okładka wpisu blogowego Marty

2023 rok w świecie marketingu cyfrowego upłynął przede wszystkim pod znakiem wzmożonych dyskusji na temat sztucznej inteligencji i automatyzacji codziennej pracy specjalistów z różnych dziedzin. Temat AI będzie istotny oczywiście również w nadchodzącym czasie. Czego jeszcze możemy spodziewać się w 2024 roku? Jakiego typu treści będą dominować w content marketingu? Na co szczególną uwagę powinny zwracać marki? W jaki sposób użytkownicy będą wyszukiwać informacji i dokonywać zakupów? Sprawdź, jakie nowe wyzwania stoją przed branżą digital marketingu!

Dalszy rozwój sztucznej inteligencji

AI powoli staje się istotnym elementem w działaniach wielu organizacji z różnych branż. Od 2022 roku to temat szeroko eksploatowany, którego popularność nie gaśnie i nic nie wskazuje na to, że nastąpi to w najbliższej przyszłości. 

Według raportu Hootsuite o 260% więcej organizacji zadeklarowało, że planuje wykorzystać sztuczną inteligencję do edycji obrazów. To jednak nie wszystkie obszary, w których intensywnie będą wprowadzane wszelkiego rodzaju automatyzacje. W przypadku obsługi klienta chęć użycia AI wzrosła aż o 318%. Co ciekawe, z badań przeprowadzonych przez Hootsuite wyniknął jeden bardzo zaskakujący wniosek. Użytkownicy nie są równie entuzjastycznie nastawieni do sztucznej inteligencji, co marketingowcy – 62% konsumentów mniejszym zaufaniem darzy treści wygenerowane przy pomocy narzędzi AI. Młodsze pokolenia (przede wszystkim Z) mają mniej negatywny stosunek w przeciwieństwie do baby boomers.

Wykorzystywanie sztucznej inteligencji w marketingu (i nie tylko) stawia wiele wyzwań, ale jednocześnie wydaje się nieuniknione. Kluczowym stają się tym samym dwie kwestie. Po pierwsze –  konieczność sprostania nowym technologiom i nabycia umiejętności niezbędnych do skutecznego używania narzędzi AI. Po drugie – dopasowanie działań do oczekiwań i potrzeb odbiorców. Brak zaufania do sztucznej inteligencji należy nie tylko zrozumieć, ale i odpowiednio zareagować. To doskonała okazja do dzielenia się wiedzą i proponowania innowacyjnych rozwiązań. W przyszłości może pojawić się zapotrzebowanie na edukację w tym zakresie, zwłaszcza że według badań Content Marketing Institute aż 69% firm nie wypracowało modelu korzystania z poszczególnych narzędzi.

Zastanawiasz się, jak sztuczna inteligencja wpłynęła na digital marketing? Sprawdź, co na ten temat uważają nasze Talenty. Przeczytaj wpis o tym, jak ChatGPT wpłynął na codzienną pracę specjalistów!

SEO a sztuczna inteligencja

Pozostając jeszcze w tematyce AI – z raportu opracowanego przez SEO Engine Journal wynika, że specjaliści SEO mają problem z opracowaniem strategii treści, zwłaszcza z uwzględnieniem nacisku Google na ekspertyzę, wiarygodność i zaufanie (E-E-A-T). Chociaż sztuczna inteligencja może zwiększyć efektywność w generowaniu treści, to tworzenie wyjątkowej i wysoce merytorycznej treści wciąż pozostaje wyzwaniem – również dla copywriterów.

 

Jednym z najważniejszych zmian czekających branżę SEO w 2024 roku będą konsekwencje wprowadzenia asystenta AI do wyszukiwarki Google. SGE, czyli Search Generative Experience wykorzystuje zaawansowane algorytmy uczenia maszynowego i przetwarzania języka naturalnego do generowania spersonalizowanych i zintegrowanych wyników wyszukiwania, co pozwala użytkownikom uzyskać szybszy dostęp do bogatszych informacji. Odpowiedzi dostosowane do indywidualnych preferencji to nie wszystko – wprowadzenie SGE wywoła także zmiany w strategiach SEO, skupiając uwagę na wartościowych i unikalnych treściach, a także zwiększając znaczenie linkowania, lokalizacji treści i interaktywności.

 

Pojawienie się SGE oznacza dalszy rozwój technologii z większym naciskiem na personalizację, przetwarzanie języka naturalnego oraz integrację z innymi innowacyjnymi rozwiązaniami, takimi jak sztuczna inteligencja i rozszerzona rzeczywistość (AR). Branża SEO stanie jednocześnie przed koniecznością dostosowania się do tych zmian, ale również może zyskać na wykorzystaniu nowych narzędzi do bardziej skutecznego dotarcia do użytkowników.

Kultura, etyczny marketing i zrównoważony rozwój

Kultura, etyczny marketing i zrównoważony rozwój stanowią i będą dalej stanowić kluczowe elementy budowania wizerunku marki. Według Kantara aż 80% osób zadeklarowało, że chętniej wybiera produkty od firm, których wartości podziela. Konsumenci chcą marek, które odzwierciedlają ich idee – nie zawsze tożsamość jest spójna z kreowanym wizerunkiem. 

Greenwashing może prowadzić do kryzysu wizerunkowego w sytuacji, gdy firma deklaruje zaangażowanie ekologiczne bez rzeczywistych działań. Dla przykładu – koncern Shell został oskarżony o wprowadzanie klientów w błąd w kontekście komunikatów świadczących o tym, że podstawa ich działalności jest energia niskoemisyjna. Z tego powodu w Wielkiej Brytanii Advertising Standards Authority zakazało mylącej reklamy, argumentując to tym, że najważniejszym elementem w Shell wciąż są paliwa kopalne, które mają negatywny wpływ na środowisko naturalne. 

Cancel culture dalej funkcjonuje w świecie mediów, a użytkownicy internetu wyraźnie wyrażają swoje opinie niejednokrotnie, partycypują w bojkocie danej firmy. Do jednych z najgłośniejszych zeszłorocznych bojkotów wśród marek premium można zaliczyć kampanię Balenciagi z udziałem dzieci. Odzew był bardzo mocny, a na TikToku wiele osób, które posiadały produkty tego domu mody, nagrywały filmiki, w których na różne sposoby niszczyły ubrania czy buty. Dla konsumentów nie tylko ekologia ma istotne znaczenie, ale i ogólne dobro społeczne. W przyszłości, aby uniknąć konfliktów, marketing musi lepiej odzwierciedlać wartości kulturowe, zachowując jednocześnie spójność z własną deklarowaną misją. 

Z raportu Kantar wynika, że w 2023 roku 42% firm uwzględniało wskaźniki zrównoważonego rozwoju na dashboardach marketingowych. W porównaniu do 2021 roku nastąpił wzrost o 16%. Zdaniem ekspertów w 2024 roku będziemy obserwować przesunięcie w kierunku zrównoważonej innowacji, inkluzywnej komunikacji i strategicznego PR jako kluczowych elementów budowania zaufania konsumentów.

Zmiana nawyków konsumentów

Według raportu „E-commerce w Polsce 2023″ 79% polskich internautów dokonuje zakupów online, co świadczy o stale rosnącej akceptacji tej formy handlu. Social commerce, czyli sprzedawanie produktów za pośrednictwem mediów społecznościowych, to obecnie istotny trend, który pomaga markom dotrzeć ze swoją ofertą do użytkowników aplikacji. Wspomniany raport przygląda się bliżej również temu zjawisku. Pomimo wzrostu popularności zakupów za pośrednictwem social mediów, wyniki badania wskazują, że tylko 19% respondentów korzysta z tej opcji. 

W kontekście dalszego rozwoju e-commerce istnieje potencjał dla social-commerce do stania się bardziej powszechnym sposobem dokonywania zakupów. Aby to osiągnąć, platformy społecznościowe muszą kontynuować rozwój swoich funkcji handlowych i zapewnić użytkownikom bezpieczne i wygodne środowisko zakupowe. Integracja płatności online, opcje zakupów bezpośrednio z postów czy reklam oraz personalizacja ofert mogą być kluczowe dla przyszłego sukcesu social-commerce. 

W 2023 roku TikTok wprowadził nową funkcję – TikTok Shop jest dostępny na ten moment zaledwie w kilku krajach. Ze względu na bardzo aktywną społeczność (od kilku lat aplikacja wyróżnia się najwyższym wskaźnikiem zaangażowania) potencjał sprzedażowy platformy jest ogromny, dzięki czemu szansa na pozyskanie nowych odbiorców, którzy w przyszłości mogą, stać się klientami również znacząco wzrasta.

Content marketing – jakie treści sprawdzą się najlepiej w celach sprzedażowych?

Content Marketing Institute wskazuje, że najpopularniejszą formą contentu używaną przez specjalistów ds. marketingu w sektorze B2B w ostatnim roku był krótkie artykuły i posty (94%), materiały wideo (84%) oraz case study (78%). Jako najskuteczniejsze metody wskazano jednak filmy i studia przypadków.

Treści wideo w najbliższym czasie wciąż będą jedną z najbardziej znaczących form contentu. Jest to oczywiście spowodowane niesłabnącą popularnością TikToka i charakterystycznego, dynamicznego i skondensowanego sposobu przekazu. Pojawia się coraz więce kursów z zakresu tworzenia rolek na Instagramie i ogólnie reklamowych materiałów wideo. Wśród najpopularniejszych kont oferujących szkolenia i wskazówki można wymienić m.in. Olę Foryś (@wild.rocks), Ilonę Kliszcz (@ikliszcz) czy Agatę Koman-Więch (@agatakoman). 

Co ciekawe, możemy spodziewać się rosnącej popularności dłuższych materiałów. Zarówno TikTok, jak i Instagram dają możliwość tworzenia filmów trwających kolejno 10 min oraz 90 sekund. W przypadku drugiej platformy warto dodać, że wszystkie posty wideo poniżej 15 min są klasyfikowane i udostępniane jako rolki – mają również do tych samych narzędzi do edytowania.

Wzrost znaczenia influencer marketingu

Według raportu Kantara 59% marketerów deklaruje większe inwestycje we współpracę z influencerami. Wysoce prawdopodobne, że akurat ta prognoza nie będzie mieć przełożenia na polskim rynku. Wszystko za sprawą Pandor Gate i powszechnego spadku zaufania do rodzimych influencerów. Marketerzy współpracujący z osobami zamieszanymi w sprawę odczuli skutki nie tylko ze względu na aktualne kampanie, ale i te prowadzone w przeszłości. Z tego powodu 2024 może okazać się momentem przewartościowań. 

Słowa kluczowe zamiast hasztagów

Od jakiegoś czasu nie słabną głosy na temat tego, że pokolenie Z traktuje TikToka jako główne źródło informacji – aplikacja pełni dla młodych ludzi funkcję wyszukiwarki i zaczyna dodawać bardziej zaawansowane narzędzia, takie jak Keyword Insights do swojego Creative Center. 

Z eksperymentu przeprowadzonego przez Hootsuite wynika, że zastosowanie działań SEO zwiększyło zasięg postów o 30% i przyniosło 2 razy więcej polubień. Już teraz w treści niektórych postów twórcy zamiast lub razem z hasztagami stosują słowa kluczowe. Jest to spowodowane rosnącą rolą pozycjonowania w mediach społecznościowych. Zmiany algorytmów sprawiają, że aby zapewnić contentowi lepszą widoczność, niezbędne będzie wdrożenie strategii SEO. Content typu evergreen może być wyświetlany w wynikach wyszukiwania przez długi czas, zwłaszcza jeśli jest angażujący dla użytkowników. W miarę rozwoju i doskonalenia funkcji wyszukiwania w mediach społecznościowych trend ten będzie rósł na znaczeniu. 

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się