Rozpatrzmy każdy z wyżej opisanych przypadków migracji z osobna.
Jednym z najczęstszych powodów zmiany CMS lub tak zwanej skórki strony internetowej (wyglądu interfejsu/front-endu) jest chęć właściciela strony do jej modernizacji. Najczęściej wtedy następuje też zmiana silnika strony www na bardziej odpowiedni, nowszy, szybszy.
Innym powodem mogą być niezadowalające wyniki pozycjonowania strony. W ostatnim czasie parametry związane z prędkością ładowania się strony mają coraz większy wpływ na widoczność serwisu w sieci. Dlatego też czasami nie opłaca się poprawiać obecnej strony pod kątem poprawności kodu, aby usprawnić pagespeed. Lepszym wyborem jest migracja na nową stronę przygotowaną od początku według najlepszych zaleceń.
Przyczyn migracji na inny hosting jest wiele. Mogą być nimi np. niezadowalająca prędkość odpowiedzi serwera, zbyt duża ilość tak zwanych sąsiadów serwerowych lub po prostu zbyt duże koszta związane z opłacaniem wybranego serwa.
Czym są niepożądani sąsiedzi serwerowi? Będą to np. strony z treściami pornograficznymi. Zdecydowana większość właścicieli domen nie chce, aby poprzez adres IP algorytm Google kojarzył ich stronę z takimi treściami.
Niezależenie od przyczyny migracji na inny hosting, zawsze wiąże się to ze zmianą serwera. Przy takiej zmianie niezbędne jest sprawdzenie:
Kiedy migrować na inną domenę? Kiedy nazwa naszej domeny jest zbyt długa i/lub ciężko ją zapamiętać! Krótki adres URL pozytywnie wpływa na postrzeganie strony przez algorytm Google, więc z perspektywy SEO takie działania są jak najbardziej uzasadnione!
Natomiast fuzją domen nazywamy proces łączenia dwóch lub więcej domen w jedną. Dobrym przykładem jest proces łączenia dwóch e-commerce’ów ze względu na podobny asortyment, aby nie prowadzić działań pozycjonerskich i SEM podwójnie.
Migracja witryny z punktu widzenia SEO, zawsze obarczona jest ryzykiem pojawienia się wielu problemów, które mogą doprowadzić do wyindeksowania się podstron, spadku pozycji fraz kluczowych a co za tym idzie — drastycznych spadków widoczności w Google. W celu uniknięcia najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w tym procesie, warto współpracować z agencją SEO.
Migracja witryny z punktu widzenia SEO, zawsze obarczona jest ryzykiem pojawienia się wielu problemów, które mogą doprowadzić do wyindeksowania się podstron, spadku pozycji fraz kluczowych a co za tym idzie — drastycznych spadków widoczności w Google. W celu uniknięcia najpoważniejszych błędów, jakie można popełnić w tym procesie, warto współpracować z agencją SEO.
Treści występujące na podstronach, również powinny zostać zmigrowane na nową wersję strony. Dzięki temu nowa podstrona nie zostanie “zdezoptymalizowana” i nie osiągnie niższych pozycji.
Migracja i przekierowania dotyczą także plików graficznych. Podobnie jak treści, muszą być one uwzględnione w mapie przekierowań.
Podczas przepięcia należy unikać sytuacji, w której strona jest niedostępna. Niedostępność może wpływać negatywnie na widoczność. Może nastąpić wyindeksowanie podstron.
Warto pamiętać, że cały proces migracji serwisu oraz projektowania i kodowania wymaga współpracy ze specjalistą SEO. Dzięki temu zwiększa się szansę na uzyskanie oczekiwanych pozycji wszystkich stron, co przełoży się na zadowalające wyniki biznesowe firmy.
Na poniższym wykresie widać, do czego może doprowadzić niepoprawnie poprowadzona migracja. Analiza dotyczy strony internetowej jednej ze znanych sieci drogerii.
Widoczność witryny sieci drogerii
Na zdjęciu ekranu zaznaczony jest moment, w którym nastąpiła migracja serwisu. Nie została wdrożona mapa przekierowań, co spowodowało, że widoczność spadła ponad czterokrotnie i nawet po kilku latach, nie wróciła do poziomu sprzed trzech lat. To pokazuje, że po wyindeksowaniu podstron, bardzo trudno przywrócić widoczność.
Widoczność witryny jednego z klientów Strategiczni.pl
Na powyższym zdjęciu ekranu widać, że proces odzyskiwania widoczności zajął aż 5 miesięcy — trwał od końca marca 2021 roku do końca sierpnia 2021. W tym okresie udało się przywrócić widoczność, a na chwilę obecną widoczność w zakresie fraz z TOP-10 sukcesywnie rośnie i przewyższa widoczność sprzed migracji. Pokazany proces migracji został przeprowadzony we współpracy ze specjalistą SEO.