Czy do艣wiadczy艂e艣 kiedy艣 sytuacji, gdy produkt, na kt贸ry od pewnego czasu polowa艂e艣, wypatruj膮c korzystnej okazji cenowej, podczas d艂ugo wyczekiwanej promocji mia艂 zawy偶on膮 cen臋? A mo偶e laptop po g艂o艣nej akcji promocyjnej Black Friday bynajmniej nie okaza艂 si臋 ta艅szy ni偶 wtedy, gdy kupi艂e艣 go w najlepszej cenie? Od teraz dyrektywa Omnibus ma temu zapobiega膰.

Zaimplementowana do polskiego porz膮dku prawnego wraz z pocz膮tkiem 2023 roku unijna dyrektywa Omnibus nak艂ada na sprzedawc贸w dodatkowe obowi膮zki informacyjne. Nowe przepisy maj膮 korzystnie wp艂yn膮膰 na ochron臋 praw konsumenta i wyeliminowa膰 nieuczciwe praktyki zwi膮zane z wystawianiem fa艂szywych recenzji i sztucznym zawy偶aniem cen w ramach akcji promocyjnych. Dyrektywa Omnibus ma zapewni膰 przejrzysto艣膰 cen w przypadku obni偶ek, jednocze艣nie umo偶liwiaj膮c konsumentom podejmowanie 艣wiadomych decyzji zakupowych. Przyj臋cie zapis贸w ustawy wymusza jednak wdro偶enie istotnych zmian nie tylko na kartach produktowych, ale r贸wnie偶 w obr臋bie ca艂ego serwisu. Sprawd藕, jakie obowi膮zki nak艂ada unijna dyrektywa Omnibus na w艂a艣cicieli sklep贸w e-commerce.

Unijna dyrektywa Omnibus 鈥 najwa偶niejsze informacje i terminy

G艂o艣na w ostatnim czasie ustawa Omnibus to dok艂adniej Dyrektywa 98/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produkt贸w oferowanych konsumentom (Dz.U. L 080 z 18.3.1998, s. 27, z p贸藕n. zm.). Ustawa jest znana r贸wnie偶 pod nazw膮 Dyrektywa w sprawie egzekwowania i modernizacji i zosta艂a przyj臋ta przez polskiego ustawodawc臋 wraz z dyrektyw膮 cyfrow膮 oraz dyrektyw膮 towarow膮.聽

Dyrektywa Omnibus wesz艂a w 偶ycie ju偶 7 stycznia 2020 roku, a wszystkie kraje cz艂onkowskie Unii Europejskiej zosta艂y zobowi膮zane do przyj臋cia przepis贸w niezb臋dnych do jej wykonania pocz膮tkowo do 28 listopada 2021 roku. W wyniku op贸藕nienia (kt贸re dotyczy wielu pa艅stw UE, w tym m.in. W艂och, Irlandii, Malty czy S艂owenii) regulacje zawarte w dyrektywie unijnej obowi膮zuj膮 w Polsce dopiero od 1 stycznia 2023 roku.聽

Nowe zmiany w przepisach dotycz膮 wszystkich sprzedawc贸w w rozumieniu prawa. Obowi膮zek ich zastosowania le偶y zatem po stronie przedsi臋biorc贸w, kt贸rzy nie po艣rednicz膮 w sprzeda偶y, ale stanowi膮 bezpo艣redni膮 stron臋 umowy z konsumentem. Oznacza to tym samym, 偶e spod zapis贸w ustawy wy艂膮czone s膮 popularne platformy handlowe i por贸wnywarki cenowe, a tak偶e osoby fizyczne zajmuj膮ce si臋 sprzeda偶膮 internetow膮. Wa偶nym wyj膮tkiem okazuj膮 si臋 jednak platformy handlowe, kt贸re prowadz膮 sprzeda偶 w imieniu innego podmiotu gospodarczego 鈥 w takiej sytuacji one r贸wnie偶 podlegaj膮 przepisom dyrektywy Omnibus.聽

Po co wprowadzono dyrektyw臋 Omnibus?

Nowe zmiany w prawie powodowane s膮 coraz cz臋stszymi nieuczciwymi praktykami stosowanymi przez niekt贸rych w艂a艣cicieli biznes贸w e-commerce. Unijna dyrektywa Omnibus zosta艂a wdro偶ona na terenie ca艂ej UE przede wszystkim w celu:聽

  • zwi臋kszenia ochrony konsumenta;
  • zapewnienia uczciwej konkurencji mi臋dzy przedsi臋biorstwami i oferowanymi przez nich produktami lub us艂ugami;
  • zagwarantowania przejrzysto艣ci cen w przypadku obni偶ek i akcji promocyjnych;聽
  • wyeliminowania problemu wystawiania fa艂szywych recenzji w Internecie;
  • zapobieganie tworzeniu fikcyjnych promocji, czyli sztucznemu podnoszeniu cen, by nast臋pnie je obni偶y膰, imituj膮c w ten spos贸b atrakcyjn膮 obni偶k臋 cenow膮.聽

Dyrektywa Omnibus 鈥 jak zmieni spos贸b prowadzenia biznesu e-commerce?

Przyj臋cie dyrektywy Omnibus z pewno艣ci膮 w znacz膮cy spos贸b zrewolucjonizuje 艣wiat handlu online. Mimo 偶e zwi膮zane z ni膮 regulacje dotycz膮 nie tylko bran偶y e-commerce, to jednak nowe przepisy stanowi膮 najwi臋ksze wyzwanie w艂a艣nie dla sklep贸w internetowych, kt贸re musz膮 przygotowa膰 si臋 na du偶e zmiany.聽

Obowi膮zek informowania o cenie sprzed obni偶ki

Jedna z najwi臋kszych zmian, kt贸ra zosta艂a wprowadzona wraz z ustaw膮 Omnibus, dotyczy obowi膮zku podawania 鈥 obok ceny po obni偶ce 鈥 r贸wnie偶 informacji o najni偶szej cenie danego produktu lub us艂ugi, jaka obowi膮zywa艂a w ci膮gu ostatnich 30 dni sprzed promocji. W sytuacji, gdy oferowany produkt/us艂uga znajduje si臋 w sprzeda偶y mniej ni偶 wskazane 30 dni, w贸wczas sklep ma obowi膮zek umie艣ci膰 informacj臋 o najni偶szej cenie obowi膮zuj膮cej od momentu wprowadzenia towaru do sklepu.聽

Na stronach produktowych rozmaitych sklep贸w internetowych ju偶 mo偶na zobaczy膰 pierwsze przyk艂ady praktycznego zastosowania powy偶szego przepisu. Obowi膮zek informowania o cenie sprzed promocji mo偶e by膰 realizowany w nast臋puj膮cy spos贸b:

przyk艂adowa karta produktu - os艂onka doniczki sinsay

殴r贸d艂o: sinsay.com

karta produktu - 艣wieca zapachowa avamay

殴r贸d艂o: douglas.pl

Podstawowym celem wprowadzenia tego przepisu jest ujednolicenie polityki cenowej i tym samym wyeliminowanie nieuczciwych praktyk zwi膮zanych ze sztucznym podnoszeniem cen, a nast臋pnie ich obni偶aniem w czasie zwi臋kszonego popytu, np. w trakcie tzw. Black Friday czy w okresie oko艂o艣wi膮tecznym.

Kiedy nie jeste艣 zobowi膮zany do stosowania si臋 do dyrektywy Omnibus?

W jakich przypadkach sklep nie jest zobowi膮zany do wy艣wietlania dotychczasowej historii cen? Zasada ta nie dotyczy zmian w cenniku, gdy zmiana ceny danego produktu nie ma zwi膮zku z promocj膮.

Pozosta艂e wyj膮tki, kt贸re warto mie膰 na uwadze, to:聽

  • promocje spersonalizowane (np. zwi膮zane z realizowanymi programami lojalno艣ciowymi);
  • produkty z kr贸tkim terminem wa偶no艣ci lub takie, kt贸re ulegaj膮 szybkiego zepsuciu, w zwi膮zku z czym wymagaj膮 cz臋stych zmian cen (w szczeg贸lno艣ci produkty mleczne) 鈥 w贸wczas sklep jest zobowi膮zany do podania informacji jedynie o ostatniej cenie obowi膮zuj膮cej przed obni偶k膮;
  • akcje upsellingowe (np. oferta dwa produkty w cenie jednego/trzeci produkt gratis itp.).

Je艣li w艂a艣ciciel sklepu zdecyduje si臋 na promowanie obni偶ki cenowej za pomoc膮 baneru reklamowego, nie ma obowi膮zku umieszczania na nim najni偶szej ceny bazowej z ostatnich 30 dni. Taka informacja musi znale藕膰 si臋 jednak na karcie produktowej.

Ograniczenie nieprawdziwych recenzji聽

Opinie o produktach lub us艂ugach pochodz膮ce od fikcyjnych u偶ytkownik贸w to wcale nie tak rzadka praktyka w艣r贸d sklep贸w internetowych, kt贸ra skutecznie wprowadza w b艂膮d konsument贸w. Dlatego wa偶nym punktem dyrektywy Omnibus jest zapobieganie mo偶liwo艣ci wystawiania fa艂szywych recenzji.聽

W tym celu na przedsi臋biorc贸w zosta艂 na艂o偶ony obowi膮zek informowania o tym, czy i w jaki spos贸b zapewniaj膮 oni autentyczno艣膰 opinii. Nowe przepisy d膮偶膮 bowiem do tego, by publikowane recenzje pochodzi艂y wy艂膮cznie od rzeczywistych konsument贸w, kt贸rzy faktycznie zakupili dany produkt. Jak to wygl膮da w sklepach online?聽

widok opinii ze sklepu mediamarkt

殴r贸d艂o: mediamarkt.pl

przykladowa zweryfikowana opinia - empik

殴r贸d艂o: empik.com

W jaki spos贸b poszczeg贸lne sklepy mog膮 wprowadzi膰 te zasady? Skutecznym rozwi膮zaniem okazuje si臋 w tym przypadku ograniczenie mo偶liwo艣ci zamieszczania opinii wy艂膮cznie do grupy zalogowanych u偶ytkownik贸w. Dzi臋ki temu sklep mo偶e z 艂atwo艣ci膮 zweryfikowa膰, czy dana osoba faktycznie jest ich klientem oraz czy zakupi艂a recenzowany produkt. Taka metoda zosta艂a zastosowana m.in. przez platform臋 zakupow膮 Zalando:聽

przyk艂adowy komunikat o recenzjach - zalando

殴r贸d艂o: zalando.pl

Warto przy tej okazji zaznaczy膰, 偶e problem kupowania fa艂szywych recenzji dostrzegalny by艂 r贸wnie偶 na wizyt贸wkach Google (Profil Firmy w Google) rozmaitych firm. Za tego rodzaju niedozwolone praktyki UOKiK ukara艂 w 2022 roku ju偶 dwie sp贸艂ki, kt贸re zajmowa艂y si臋 handlem nieprawdziwymi opiniami w sieci. Znaczna cz臋艣膰 z nich dotyczy艂a fa艂szywych opinii w Google Maps i lokalnym SEO.

Pozyskiwanie recenzji w Profilu Firmy w Google to jeden z najefektywniejszych sposob贸w na skuteczn膮 promocj臋 marki i jej oferty. Z tego powodu warto robi膰 to zgodnie z prawem i obowi膮zuj膮cym regulaminem Google. Wi臋cej warto艣ciowych opinii na wizyt贸wce Google to bowiem wi臋ksza wiarygodno艣膰 firmy w sieci i wi臋ksza widoczno艣膰 w organicznych wynikach wyszukiwania.

Zmiany zwi膮zane ze sprzeda偶膮 produkt贸w cyfrowych

Unijna dyrektywa Omnibus ustanawia ponadto, 偶e kupuj膮cy traci przys艂uguj膮ce mu prawo odst膮pienia od umowy w chwili spe艂nienia 艣wiadczenia. Zasada ta obowi膮zuje po spe艂nieniu okre艣lonych warunk贸w. Po pierwsze, klient musi zosta膰 poinformowany jeszcze przed dokonaniem zakupu, 偶e wraz z otrzymaniem nabytego produktu cyfrowego traci jednocze艣nie prawo odst膮pienia od umowy. Po drugie za艣 鈥 przedsi臋biorca musi potwierdzi膰, 偶e klient wyrazi艂 zgod臋 na dostarczenie produktu cyfrowego oraz zaakceptowa艂 utrat臋 prawa odst膮pienia od umowy.

Dodatkowe dane kontaktowe w serwisie

Dotychczas w艂a艣ciciele biznes贸w e-commerce mieli obowi膮zek zamieszczania na swoich stronach internetowych informacji takich jak adres siedziby firmy czy adres e-mail. Wraz z wej艣ciem w 偶ycie unijnej dyrektywy Omnibus przedsi臋biorcy musz膮 udost臋pni膰 w swoim serwisie r贸wnie偶 numer telefonu do sklepu, dzi臋ki czemu klienci b臋d膮 mogli 艂atwo kontaktowa膰 si臋 z obs艂ug膮 np. w celu dokonania zwrotu lub reklamacji czy sprawdzenia statusu swojego zam贸wienia. Numer kontaktowy powinien zosta膰 umieszczony w regulaminie sklepu, a tak偶e w widocznym miejscu na stronie internetowej, np. w zak艂adce Kontakt.聽

Obowi膮zek informowania o indywidualnym dopasowaniu cen

Przepis ten obowi膮zuje w stosunku do cen, kt贸re s膮 dopasowywane indywidualnie do danego konsumenta w oparciu o automatyczne dzia艂anie algorytm贸w dziel膮cych klient贸w na poszczeg贸lne segmenty. W贸wczas cena produktu/us艂ugi mo偶e zosta膰 obni偶ona lub podwy偶szona na podstawie np. dotyczasowej historii zakup贸w danego klienta lub jego lokalizacji. W takich sytuacjach konsument powinien zosta膰 poinformowany, 偶e zaproponowana cena zosta艂a dla niego spersonalizowana.聽

Obowi膮zek ujawniania p艂atnej reklamy

Od stycznia 2023 roku przedsi臋biorcy maj膮 obowi膮zek informowania klient贸w o p艂atnej reklamie. Mowa tutaj o tzw. ofertach sponsorowanych, czyli sytuacji, w kt贸rej sklep p艂aci za to, by oferowane przez niego produkty wy艣wietla艂y si臋 najwy偶ej.聽

przyklad oferty sponsorowanej z serwisu allegro

殴r贸d艂o: allegro.pl

Obowi膮zek informowania klienta o statusie prawnym sprzedawcy

Regulacja ta obejmuje wszystkie platformy sprzeda偶owe i zobowi膮zuje je do umieszczania przy ofercie informacji o tym, czy dany sprzedawca jest przedsi臋biorc膮, czy osob膮 fizyczn膮 prowadz膮c膮 sprzeda偶 w wymiarze prywatnym. Fakt ten ma bowiem istotne znaczenie z uwagi na to, 偶e osoba kupuj膮ca produkt od przedsi臋biorcy podlega ustawie o prawach konsumenckich, podczas gdy kupuj膮cy od osoby prywatnej nie ma takiej mo偶liwo艣ci.聽

widok przyk艂adowego sprzedawcy - screen z serwisu allegrolokalnie

殴r贸d艂o: allegrolokalnie.pl

Co grozi za nieprzestrzeganie zapis贸w dyrektywy omnibus?

Art. 4 ust. 3 ustawy o informowaniu o cenach towar贸w i us艂ug przewiduje nast臋puj膮ce kary za niedostosowanie si臋 do przepis贸w unijnej dyrektywy Omnibus:聽

  • kar臋 finansow膮 w wysoko艣ci nieprzekraczaj膮cej 10% rocznego obrotu sklepu za rok poprzedni 鈥 w przypadku naruszenia przepis贸w o obowi膮zku informacji o danych kontaktowych;
  • kar臋 finansow膮 do 20 tys. z艂 za naruszenie przepis贸w o obowi膮zku informowania o cenach produkt贸w i us艂ug;
  • kar臋 finansow膮 do 40 tys. z艂, je艣li sprzedawca naruszy艂 przepisy o obowi膮zku informowania o cenach produkt贸w i us艂ug co najmniej trzykrotnie w ci膮gu ostatnich 12 miesi臋cy.聽

Dostosowuj sklep do nowych przepis贸w 鈥 przydatne wtyczki

Jednym z najwi臋kszych wyzwa艅 zwi膮zanych z unijn膮 dyrektyw膮 Omnibus jest z pewno艣ci膮 obowi膮zek informowania o najni偶szych cenach sprzed obni偶ki z ostatnich 30 dni. Jak zatem poszczeg贸lne sklepy internetowe mog膮 u艂atwi膰 sobie to zadanie? Na rynku pojawi艂y si臋 ju偶 dedykowane wtyczki do najpopularniejszych CMS-贸w, kt贸re warto wykorzysta膰 w celu zautomatyzowania dzia艂a艅.聽

Dla klient贸w WordPress, kt贸rzy korzystaj膮 z wtyczki WooCommerce, pojawi艂o si臋 nowe, stworzone na potrzeby nowych przepis贸w rozwi膮zanie od WPDesk. Mowa tutaj o p艂atnej wtyczce typu plug and play, kt贸rej wdro偶enie pozwala na automatyczne wy艣wietlanie najni偶szej ceny produktu z ostatnich 30 dni przed promocj膮. Omnibus WooCommerce umo偶liwia dostosowanie zar贸wno tre艣ci komunikatu, jak i jego lokalizacji na stronie do indywidualnych preferencji danej firmy.聽

Natomiast w przypadku Presta Shop firma X13 udost臋pni艂a analogiczny modu艂 s艂u偶膮cy do wy艣wietlania historii cen produktu na karcie produktowej. Wtyczka umo偶liwia prezentowanie cen na wykresie miesi臋cznym, bez konieczno艣ci r臋cznego wprowadzania kwot. Dodatkowo informacja o cenach mo偶e by膰 wy艣wietlana na stronie sklepu tylko w czasie promocji lub te偶 niezale偶nie od niej.聽

Karolina Lipi艅ska

Content Marketing Specialist

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Tw贸j adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole
Wype艂nij to pole

Wyra偶am zgod臋 na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyra偶am zgod臋 na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupe艂nij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj si臋 z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj si臋