okładka wpisu blogowego napisanego przez Martę

W celu przeprowadzania skutecznych działań optymalizacyjnych na stronach klientów, specjaliści agencji marketingowych potrzebują dostępów do narzędzi analitycznych oraz do samej witryny. Jednymi z kluczowych danych, które umożliwiają wdrażanie zmian w obrębie strony internetowej, są dostępy do protokołu FTP. Wyjaśniamy, czym jest serwer FTP, jak znaleźć do niego dane dostępu oraz dlaczego są one istotne z punktu widzenia SEO.

Co to jest serwer?

Pierwszym pojęciem, które należy wyjaśnić w kontekście serwera FTP, jest sam serwer. Ogólna definicja serwera mówi, że jest to program komputerowy lub urządzenie, które umożliwia funkcjonowanie innych usług, programów lub urządzeń nazywanych klientami. 

Do czego służy serwer? Serwery istnieją w celu udostępniania danych i zasobów. Na serwerze można przechowywać pliki, czy zakładać konta e-mail, czego przykładem są popularne poczta OVH i poczta Ogicom. Serwer to inaczej miejsce, gdzie strona www jest dostępna przez całą dobę. Firmy w ramach serwera mogą skorzystać także ze środowiska do wymiany plików pomiędzy użytkownikami przez protokół komunikacyjny, mowa tu o serwerze FTP (FTP server).

FTP – co to znaczy?

FTP (od ang. File Transfer Protocol) to nazwa protokołu, który powstał w 1971 roku na skutek zmian w architekturze Internetu i od tego czasu jego rola pozostaje niezmienna, chociaż był wielokrotnie modyfikowany. Podstawowym zadaniem FTP jest transfer plików między urządzeniami w sieci.

Protokół FTP

File Transfer Protocol, jak już wspomnieliśmy, umożliwia przesyłanie danych i plików między urządzeniami w sieci, czyli między klientem a serwerem FTP. Protokół pozwala na dwukierunkową transmisję danych, czyli przesyłanie plików do zasobów serwera oraz pobieranie ich przez klienta.

W zależności od konfiguracji dostęp do zasobów serwera jest anonimowy i nie wymaga podawania hasła uwierzytelniającego, jednak najczęściej serwer FTP autoryzuje każde połączenie z użyciem loginu i hasła. W sieci istnieje wiele darmowych aplikacji, tzw. klientów FTP, dedykowanych zarządzaniu plikami na serwerze. Konfiguracja protokołu polega na instalacji i ustanowieniu połączenia z serwerem. Serwery FTP mogą działać w trybie pasywnym oraz aktywnym, a różnica polega na sposobie nawiązywania połączenia. W trybie pasywnym to klient ustanawia serwer FTP, natomiast w trybie aktywnym transmisja jest aktywowana przez serwer. 

Klient FTP

Klient FTP to urządzenie, najczęściej komputer osobisty, które wysyła żądanie o dane do serwera. Zamieszczanie lub pobieranie plików odbywa się z poziomu urządzenia, przez które uzyskujemy dostęp do serwera.

Do czego potrzebny jest dostęp do serwerów FTP?

Dostęp do serwerów FTP jest potrzebny do wykonywania operacji przesyłania plików między twoim komputerem a serwerem, który obsługuje ten protokół. Co więcej, przydaje się w wielu dziedzinach, zarówno w pracy zawodowej, jak i w życiu codziennym. Oto kilka najczęstszych zastosowań:

  • przesyłanie i udostępnianie plików,
  • aktualizowanie stron internetowych,
  • tworzenie kopii zapasowych danych.

Konfiguracja FTP – czego potrzebuję do ustanowienia połączenia z serwerem FTP?

Danych do poprawnej konfiguracji połączenia FTP nie jest dużo, natomiast trudności najczęściej sprawia znalezienie ich. Wszystko, czego potrzebujesz do ustanowienia połączenia z serwerem FTP poprzez protokół FTP to:

  • adres serwera FTP (host FTP),
  • login (nazwa użytkownika FTP/user)
  • hasło (pass).

Dane do konfiguracji są dostępne w panelu administracyjnym serwera. Zaraz po wykupieniu miejsca na serwerze w wybranej firmie hostingowej, otrzymujemy dostęp do panelu, który umożliwia zarządzanie naszym kontem i serwerem. W panelu powinniśmy odszukać zakładkę o nazwie FTP/serwer FTP, skąd możemy pobrać potrzebne dane.

Dane do serwera FTP są także udostępniane przez hostingodawców poprzez skrzynki mailowe. Firmy wysyłają wiadomości powitalne, gdzie zazwyczaj zamieszczane są hasła do logowania. Aby uzyskać dane w ten sposób, wystarczy wyszukać nazwę firmy hostingowej w wewnętrznej wyszukiwarce poczty i odnaleźć odpowiedniego maila.

Jak uzyskać dane do serwera FTP?

Jeżeli rozwiązania omówione powyżej nie wystarczają i wciąż nie możesz odnaleźć swoich danych do logowania, bo np. usunąłeś maila powitalnego od hostingodawcy, najlepszym wyjściem będzie bezpośredni kontakt z firmą hostingową. Firmy oferujące zakup serwerów posiadają działy obsługi klienta, czynne nawet całodobowo. Pracownicy z pewnością pomogą Ci w szybki i bezpieczny sposób odzyskać dane do Twojego serwera FTP. Należy pamiętać, że każda z firm hostingowych posiada indywidualne instrukcje do uzyskania danych i najlepiej szukać ich bezpośrednio na stronach internetowych hostingodawców, u których zakupiliśmy serwer. Najpopularniejsze firmy hostingowe to:

Połączenie z serwerem FTP – krok po kroku

Na początek potrzebujesz klienta FTP. Możesz wybrać spośród wielu dostępnych programów lub wbudowanej funkcji w systemach operacyjnych, takiej jak wiersz poleceń. Po zainstalowaniu należy uruchomić klienta FTP i ustawić połączenie. W głównym oknie znajdziesz opcję do konfigurowania nowego połączenia. Wprowadź dane serwera FTP (wymienione wcześniej w tekście). Następnie kliknij przycisk Zaloguj się. Jeśli wszystko przebiegnie pomyślnie, będziesz mógł przeglądać pliki na serwerze FTP podobnie jak na swoim własnym komputerze. Możesz kopiować, przenosić, usuwać i pobierać pliki oraz zarządzać nimi z poziomu klienta FTP.

Serwer FTP – pytania i odpowiedzi

W związku z obsługą stron www klientów nasi specjaliści otrzymują wiele pytań dotyczących serwera FTP. Zebraliśmy je w jednym miejscu wraz z odpowiedziami. w ramach sekcji Q&A.

Dlaczego agencja SEO potrzebuje dostępu do serwera?

Jeśli jesteś klientem agencji SEO i otrzymasz od specjalisty prośbę o dostęp do Twojego serwera FTP, możesz się zastanawiać, czy takie działanie jest podstawne. Specjaliści SEO, zarówno pracujący w agencjach marketingowych, jak i freelancerzy, potrzebują dostępu do serwera, na którym znajduje się Twoja strona, ponieważ tylko poprzez protokół FTP mogą efektywnie wdrażać zmiany optymalizacyjne. Dostęp do FTP jest niezbędny do edycji plików źródłowych serwisu. Serwer daje także możliwość wykonania kopii zapasowych i skanowania plików pod kątem złośliwego oprogramowania.

Czy dane do panelu CMS mogą zastąpić dostęp do FTP?

Jeśli Twoja strona działa w ramach gotowego CMS-a, np. WordPressa, posiadasz także dane do logowania do systemu zarządzania treścią. CMS-y umożliwiają wprowadzanie zmian bez konieczności aktualizowania plików źródłowych i nie wymagają przesyłania na serwer, jednak posiadają ograniczony zakres zarządzania, dlatego nie są wystarczające z punktu widzenia optymalizacji pod kątem SEO.

Czym jest plik .htaccess w kontekście serwera FTP?

Plik .htaccess to plik konfiguracyjny używany na serwerach WWW, a nie serwerach FTP. Jest on używany do określania reguł i ustawień dotyczących zachowania serwera WWW w odpowiedzi na różne żądania klientów. Plik .htaccess jest szczególnie użyteczny w serwerach opartych na Apache, ale może być także obsługiwany przez inne serwery WWW, warto to jednak sprawdzić zawczasu.

Jakie są zalety udostępniania plików za pośrednictwem protokołu FTP?

Protokół FTP może przynieść wiele korzyści w kontekście udostępniania plików. Poniżej przedstawimy główne zalety płynące z tego sposobu transferu danych:

  • można przesyłać duże ilości danych w stosunkowo krótkim czasie
  • niewielkie ryzyko, aby przesłanie plików zostało przerwane;
  • opcja skonfigurowania zadań, które mogą być wykonywane regularnie bez udziału użytkownika;
  • możesz ustawić, kto ma dostęp do konkretnych plików lub katalogów na serwerze FTP;
  • obsługa wielu platform (w tym m.in. system macOS czy Windows).

Prowadzisz własny biznes i potrzebujesz konsultacji, aby skutecznie działać w sieci? Nasz zespół doświadczonych specjalistów pomoże Ci zrozumieć znaczenie i wykorzystanie serwera FTP w kontekście optymalizacji SEO. Skorzystaj ze wsparcia Strategiczni.pl i dowiedz się, jak lepiej zarządzać stroną internetową

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się