sezonowość-w-seo

Na rynku funkcjonuje wiele branż, dla których wyniki sprzedaży uzależnione są od sezonowego zainteresowania oferowanymi produktami lub usługami. Wówczas sprzedaż ma charakter skokowy, a czynnikami decydującymi o zróżnicowanych okresach popularności oferty najczęściej okazują się pora roku i towarzyszące jej rozmaite święta okazjonalne oraz konkretne wydarzenia cykliczne.

W jaki sposób wykorzystać pojawiające się w ciągu roku trendy i zaplanować skuteczną strategię marketingową?

Jak przeprowadzić efektywny proces pozycjonowania w przypadku trudnej branży sezonowej?

Wyjaśniamy przy współpracy z naszym Klientem – Felt Label. Sprawdź!

Zmiana pory roku – czy ma znaczenie dla biznesu?

Rozpoczynającej się jesieni, jak co roku, towarzyszą zmieniające się trendy w wyszukiwarce Google. Frazy kluczowe dotyczące wakacji, plażowania i innych związanych z latem zagadnień, stracą niebawem całkowicie na swojej popularności i zostaną wyparte przez jesienną tematykę. Biura podróży, które przez ostatnie miesiące święciły triumfy i przyciągały ogromne zainteresowanie użytkowników wyszukiwarki, pragnących znaleźć atrakcyjną destynację na wakacyjny odpoczynek, nie będą już tak masowo wyszukiwane. Konsumenci przestaną szukać w sieci także letnich ubrań, strojów kąpielowych czy akcesoriów do basenu, a w zamian zaczną wyszukiwać ciepłe płaszcze, czapki i inne atrybuty, pomagające przetrwać nadchodzące chłodne dni.

To samo dotyczy pozostałych pór roku – towarzyszące im święta czy mniejsze, pojawiające się rokrocznie okazje, wraz ze zmianą pogody pociągają za sobą określone zachowania użytkowników Internetu. Tak jak my przygotowujemy się na zmianę pory roku, tak firma, która oferuje sezonowe produkty lub usługi, powinna przygotować się na zmieniające się okresy popularności swojej oferty i ewoluujące w czasie potrzeby klientów.

Specyfika branży sezonowej

Zacznijmy jednak od początku. Czym właściwie jest owa sezonowość biznesu? Jak sobie z nią radzić i o czym warto pamiętać, prowadząc działalność o charakterze sezonowym?

Niektóre branże są bardziej wymagające od innych. Znaczącymi czynnikami mogą tu być kwestie takie jak duża konkurencja, wąska specjalizacja czy właśnie sezonowość. O tej ostatniej mówimy wówczas, gdy na konkretny produkt lub usługę odnotowuje się duże zapotrzebowanie tylko w pewnych okresach w roku. Z tego powodu można wyróżnić trzy rodzaje sezonowości:

  • sezon duży zwykle ściśle związany z porą roku, np. sezon urlopowy;
  • sezon mały dotyczy m.in. świąt (wyjątkiem jest Boże Narodzenie, w przypadku którego sezon trwa nawet dwa miesiące), a także cyklicznych wydarzeń, np. Halloween, Dzień Kobiet, Walentynki, Black Friday;
  • chwilowe trendy spontanicznie pojawiające się zainteresowanie daną tematyką, np. spinnery.

 

spinnery-google-trendsWidok z narzędzia Google Trends

O ile trend występuje nagle, gwałtownie zyskując popularność i stosunkowo szybko ją tracąc, o tyle sezonowość charakteryzuje się większą regularnością i występuje w określonych momentach roku. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej zaplanować strategię postępowania i przygotować się z odpowiednim wyprzedzeniem do wzmożonego okresu sprzedażowego. Planując działania marketingowe, warto mieć na uwadze sposób funkcjonowania branży sezonowej. Jej działanie ogniskuje się bowiem wokół czterech, kluczowych etapów, które obejmują kolejno:

  • stopniowo narastające zainteresowanie konsumentów ofertą – wiąże się z większym ruchem na stronie, rosnącą liczbą zapytań w organicznych wynikach wyszukiwania (tę początkową tendencję najłatwiej zauważyć poprzez porównanie obecnych wyników z rezultatami wypracowanymi w poprzednim miesiącu);
  • zapotrzebowanie na produkty lub usługi – widać je w momencie, gdy do zapytań dołączają także wyszukiwania w Google oparte na konkretnych słowach kluczowych, dzięki czemu widoczność witryny w wyszukiwarce zaczyna się poprawiać (jest to moment kulminacyjny, w którym odnotowuje się wzmożony ruch na stronie i najłatwiej wówczas o konwersję);
  • stopniowe wygaszanie następujące po najwyższym okresie sprzedażowym – przynosi widoczny spadek zainteresowania ofertą, zmniejsza się również liczba wyszukań na konkretne frazy kluczowe, a tym samym osłabia się widoczność serwisu w wynikach wyszukiwania;
  • zastój – ostatni, nieunikniony w tego typu branżach etap, w którym oferta nie cieszy się popularnością, użytkownicy sieci nie przejawiają zainteresowania danymi produktami czy usługami, przez co ruch na stronie znacząco gaśnie, a sytuacja ta otrzymuje się aż do początku następnego sezonu.

Jak zatem widać, zagadnienie sezonowości jest nieco skomplikowane, a biznes sezonowy to specyficzny typ przedsiębiorstwa, który rządzi się własnymi prawami, przez co wymaga szczególnych działań. Aby prowadzić dobrze prosperującą firmę, przed jej założeniem należy dokładnie poznać:

  • branżę, w którą celujesz,
  • rynek,
  • konkurencję,
  • grupę docelową, do której chcesz dotrzeć ze swoimi produktami lub usługami.

Wskazane kwestie powinny zostać skrupulatnie przemyślane jeszcze przed podjęciem pierwszych, zdecydowanych kroków. Warto poświęcić temu czas, aby na podstawie odpowiednich wniosków stworzyć skuteczną strategię działania, zminimalizować możliwe ryzyka i zwiększyć swoje szanse na osiągnięcie sukcesu. 

SEO dla branży sezonowej

W jaki sposób rozpoznać branże o charakterze sezonowym?

W tym przypadku kluczowa okazuje się dogłębna, skrupulatna analityka. Dokładna analiza ruchu na stronie może zainspirować wiele interesujących wniosków, które po odpowiedniej interpretacji mogą przełożyć się na trafne decyzje biznesowe. Kiedy mówimy o sezonowości branży? Najważniejszym sygnałem jest sposób, w jaki rozkłada się zainteresowanie konsumentów witryną internetową. Jeśli na stronie można odnotować okresowe wahania popularności oferty, regularne spadki lub wzrosty ruchu w zbliżonych momentach każdego roku, wówczas może to być wynik sezonowości.

Kiedy rozpocząć działania SEO?

Jednym z najczęstszych błędów przedsiębiorców, którzy działają w branży sezonowej, jest zdecydowanie zbyt późne wdrożenie działań SEO. Należy pamiętać, że pierwszy miesiąc współpracy z agencją marketingową to czas przede wszystkim na dogłębną analitykę. Bez kompleksowej wiedzy na temat witryny trudno bowiem o skuteczną strategię marketingową. Znając natomiast sezonowość strony, rozumiejąc czynniki ją determinujące i sposób, w jaki rozkłada się zainteresowanie ofertą wśród użytkowników sieci (a tym samym potencjalnych klientów), można z wyprzedzeniem zaplanować efektywny proces SEO.

Krótkotrwałe, podejmowane naprędce rozwiązania nie wypracują rezultatów, które są możliwe do osiągnięcia, dzięki sumiennie przygotowanemu i konsekwentnie realizowanemu planowi działania. Nie da się bowiem uzyskać zadowalających wyników, zaczynając pracę zaledwie miesiąc przed szczytem zainteresowania klientów. Tylko odpowiednio wcześniej przemyślana i zorganizowana strategia pozwoli wypracować długotrwałe, zadowalające efekty, utrzymujące witrynę w optymalnej kondycji przez cały rok.

Działania z zakresu SEO powinny zostać wdrożone już na kilka miesięcy przed właściwym rozpoczęciem sezonu również dlatego, że wymagające algorytmy Google potrzebują czasu na indeksację opublikowanych treści. Dobrze, jeśli witryna internetowa osiąga sukcesywny wzrost. Nagła, gwałtowna intensyfikacja działań może niekiedy przynieść skutek odwrotny do zamierzonego strona zostanie potraktowana w kategorii spamu, co sprawi, że zmniejszy się jej widoczność w wynikach wyszukiwania, a efekty dotychczasowej optymalizacji pójdą na marne.

W jaki sposób pozycjonować sezonowy biznes?

Optymalny plan promocji witryny i jej poprawnego przygotowania do najwyższego sezonu sprzedażowego powinien obejmować kilka etapów. Wśród nich znajdują się:

  • Szczegółowa analiza obecnej sytuacji (jak wygląda sezonowość witryny? kiedy rozpoczyna się zainteresowanie ofertą?)
  • Badanie rynku (jakie są oczekiwania potencjalnych klientów? jakie działania podejmuje konkurencja? czym się wyróżnia? jaką pozycje w wyszukiwarce zajmuje?)
  • Analiza słów kluczowych (czy witryna na pewno dociera do określonej grupy docelowej? czy wyświetla się na sezonowe słowa kluczowe? jak wyglądają zamieszczane na stronie treści?)
  • Zaplanowanie strategii SEO (optymalizacja techniczna strony, analiza obecnych pozycji w wyszukiwarce, zaplanowanie treści i strategii link buildingowej, stworzenie landing page)
  • Spójność działań (jak połączyć pozycjonowanie strony i działania SEO z pozostałymi akcjami sprzedażowymi? czy można wykorzystać reklamę, social media, e-mail marketing do promocji firmy?)

Jakie działania należy podejmować przez cały rok?

Co możesz zrobić dla poprawienia pozycji swojej witryny w wynikach wyszukiwania również poza ścisłym sezonem sprzedażowym? Przede wszystkim powinieneś stale kontrolować poziom optymalizacji swojej witryny, regularnie monitorować działania prowadzone przez Twoją konkurencję oraz na bieżąco śledzić pozycje najważniejszych, najbardziej interesujących Cię fraz kluczowych. Ponadto warto zadbać o wartościowe treści na stronie, które są jednym z nadrzędnych aspektów skutecznej optymalizacji. Dobrą praktyką jest np. prowadzenie firmowego bloga, dzięki któremu możesz nie tylko zbudować wizerunek eksperta w swojej branży, ale również nawiązać długofalową więź z klientem, pozyskując jego zaufanie oraz lojalność.

Takie podejście znacznie usprawni działanie Twojej strony oraz sprawi, że intensyfikacja wdrażanych rozwiązań w okresie poprzedzającym szczyt sezonu będzie wyglądać naturalnie. Algorytmy Google premiują stopniowy wzrost widoczności, dlatego warto mieć zaplanowaną strategię marketingową na cały rok, nawet jeśli sezon, przynoszący Twojej firmie największe korzyści finansowe, trwa stosunkowo krótko. Pamiętaj, że skuteczne pozycjonowanie nie tylko wspiera przygotowania do najgorętszego sezonu sprzedażowego, ale również pomaga wygenerować dodatkowy ruch na stronie w pozostałych częściach roku.

Jak oceniać prowadzone działania SEO poza sezonem?

Aby mieć rzetelny, całościowy ogląd sytuacji, warto porównywać wypracowane wyniki w ujęciu rocznym. W przypadku sezonowego SEO miesięczne statystyki na niewiele się przydadzą. Konieczna jest tutaj analiza zestawiająca osiągnięte rezultaty rok do roku. Oprócz tego najbardziej mierzalnym sposobem, pozwalającym na prawidłową ocenę działań SEO poza sezonem, jest regularne monitorowanie pozycji konkretnych fraz kluczowych w wynikach wyszukiwania i wprowadzanie ich kolejno do top50, top10 i wreszcie top 3, a także sprawdzanie ogólnej widoczności witryny w Google. Jeśli Twoja strona wyświetla się coraz wyżej w wyszukiwarce na interesujące Cię słowa kluczowe, to znaczy, że pozycjonowanie strony jest efektywne i przynosi rezultaty.

Sezonowość których branż dotyczy?

Zjawisko sezonowości dotyczy wielu rozmaitych branż. Obserwujemy ją na przykład we wspomnianej branży turystycznej, która wprawdzie funkcjonuje przez cały rok, ale to właśnie w sezonie letnim, gdy ludzie masowo udają się na urlopy, osiąga najwyższe przychody. W miesiącach wakacyjnych kwitnie również działalność firm ogrodniczych czy okiennych markizy ogrodowe oraz moskitiery to produkty, które dobrze sprzedają się właśnie wakacyjną porą, a w pozostałe miesiące nie ma już na nie zapotrzebowania. Sezonowość dotyczy również branży fashion, oferującej ubrania i dodatki ściśle uzależnione od pory roku i warunków pogodowych. Podobnie dzieje się w przypadku firm kosmetycznych, gdzie wraz z ostatnimi promieniami sierpniowego słońca stopniowo znikają ze sklepowych półek olejki i balsamy do opalania.

Trafnym przykładem, który dobrze ilustruje, na czym polega zagadnienie sezonowości w biznesie, jest także nasz Klient marka Felt Label.

Z firmą Felt Label współpracujemy już od dłuższego czasu, stale poszerzając obszary naszego działania i doskonaląc wdrażane rozwiązania. Felt Label to firma, która od niespełna dekady zajmuje się projektowaniem i sprzedażą produktów wykonanych z filcu. Marka oferuje różnorodne wyroby filcowe, a wychodząc naprzeciw potrzebom klientów, realizuje także projekty na specjalne zamówienie, dając możliwość personalizacji produktów.

W szerokiej ofercie sklepu znaleźć można filcowe torebki, broszki, podkładki czy świąteczne dekoracje, które generują zdecydowanie największe zainteresowanie konsumentów tym samym okres bożonarodzeniowy jest czasem najwyższej sprzedaży. Jak marka Felt Label radzi sobie z sezonowością? Jak wygląda ich strategia marketingowa?

W przypadku marki Felt Label najważniejszym czynnikiem determinującym sezonowość okazują się okresy świąteczne. Z tego powodu pierwszym, mniejszym sezonem jest czas tuż przed Wielkanocą, natomiast najgorętszy okres sprzedażowy przypada na przełom listopada i grudnia. To właśnie wtedy zwiększa się zapotrzebowanie  na ozdoby bożonarodzeniowe, a konsumenci zaczynają kompletować świąteczne dekoracje, a także prezenty dla bliskich. Z tego powodu czas wytężonej pracy i intensywnych działań marketingowych rozpoczyna się w Felt Label już w październiku. Wraz z początkiem jesieni marka wdraża pierwsze kroki przypominające o swojej ofercie. Dzięki temu ma szansę dotrzeć do klientów dokładnie w tym czasie, w którym pojawi się zapotrzebowanie na oferowane produkty.

sezonowosc-witrynyWidok z narzędzia Senuto

Czas wakacji to natomiast okres chwilowego zastoju, gdy użytkownicy sieci nie przejawiają zbyt dużego zainteresowania wyrobami z filcu. Mimo tymczasowego, znacznie zmniejszonego ruchu na stronie, marka wciąż promuje swoje produkty na Instagramie, okazjonalnie nawiązuje współprace barterowe i regularnie wysyła newslettery, podtrzymujące więź z klientem i budujące świadomość konsumenta na temat marki. Ponadto przez cały rok Felt Label dostarcza informacji na tematy powiązane ze swoją działalnością za pośrednictwem firmowego bloga. Dokładna wiedza na temat okresów sezonowości branży (oceniana m.in. na podstawie Google Analytics i skrupulatnie prowadzonych statystyk sprzedażowych) pozwala marce na odpowiednie zaplanowanie strategii marketingowej tak, by we właściwym sezonie mogli w pełni skupić się na sprawnej realizacji bieżących zamówień.

Dobre praktyki:

  • firmowy blog wpływa na topical authority witryny (Google woli odsyłać użytkowników do wyczerpujących materiałów i kompleksowych źródeł wiedzy);
  • zoptymalizowane strony kategorii;
  • newsletter;
  • dedykowane podstrony (grupowanie asortymentu);
  • eksponowanie sezonowego asortymentu i zakładek związanych z konkretnym wydarzeniem (np. zakładka święta);
  • wyprzedaże sezonowych produktów;
  • działania promocyjne w social media;
  • rozszerzenie asortymentu (z zachowaniem spójności wizerunku marki i sposobu jej postrzegania przez potencjalnych klientów);
  • zwiększenie wydajności i szybkości strony (troska o użyteczność strony: przygotowanie jej na zwiększony ruch tak, by działała bez problemu i nie powodowała rosnącego współczynnika odrzuceń).

Podsumowanie

Prowadzenie biznesu o charakterze sezonowym to bez wątpienia duże wyzwanie. Skuteczny, dobrze zaplanowany proces SEO dla branży sezonowej powinien opierać się na pozycjonowaniu stałym, z okresowym zintensyfikowaniem wdrażanych rozwiązań. Taka strategia marketingowa, poparta dodatkowo analizą konkurencji i bieżących zapytań użytkowników sieci, sprawi, że Twoja witryna będzie widoczna w wynikach wyszukiwania przez cały rok. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej przygotujesz się do szczytu sezonu i efektywnej promocji swoich produktów czy usług. Rozpoczęcie działań SEO na chwilę przed najwyższym okresem sprzedażowym pociąga za sobą ryzyko, że Twoja marka zostanie wyprzedzona przez konkurencję i nie trafi na czas do grupy docelowej. Dlatego kluczem do sukcesu jest zaplanowana z odpowiednim wyprzedzeniem strategia SEO, wspierana działaniami content marketingowymi i aktywną promocją w social media przez cały rok.

 

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@ana-m-229817

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się