teleskop do obserwowania

Wiele elementów sklepu internetowego ma wpływ na to, czy przeglądanie zakończy się zakupem. Gdy produktów jest dużo, sporym ułatwieniem w odnalezieniu tego właściwego jest wyszukiwarka. Jak ją przygotować, aby sprostać wymaganiom klientów? Przyjrzyjmy się dobrym przykładom znalezionym w sieci.  

Wyszukiwarka – dlaczego jej potrzebujesz? 

O wyszukiwarce w e-sklepie można powiedzieć, że to swego rodzaju wędka. Dzięki niej klient odnajduje w morzu produktów asortyment, który go interesuje. Wyszukiwarka jest już niemal obowiązkowym elementem w sklepach internetowych z rozbudowaną ofertą. Jednak nie jest ona zarezerwowana wyłącznie dla e-commerce. Wyszukiwarki pojawiają się również w serwisach informacyjnych i innych witrynach z dużą ilością treści. Działanie wyszukiwarki jest bardzo proste – wystarczy wpisać to, czego szukasz, a już po chwili otrzymasz listę wyników. Dla Twojego e-sklepu ten element będzie pożyteczny wyłącznie wtedy, gdy zostanie dobrze zaprojektowany. Źle przygotowana wyszukiwarka tylko zniechęci klientów i spowoduje, że zaczną szukać produktów u Twojej konkurencji. 

Przykładem najbardziej znanej wyszukiwarki na świecie jest Google. Opiera się ona na skomplikowanych algorytmach wyszukiwania i korzysta z technologii machine learning. Oznacza to, że algorytmy wyszukiwarki uczą się na podstawie wyszukiwań użytkowników i w ten sposób dostarczają im najlepsze wyniki. Wyszukiwarka Google jest nieustannie rozwijana i udoskonalana, czego przykładem są kolejne aktualizacje. Trudno oczekiwać, aby wyszukiwarka w Twoim sklepie konkurowała z tą najbardziej znaną, ale warto podglądać najlepszych i wykorzystywane przez nich rozwiązania. Aspekty techniczne zostawmy jednak programistom. W tym artykule skupimy się na funkcjonalnościach wyszukiwarki. Dobra wyszukiwarka powinna umożliwić wygodne zadawanie pytań, dostarczać jakościowe odpowiedzi i być odporna na błędy. Tylko tyle i aż tyle.

Jak przygotować dobrą wyszukiwarkę w e-sklepie?

Przyjrzyjmy się cechom dobrej wyszukiwarki i wskażmy kilka jej funkcjonalności, które odpowiadają za to, że klienci chętnie z niej korzystają i docierają do właściwych produktów. 

  • Odpowiednia lokalizacja na stronie

Wyszukiwarka, która nie jest widoczna na stronie, nie będzie miała okazji sprostać oczekiwaniom klientów. Ci przyzwyczaili się, że najczęściej znajdą ją w górnej części strony – w prawym górnym rogu lub na środku. Nie zmieniaj przyzwyczajeń użytkowników. Zadbaj też o to, aby odnalezienie tego elementu na urządzeniach mobilnych nie było trudne. Znakiem rozpoznawczym wyszukiwarki jest lupa. Warto też w oknie wyszukiwania umieścić wezwanie do działania, które dodatkowo oznajmi użytkownikom, że to właśnie tutaj mogą rozpocząć poszukiwanie produktów. 

Przykłady CTA w wyszukiwarkach popularnych e-commerce

przyklad wyszukiwarki - domodi

Źródło: https://domodi.pl/ 

przyklad wyszukiwarki - ikea

Źródło: https://www.ikea.com/pl/pl/

przyklad wyszukiwarki - empik

Źródło: https://www.empik.com/

  • Korekta błędów użytkowników

Twoi klienci nie są idealni podczas wyszukiwania produktów. Literówki i błędy ortograficzne zdarzają się naprawdę często. Twoja wyszukiwarka powinna być na to przygotowana i mimo pomyłek prezentować wyniki z poprawną frazą. W tym przypadku warto też zerknąć, jak robi to Google. Amerykańska wyszukiwarka po wpisaniu błędnego zapytania wyświetla wyniki bez błędu, ale jednocześnie daje użytkownikowi możliwość przejrzenia tych z niepoprawną frazą.

przklad wyszukiwarki - bledne zapytanie

W sklepie odzieżowym House w wyszukiwarce wpisano zapytanie z literówką (spdnie). Mimo to wyniki prezentują odpowiedni asortyment (spodnie).

Źródło: https://www.housebrand.com/

  • Autouzupełnianie

Ta opcja to duża podpowiedź dla klientów, którzy nie pamiętają dokładnej nazwy produktu. Dzięki autouzupełnianiu, gdy zaczną wpisywać pierwsze litery, wyszukiwarka zasugeruje im konkretny asortyment. Tego rodzaju funkcjonalność ułatwia klientom dotarcie do produktu i zdecydowanie przyspiesza wyszukiwanie.

przyklad wyszukiwarki - autouzupelnianie

W sklepie online marki Lidl po wpisaniu kilku liter wyszukiwarka podpowiada nazwy produktów.

Źródło: https://www.lidl-sklep.pl/

 

  • Filtrowanie i sortowanie wyników 

Jest to ważna funkcja w wyszukiwarkach sklepów z dużym asortymentem. W ich przypadku wyniki wyszukiwania to ogromna liczba produktów. Dla klienta przeglądanie kilkunastu podstron z ofertą będzie zniechęcające. Dlatego możliwość skorzystania z filtrów jest niezwykle użyteczna. Dzięki nim klient określi markę, przedział cenowy, kategorię, czy kolor i otrzyma tylko interesujące go wyniki. Dodatkowo opcja sortowania pozwoli na ustawienie produktów w odpowiedniej kolejności – np. od najniższej do najwyższej ceny.

przyklad wyszukiwarki - filtrowanie i sortowanie

Allegro posiada bardzo wyspecjalizowaną wyszukiwarkę ze względu na dużą ofertę produktową. Filtry są dostępne w kolumnie po lewej stronie. Użytkownicy mogą również sortować produkty po trafności, cenie, popularności, czasie do końca aukcji i czasie dodania.

Źródło: https://allegro.pl/ 

  • Reakcja wyszukiwarki na synonimy

Dobra wyszukiwarka rozpoznaje preferencje klienta. Zdarza się, że przy wyszukiwaniu użytkownik posługuje się inną nazwą produktu niż ta obecna w sklepie. Wyszukiwarka powinna zatem reagować na synonimy i zaprezentować odpowiednie wyniki. W przeciwnym razie klient otrzyma informację o braku produktów i uzna, że trzeba poszukać ich u konkurencji.

przyklad wyszukiwarki - synonimy

W sklepie X-Kom wyszukiwarka po wpisaniu zapytania telefon komórkowy sugeruje synonim smartfon. Jednocześnie klient w oknie wyszukiwania dostaje propozycje rekomendowanych produktów.

Źródło: https://www.x-kom.pl/ 

  • Brak produktów

W Twoim e-sklepie użytkownik nie znajdzie wszystkiego. To oznacza, że prędzej, czy później trafi na stronę, która oznajmi mu: brak wyszukiwanych produktów. Jednak i to możesz dobrze wykorzystać. Pokaż na stronie podobne produkty lub te, które są objęte promocją. W ten sposób dajesz klientowi do zrozumienia, że nie masz tego, czego szuka, ale oferujesz mu coś dodatkowego.

Sklep z zabawkami Noski Noski na stronie przedstawiającej brak wyników proponuje klientom zajrzeć do popularnych kategorii, produktów według wieku lub nowości pojawiających się w e-sklepie.

Źródło: https://noskinoski.pl/ 

Jeżeli chcesz pozytywnie wpłynąć na SEO swojego e-sklepu, zadbaj o opisy produktów. Przede wszystkim niech będą unikalne, tworzone według ustalonej struktury i przypisane do odpowiednich kategorii. Nie zapomnij też o wykorzystaniu słów kluczowych. Istotne z punktu widzenia wyszukiwarki jest to, aby Google nie indeksowało stron wyników wyszukiwania. Roboty mogą uznać je za duplikację wewnętrzną treści. Szkoda też crawl budżetu na analizę stron wyników wyszukiwarki. Googleboty powinny zająć się przede wszystkim indeksacją wartościowego contentu w Twoim e-sklepie.

Wyszukiwarka to wsparcie dla klientów, ale tylko wtedy, gdy jest skrupulatnie zaprojektowana i przemyślana. Użytkownicy z pewnością to docenią i zapamiętają Twój sklep jako ten, w którym zastosowano przyjazne rozwiązania. Bądź po stronie swoich klientów.  

Źródło fotografii: https://www.pexels.com/pl-pl/@pixabay

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się