Pozycjonować czy nie pozycjonować… Właściciele stron internetowych wiedzą, że rezygnacja z SEO i widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania to duży błąd. Pozycjonowanie stało się wręcz obowiązkowe w marketingu internetowym. Oznacza to, że musisz zmierzyć się z mocną konkurencją. Jeżeli działania SEO mają przynieść efekty, nie mogą być przypadkowe i jednorazowe. Dobra strategia pozycjonowania to mapa, która wskaże Twojej stronie internetowej kierunek na topowe pozycje w Google. Sprawdź, jak przygotować skuteczny plan SEO.
Co to jest strategia SEO?
Mówi się o niej, że jest ważna i lepiej nie zaczynać bez niej pozycjonowania. To absolutna prawda! Strategia SEO jest uporządkowanym planem, według którego powinieneś działać, aby Twoja witryna osiągnęła wysokie pozycje w Google na zapytania związane z reprezentowaną przez Ciebie branżą. Strategia jest analizą strony internetowej, w której zawierają się propozycje konkretnych działań SEO. Gdy ten plan jest dobry i zostanie wdrożony, zauważysz efekty – poprawę pozycji w rankingu wyszukiwarek, a w dalszej kolejności zwiększenie ruchu na stronie. Musisz jednak przygotować się na to, że nie będzie to krótka podróż. Pozycjonowanie jest procesem, który wymaga czasu. Strategia SEO pozwala na kompleksowe podejście do optymalizacji strony. To niezwykle ważne, aby zintegrować ze sobą wiele działań. Pojedyncze i nieregularne zmiany wprowadzane na stronie nie przyczynią się do znaczących wzrostów pozycji. Przygotowując strategię SEO, powinieneś skupić się na trzech obszarach:
- optymalizacja treści na stronie – tutaj koncentrujesz się na treści, która już jest opublikowana na stronie i na tej, która dopiero powstanie. Zastanów się, jak optymalizować content, aby poprawić ranking swojej witryny pod kątem określonych słów kluczowych.
- techniczne SEO – w tym przypadku swoją uwagę przenosisz na architekturę strony internetowej. Sprawdzasz, jak jest technicznie skonfigurowana i co można poprawić, aby ułatwić robotom Google indeksowanie.
- pozycjonowanie poza stroną – dla Google ważne jest również to, jakim zaufaniem cieszy się Twoja strona w internecie. Liczba i jakość linków kierujących do Twojej witryny z innych miejsc w sieci ma wpływ na pozycję w wynikach wyszukiwania.
Strategia SEO – od czego zacząć?
Zanim zaplanujesz przyszłe działania, powinieneś zdobyć informację o obecnej „kondycji” swojej strony internetowej. Tutaj z pomocą przyjdzie audyt SEO. Jest to rodzaj raportu, w którym znajdziesz podsumowanie mocnych i słabych stron Twojego serwisu. Dowiesz się, w jakim stopniu witryna jest zoptymalizowana i co trzeba zrobić, aby stała się SEO friendly.
Przed stworzeniem strategii powinieneś także odpowiedzieć sobie na ważne pytanie: Jakie cele chcę osiągnąć? W ten sposób dostosujesz działania do swoich potrzeb.
Strategia SEO – co powinno się w niej znaleźć?
Strategia SEO jest kompleksowym dokumentem. Składa się z wielu elementów i zagadnień mających znaczenie w pozycjonowaniu. Ten plan jest przygotowywany pod konkretną stronę internetową i uwzględnia jej indywidualne potrzeby SEO. Dlatego stworzenie uniwersalnej strategii dla wielu serwisów jest niemożliwe. Które elementy strategii są ważne? O tym przeczytasz już za chwilę.
Poświęć czas na znalezienie właściwych słów kluczowych związanych z Twoją branżą
Słowa kluczowe to podstawa. Odgrywają one kluczową (jak sama nazwa wskazuje) rolę w pozycjonowaniu. Od ich doboru zależy tak naprawdę to, czy osiągniesz swoje cele. Frazy muszą być związane z Twoją branżą, usługami i produktami. W końcu chcesz docierać do użytkowników zainteresowanych konkretną ofertą. Do wyboru masz frazy ogólne lub tzw. long tail. Te drugie są mniej konkurencyjne, a dodatkowo ściągną ruch użytkowników, którzy mają bardziej sprecyzowane potrzeby. Sprawdź też, na jakie frazy kluczowe już jesteś widoczny. To też jest cenna informacja. I na koniec nie zapominaj o konkurencji. Nie tylko Ty chcesz być wysoko w Google. Przeanalizuj, na jakie słowa kluczowe są widoczne strony konkurentów.
Zaplanuj nowe treści i zaktualizuj te, które już opublikowałeś
Gdy już wiesz, na jakie słowa kluczowe chcesz postawić, możesz zaplanować treści na stronę. Blogowanie będzie znakomitym sposobem na pozycjonowanie fraz kluczowych i zaangażowanie użytkowników. Pamiętaj jednak o tym, że artykuły blogowe spełnią swoją rolę, gdy będą publikowane regularnie. Dlatego poza planem konkretnych treści przygotuj także harmonogram publikacji. A jak wyglądają treści na stronach kategorii i produktów? Jeżeli nie ma ich wcale, warto w strategii uwzględnić rozbudowę contentu z odpowiednią strukturą nagłówków i wykorzystaniem słów kluczowych. A co z treścią, która już jest na stronie? Dobrą praktyką jest regularna aktualizacja starych postów nowymi informacjami, aby wciąż zajmowały pozycję w SERPach. Jeżeli opublikowane wpisy nie zostały jeszcze zoptymalizowane pod SEO, to także warto to zrobić. W pozycjonowaniu ważna jest także rozbudowana struktura linków wewnętrznych. Dzięki przemyślanym linkom na Twojej stronie użytkownicy będą docierać do interesujących ich informacji. Ułatwi to także zadanie robotom indeksującym.
Zadziałaj technicznie i dostosuj strukturę strony pod SEO
Pozycje Twojej strony są uzależnione także od kwestii technicznych. Jednym z najważniejszych czynników rankingowych Google jest szybkość ładowania się strony. I tutaj duże znaczenie odgrywa rozmiar materiałów dodawanych na stronę (grafiki, zdjęcia, wideo). Elementy te są atrakcyjne dla użytkowników, ale mogą przyczynić się do spowolnienia strony. Dlatego kompresuj wszystkie multimedia przed umieszczeniem ich w serwisie. Zasada jest prosta – im mniejszy rozmiar pliku, tym szybciej wczytuje się Twoja strona, a to przekłada się na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Google stawia także na strony przyjazne użytkownikom mobilnym. Dzisiaj nie masz już wyboru. Jeżeli chcesz być wysoko w wynikach wyszukiwania, musisz dostosować swoją stronę do takich urządzeń jak smartfony i tablety.
Zbuduj wartościową bazę linków przychodzących
To nie będzie łatwe zadanie, ale i tak warto je podjąć ze względu na plusy w pozycjonowaniu. Linkowanie zewnętrzne ma dużą moc rankingową. Aby jednak przyniosło zamierzone korzyści, musisz zastanowić się, w jaki sposób chcesz zdobywać odnośniki z innych witryn. Linki zewnętrzne powinny być wartościowe oraz pochodzić z rzetelnych i cenionych źródeł. Możesz zdecydować się na publikacje artykułów sponsorowanych w serwisach zewnętrznych przy pomocy takich platform jak Linkhouse czy WhitePress. Dobrym pomysłem będzie też współpraca z blogerami, influencerami i redakcjami.
Strategia SEO – stworzyłeś plan i co dalej?
Powstanie strategii SEO nie kończy pozycjonowania. W rzeczywistości jest to dopiero początek. Masz już „rozkład jazdy”, teraz czas na działanie. Na pewno nie będzie to krótka droga. Może okazać się też wyboista, ale warto zawalczyć o efekty. Stopniowo i regularnie realizuj wytyczne zawarte w strategii. Równie ważna jest także weryfikacja podejmowanych działań. Tutaj istotny jest monitoring i śledzenie pozycji przy pomocy narzędzi analitycznych. Pozwoli to na bieżące wprowadzanie zmian, gdyby osiągnięcie wyznaczonego celu nie było możliwe.
Strategia SEO = wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Trudno się z tym nie zgodzić. Dlatego jeżeli chcesz „zabłysnąć” w wyszukiwarce Google, zrób to z dobrym planem SEO. Pamiętaj, że nie musisz działać sam. Dużym wsparciem będą specjaliści. Znajdziesz ich także w naszej agencji Strategiczni.pl.
Komentarze (0)