Migracja strony internetowej to nic innego jak proces zmiany:
Jednym z najczęstszych powodów zmiany CMS lub tak zwanej skórki strony internetowej (wyglądu interfejsu/front-endu) jest chęć właściciela strony do jej modernizacji. Najczęściej następuje wówczas zmiana silnika strony www na bardziej odpowiedni, nowszy, szybszy. Innym powodem mogą być niezadowalające wyniki, które zajmuje w rankingu wyszukiwarki. W ostatnim czasie parametry związane z prędkością ładowania się strony mają coraz większy wpływ na pozycję serwisu w sieci. Czasami nie opłaca się inwestować w poprawę kodu i usprawnienia szybkości wczytywania obecnej witryny. Rekomendowanym rozwiązaniem jest migracja na nową stronę przygotowaną od początku według najlepszych zaleceń.
Przyczyn migracji na inny hosting jest wiele. Mogą być nimi np. wolne ładowanie, zbyt duża liczba innych stron współdzielących ten sam serwer (tzw. sąsiedzi serwerowi) lub po prostu wysoki koszt związany z opłacaniem wybranego usługodawcy. Przy migracji na innych hosting niezbędne jest sprawdzenie: poprawności działania wszystkich funkcjonalności strony, kodów odpowiedzi serwera oraz rzeczywistego czasu wczytywania.
Kiedy migrować na inną domenę? Przede wszystkim jeśli nasza nazwa jest zbyt długa i/lub ciężko ją zapamiętać! Krótki adres URL pozytywnie wpływa na postrzeganie strony przez algorytm Google, więc z perspektywy SEO takie działania są jak najbardziej uzasadnione! Natomiast fuzją nazywamy proces łączenia dwóch lub więcej domen w jedną. Dobrym przykładem jest proces łączenia dwóch e-commerce’ów ze względu na podobny asortyment, aby nie prowadzić działań pozycjonerskich i kampanii reklamowych podwójnie.
Migracja witryny z punktu widzenia SEO, zawsze obarczona jest ryzykiem pojawienia się wielu problemów, które mogą doprowadzić do wyindeksowania się podstron, spadku pozycji fraz kluczowych a co za tym idzie — drastycznych spadków pozycji w Google. W celu uniknięcia najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w tym procesie, warto współpracować z agencją SEO.
Często zdarza się, że deweloperzy nie blokują dostępu do wersji testowej strony przed indeksacją. Kiedy jest ona już prawie gotowa i zostają na nią przeniesione wszystkie treści z obecnej witryny – mamy do czynienia z duplikacją całego serwisu, co może bardzo negatywnie odbić się na liczbie wyświetleń w organicznych wynikach wyszukiwania.
Nierzadko na nową wersję witryny nie zostają przeniesione znaczniki meta z poprzedniej wersji, co również może skutkować znacznym spadkiem wyników. Meta-title wpływa bezpośrednio na pozycję fraz kluczowych i jest jednym z najważniejszych elementów optymalizacji witryny.
Jednym z największych i najczęściej spotykanych problemów przy migracji serwisów internetowych jest brak lub niepoprawne wdrożenie tak zwanej mapy przekierowań. W przypadku zmiany struktury adresów URL – jest to niezbędne działanie w celu uniknięcia utraty pozycji. Bez odpowiednich przekierowań, podstrona, która odpowiadała za konkretny produkt X, będzie dostępna pod nowym adresem URL, co może spowodować, że Googlebot zobaczy poprzedni jako błąd 404 (strona nie znaleziona). W rezultacie zostanie ona ponownie zindeksowana, a pozycje fraz kluczowych, które wcześniej były z nią powiązane, zostaną całkowicie utracone. Odpowiedzią na ten problem może być wdrożenie przekierowania 301 – robot wyszukiwarki zostaje wówczas poinformowany o trwałym przeniesieniu strony.
Jeżeli mapa przekierowań na stronie internetowej jest wdrożona nieprawidłowo, może pojawić się problem z tzw. łańcuchem przekierowań. Oznacza to sytuację, w której odwiedzający próbuje wejść na stronę za pomocą starego adresu URL, trafia automatycznie na nowy adres. Istnieje jednak ryzyko, że przekierowanie odbywa się poprzez kilka kolejnych stron, tworząc w ten sposób wspomniany łańcuch. To niepożądana sytuacja ze względu na to, że wprowadza zbędne zamieszanie i negatywnie wpływa na wydajność strony.
Na poniższym wykresie widać, do czego może doprowadzić niepoprawnie przeprowadzona migracja. Analiza dotyczy strony internetowej jednej ze znanych sieci drogerii.
Widoczność witryny sieci drogerii
Na grafice zaznaczony jest moment, w którym nastąpiła migracja serwisu. Nie wdrożono mapy przekierowań, co spowodowało, że wyświetlania w wynikach wyszukiwania spadły ponad czterokrotnie i nawet po kilku latach, nie wróciły do wcześniejszego poziomu. To pokazuje, jak trudno przywrócić poprzednie rezultaty, które osiągała strona.
Widoczność witryny jednego z klientów Strategiczni.pl
Na powyższym zdjęciu ekranu widać, że proces odzyskiwania pozycji zajął aż 5 miesięcy — trwał od marca do sierpnia 2021 roku. W tym okresie udało się przywrócić satysfakcjonujące wyniki, a obecnie strona osiąga coraz wyższe pozycje w rankingu i ma większą widoczność. Wskazany proces migracji został przeprowadzony we współpracy ze specjalistą SEO.
Chcesz przeprowadzić migrację witryny i szukasz specjalistów, którzy Ci w tym pomogą? Skorzystaj z usług Strategiczni.pl!
Porozmawiajmy!