12 listopada, 2020

Specjalista SEO – co zrobić, aby nim zostać?

Tagi:

Strategiczni.pl

mezczyzna pracuje przy komputerze

Promując swoje usługi lub produkty w sieci, nie da się uciec od marketingu internetowego. Dobrze skrojona strategia widoczności w internecie i konsekwentne działania pozwalają osiągnąć rezultaty, na których zależy firmom. Jednak dobre wyniki i wysokie pozycje w wyszukiwarkach to nie przypadek. To przede wszystkim efekt pracy i zaangażowania specjalistów SEO. Jak zostać ekspertem od optymalizacji stron www i czy jest to praca dla każdego?

Kim jest specjalista SEO?

Osobom, które nie są związane z marketingiem internetowym czasami trudno wytłumaczyć, o co tak naprawdę chodzi w tym SEO. Pozycje? Wyszukiwarki? Optymalizacja? Słowa kluczowe? Za bardzo to skomplikowane. Ale nie dla specjalisty, który wie, jak „ugryźć” daną stronę internetową i sprawić, aby na konkretne zapytanie użytkownika znalazła się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Dlaczego to tak ważne? Strony internetowe w tzw. topach przyciągają większą uwagę użytkowników i są chętniej klikane, a to z kolei przekłada się na większy ruch w serwisie. Więcej odwiedzających, to większa szansa na zwiększenie liczby konwersji, którą jest np. sprzedaż. Specjalista SEO zajmuje się pozycjonowaniem serwisów internetowych. Analizuje stronę, przygotowuje strategię SEO, wprowadza zmiany na stronie i na bieżąco monitoruje postępy swoich działań. W pracy nie rozstaje się z narzędziami do analizy. Do tych najpopularniejszych należą Google Analytics, Google Search Console, Ahrefs, Senuto, Sreaming Frog. Celem jest takie przygotowanie strony www, aby Google umieścił ją wysoko w swojej wyszukiwarce.

Kariera specjalisty SEO – od stażysty do eksperta

Każdy specjalista SEO kiedyś zaczynał i zapewne każdy miałby do opowiedzenia inną historię o swoich początkach. Zainteresowanie e-marketingiem wciąż rośnie i wiele osób chce związać swoje zawodowe życie z tą branżą. Jak zacząć swoją przygodę z SEO?

Najlepiej od stażu w agencji marketingu internetowego. Jest to kilka intensywnych miesięcy, podczas których można nawiązać branżowe kontakty i dowiedzieć się wiele o pozycjonowaniu od osób, które doskonale znają temat. Będzie to także okazja do zmierzenia się z pierwszymi zadaniami takimi jak tworzenie analiz, dobór słów kluczowych, przygotowywanie wkładów do audytów czy przeprowadzanie drobnych zmian optymalizacyjnych na stronach klientów. Wiele osób stara się o staż w agencjach SEO, a to oznacza, że trzeba wyróżnić się spośród innych kandydatów. Jak? Wiedzą o optymalizacji, znajomością podstaw HTML, z których korzysta się w SEO lub pierwszymi próbami z zakresu pozycjonowania konkretnej strony.

Kolejny level w karierze SEO to młodszy specjalista. To osoba, która ma już za sobą przynajmniej kilkumiesięczne doświadczenie. Wciąż pracuje pod okiem innych członków zespołu, ale ma większy zakres obowiązków niż w przypadku stażysty. Młodszy specjalista SEO analizuje słowa kluczowe i content opublikowany na stronach klientów. Jest przygotowany do tego, aby wykonać audyt niezbyt skomplikowanych stron www, wdraża linkowanie wewnętrzne i w pewnym zakresie kontaktuje się z klientami agencji. Nie ma też większych problemów z narzędziami analitycznymi. 

Gdy pracownik posiada już wiedzę na odpowiednim poziomie i doświadczenie poparte konkretnymi projektami, zostaje specjalistą SEO. Jest to stanowisko zdecydowanie bardziej samodzielne. Osobie takiej przydziela się klientów, a jednym z zadań jest opracowywanie indywidualnych strategii i planów, wdrożenie ich, monitorowanie pozycji stron klientów i reagowanie na niepokojące spadki. Specjalista SEO skupia się nie tylko na działaniach optymalizacyjnych związanych z samą witryną klienta, ale poświęca także uwagę pozyskiwaniu linków z innych witryn i serwisów.

Ekspert SEO, jak sama nazwa wskazuje, posiada ekspercką wiedzę o pozycjonowaniu stron. Może pochwalić się naprawdę bogatym doświadczeniem i przykładami wielu skutecznie zoptymalizowanych stron www. Zazwyczaj takie osoby stają się liderami zespołów SEO i dzielą się swoją wiedzą z innymi osobami z teamu. Nieustannie poszukują nowych rozwiązań, które można wykorzystać w pozycjonowaniu. Na bieżąco śledzą to, co dzieje się w branży.

Kilka cech dobrego specjalisty SEO

W tej pracy przydają się pewne umiejętności, które pozwalają stać się naprawdę dobrym specjalistą SEO. Jakie cechy warto mieć, aby osiągnąć sukces w tej branży?

  • umiejętności analityczne – to tak naprawdę must have w tym zawodzie. Stałym elementem pracy w SEO są wykresy, tabelki, liczby… jednym słowem analityka. Znajomość narzędzi jest ważna, ale równie ważna jest umiejętność wyciągania właściwych wniosków z danych, którymi się dysponuje.
  • dociekliwość – szukanie odpowiedzi i rozwiązywanie problemów to duża część pracy specjalisty SEO. Dlatego na tym stanowisku znakomicie sprawdzą się osoby, które lubią testować i nie odpuszczają, gdy pierwszy scenariusz działań SEO nie okaże się tym najlepszym. Im bardziej specjalista SEO zaangażuje się w poszukiwanie rozwiązań, tym lepiej.
  • cierpliwość – pozycjonowanie nie jest procesem krótkotrwałym, a osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania może zająć wiele miesięcy. Wymaga to konsekwencji w swoich działaniach. Cierpliwość odnosi się także do klientów. To zrozumiałe, że chcieliby efekty optymalizacji strony zobaczyć od razu. Zadaniem specjalisty SEO jest wyjaśnianie im, że optymalizacja strony to korzyści, które pojawią się po upływie pewnego czasu.
  • kreatywność – każda strona internetowa jest inna, a to oznacza, że specjalista SEO musi uruchomić swoją kreatywność zwłaszcza przy niestandardowych projektach. Złożone problemy wymagają rozwiązań, na które nie zawsze łatwo wpaść. Jednak to właśnie sprawia, że praca specjalisty SEO jest wyzwaniem, które chce się podjąć.
  • chęć samorozwoju – SEO zmienia się nieustannie. Przykładem mogą być m.in. kolejne aktualizacje algorytmu Google, które mają wpływ na pozycje stron klientów. Dlatego specjalista SEO musi chcieć wciąż się rozwijać i śledzić nowinki ze swojej branży. Przyglądanie się pracy innych specjalistów, korzystanie z case study, którymi dzieli się konkurencja, szkolenia lub udział w konferencjach to tylko niektóre przykłady dobrego samorozwoju.

Co robi na co dzień specjalista SEO?

Jak wygląda dzień z życia specjalisty SEO? Pozycjonowanie stron klientów obejmuje monitorowanie witryn i linków, które do nich prowadzą. Ponadto specjalista SEO realizuje wcześniej ustaloną strategię pozycjonowania i reaguje na zmiany, które mogą mieć związek np. z nowymi aktualizacjami w wyszukiwarkach. Do jego obowiązków należy również tworzenie analiz oraz wdrażanie nowych rozwiązań, których celem jest poprawa widoczności serwisu w Google. Wciąż też opracowuje i testuje nowe działania. W jego przypadku mile widziana jest również wiedza techniczna – znajomość HTML i CSS przynajmniej w stopniu podstawowym, umiejętność przyspieszenia wczytywania się strony i sprawne poruszanie się po skryptach CMS-ów witryn i sklepów internetowych.

Pracę z nową stroną internetową rozpoczyna się od przygotowania audytu. Jest to ważny dokument, w którym klient znajdzie wszelkie niezbędne informacje o swojej stronie – błędy wymagające naprawy i plan działań na podniesienie pozycji w wyszukiwarce. Tutaj bardzo ważna jest również analiza konkurencji, ponieważ od jej zaangażowania w SEO zależy nakład pracy specjalisty zajmującego się daną stroną www.

Dla Google niezwykle ważny jest content publikowany w serwisie. Specjalista SEO dba o dostarczenie na stronę treści zoptymalizowanych pod wyszukiwarki. We współpracy z copywriterami powstają unikalne teksty, które są ważnym elementem SEO.

Nie można zapominać też o znaczeniu linków zewnętrznych (link building). Do zadań osoby zajmującej się pozycjonowaniem należy pozyskiwanie linków ze stron tematycznie powiązanych z branżą klienta. Wyszukuje ona portale i serwisy, w których można opublikować artykuły sponsorowane lub wpisy gościnne. Wielu specjalistów SEO korzysta z platform oferujących napisanie i publikację tekstów – przykładem jest LinkHouse czy WhitePress.

Pozycjonowanie stron to praca zespołowa, dlatego specjaliści SEO na co dzień współpracują z wieloma osobami o różnych kompetencjach – copywriterami, pracownikami działu handlowego czy obsługi klienta. Bywa i tak, że większość dnia to spotkania i konsultacje, zwłaszcza wtedy, gdy serwis wymaga uporania się z poważnym problemem. Nie zapominajmy też o kontakcie z klientami. Specjaliści SEO raz na miesiąc przygotowują raporty, które są sprawozdaniem z aktualnych pozycji i postępów prac SEO. Obejmują one także wytyczne co do dalszych działań, które należy wprowadzić na stronie. Poza raportami klienci mogą w dowolnym momencie skontaktować się ze swoim specjalistą i dopytać o kwestie związane z pozycjonowaniem.

Do tego dochodzi to, że specjalista powinien wiedzieć, co w jego branży piszczy. Udział w szkoleniach i konferencjach, gdzie można spotkać się z innymi ekspertami to także ważny element pracy w tym zawodzie. I na koniec… kim byłby specjalista SEO bez narzędzi. To dzięki nim może przeprowadzać analitykę internetową. Do tych najważniejszych należą: Google Analytics, Planer słów kluczowych, Google Search Console, Ahrefs, Senuto, Semstorm, Sitebulb, Screaming Frog, Keyword Tool.

Anita, specjalistka SEO w Strategiczni.pl 

W tej pracy najciekawsze jest to, że każdego dnia stykamy się z nowymi wyzwaniami, które wymagają znalezienia rozwiązań. Dzięki temu wciąż możemy się rozwijać. Trochę przypomina to pracę detektywistyczną – szukamy przyczyn, dlaczego pozycje nie rosną i zastanawiamy się, co możemy poprawić, aby strona klienta była lepiej widoczna w Google. Strategia, która sprawdziła się wcześniej u jednego klienta, nie musi dać pozytywnego efektu u innego. Minusem pracy w SEO może być powtarzalność niektórych czynności i ciągła praca przed komputerem. Wyzwaniem jest też kontakt z niektórymi klientami, którzy nie chcą angażować się w działania SEO, a bez współpracy z obu stron trudno osiągać dobre wyniki.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl