Case study

Komunikacja, która nie boi się shadowbana: case study sklepu erotycznego na Instagramie

O projekcie

Dobrysex.pl to nowo powstały sklep z gadżetami erotycznymi oraz ofertą produktów cyfrowych jego współtwórczyni Sary Sonik – psycholożki z wieloletnim doświadczeniem. „Dla tych, co chcą więcej” brzmi hasło marki i to właśnie do tych klientów kierujemy działania na Instagramie – osób na różnych poziomach doświadczenia, zainteresowanych eksplorowaniem i urozmaicaniem swojego życia erotycznego. Celem było zbudowanie rozpoznawalności marki, która przyczyni się do sprzedaży w sklepie. Z ogromnym entuzjazmem podjęliśmy się tego nietypowego tematu.

Potrzeby klienta w projekcie

Dobrysex.pl to sklep z gadżetami erotycznymi, e-bookami oraz ofertą konsultacji psychologicznych z Sarą Sonik. Prowadzony jest również blog, który edukuje i przybliża zagadnienia związane z relacjami i seksem. Brand jest nierozerwalnie związany z marką osobistą klientki, która na swoim profilu instagramowym zebrała 22 tysiące obserwujących.

Naszą rolą było opracowanie i realizacja strategii rozwoju marki na Instagramie, która w perspektywie kolejnych miesięcy zyska rozpoznawalność, zaufanie i co za tym idzie, sprzedaż w sklepie internetowym.

To case study powstało z myślą o małych e-commerce, które wchodzą ze swoją ofertą do internetu i szukają sposobu na zbudowanie rozpoznawalności i zaufania w social mediach, co w dłuższej perspektywie przełoży się na sprzedaż produktów.

  • Nowa marka i nieznany profil na Instagramie – naszym zadaniem było wprowadzenie na Instagram brandu, który nie miał jeszcze żadnej rozpoznawalności. Wiązało się to z dużym wyzwaniem wynikającym z pozyskania pierwszych obserwujących oraz stopniowego budowania zaufania w organicznie rosnącej społeczności.
  • Prowadzenie profilu dla marki erotycznej oznacza konieczność szczególnie uważnej moderacji treści – musimy brać pod uwagę różnorodne reakcje odbiorców, od entuzjazmu przez niecenzuralne propozycje po krytykę. 
  • Nietypowy produkt, wymagający kreatywnego podejścia i nieszablonowego stylu komunikacji, by trafiać szeroko.
  • Ze względu na charakter sprzedawanych produktów, stanęliśmy przed wyzwaniem uniknięcia cenzury i blokad ze strony algorytmów Instagrama. Nasza strategia musiała uwzględniać zasady platformy dotyczące treści erotycznych, jednocześnie zachowując interesującą narrację wizualną i wiedzę merytoryczną.

Cel case study

To case study powstało z myślą o małych firmach e-commerce, które wchodzą ze swoją ofertą do internetu i szukają sposobu na zbudowanie rozpoznawalności i zaufania w social mediach, co w dłuższej perspektywie przełoży się na sprzedaż produktów.

 

Nasze podejście

Pracę w projekcie zaczęliśmy od kick-offu, czyli pierwszego spotkania z klientką. Jego celem było poznanie marki oraz zrozumienie jej potrzeb i celów biznesowych. Na ich podstawie, byliśmy w stanie wyznaczyć cele komunikacji i stworzyć strategię działań na Instagramie, w której określiliśmy m.in. grupę docelową, tone of voice marki oraz cykle postów. 

W strategii położyliśmy duży nacisk na edukację użytkowników w zakresie tematów związanych z relacjami i seksem. Wspólnie z klientką zdecydowaliśmy, że na profilu nie będzie tematów tabu, będziemy komunikować otwarcie i odważnie.

W strategii nie mogło zabraknąć planu na ścisłą współpracę profilu ze współautorką Sarą Sonik, która w pokrewnym temacie relacji ma już zbudowaną markę osobistą. Określiliśmy więc tematykę współautorskich rolek i cross promocji między profilami.

Zespół projektowy, czyli Aleksandra Józwik i Asia Nadolna

Realizując indywidualne podejście do klienta, opracowaliśmy język wizualny marki na Instagramie, który zakłada nie tylko grafiki, ale również autorskie ilustracje nawiązujące do tematyki profilu i asortymentu sklepu.

W strategii nie zabrakło również treści promujących produkty. Te jednak postanowiliśmy utrzymać w znacznej mniejszości, stawiając w pierwszej kolejności na edukację i inspirację, które miały na celu zbudować społeczność wokół marki.

Wizualizacja karuzel edukacyjnych i postów na Instagramie

Cenzura

W trakcie naszej współpracy, w miarę jak rozwijaliśmy naszą obecność w sieci, napotkaliśmy różne formy cenzury, które miały bezpośredni wpływ na widoczność konta i zasięg treści.

Jednym z kluczowych problemów, z jakimi przyszło nam się zmierzyć, był tzw. shadowban – ukryta forma ograniczenia, w której konto nie jest bezpośrednio zablokowane, ale jego treści stają się mniej widoczne lub w ogóle niedostępne dla szerszej publiczności. Shadowban powoduje, że posty nie pojawiają się w wynikach wyszukiwania ani w kanałach odbiorców, co zmniejsza zasięg i zaangażowanie.

Szybko opracowaliśmy strategię działania, która pozwoliła na zniesienie shadowbanu oraz efektywne zarządzanie archiwizacją oflagowanych treści. Choć problem nadal sporadycznie występuje, prowadzimy skrupulatny monitoring profilu, by to szybko wyłapywać i działać.

 

RTM

Prowadzenie profilu marki, która działa w sektorze B2C (business to client), daje możliwość wykorzystywania różnych wydarzeń lokalnych lub popkulturowych, by stworzyć RTM, czyli Real Time Marketing. W przypadku marki dobrysex.pl udało nam się nawiązać do pierwszego koncertu Taylor Swift w Polsce, przypasowując gadżety do konkretnych piosenek ikony popu. 

Wizualizacja instastory eklspeu erotycznego autorstwa Strategiczni.pl

Wykorzystaliśmy również wrzesień jako czas powrotu do szkoły i ruszyliśmy z lekcjami w relacjach profilu. Każdy dzień był innym przedmiotem, który uczył fanów skutecznej komunikacji w związku, zagadnień związanych z seksualnością czy sposobów na pobudzenia namiętności w relacjach. Użycie stories dało nam możliwość aktywizowania społeczności we wszystkich formatach Instagrama oraz okazję do promocji produktów lub usług.

Wizualizacja instastories o charakterze edukacyjnym

Wyniki

Współpraca cały czas trwa, a zrozumienie strategii oraz bliska współpraca obu marek – dobrysex.pl i marki osobistej klientki – przynosi wymierne rezultaty. Połączenie naszej eksperckiej wiedzy z unikalnym podejściem Sary Sonik pozwoliło nam wypracować konkretne wyniki, które przekładają się na wzrost widoczności na Instagramie i zaangażowania odbiorców. Strategie budują rozpoznawalność i umacniają pozycję na rynku, co w rezultacie prowadzi do wzrostu zaufania wśród odbiorców i zwiększenia widoczności obu brandów.

Profil stabilnie rozwija się, zyskując nowych fanów i sprzedaż w sklepie. Wartościowe treści oraz współpraca z marką klientki pozwoliła nam osiągać miesięczny przyrost fanów na poziomie 280 – 450 osób i docierać do około 20 000 kont miesięcznie, z czego od 80 – 95% to osoby, które nas nie obserwują. 

Bardzo cenimy sobie tak ciekawą współpracę i cieszymy się, że wraz z nią możemy pokazywać naszą eksperckość w nowych branżach.

Działasz w branży e-commerce i chcesz rozwijać profil swojej firmy w mediach społecznościowych? Skontaktuj się z nami, aby stworzyć skuteczną strategię marketingową, która przyciągnie klientów i zwiększy Twoją widoczność!

Porozmawiajmy!