Problem związany ze skutecznym tworzeniem treści dotyka wielu software house’ów i firm technologicznych. Częstym dylematem jest pytanie o to, kto właściwie powinien tworzyć teksty na stronę internetową firmy IT? W sytuacji, gdy organizacja nie dysponuje wewnętrznie wystarczającymi zasobami, warto zlecić te działania na zewnątrz, korzystając ze wsparcia profesjonalnego copywritera IT.
Jakie teksty dla branży IT pisze copywriter?
Copywriter IT zajmuje się tworzeniem różnorodnych treści marketingowych ukierunkowanych najczęściej na promocję produktów i usług firmy, budowanie marki, edukowanie klientów czy zwiększanie zaangażowania odbiorców. W zakres codziennych obowiązków copywritera piszącego dla firmy technologicznej wchodzi zatem przygotowywanie tekstów takich jak m.in.:
- opisy produktów i usług IT (np. aplikacji mobilnych, rozwiązań chmurowych, systemów zarządzania czy innych narzędzi znajdujących się w ofercie danej firmy);
- treści na stronę główną, zakładki “O nas”, “Kariera” itp.;
- artykuły na firmowego bloga;
- case studies;
- mailingi i newslettery;
- ebooki;
- posty w social media;
- i wiele innych.
Podejmując współpracę z copywriterem IT, warto liczyć się z faktem, że specjalista taki w oczywisty sposób nie dysponuje tak rozległą wiedzą i doświadczeniem jak programista, dlatego nie przygotuje materiału eksperckiego bez uprzedniego wsparcia merytorycznego. Wobec tego kluczem do efektywnie realizowanego copywritingu dla branży IT jest umiejętnie przygotowany brief contentowy, a czasem ścisła współpraca na linii copywriter – zespół deweloperów.
Rozważasz oddelegowanie zadań contentowych w ręce zewnętrznego specjalisty, ale nie masz pewności, jak w praktyce może wygląda współpraca z copywriterem? Sprawdź, jak realizujemy to w Strategiczni.pl, czytając nasz krótki przewodnik.
Jakie umiejętności powinien mieć copywriter IT?
Praca copywritera IT wymaga połączenia wiedzy technicznej, zaawansowanych umiejętności pisarskich, a także łatwości w przekształcaniu skomplikowanych specjalistycznych pojęć w zrozumiałe komunikaty. Wobec tego w zestawie kompetencji copywritera działającego w branży nowych technologii obowiązkowo muszą znaleźć się poniższe umiejętności.
Znajomość branży IT
Dobra znajomość branży IT to podstawa i absolutny must have w tej pracy. Copywriter IT powinien bowiem rozumieć potrzeby i problemy firm z tego sektora, znać profil modelowego czytelnika, dobrze orientując się w najnowszych trendach. To narzuca na specjalistę od content marketingu istotne wyzwanie w postaci nieustannego aktualizowania wiedzy i poszerzania horyzontów, aby być na bieżąco z nowinkami technologicznymi i móc dostarczać wartościowe treści.
Umiejętność tłumaczenia specjalistycznych zagadnień w przystępny sposób
Copywriting dla branży IT bywa dla wielu dużym wyzwaniem również dlatego, że wymaga umiejętnego przełożenia złożonych, technicznych pojęć na język zrozumiały również dla osób niezwiązanych z branżą i nieposiadających specjalistycznej wiedzy.
Aby to osiągnąć, copywriter IT musi dogłębnie zrozumieć perspektywę odbiorcy, zachowując balans między precyzją a prostotą wypowiedzi. Z jednej strony bowiem zbyt skomplikowany język może skutecznie odstraszać odbiorców – branżowy żargon być może brzmi profesjonalnie, ale nie trafi do przeciętnego odbiorcy. Z drugiej strony zaś – nadmierne uproszczenie może skutkować utratą kluczowych informacji, na czym ucierpi również sama merytoryka tekstu.
Kreatywność i innowacyjne podejście do tworzenia treści
Branża IT jest wysoce konkurencyjna, gdzie wiele firm oferuje podobne usługi i produkty, dlatego copywriter powinien wykazywać się w swojej pracy kreatywnym i nieszablonowym podejściem, które pozwoli skutecznie wyróżnić markę na tle konkurentów.
Znajomość zasad SEO
Szeroka wiedza z zakresu SEO jest niezbędna do tego, aby tworzyć treści, które są nie tylko interesujące i użyteczne dla użytkowników, ale również widoczne w wynikach wyszukiwania, co może przełożyć się na większy zasięg i wyższą skuteczność działań marketingowych firmy.
Umiejętności analityczne
Dobry copywriter IT doskonale wie, że content to nie tylko pisanie, ale również dystrybucja treści i mierzenie osiąganych wyników. Z tego powodu specjalista od copywritingu powinien umieć analizować najważniejsze mierniki swoich działań, biorąc pod uwagę aspekty takie jak np. wskaźniki konwersji, ruch na stronie czy poziom zaangażowania odbiorców. Regularne monitorowanie tych danych i ich zrozumienie pozwala bowiem trafniej dostosowywać strategię contentową i zwiększać jej efektywność.
Efektywna komunikacja i współpraca
Warto również zaznaczyć, że specyfika pracy copywritera IT sprawia, że często musi on blisko współpracować z innymi osobami, np. zespołem technicznym. Specjalista od contentu powinien zatem odznaczać się rozwiniętymi umiejętnościami komunikacyjnymi i współpracy.
Copywriter IT a technical writer
Mimo że copywriter IT i technical writer mogą pracować w tym samym sektorze, ich role znacząco się jednak różnią – zarówno pod względem podejścia do tworzenia treści, jak i wymaganych umiejętności.
Copywriter IT to specjalista, który zajmuje się tworzeniem treści marketingowych, które koncentrują się na kilku kluczowych celach takich jak budowanie marki, promowanie oferty firmy czy przyciągnięcie uwagi odbiorców, czyli potencjalnych klientów.
Z kolei technical writer jest odpowiedzialny za opracowywanie dokumentacji technicznej, w tym np. instrukcji obsługi, raportów technicznych, podręczników, specyfikacji technicznych, dokumentacji API i innych materiałów, które są niezbędne do prawidłowego korzystania z produktów i usług IT. Z tego powodu praca technical writera wymaga zwykle ścisłej współpracy z inżynierami, programistami i innymi specjalistami technicznym, aby zapewnić kompletność i dokładność przygotowywanej dokumentacji.
Dlaczego firmy IT powinny korzystać z usług copywritingu?
Firmy technologiczne podchodzą niekiedy do tematu copywritingu po macoszemu, nieco bagatelizując znaczenie tego aspektu w kontekście prowadzonej działalności. Tymczasem unikalne, wysokiej jakości treści w serwisie to coś, czego potrzebuje właściwie każda branża, która chce docierać do potencjalnych klientów i wyświetlać się wysoko w organicznych wynikach wyszukiwania.
Warto pamiętać przy tym, że content to nie tylko produkowanie kolejnych tekstów, ale strategiczne narzędzie, które może wesprzeć firmę w osiąganiu celów biznesowych, budowaniu wizerunku i wyróżnieniu się na tle ogromnej konkurencji.
Jak często firmy IT powinny tworzyć treści na swoje witryny?
Częstotliwość tworzenia treści na strony internetowe firm IT zależy od kilku kluczowych czynników. Znaczenie mają nie tylko konkretne cele marketingowe danej firmy, ale również zasoby, jakimi dysponuje, specyfika rynku, a także otoczenie biznesowe i działania podejmowane przez konkurencję. Każdorazowo jednak firmy chcąc tworzyć efektywny copywriting dla branży IT, powinny dążyć do wypracowania pewnej regularności. Dlaczego systematyczność jest w tym kontekście tak ważna?
Przede wszystkim należy zdawać sobie sprawę z tego, że odbiorcy, którzy widzą, że firma regularnie publikuje wartościowe materiały, zaczynają postrzegać ją jako wiarygodne źródło informacji, budując jej ekspercki wizerunek. Pozyskane w ten sposób zaufanie przekłada się również na większe zaangażowanie ze strony odbiorców, a w dłuższej perspektywie – na ich lojalność.
Odpowiednia częstotliwość tworzenia treści jest ważna także z punktu widzenia SEO. Algorytmy Google faworyzują bowiem te strony, które są regularnie aktualizowane o nowe treści. Rzetelnie realizowana strategia content marketingowa oparta na harmonogramie publikacji przekłada się zatem na wyższe pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Regularnie publikowanie pozwala ponadto na targetowanie szerszego zakresu słów kluczowych, co dodatkowo wspiera widoczność witryny w wyszukiwarce.
Nadal zastanawiasz się, jak przemyślana strategia contentowa może przełożyć się na wyniki firmy? Sprawdź, co udało nam się wypracować dla jednego z naszych klientów z branży IT!
Czytaj case study
Komentarze (0)