Czy jest coś złego w śledzeniu konkurencji? Absolutnie nic. Wręcz przeciwnie – pozyskiwanie informacji na ich temat to ważny element skutecznej strategii. Analiza mocnych i słabych stron konkurencji pozwoli Ci na zaplanowanie własnych działań, zdefiniowanie swojej pozycji na rynku i szersze spojrzenie na całą branżę. Zanim zabierzesz się za sprawdzanie widoczności i zasięgów rywali, poznaj ich wiarygodność – zacznij od profili w social mediach.

Dlaczego analiza konkurencji w social mediach jest tak ważna? W odróżnieniu od strony internetowej zawiera autentyczne reakcje odbiorców treści. Mamy tu na myśli dobrze znane “lajki” i inne reakcje (“serduszka”, “smutek”, “złość”), komentarze, udostępnienia, a ostatnio również opinie i oceny usług. To one budują wizerunek firm w social mediach. Ukazują zarówno mocne, jak i słabe strony marki. Korzystają z nich nie tylko użytkownicy, którzy chcą dowiedzieć się czegoś więcej na temat danej firmy. Opiniotwórcza funkcja portali społecznościowych przydaje się w szczególności konkurencji.

W jaki sposób badać konkurencję w social mediach? Istnieje wiele sposobów. Z jednej strony portale społecznościowe oferują własne, darmowe rozwiązania dedykowane firmom, którym zależy na podstawowych danych. Z drugiej zaś, pojawia się coraz więcej płatnych, ale rozbudowanych programów do szczegółowej analizy. Które z nich wybrać? Przedstawiamy zestawienie najciekawszych produktów software, które naszym zdaniem idealnie sprawdzą się w śledzeniu konkurencji w social mediach.

Najciekawsze produkty software do sprawdzania konkurencji w social mediach

#1
#1
#1

Facebook

Zacznijmy od podstaw. Manager Firmy to najprostszy sposób na śledzenie działań konkurencji na największym kanale społecznościowym. Aby zacząć, powinieneś mieć własne konto firmowe. Jeśli Twojej firmy nie ma jeszcze na Facebooku, najwyższa pora to zmienić. Użytkownicy, którzy chcą znaleźć informację na temat danej firmy w Internecie, coraz częściej korzystają właśnie z Facebooka.

Jak sprawdzić konkurencję na Facebooku?

Posiadasz konto firmowe na Facebooku? Jeśli tak, informacje na temat Twojej konkurencji znajdziesz w zakładce Statystyki na profilu głównym. Aby dowiedzieć się więcej, wybierz 5 konkurencyjnych firm za pomocą guzika Dodaj stronę.

Profil Twojej firmy → zakładka StatystykiPodsumowanieStrony do obserwowaniaDodaj stronę

Po dodaniu interesujących Cię stron, pojawi się zestawienie, zawierające najważniejsze dane dotyczące konkurencji, takie jak:

  • liczba polubień strony,
  • zestawienie liczby polubień w porównaniu do zeszłego tygodnia,
  • liczba postów opublikowanych w bieżącym tygodniu,
  • relacje, komentarze i udostępnienia w bieżącym tygodniu.

Podstawowe dane to nie wszystko. Jeśli dobrze wykorzystasz opcje, jakie daje Manager Firmy na Facebooku, możesz dowiedzieć się jeszcze więcej. Przechodząc do zakładki:

PostyNajpopularniejsze posty na obserwowanych stronach

zobaczysz 5 najbardziej popularnych postów opublikowanych w ciągu ostatnich 7 dni na stronach konkurencji. Posty będą uporządkowane zgodnie z zaangażowaniem użytkowników Facebooka, co ułatwi Ci analizę.

Ten prosty i darmowy sposób ma swoje wady:

  • Dane udostępniane za pomocą platformy na Facebooku są ograniczone czasowo, co sprawia, że analiza pełnej strategii jest niemożliwa. 
  • W bezpłatnej wersji masz dostęp tylko do 5 postów i statystyk zaangażowania z 7 ostatnich dni.
  • Nie wiesz, jakie prawidłowości w publikacjach postów ma konkurencja, co może być w nich charakterystyczne.
  • Z uwagi na małą ilość dostępnych danych, nie możesz określić swojej pozycji w perspektywie rynku.

#2

CrowdTangle

Skoro jesteśmy przy Facebooku, omówmy jedno z proponowanych przez niego narzędzi. Dla jasności – program nie ogranicza się wyłącznie do działań prowadzonych na Facebooku. Obejmuje inne portale, takie jak Instagram, Twitter i Reddit. Aby go uruchomić, wystarczy zainstalować darmowe rozszerzenie w przeglądarce Google Chrome.

Tym, co wyróżnia CrowdTangle na tle innych programów software do sprawdzania konkurencji w social mediach, jest darmowy dostęp do takich informacji, jak:

  • częstotliwość udostępniania linków, 
  • ilość profili udostępniających post,
  • interakcje w social mediach,
  • relacje, komentarze i udostępnienia w określonym przedziale czasowym.

#3

Grytics

Kolejny program związanym z Facebookiem, który analizuje jedne z najbardziej opiniotwórczych miejsc – grupy na Facebooku. Oprócz śledzenia społeczności, pozwala zarządzać Twoją własną grupą i pomaga zwiększać jej zaangażowanie.

Z pomocą Grytics zbierzesz wszystkie podstawowe dane, a ponadto informacje o:

  • najbardziej aktywnych członkach, którzy mogą stać się Twoimi potencjalnymi klientami,
  • rodzajach treści, które pojawiają się na grupach i cieszą się największą popularnością,
  • problemach, jakie napotykają u konkurencji,
  • opiniach i zażaleniach, jakie kierują w stronę konkurencji.

Jak więc zdobyć większą ilość danych?

Nie wszystkie dane można pozyskać bezpośrednio z Facebooka, Instagrama, Twittera czy YouTuba.  Całe szczęście, w Internecie istnieje wiele płatnych narzędzi do analityki mediów społecznościowych, w tym do śledzenia działań konkurencji. Dzięki nim z łatwością pozyskasz szczegółowe dane pochodzące z większych przedziałów czasowych. Rozbudowane narzędzia pozwolą Ci na dogłębną analizę, a może i odkrycie długofalowej strategii działań konkurencji.

#4

Sotrender

To jedno z najpopularniejszych narzędzi umożliwiających analizę wskaźników niedostępnych normalnie na Facebooku, Twitterze, YouTubie czy Instagramie. Sotrender pozwala optymalizować treści i mierzyć ich efektywność – i nie chodzi tu tylko o własne publikacje.

Na przejrzystych, czytelnych wykresach będziesz mógł przeanalizować również zachowania konkurencji. Narzędzie podpowiada, co zrobić, aby osiągnąć jeszcze lepszy wynik na portalach społecznościowych, co przydaje się zwłaszcza początkującym social media ninja.

Dzięki programowi będziesz miał wgląd do takich danych jak:

  • ilość fanów, 
  • zasięg postów,
  • reakcje użytkowników (polubienia, polecenia, komentarze, udostępnienia),
  • godziny największej aktywności użytkowników,
  • publikowane dotąd treści i ich atrakcyjność.

Jak widać, oprócz podstawowych danych, takich jak aktywność firmy w social mediach, narzędzie Sotrender dostarcza wielu szczegółowych informacji, m.in., jaka forma posta cieszyła się największą popularnością. Analizując tego typu wykres, nie będziesz miał złudzeń, co opublikować – zdjęcie, link, wideo, a może samą aktywność?

Potrzebujesz czegoś więcej?

Oprócz narzędzi poświęconych wyłącznie analizie konkurencji w social mediach, istnieje wiele potężnych programów software, które oferują szereg usług dodatkowych. Naszym zdaniem warto w nie zainwestować chociażby dlatego, że wraz z rozwojem biznesu będziesz potrzebował dodatkowych funkcji. Skupmy się jednak na social mediach i śledzeniu konkurencji.

#5

Napoleon Cat

Wielofunkcyjne narzędzie pozwala monitorować dowolne profile w dużym przedziale czasowym. Z jego pomocą poznasz strategię konkurencji, jak również prześledzisz zachowania partnerów biznesowych czy influencerów. Wszystko po to, aby jak najlepiej kierować swoimi działaniami w social mediach.

Napoleon Cat daje możliwość tworzenia analiz porównawczych i zestawień działań na Twojej stronie z tymi, które prowadzone są na stronach konkurencji.

Narzędzie oferuje dostęp do wielu danych, takich jak:

  • dowolny przedział czasowy, 
  • zasięg publikowanych postów
  • treść wszystkich opublikowanych dotąd postów,
  • zestawienie hasztagów używanych w publikacjach,
  • listę najbardziej aktywnych fanów i wskaźnik ich zaangażowania.

#6

Brand 24

Monitoring konkurencji w social mediach to zaledwie część tego, co oferuje te złożone narzędzie. Platforma pozwala na uzyskanie opinii na temat firmy, oferuje dostęp do ogromnej bazy wzmianek pochodzących zarówno z Internetu, jak i z interesujących nas social mediów.

Brand 24 to odpowiedź na wiele nurtujących pytań:

  • Co klienci mówią na temat konkurencji w Internecie? 
  • Gdzie pojawiają się komentarze na temat konkurencji?
  • Jak przedstawia się stosunek złych i dobrych reakcji? Które z nich dominują?
  • Czego życzą sobie klienci konkurencji?

Chociaż dobrze jest uczyć się na własnych błędach, to te cudze pozwolą Ci na ominięcie większości porażek. Przeanalizowanie bolączek konkurencji to pierwszy krok do dobrej strategii i lepszego dotarcia do klienta. Twoja konkurencja nie dała mu tego, czego oczekiwał? Produkt nie sprawdził się, oferta była niedopasowana, a obsługa posprzedażowa pominięta? Masz szansę wypełnić bolesną lukę w sercu klienta i dostarczyć mu to, czego potrzebuje.

Nie jesteś przekonany?

Pamiętaj, że konkurencja nie śpi i robi, co może, aby prześledzić Twoje zachowania w social mediach. Pominięcie analizy ich zachowań może odbić się na Twojej strategii, a co najgorsze – pozbawić Cię klientów.

Jeśli nie wiesz, jak zacząć, na co zwrócić uwagę i który program software do sprawdzania konkurencji w social media wybrać, napisz do nas. Specjalizujemy się w działaniach social media performance i doradztwie e-commerce. Oferujemy sprawdzoną strategię e-marketingową podpartą wieloletnim doświadczeniem.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Czytaj także: