Case study

Jak skutecznie budować wizerunek pracodawcy i zwiększać zaangażowanie zespołu?

O projekcie

Działania employer brandingowe są częścią strategii marketingowej naszej organizacji. Dlaczego dbamy o wizerunek Strategiczni.pl jako atrakcyjnego pracodawcy? Odpowiedź jest prosta – to najlepszy sposób na zachęcanie ekspertów z branży do rozwijania kariery w naszej agencji i utrzymywanie motywacji oraz zaangażowania u obecnego zespołu na wysokim poziomie.

Talenty, które zatrudniamy to rdzeń naszej organizacji, dlatego tak istotne jest podejmowanie działań badających poziom ich satysfakcji z pracy i wprowadzanie usprawnień.

Wyzwania

  • rozwijanie działań employer brandingu zewnętrznego i wewnętrznego – na EB składają się procesy związane z rekrutacją i candidate experience oraz działania związane z budowaniem zaangażowania obecnego zespołu;
  • tworzenie spójnej strategii działań employer brandingowych – na wizerunek pracodawcy mają wpływ nie tylko działania podejmowane wewnątrz organizacji, ale również to, jak pokazujemy naszą markę na zewnątrz np. za pomocą social mediów.

Cel case study

Czy zastanawiasz się, jak zbudować wizerunek pracodawcy, który nie tylko przyciąga odpowiednie Talenty, ale także wzmacnia więzi w istniejącym zespole? Konkurencja na rynku pracy jest duża, dlatego w Strategiczni.pl postanowiliśmy podjąć działania employer brandingowe, dzięki którym skutecznie budujemy wizerunek naszej organizacji jako atrakcyjnego miejsca do rozwijania kariery.

W tym case study opowiemy, jak to osiągnęliśmy i co zrobiliśmy, aby wzmocnić naszą markę jako pracodawcy z wyboru. Przeanalizujemy, jak działania employer brandingowe – od tych wpływających na candidate experiencie, po inicjatywy zwiększające zaangażowanie obecnych Talentów – przyniosły wymierne efekty. Pokażemy, w jaki sposób nasze podejście pomogło w zbudowaniu zespołu specjalistów, który jest nie tylko pełen doświadczenia i unikatowych kompetencji, ale również zmotywowany do wspólnej pracy nad rozwojem firmy.

Zespół projektowy

Nasze rozwiązania

Dopracowanie procesów rekrutacyjnych

Zadbaliśmy o aktualizację naszych ogłoszeń rekrutacyjnych oraz strony Kariera, ponieważ to jeden z kluczowych punktów styku z kandydatem. Dopasowaliśmy treści nie tylko pod kątem odświeżenia co do oczekiwań, czy zakresu obowiązków, ale również ze względu na ton komunikacji – brand marki jako pracodawcy musi być spójny.

Do procesu rekrutacyjnego dodaliśmy też niezwykle ważny punkt – Culture Check. Dzięki krótkiemu i prostemu zadaniu możemy w szybki sposób zweryfikować, czy kandydat pasuje do naszej organizacji ze względu na wartości, którymi się kieruje. 

Warsztat na temat wartości organizacji

W naszej organizacji posiadaliśmy zdefiniowane wartości, jednak poczuliśmy potrzebę ich odświeżenia. Zebraliśmy cały zespół i wspólnie rozmawialiśmy o aspektach, które są ważne w naszej pracy. 

Kluczowy wniosek był taki, że wszyscy utożsamialiśmy się z obecnymi wartościami, jednak należało nieco lepiej dopasować ich definicje i opisy. Dlatego obecnie pracujemy nad lepszym przedstawieniem naszych organizacyjnych wartości. Kolejnym krokiem będzie wybór wartości, do której jako zespół Talentów aspirujemy.

Dopracowane procesy związane z pojawieniem się nowego Talentu

Skuteczny i płynny onboarding w naszej firmie to jeden z tych punktów, który zawsze wzbudza pozytywne zaskoczenie u nowych Talentów. Wymagało to sporo pracy i kilku iteracji na procesie, ale obecnie możemy być dumni z tego, że wdrożenie nowej osoby w naszym zespole odbywa się szybko i skutecznie.

To jednak nadal nie koniec pracy nad naszymi procesami związanymi z onboardingiem – warto cyklicznie do nich wracać i je odświeżać.

Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój

Czynnik, który niezwykle napędza Talenty do stałego poszerzania i udoskonalania swoich kompetencji, to realne możliwości rozwoju. W naszej organizacji nie tylko każdy z członków zespołu ma dostęp do matrycy kompetencji od pierwszego dnia pracy, ale również może wyjść z inicjatywą rozwijania się w innym kierunku, który go interesuje.

Nie zamykamy Talentów w sztywnych ramach rozwoju określonego dla danego stanowiska. Stwarzamy warunki sprzyjające eksplorowaniu nowych kompetencji i umiejętności. W ten sposób cały zespół jest zmotywowany i realnie zaciekawiony nowymi dziedzinami marketingowymi, co sprzyja również rozwojowi naszej firmy i usług, które świadczymy.

Cykliczne integracje stacjonarne, ale również online 

Jeśli zależy nam na zgranym zespole, musimy zapewnić przestrzeń do tego, aby Talenty poznały się bliżej. Nie mamy tu na myśli biurowych okoliczności (chociaż wspólne lunche czy śniadania to również świetny sposób na zacieśnianie więzi w zespole). Wyjście integracyjne np. raz na kwartał to idealna okazja do tego, aby dowiedzieć się więcej o osobach, z którymi spędzamy codziennie sporą część dnia.

Dodatkowo zadbaliśmy o cykliczne integracje online, ponieważ niektóre z Talentów pracują całkowicie zdalnie. Wydarzenie odbywa się raz w miesiącu i z początkowych luźnych rozmów przerodziło się w angażujące spotkanie z motywami przewodnimi. Team building w zespole pracującym zdalnie czy hybrydowo jest zatem całkowicie możliwy!

Cykle postów EB w firmowych social mediach

Jak pokazać potencjalnym kandydatom, jak wygląda codzienność w organizacji i przy okazji oddać atmosferę panującą w firmie? Za pomocą social mediów! Aż 65% firm uważa, że działania o charakterze EB na LinkedIn przynoszą im najwięcej korzyści. 

Jeszcze przed złożeniem CV kandydat chce sprawdzić, czego może się spodziewać po pracy w konkretnej organizacji. Dlatego dbanie o pokazywanie codzienności i zespołu jest tak istotną czynnością. 

W Strategiczni.pl mamy kilka cyklów poświęconych EB – skupiamy się na pokazywaniu naszego zespołu, chwalimy się awansami i uchylamy rąbka tajemnicy na temat tego, jak na co dzień wygląda nasza praca!

Badanie satysfakcji Talentów, czyli cykliczny NPS

Musimy oczywiście pamiętać o tym, aby mierzyć sukces podejmowanych działań. W Strategiczni.pl przeprowadzamy regularne badania NPSNet Promotor Score. To narzędzie oceny lojalności Talentów względem firmy. Najczęściej ma postać jednego zamkniętego pytania: „Oceń w skali od 1 do 10, czy poleciłbyś/-abyś pracę w naszej organizacji”. 

Oprócz podstawowej wersji NPS przeprowadzamy również bardziej szczegółowe badanie, dzięki któremu uzyskujemy obszerniejszy feedback od Talentów. To cenne informacje, na podstawie których ustalamy obszary wymagające usprawnienia.

Wyniki naszej pracy – wzrost satysfakcji Talentów w badaniu NPS

Wskaźnik NPS jest wynikiem prostego równania i otrzymuje się go, gdy odejmiemy procent czynnych krytyków od procenta promotorów. W związku z tym wynik może być ujemny lub dodatni w przedziale od -100 (wtedy mamy do czynienia wyłącznie z krytykami marki) do 100 (wyłącznie promotorzy). 

Zakłada się, że wskaźnik dodatni świadczy o dobrych standardach, a przy wyniku wyższym niż 50 możemy mówić o sukcesie. Osiągnięcie dodatniego wyniku w NPS jest niezwykle trudne, ponieważ oceny pomiędzy 7 a 8 nie mają żadnego znaczenia (są to wartości neutralne, największy wpływ na wynik mają krytycy oraz promotorzy).

Nasz wynik z ankiety NPS przeprowadzonej w 2023 roku wynosił 7,6/10, co jest bardzo dobrym wynikiem. W 2024 roku udało nam się podnieść ten wynik do 8,1/10! Stosujemy skalę od 1 do 10, stąd takie przedstawienie wyników.

Cieszy nas rosnąca tendencja, dlatego nie zwalniamy, tak aby co roku wynik był coraz wyższy.

67% kandydatów określa atmosferę w firmie jako jeden z TOP3 czynników decydujących za wysłaniem CV. Zdecydowanie warto ją badać np. za pomocą badania NPS i pracować nad osiąganiem coraz wyższych wyników.

Wydłużenie stażu pracy w Strategiczni.pl

Kolejną wartością wynikającą z działań EB, którą warto mierzyć, jest średnia długość stażu pracy w organizacji. W naszej agencji średni czas zatrudnienia wydłużył się już do ponad 3 lat. Biorąc pod uwagę fakt, że nasz zespół jest kameralny, to naprawdę dobry wynik. 

Naszymi działaniami employer brandingowymi zamierzamy utrzymać tę tendencję i pracować nad zwiększaniem średniej.

Dlaczego warto zainwestować w działania employer brandingowe?

Zastanawiasz się, czy powinieneś zacząć inwestować w działania employer brandingowe? Poznaj korzyści związane z pracy nad marką pracodawcy!

  • Niższe koszty związane z rekrutacją – dopracowane procesy rekrutacyjne, onboarding oraz późniejsze wdrożenie nowego pracownika generują spore oszczędności już na jednej rekrutacji.
  • Zmniejszenie rotacji pracowników – dzięki budowaniu pozytywnej kultury organizacyjnej tworzysz miejsce pracy, którego specjaliści nie będą chcieli opuścić. To generuje kolejne oszczędności, ponieważ zmniejszasz ryzyko konieczności prowadzenia nagłej rekrutacji związanej z odejściem pracownika.
  • Zmotywowany i zaangażowany zespół – nie jest żadną tajemnicą fakt, że zespół, który się dogaduje i nadaje na tych samych falach chętniej się rozwija i nawzajem motywuje się do prowadzenia ambitniejszych i ciekawszych projektów.
  • Synergia marki pracodawcy z marką konsumencką/produktową – silna marka pracodawcy wpływa pozytywnie nie tylko na Talenty – widzą i doceniają to również klienci oraz potencjalni partnerzy biznesowi. Marki, które dobrze traktują pracowników są postrzegane jako godne zaufania i bardziej wartościowe.

Chcesz rozwinąć swoją markę pracodawcy z wyboru? Pomożemy Ci w stworzeniu planu działań employer brandingowych!

Umów się na rozmowę!