Case study

Co to jest migracja strony internetowej? Case Study

Migracja strony internetowej to nic innego jak proces zmiany:

  • CMS , czyli oprogramowania, o które oparta jest witryna
  • Hostingu (serwera)
  • Domeny
  • Fuzja domen (łączenie się X liczby domen w jedną) lub wyodrębnienie subdomeny , jako osobnej strony

Po co przeprowadza się migrację witryny?

Rozpatrzmy każdy z wyżej opisanych przypadków migracji z osobna.

Migracja strony na inny CMS

Jednym z najczęstszych powodów zmiany CMS lub tak zwanej skórki strony internetowej (wyglądu interfejsu/front-endu) jest chęć właściciela strony do jej modernizacji. Najczęściej wtedy następuje też zmiana silnika strony www na bardziej odpowiedni, nowszy, szybszy.

Innym powodem mogą być niezadowalające wyniki pozycjonowania strony. W ostatnim czasie parametry związane z prędkością ładowania się strony mają coraz większy wpływ na widoczność serwisu w sieci. Dlatego też czasami nie opłaca się poprawiać obecnej strony pod kątem poprawności kodu, aby usprawnić pagespeed. Lepszym wyborem jest migracja na nową stronę przygotowaną od początku według najlepszych zaleceń.

Migracja strony na inny hosting

Przyczyn migracji na inny hosting jest wiele. Mogą być nimi np. niezadowalająca prędkość odpowiedzi serwera, zbyt duża ilość tak zwanych sąsiadów serwerowych lub po prostu zbyt duże koszta związane z opłacaniem wybranego serwa.

Czym są niepożądani sąsiedzi serwerowi? Będą to np. strony z treściami pornograficznymi. Zdecydowana większość właścicieli domen nie chce, aby poprzez adres IP algorytm Google kojarzył ich stronę z takimi treściami. 

Niezależenie od przyczyny migracji na inny hosting, zawsze wiąże się to ze zmianą serwera. Przy takiej zmianie niezbędne jest sprawdzenie:

  • poprawności działania wszystkich funkcjonalności strony,
  • kodów odpowiedzi serwera,
  • czy rzeczywiście czas odpowiedzi nowego serwera jest lepszy niż u poprzedniego.

Migracja strony na inną domenę i fuzja domen

Kiedy migrować na inną domenę? Kiedy nazwa naszej domeny jest zbyt długa i/lub ciężko ją zapamiętać! Krótki adres URL pozytywnie wpływa na postrzeganie strony przez algorytm Google, więc z perspektywy SEO takie działania są jak najbardziej uzasadnione! 

Natomiast fuzją domen nazywamy proces łączenia dwóch lub więcej domen w jedną. Dobrym przykładem jest proces łączenia dwóch e-commerce’ów ze względu na podobny asortyment, aby nie prowadzić działań pozycjonerskich i SEM podwójnie.


Zagrożenia związane z migracją

Migracja witryny z punktu widzenia SEO, zawsze obarczona jest ryzykiem pojawienia się wielu problemów, które mogą doprowadzić do wyindeksowania się podstron, spadku pozycji fraz kluczowych a co za tym idzie — drastycznych spadków widoczności w Google. W celu uniknięcia najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w tym procesie, warto współpracować z agencją SEO.

Najczęstsze błędy popełniane przy migracji

Migracja witryny z punktu widzenia SEO, zawsze obarczona jest ryzykiem pojawienia się wielu problemów, które mogą doprowadzić do wyindeksowania się podstron, spadku pozycji fraz kluczowych a co za tym idzie — drastycznych spadków widoczności w Google. W celu uniknięcia najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w tym procesie, warto współpracować z agencją SEO.

  • Często dochodzi do sytuacji, kiedy to deweloperzy nie blokują wersji deweloperskiej strony przed indeksacją. Kiedy jest ona już prawie gotowa i zostają na nią przeniesione wszystkie treści z obecnej witryny — mamy do czynienia z duplikacją całego serwisu. To może bardzo negatywnie odbić się na widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania.
  • Nierzadko na nową wersję witryny nie zostają przeniesione znaczniki meta z poprzedniej wersji, co również może poskutkować znaczną utratą widoczności. Meta-title (obecnie title-link) wpływa bezpośrednio na pozycję fraz kluczowych i jest jednym z najważniejszych elementów optymalizacji witryny. Jeżeli meta-title pozostaną puste lub niezoptymalizowane, niewątpliwie poskutkuje to utratą pozycji fraz kluczowych.
  • Jednym z największych i najczęściej spotykanych problemów przy migracji serwisów internetowych jest brak lub niepoprawne wdrożenie tak zwanej mapy przekierowań. W przypadku zmiany struktury adresów URL — jest to niezbędne wdrożenie, aby całkowicie nie stracić widoczności, gdyż podstrona-odpowiednik starej podstrony (np. podstrona produktu X) będzie dostępna już pod innym adresem niż poprzednio. Googlebot przeglądając poprzedni adres URL, dostanie odpowiedź serwera 404, czyli informację, że podstrona nie istnieje. Wtedy nastąpi jej wyindeksowanie i całkowita utrata pozycji fraz kluczowych, które rankowały z danej podstrony. Odpowiedzią na ten problem może być wdrożenie przekierowania 301. Wówczas Googlebot zostanie przekierowany na nowy adres URL, co spowoduje, że pozycje fraz kluczowych nie powinny się obniżyć.
  • W przypadku niepoprawnie wdrożonej mapy przekierowań może dojść do tak zwanego łańcucha przekierowań. Poprawne przekierowanie powinno się odbywać za pomocą jednego przekierowania.

Kilka wskazówek

Treści występujące na podstronach, również powinny zostać zmigrowane na nową wersję strony. Dzięki temu nowa podstrona nie zostanie “zdezoptymalizowana” i nie osiągnie niższych pozycji.

Migracja i przekierowania dotyczą także plików graficznych. Podobnie jak treści, muszą być one uwzględnione w mapie przekierowań.

Podczas przepięcia należy unikać sytuacji, w której strona jest niedostępna. Niedostępność może wpływać negatywnie na widoczność. Może nastąpić wyindeksowanie  podstron.

Warto pamiętać, że cały proces migracji serwisu oraz projektowania i kodowania wymaga współpracy ze specjalistą SEO. Dzięki temu zwiększa się szansę na uzyskanie oczekiwanych pozycji wszystkich stron, co przełoży się na zadowalające wyniki biznesowe firmy.

Przykłady migracji

 

Na poniższym wykresie widać, do czego może doprowadzić niepoprawnie poprowadzona migracja. Analiza dotyczy strony internetowej jednej ze znanych sieci drogerii.

wykres

Widoczność witryny sieci drogerii

Na zdjęciu ekranu zaznaczony jest moment, w którym nastąpiła migracja serwisu. Nie została wdrożona mapa przekierowań, co spowodowało, że widoczność spadła ponad czterokrotnie i nawet po kilku latach, nie wróciła do poziomu sprzed trzech lat. To pokazuje, że po wyindeksowaniu podstron, bardzo trudno przywrócić widoczność.

wykres

Widoczność witryny jednego z klientów Strategiczni.pl

 

Na powyższym zdjęciu ekranu widać, że proces odzyskiwania widoczności zajął aż 5 miesięcy — trwał od końca marca 2021 roku do końca sierpnia 2021. W tym okresie udało się przywrócić widoczność, a na chwilę obecną widoczność w zakresie fraz z TOP-10 sukcesywnie rośnie i przewyższa widoczność sprzed migracji. Pokazany proces migracji został przeprowadzony we współpracy ze specjalistą SEO.