Po niemal 15 latach od wprowadzenia atrybutu nofollow, Google zdecydował się na małą rewolucję. Linki sponsored i ugc zastąpią nofollow w szczególnych przypadkach. Chociaż nie będą indeksowane, przydadzą się robotom w tworzeniu rankingu Google. Co to oznacza dla Twojej witryny i czy konieczna będzie zmiana nazw zamieszczanych dotąd linków?

Linki nofollow – co się zmieni?

Zanim przejdziemy do omówienia zmian, jakie wprowadza Google w linkach wychodzących, przypomnijmy, czym są linki z atrybutem nofollow.

  • Link z atrybutem nofollow to rodzaj odnośnika, który w dosłownym tłumaczeniu oznacza “nie podążaj za”. Informuje robota Google, żeby pominął odnośnik podczas indeksowania strony.
  • Atrybut nofollow znajduje się w kodzie linku, i chociaż nie jest widoczny dla przeciętnego użytkownika, stanowi czynnik brany pod uwagę przy ocenie strony.
  • Im więcej linków dofollow, tym większe zagrożenie, że Google potraktuje je jako spam. A to grozi karą w postaci filtra. Dlatego na stronach internetowych różnicuje się profile linkowe nadając im atrybuty nofollow. Umieszczanie atrybutu nofollow w komentarzach na blogu czy forum internetowym zapobiega spamowi.

Kiedy stosować sponsored, ugc i nofollow?

Według webmasterów Google, na naszych stronach możemy stosować wszystkie rodzaje atrybutów:

rel=’’sponsored’’

To najprościej mówiąc linki sponsorowane – odnośniki, które stosujemy, kiedy chcemy przekierować użytkownika na stronę reklamodawcy.

rel=’’ugc’’

UGC (consumer-generated media – CGM albo user-created content – UCC) to atrybut, który stosujemy w przypadku treści generowanych przez końcowych użytkowników na forach internetowych lub w komentarzach na blogach. Pamiętaj, że nie mają one nic wspólnego z zawartością content marketingową, którą tworzą zawodowi copywriterzy, dziennikarze, wydawcy, itd.

rel=’’nofollow’’

Dobrze znany atrybut pozostaje w użyciu. Zastosujesz go w przypadku innych odnośników, za którymi robot Google nie musi podążać podczas indeksowania strony.

Oprócz wyjaśnienia, w jakich przypadkach zastosować określony atrybut, podaje też, jak kwalifikować linki wychodzące:

Uprzedzając pytania użytkowników, Google wyjaśnia najważniejsze kwestie:

Dlaczego Google poszerza atrybut nofollow o sponsored i ugc?

Nowe atrybuty mają pomóc robotom indeksującym w ocenie strony. Na ich podstawie Google będzie mógł określić wartość i przydatność linku. Uzyskany wynik wykorzysta w tworzeniu rankingu wyników wyszukiwania.

Czy trzeba zmieniać istniejące już linki nofollow?

Nie ma takiej potrzeby. Wystarczy, że będziesz pamiętał o wprowadzaniu nowych oznaczeń do powstających linków sponsorowanych lub treści generowanych przez użytkowników.

Co jeśli użyję niewłaściwego atrybutu?

Teoretycznie nie powinno mieć to większego znaczenia dla Google, który i tak będzie odczytywał odnośnik jako link nofollow. Wyjątkiem są linki sponsorowane, które od teraz powinieneś oznaczać atrybutem rel=’’sponsored’’ lub rel=”nofollow”.

Czy mogę użyć więcej niż jednego atrybutu w linku?

Tak, pod warunkiem, że zrobisz to w sposób prawidłowy. Jak podpowiada Google, sytuacja z użyciem dwóch atrybutów może się zdarzyć, kiedy link pochodzi z treści generowanych przez użytkowników i jest sponsorowany. W tym przypadku link powinien zostać określony jako rel=”ugc sponsored”.

Oficjalna zmiana atrybutów linków ma nastąpić dopiero 1 marca 2020 roku, ale nowe nazwy warto zacząć wprowadzać już dziś. Dzięki wskazówkom, jakie daje nam Google, mamy czas na przygotowanie się do rewolucji i ... podniesienie pozycji strony w rankingu Google.

Masz pytania? Napisz do nas!

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Bądź na bieżąco: