Case study

Employee Advocacy – jak aktywizowaliśmy Talenty do działań na LinkedIn?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy stają się ambasadorami marki, promując firmę i jej wartości w swoich sieciach kontaktów. To autentyczny sposób na zwiększenie zasięgu treści, budowanie eksperckiego wizerunku organizacji oraz wzmacnianie zaangażowania zespołu. 

W Strategiczni.pl od dawna widzieliśmy ogromny potencjał w aktywności naszych Talentów, jednak przez pewien czas nie byliśmy w stanie znaleźć dobrego sposobu na zmotywowanie do działania. Naszym celem było zachęcenie pracowników do częstszego udostępniania postów firmowych, dzielenia się swoimi sukcesami i budowania osobistych marek eksperckich. Pierwotnie postawiliśmy na zewnętrzną motywację w postaci systemu nagród, jednak to podejście nie przyniosło oczekiwanych efektów.

Wyzwania w projekcie

  • znikoma aktywność – Talenty rzadko angażowały się w działania na LinkedIn;
  • brak nawyku i wewnętrznej potrzeby – Talenty nie myślały o LinkedIn jako o miejscu, w którym chciałyby się udzielać;
  • niepowodzenie programu lojalnościowego – próba zmotywowania poprzez kwartalne nagrody materialne nie zadziałała, większość Talenów nie wpisywała tam swoich aktywności, zawsze wygrywała ta sama osoba;

Cel case study

Celem tego case study jest ukazanie, jak świadome i dobrze zaplanowane działania w zakresie employee advocacy mogą przyczynić się do wzrostu zaangażowania pracowników w budowanie marki pracodawcy

„Dlaczego nie jesteś aktywny na Linkedin?” – wyniki ankiety

Skoro coś nie działa, trzeba znaleźć odpowiedź u źródła! Zapytaliśmy nasze Talenty, jakie są powody, dla których nie udzielają się na Linkedin. Wśród najpopularniejszych odpowiedzi znalazły się: 

  • brak motywacji, by się tym zajmować,
  • brak osobistych celów,
  • nie chcą, by ich profil stał się reklamą Strategicznych.pl,
  • przyzwyczajenie do biernego korzystania z platformy,
  • ogólna niechęć do Linkedina.

Ponieważ nie da się przekonać wszystkich, postanowiliśmy zaktywizować tych, którzy nie widzieli celu lub nie mieli motywacji, by publikować. Tam potrzebna była zmiana strategii komunikacji.

Czas zmienić podejście i pokazać eksperckość Talentów

Dostosowując strategię, postanowiliśmy się skupić na motywacji wewnętrznej. Najważniejszym krokiem było przeformułowanie strategii tak, by prezentowała eksperckość Talentów. W praktyce oznacza to, że większość dobrych wyników czy sukcesów, którymi chwalimy się, jest sygnowanych twarzą i nazwiskiem konkretnej osoby lub zespołu. To pozwala wyróżnić każdego jako eksperta w danej dziedzinie, co jednocześnie motywuje samych zainteresowanych do pochwalenia się sukcesem wśród swoich kontaktów. Dodatkowo wprowadziliśmy nowy cykl postów dotyczący wydarzeń branżowych, w ramach którego Talenty zaczęły opowiadać o webinarach i konferencjach, w których uczestniczyły

Przykłady aktywności talentów

Regularna komunikacja wewnętrzna, polegająca na comiesięcznych podsumowaniach podczas spotkań firmowych, pomogła zwiększyć świadomość tego, jak duży zasięg można osiągnąć dzięki employee advocacy. Aby ułatwić pracownikom pamiętanie o LinkedIn w natłoku codziennych obowiązków, zaczęliśmy regularnie wrzucać informacje o nowych postach, które mogą ich zainteresować. Ważnym elementem strategii było również zaangażowanie CEO, który zaczął częściej udostępniać treści firmowe na swoim osobistym profilu, oraz komentować posty employer brandingowe. Działania miały na celu nie tylko zwiększenie aktywności pracowników, ale także wzmocnienie poczucia przynależności do firmy.

Efekty employee advocacy

Efekty

  • Zasięg postów wzrósł od 0 do nawet 4000 – wcześniej udostępnienia i posty z oznaczeniem firmy pojawiały się sporadycznie, teraz co miesiąc można zaobserwować kilka takich aktywności.
  • Większe poczucie przynależności do firmy – dzięki publicznemu świętowaniu sukcesów w postach, Talenty chętniej dzielą się dobrymi wynikami w swoich projektach
  • Wzrost świadomości o LinkedIn – dzięki cyklicznym przypomnieniom, Talenty częściej odwiedzają platformę i angażują się w interakcje.

Podsumowanie

Przykład Strategiczni.pl pokazuje, że employee advocacy nie działa na zasadzie prostej zewnętrznej motywacji. Kluczem do sukcesu okazało się docenienie ekspertów, pokazanie im wartości ich działań oraz systematyczna, wewnętrzna komunikacja na temat LinkedIn. Włączenie prezesa do aktywnej roli w employer advocacy również pozytywnie wpłynęło na morale zespołu.

Chcesz aktywizować swoich pracowników do działania? Mamy na to sposoby! Skorzystaj z wiedzy i doświadczenia naszych ekspertów – skontaktuj się z nami, aby omówić, jak możemy wesprzeć Twój biznes.

Porozmawiajmy!