Marta Słupecka Strategiczni.pl

Internet codzienne zalewany jest mniej lub bardziej warto┼Ťciowym contentem. Dotyczy to r├│┼╝nego rodzaju tre┼Ťci ÔÇö od artyku┼é├│w, przez reklamy i newslettery, po nagrania na YouTube. Specjali┼Ťci od marketingu stale poszukuj─ů skutecznych sposob├│w na pozyskiwanie uwagi u┼╝ytkownik├│w. Jedn─ů z podstawowych metod jest stosowanie chwytliwych nag┼é├│wk├│w ÔÇö zar├│wno tytu┼éu ca┼éej publikacji, ale i jej poszczeg├│lnych akapit├│w, cz─Ö┼Ťci. Jednak niekt├│rzy tw├│rcy id─ů o jeden krok za daleko podczas tworzenia podpis├│w i opis├│w. Wtedy masz do czynienia z clickbaitem. Czym dok┼éadnie jest i czy ka┼╝dy kontrowersyjny nag┼é├│wek musi oznacza─ç nieczyste intencje? O tym w poni┼╝szym artykule.

Jak rozpozna─ç clickbait? Kiedy nag┼é├│wek nie zgadza si─Ö z tre┼Ťci─ů artyku┼éu

Definicja clickbait jest dosy─ç intuicyjna. S┼éowo to sk┼éada si─Ö z dw├│ch cz─Ö┼Ťci ÔÇö z j─Özyka angielskiego click, czyli klikni─Öcie oraz bait, czyli przyn─Öta. W wolnym t┼éumaczeniu jest to ÔÇ×przyn─Öta na klikni─ÖciaÔÇŁ.

To nie same chwytliwe nag┼é├│wki, a ich intencja oraz ostateczny oferowany content, maj─ů tu najwi─Öksze znaczenie. Cech─ů charakterystyczn─ů zjawiska clickbaitu s─ů chwytliwe tytu┼éy, za kt├│rymi kryj─ů si─Ö nieadekwatne tre┼Ťci. Posiadaj─ů one silne zabarwienie emocjonalne ÔÇö maj─ů wywo┼éa─ç skrajne zaskoczenie, z┼éo┼Ť─ç, smutek czy rado┼Ť─ç. Dzi─Öki temu autor zaciekawia internaut─Ö, ale niestety bardzo szybko mo┼╝e go straci─ç. U┼╝ytkownicy coraz lepiej rozpoznaj─ů warto┼Ťciowe publikacje i po styczno┼Ťci z powy┼╝szym tworem mog─ů straci─ç zaufanie do jego ┼║r├│d┼éa.

Celem clickbaitu jest generowanie zysk├│w (np. poprzez wzrost ruchu na stronie). Jednak nachalne wykorzystywanie go jako tytu┼éy artyku┼é├│w na portalach plotkarskich, podpisy filmik├│w, czy opisy post├│w sponsorowanych w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych, mo┼╝e doprowadzi─ç do przeciwnego efektu.

Dobry content to składowa różnych działań, narzędzi oraz kompetencji specjalistów. Na ten temat możesz dowiedzieć się więcej z naszych wpisów pod tagiem Content Marketing.

Chwytliwe hasło to jeszcze nie clickabait

Nawet najciekawszy artyku┼é o fascynuj─ůcej (z subiektywnego punktu widzenia) tre┼Ťci, nie stanie si─Ö hitem Internetu, je┼Ťli nie ozdobi go dobry tytu┼é. Ale czym charakteryzuje si─Ö interesuj─ůco skonstruowany nag┼é├│wek, kt├│ry przy okazji nie jest clickbaitem? Przede wszystkim powinien przyci─ůgn─ů─ç oko u┼╝ytkownika i wywo┼éa─ç w nim chocia┼╝ minimalne zaciekawienie. W kilku s┼éowach nale┼╝y przedstawi─ç warto┼Ť─ç wpisu, wideo, newslettera, produktu itd. Istotne jest, aby uchyli─ç r─ůbka tajemnicy w kwestii tematu, jakiego dotyczy─ç b─Ödzie wybrany content, ale nie zdradzi─ç za du┼╝o, aby u┼╝ytkownik nadal czu┼é potrzeb─Ö pog┼é─Öbienia wiedzy.

Kluczow─ů r├│┼╝nic─ů mi─Ödzy chwytliwym has┼éem a clickbaitem jest adekwatno┼Ť─ç zapowiedzianej tre┼Ťci do jej faktycznego stanu. Nie ma nic z┼éego w intryguj─ůcych nag┼é├│wkach, kt├│re pobudzaj─ů ciekawo┼Ť─ç. To w┼éa┼Ťnie dzi─Öki temu z Twoj─ů tw├│rczo┼Ťci─ů by─ç mo┼╝e zapozna si─Ö 100 tysi─Öcy os├│b, a nie 100. Delikatne r├│┼╝nice mog─ů wiele zdzia┼éa─ç – ÔÇ×Prosty trick, kt├│ry odmieni Twoje porankiÔÇŁ vs. ÔÇ×Wypij szklank─Ö wody, ┼╝eby szybciej si─Ö rozbudzi─çÔÇŁ. W obydwu przypadkach otrzymasz t─Ö sam─ů wiedz─Ö, ale to pierwszy tytu┼é sprawia, ┼╝e dop├│ki nie klikniesz linku, nie dowiesz si─Ö jak efektywnie rozpoczyna─ç sw├│j dzie┼ä.

Czy to jeszcze niewinny nagłówek, czy już clickbait?

Mały pies podaje łapę

Źródło: Onet.pl

Chocia┼╝ z pozoru powy┼╝szy tytu┼é przywodzi na my┼Ťl typowy clickbait, na ostateczny werdykt b─Ödzie mie─ç wp┼éyw to, co znajdziesz po klikni─Öciu linku. Je┼Ťli w artykule zawarte s─ů metody na dbanie o psie ┼éapki zimn─ů, to znaczy, ┼╝e autor tekstu nie pr├│bowa┼é naci─ůgn─ů─ç Ci─Ö na wej┼Ťcie na stron─Ö wy┼é─ůcznie dla podbicia swoich wy┼Ťwietle┼ä.

Weronika Rosati

Źródło: Onet.pl

Typowy nag┼é├│wek z portali plotkarskich, jednak po zajrzeniu w tre┼Ť─ç wpisu, mo┼╝na bez problemu stwierdzi─ç, ┼╝e do clickbaitu mu daleko. Artyku┼é zgodnie z obietnic─ů traktuje o dotychczasowych i nadchodz─ůcych projektach mi─Ödzynarodowych aktorki, a tak┼╝e t┼éumaczy co sprawia jej najwi─Öksz─ů rado┼Ť─ç. U┼╝ytkownik kliknie ze wzgl─Ödu na tajemniczy wyd┼║wi─Ök tytu┼éu, a na stronie znajdzie to czego szuka┼é.

zrzut ekranu z newsletterem outriders brief

Newsletter Outriders Brief to rzetelne i jedno z najciekawszych (w subiektywnej opinii) ┼║r├│de┼é wiadomo┼Ťci z ca┼éego ┼Ťwiata. Ka┼╝de cotygodniowe wydanie porusza oko┼éo 30 r├│┼╝nych wydarze┼ä, dlatego kluczowe jest, aby do tytu┼éu maila wybra─ç tematy, kt├│re mog─ů wzbudzi─ç najwi─Öksze zainteresowanie. Po otworzeniu newslettera dowiesz si─Ö wi─Öcej o wymienionych zagadnieniach oraz innych (niewspominanych w tytule) ciekawostkach.

Kobieta robi selfieŹródło: Filmweb.pl

A tutaj przyk┼éad nieudanego clickbaitu, a nawet zwyczajnego nag┼é├│wka. Autor ju┼╝ na starcie poda┼é nam najwa┼╝niejsz─ů informacj─Ö dotycz─ůc─ů popularnego serialu. Tym samym zmniejszy┼é szans─Ö na to, ┼╝e du┼╝a liczba u┼╝ytkownik├│w kliknie link, aby dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej. Wystarczy┼éaby lekka zmiana – ÔÇ×Emily pozostanie w Pary┼╝u. Ale na jak d┼éugo?ÔÇŁ. Internauta by┼éby zadowolony z tre┼Ťci wpisu, poniewa┼╝ otrzyma┼éby z niego odpowied┼║ na nurtuj─ůce go pytanie. Dzi─Öki temu ro┼Ťnie szansa, ┼╝e w przysz┼éo┼Ťci wr├│ci na portal w poszukiwaniu kolejnych news├│w ze ┼Ťwiata film├│w, seriali i gier.

Clickbait w dobrym wydaniu ÔÇö w mediach spo┼éeczno┼Ťciowych i nie tylko

Chocia┼╝ clickbait jest g┼é├│wnie zwi─ůzany z negatywnymi konotacjami, mo┼╝na r├│wnie┼╝ znale┼║─ç pozytywne przypadki jego wykorzystywania. Tyczy si─Ö to wszystkich wspomnianych wcze┼Ťniej publikacji ÔÇö reklam, post├│w, artyku┼é├│w, filmik├│w, newsletter├│w itd. W czym tkwi ÔÇ×kruczekÔÇŁ? Chodzi o to, aby odbiorca po g┼é─Öbszym zapoznaniu si─Ö z tre┼Ťci─ů, odczuwa┼é przyjemne emocje i chcia┼é ponownie wej┼Ť─ç w interakcj─Ö z Twoj─ů kolejn─ů publikacj─ů. Najlepiej sprawdza si─Ö tutaj przede wszystkim humor.

Podchwytliwe obietnice

Zrzut ekranu newslettera Burza w m├│zgu

Magda z Burzy M├│zg├│w cz─Östo nadaje swoim newsletterom intryguj─ůce tytu┼éy, kt├│re sprawiaj─ů, ┼╝e odbiorca chce jak najszybciej dowiedzie─ç si─Ö wi─Öcej. Oczywi┼Ťcie w powy┼╝szym przypadku nie chodzi o otrzymanie ma┼éego, prawdziwego kociaka. Jeden z podes┼éanych news├│w traktuje o aplikacji nagradzaj─ůcej zdj─Öciem kotka po ka┼╝dorazowym napisaniu 100 s┼é├│w pracy magisterskiej, eseju czy innego zadania (np. artyku┼éu na blog firmowy).

Hiperbole dla podkr─Öcenia dramatyzmu

screenshot kanał Alex Meyers screenshot kanał Lekko Stronniczy screenshot kanał Mike's Mike

Czasami u┼╝ycie przesadnie emocjonalnych zwrot├│w mo┼╝e okaza─ç si─Ö skutecznym wyr├│┼╝nikiem na tle innych tre┼Ťci o podobnej tematyce. Szczeg├│lnie cz─Östo do tej zasady stosuj─ů si─Ö YouTuberzy, kt├│rych content jest przede wszystkim satyryczny i ma na celu rozbawienie widza. Takie okre┼Ťlenia jak ÔÇ×najgorszy program, jaki w ┼╝yciu widzia┼éemÔÇŁ, ÔÇ×nie mog─Ö przesta─ç my┼Ťle─ç o…ÔÇŁ czy ÔÇ×ten film nas zabi┼éÔÇŁ z oczywistych wzgl─Öd├│w wzbudz─ů zaciekawienie i zach─Öc─ů do poznania detali. Istotne w takich przypadkach jest to, ┼╝e u┼╝ytkownik spodziewa si─Ö, ┼╝e nie dostanie dos┼éownie tego co zapowiada tytu┼é, ale mimo to chce wiedzie─ç wi─Öcej.

Podr─Öcznikowe przyci─ůganie uwagi na pomoc─ů tytu┼é├│w b─ůd┼║ miniaturek

screenshot kanał Mina Le

Idealnie skonstruowana zapowied┼║ nagrania na YouTube ÔÇö chwytliwy tytu┼é, miniaturka z adekwatn─ů grafik─ů oraz wzbudzaj─ůcym ciekawo┼Ť─ç komentarzem. U┼╝ytkownik dostaje zal─ů┼╝ek tego, co rozwini─Öte zostanie dopiero w ponad 20-minutowym wideo. Wie, czego mo┼╝e si─Ö spodziewa─ç i tylko klikaj─ůc link, pozna wszystkie odpowiedzi.

Znajd┼║ balans mi─Ödzy sensacyjnym nag┼é├│wkiem a warto┼Ťciowym contentem

Poj─Öcia clickbait u┼╝ywa si─Ö wi─Öc kiedy mowa o nag┼é├│wku maj─ůcym niewiele wsp├│lnego z tre┼Ťci─ů samego artyku┼éu, nagrania itd. Nale┼╝y jednak pami─Öta─ç, ┼╝e elementarn─ů cz─Ö┼Ťci─ů ka┼╝dego contentu jest jego dobrze skonstruowany tytu┼é. Powinien wzbudza─ç emocje, pobudza─ç do refleksji, wywo┼éywa─ç zaciekawienie i by─ç na tyle tajemniczym, aby dopiero po dok┼éadnym zapoznaniu si─Ö z dan─ů tre┼Ťci─ů, mo┼╝na by┼éo w pe┼éni zrozumie─ç konkretne zagadnienie. ┼╗eby przyci─ůgn─ů─ç widz├│w, klient├│w, partner├│w biznesowych, czy czytelnik├│w nale┼╝y oferowa─ç im jako┼Ťciowe publikacje, kt├│re zach─Öc─ů ich do ponownych interakcji b─ůd┼║ takich zachowa┼ä jak np. kupno produktu lub us┼éugi.

Chcesz zacz─ů─ç tworzy─ç warto┼Ťciowy content na swojej stronie www, sklepie internetowym lub w social mediach? Nie wiesz, od czego zacz─ů─ç? Sprawd┼║ nasz─ů ofert─Ö Content Marketing i skontaktuj si─Ö z nami w celu ustalenia Twoich potrzeb i plan├│w.

Źródło fotografii: https://unsplash.com/@onderortel

 

Marta Słupecka

Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Tw├│j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyra┼╝am zgod─Ö na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra┼╝am zgod─Ö na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si─Ö z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj si─Ö