojawianie si臋 w wynikach wyszukiwania, powinno by膰 priorytetem dla nowo powsta艂ych przedsi臋biorstw? Na te i inne pytania, dotycz膮ce SEO dla startup贸w, staramy si臋 odpowiedzie膰 w poni偶szym wpisie. Je艣li chcesz dowiedzie膰 si臋, jakie praktyki SEO b臋d膮 najlepszym wyborem, z czym mo偶esz poczeka膰, a z czego ca艂kiem zrezygnowa膰 – zapraszamy do czytania!

Czym r贸偶ni si臋 regularne SEO od SEO dla startup贸w?

Zasadniczo – niczym. Google nie rozr贸偶nia firm na ma艂e i du偶e albo dopiero co powsta艂e i te funkcjonuj膮ce na rynku od lat. Podstawowe zasady, warunki 鈥瀏ry鈥 s膮 jednakowe dla wszystkich. To, czym r贸偶ni膮 si臋 korporacje od ma艂ych przedsi臋biorstw jest przede wszystkim skala wyzwania – startupy dysponuj膮 stosunkowo niewielkim bud偶etem.

SEO to bardzo rozleg艂y obszar dzia艂a艅 w 艣rodowisku Google, kt贸re maj膮 wp艂yw m.in. na zwi臋kszenie ruchu na stronie internetowej, a tak偶e pozycj臋 witryny w wynikach wyszukiwania. Szereg praktyk, jakie oferuje pozycjonowanie, umo偶liwia wyb贸r takiej strategii, kt贸ra pozwoli przy optymalnych kosztach finansowych, zdoby膰 wysokie pozycje fraz kluczowych na li艣cie wynik贸w wyszukiwarki oraz tym samym, osi膮gn膮膰 wyznaczone cele biznesowe.

Najlepsze praktyki SEO dla startup贸w

Przys艂owie 鈥濩o za du偶o, to niezdrowo” obowi膮zuje r贸wnie偶 w przypadku dzia艂a艅 SEO dla pocz膮tkuj膮cych biznes贸w. W zwi膮zku z tym, 偶e m艂ode firmy maj膮 ograniczone mo偶liwo艣ci finansowe, powinny skupi膰 si臋 na podstawowych obszarach, kt贸re obejmuje pozycjonowanie. Przedstawiamy kilka kwestii, na kt贸re szczeg贸lnie warto zwr贸ci膰 uwag臋, rozpoczynaj膮c prac臋 nad optymalizacj膮 podstron, czy tworzeniu tre艣ci na bloga.

Po pierwsze – strategia SEO

Zdefiniuj swoje cele marketingowe: w jaki spos贸b SEO ma przys艂u偶y膰 si臋 Twojej firmie? Gdzie znajduje si臋 teraz Tw贸j biznes i do jakiego punktu zmierza? Na pocz膮tek warto przyjrze膰 si臋 mo偶liwo艣ciom strony internetowej. Jest ona niezb臋dna do rozpocz臋cia dzia艂a艅 SEO i powinna zosta膰 stworzona na podstawie okre艣lonego planu. Je艣li posiadasz ju偶 witryn臋, specjali艣ci SEO zadbaj膮, by po wdro偶eniu wytycznych, spe艂nia艂a ona zamierzony cel.

Cele SEO, tak samo jak inne d膮偶enia biznesowe, powinny by膰 rozs膮dne i osi膮galne. Pod膮偶anie za wszystkimi pojawiaj膮cymi si臋 trendami marketingowymi nie jest dobrym rozwi膮zaniem, szczeg贸lnie w przypadku firm, kt贸re w kr贸tkim czasie chc膮 rozwin膮膰 sw贸j produkt, osi膮gn膮膰 wysok膮 widoczno艣膰 w Google i sta膰 si臋 na tyle rozpoznawalnymi, by pozyska膰 klient贸w. Najlepiej od razu rozpocz膮膰 od prze艂o偶enia swoich pomys艂贸w i koncepcji na list臋 konkretnych s艂贸w kluczowych oraz po艣wi臋ci膰 czas na analiz臋 czynnik贸w rankingowych. Specjali艣ci SEO pomog膮 Ci uzyska膰 informacje zwi膮zane m.in. ze 艣rednim czasem sp臋dzanym w witrynie przez u偶ytkownik贸w, czy wsp贸艂czynnikiem odrzuce艅. Jednak to Ty decydujesz, jakie cele chcesz osi膮gn膮膰, poprawiaj膮c elementy z zakresu SEO.

Zale偶y Ci, aby zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 swojej marki w艣r贸d potencjalnych klient贸w, a mo偶e chcesz podwoi膰 liczb臋 zakup贸w w ramach e-commerce? Dok艂adne, jednoznaczne okre艣lenie swoich potrzeb, pozwoli zaplanowa膰 strategi臋 dzia艂ania. Optymalizacja pod k膮tem wyszukiwarki pozwala na precyzyjne mierzenie wynik贸w, poniewa偶 specjali艣ci posiadaj膮 dedykowane do tego narz臋dzia. Z danych (pochodz膮cych z narz臋dzia similarweb.com) wynika, 偶e zar贸wno polskie, jak i zagraniczne startupy dzia艂aj膮ce w oparciu o przych贸d SaaS, pozyskuj膮 ruch na stronie poprzez wyszukiwark臋 Google: poni偶szy wykres prezentuje 藕r贸d艂a ruchu u 50 najwi臋kszych SaaS贸w.

 

seo traffic

殴r贸d艂o: mikesonders.com

Startupy, z racji na charakter swojej dzia艂alno艣ci, najwi臋ksz膮 korzy艣膰 osi膮gn膮, wyznaczaj膮c kr贸tkoterminowe cele, np. 鈥30% wi臋kszy ruch na stronie w pierwszym kwartale”. Oto, jak prezentuje si臋 ruch na stronach popularnych startup贸w:

  • HubSpot.com 鈥 miesi臋cznie serwis odwiedzany jest 34 miliony razy, z czego 13,6 miliona wizyt (39,4%) pochodzi z SEO,
  • Unbounce.com 鈥 miesi臋cznie serwis odwiedzany jest 1,05 miliona razy, z czego 327 tysi臋cy wizyt (31,5%) pochodzi z SEO,
  • LiveChat.com 鈥 polski SaaS, kt贸ry miesi臋cznie jest odwiedzany 2,1 miliona razy, z czego 1,45 miliona wizyt (69%) pochodzi z SEO.

Strona internetowa, czyli jak zadba膰 o solidny fundament dla SEO

Jak zd膮偶yli艣my ju偶 wcze艣niej wspomnie膰: nie ma SEO bez strony internetowej. Cz臋sto zdarza si臋, 偶e witryna www, kt贸r膮 posiada dana firma, jest nieodpowiednio napisana oraz zaprojektowana, co utrudnia, lub czasem nawet uniemo偶liwia optymalizacj臋 tre艣ci na stronie oraz pozycjonowanie w ramach off-site. Kiedy zatem rozpocz膮膰 dzia艂ania SEO, by osi膮gn膮膰 zamierzone efekty marketingowe? Najlepiej jeszcze na etapie tworzenia strony. Warto zadba膰, by twoj膮 stron臋 od pocz膮tku powierzy膰 w r臋ce profesjonalist贸w. Nale偶y tak偶e pami臋ta膰, 偶e projektowanie stron internetowych cz臋sto pozostaje konflikcie z SEO. Bez porozumienia programist贸w z ekspertami od pozycjonowania, powstaj膮 witryny, kt贸re nie s膮 zoptymalizowane pod k膮tem wyszukiwania, mog膮 mie膰 mie膰 s艂abe mo偶liwo艣ci e-commerce lub posiadaj膮 problem贸w techniczne.

Potrzeby SEO powinny i艣膰 w parze z Twoimi preferencjami dotycz膮cymi wygl膮du strony, czy jej funkcjonalno艣ci. Pami臋taj, 偶e nawet najbardziej przyjazna u偶ytkownikowi strona, nie spe艂ni swojego zadania, je艣li nie b臋dzie odnajdywana w wyszukiwarce. Strony, kt贸re posiadaj膮 odpowiednie zaplecze techniczne, w艂a艣ciw膮 liczb臋 podstron oraz s膮 zoptymalizowane pod k膮tem s艂贸w kluczowych, generuj膮 najwi臋cej ruchu, kt贸ry finalnie prowadzi do sprzeda偶y. Chcesz, 偶eby u偶ytkownicy docierali do produkt贸w w Twoim sklepie online? Pomy艣l o tym na etapie projektowania strony dla Twojego startupu.

Content marketing – tre艣ci wci膮偶 kr贸luj膮

Wyj膮tkowe i wnikliwe tre艣ci, tworzone dla realnych odbiorc贸w, a nie wyszukiwarki, s膮 tym, co wci膮偶 nie traci na warto艣ci. Google punktuje strony internetowe za jako艣膰, a nie ilo艣膰, dlatego najlepszym wyj艣ciem jest dbanie o firmowego bloga poprzez publikacj臋 merytorycznego contentu. Poni偶szy wykres prezentuje odpowiedzi specjalist贸w SEO, kt贸rzy zgadzaj膮 si臋 co do tego, 偶e content marketing jest najwa偶niejszym dzia艂aniem dla startup贸w. Warto zadba膰 o wyspecjalizowanie si臋 w w膮skim temacie – w ten spos贸b jeden artyku艂 na blogu mo偶e przynie艣膰 wi臋cej korzy艣ci, ni偶 du偶a ilo艣膰 tre艣ci o przeci臋tnej warto艣ci dla odbiorc贸w. Zagadnienia, kt贸re pojawiaj膮 si臋 na blogu, dopieraj pod k膮tem niszowego u偶ytkownika, dzi臋ki temu szybko mo偶esz sta膰 si臋 liderem w specyficznej bran偶y.

Content, kt贸ry pojawia si臋 na stronie, wp艂ywa na to, jak firma jest odbierana przez klient贸w. Je艣li zale偶y Co, by by膰 postrzeganym jako ekspert w danej dziedzinie, zadbaj o merytoryczne zasoby na stronie. Pomo偶e w tym wykorzystanie kompetencji cz艂onk贸w zespo艂u, kt贸rych warto zach臋ca膰 do dzielenia si臋 specjalistyczn膮 wiedz膮. Generowanie anga偶uj膮cego contentu stanowi jedno z najwa偶niejszych dzia艂a艅, kt贸re powinno by膰 priorytetem startupu.

Jakie jest najwa偶niejsze zadanie SEO dla startup贸w?

seo dla starup贸w
殴r贸d艂o: databox.com

 

Pr臋dko艣膰 strony – coraz wa偶niejszy czynnik rankingowy

Powtarzaj膮c膮 si臋 wskaz贸wk膮, jakiej udzielaj膮 startupom eksperci jest zwr贸cenie uwagi na pr臋dko艣膰 艂adowania witryny. Nawet zoptymalizowany content, bogaty w s艂owa kluczowe, nie b臋dzie mia艂, kiedy 艂adowanie strony zajmuje zbyt du偶o czasu. W ten spos贸b w艂a艣ciciele firm nie tylko trac膮 czas i bud偶et na nieefektywne dzia艂ania, ale przede wszystkim zaprzepaszczaj膮 szans臋 na pozyskanie potencjalnych klient贸w.

Aby przyspieszy膰 艂adowanie strony, warto u偶y膰 serwera hostingowego SSD, wtyczek CDN , a tak偶e zoptymalizowanego motywu. Dzi臋ki tym kilku krokom, witryna b臋dzie obs艂ugiwa艂a odwiedzaj膮cych w kr贸tszym czasie, ni偶 strony konkurencji. Kolejnym elementem, na kt贸ry warto zwr贸ci膰 uwag臋, kompresowanie wszystkich obraz贸w na stronie do mniej ni偶 100 KB.

Mobile friendly – czy Twoja witryna jest przyjazna urz膮dzeniom mobilnym?

By膰 mo偶e trudno w to uwierzy膰, jednak powoli tradycyjne witryny webowe odchodz膮 do lamusa, a triumfy 艣wi臋c膮 aplikacje mobilne oraz strony, kt贸re posiadaj膮 wersj臋 przyjazn膮 smatrfonom, czy tabletom, a wi臋c urz膮dzeniom mobilnym. Wraz z rozwojem tego trendu, Google zacz膮艂 w 2019 roku preferowa膰 indeksowanie zoptymalizowane pod k膮tem urz膮dze艅 mobilnych i nie zanosi si臋 na zmiany w tej kwestii. Wiele startup贸w zaniedbuje tworzenie mobilnej wersji swoich stron internetowych, przez co traci w 鈥瀘czach鈥 robot贸w Google. U偶ytkownicy coraz ch臋tniej korzystaj膮 z telefon贸w, kt贸re szybko zacz臋艂y stawa膰 si臋 centrum spraw biznesowych, przestrzeni膮 rozrywki, a tak偶e miejscem do pozyskiwania informacji i za艂atwiania przer贸偶nych spraw 偶ycia codziennego.

Aby osi膮gn膮膰 widoczno艣膰 swojej domeny w wynikach wyszukiwania, nale偶y skupi膰 si臋 na wymaganiach stawianych przez Google. Gigant internetowy pod膮偶a za u偶ytkownikami, dlatego je艣li chcesz dotrze膰 do klienta, zadbaj o stron臋 przyjazn膮 urz膮dzeniom mobilnym.

Analiza s艂贸w kluczowych – dlaczego jest tak wa偶na dla startupu?

Jedn膮 najwa偶niejszych kwestii, na kt贸rej nale偶y si臋 skupi膰 przy SEO dla startup贸w, jest upewnienie si臋, 偶e dla Twojej witryny zosta艂a przeprowadzona wnikliwa analiza fraz kluczowych. Nale偶y to zrobi膰 na samym pocz膮tku, a najwi臋kszym b艂臋dem w tym obszarze jest czekanie z optymalizacj膮 roku, czy nawet kilku lat. Po艣wi臋cenie czasu na dob贸r odpowiednich keywords, to dzia艂anie, kt贸re b臋dzie procentowa膰 latami.

Dlaczego warto skupi膰 si臋 na tym zadaniu i precyzyjnie okre艣li膰 list臋 fraz? Startupy cz臋sto popadaj膮 w pu艂apk臋, kt贸ra polega na zbyt pochopnym wyborze keywords, kt贸re generuj膮 ruch, zamiast skupi膰 si臋 na s艂owach, jakie b臋d膮 generowa膰 leady. Z pomoc膮 specjalist贸w stw贸rz list臋 fraz, kt贸rych rzeczywi艣cie szukaj膮 Twoi odbiorcy. Bior膮c pod uwag臋 specyfik臋 startup贸w, warto zdecydowa膰 si臋 na niszowe s艂owa lub tzw. long-tail keywords, czyli okre艣lenia opisuj膮ce Tw贸j produkt lub us艂ug臋 przy wykorzystaniu kilku s艂贸w. Obranie strategii SEO, kt贸ra b臋dzie opiera艂a si臋 na specyficznych dla Twojej bran偶y s艂owach, mo偶e okaza膰 si臋 najlepsz膮 drog膮 do osi膮gni臋cie celu. Praca nad tym zadaniem powinna rozpocz膮膰 si臋 od zidentyfikowania niszowych odbiorc贸w na swoim rynku docelowym i opracowania planu content marketingowego. Dostarczaj膮c u偶ytkownikom content, kt贸rego nie znajd膮 u konkurencji, zapewniasz sobie szans臋 na skuteczne rywalizowanie z du偶o wi臋kszymi markami.

Backlinks – jak zbudowa膰 autorytet za pomoc膮 link贸w zwrotnych

Zdobywanie coraz wy偶szej pozycji w Google bez posiadania niezb臋dnego do tego autorytetu, mo偶e okaza膰 si臋 zgubn膮 strategi膮 dzia艂ania. Linki zwrotne mo偶na zdobywa膰 za po艣rednictwem wielu kana艂贸w, jednak w przypadku startup贸w nale偶y skupi膰 si臋 na rozpowszechnianiu swojej fachowej wiedzy poprzez go艣cinne wpisy blogowe, wywiady, artyku艂y w ramach publikacji bran偶owych, skupiaj膮cych si臋 na wysoko konkurencyjnych s艂owach kluczowych. Postaraj si臋 o zdobywanie link贸w zwrotnych od domen, kt贸re zd膮偶y艂y ju偶 zapracowa膰 na siln膮 pozycj臋 i ciesz膮 si臋 du偶ym autorytetem w Twojej bran偶y. Zwi臋kszanie swojego 鈥瀋yfrowego 艣ladu鈥 za pomoc膮 link贸w zwrotnych, to dobra strategia, kt贸ra pomo偶e skierowa膰 ruch na Twoj膮 stron臋.

Podsumowanie

SEO dla startup贸w jest skuteczne, je艣li na pocz膮tku opracujesz strategi臋, kt贸ra zak艂ada dotarcie do kluczowego sektora klient贸w. Te osoby mog膮 szuka膰 Twojego produktu, a tym samym generowa膰 konwersje. Sam ruch na stronie nie wystarczy, dlatego szukaj sposobu na pozyskiwanie lead贸w poprzez udost臋pnianie warto艣ciowych materia艂贸w, kt贸re rozwi膮偶膮 problemy Twoich potencjalnych klient贸w

SEO to strategia d艂ugoterminowa i niekt贸re startupy nie mog膮 sobie na ni膮 pozwoli膰, je艣li chc膮 szybko zacz膮膰 generowa膰 wyniki, posiadaj膮c niszowy produkt lub us艂ug臋.

Najlepsze rozwi膮zania z zakresu SEO, kt贸re nie obci膮偶膮 bud偶etu m艂odego przedsi臋biorstwa, a jednocze艣nie b臋d膮 鈥瀙racowa艂y鈥 na jego sukces to analiza s艂贸w kluczowych, audyty techniczne oraz optymalizacja na stronie, czyli dzia艂ania on-site. Chcesz czerpa膰 korzy艣ci z SEO dla swojego startupu? Pomy艣l o dzia艂aniach optymalizacyjnych ju偶 na etapie biznesplanu.

殴r贸d艂o fotografii: Canva Pro

Napisz do nas

Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupe艂nij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si臋 z nami!

Dawid Kasprzyk