22 lipca, 2020

Dobry raport SEO – co powinien zawierać i dlaczego warto go czytać

Tagi: ,

Strategiczni.pl

Kiedy współpracujesz z agencją SEO, powinieneś wiedzieć, co dzieje się z Twoją stroną internetową i jak zmienia się jej widoczność w wyszukiwarce. Dlatego właśnie specjaliści SEO regularnie tworzą dla Ciebie raporty, które zawierają najważniejsze dane i informacje o tym „jak jest” i co jeszcze warto zrobić dla Twojego serwisu. Dlaczego trzeba czytać raporty SEO i co powinno się w nich znaleźć? Na te pytania odpowiemy w dalszej części artykułu.

Co to jest raport SEO?

Gdybyśmy mieli tylko kilka sekund na wyjaśnienie, czym jest raport SEO, powiedzielibyśmy, że to dokument, który podsumowuje prace SEO wykonane w danym czasie. Ale ponieważ zależy nam na wyczerpaniu tematu, rozwiniemy ten opis. Raport SEO najczęściej wysyłany jest raz w miesiącu. Jest to zestawienie, w którym znajdziesz wiele cennych informacji – dowiesz się, jakie efekty przynosi Twojej stronie internetowej pozycjonowanie oraz jakie działania zostały wykonane w ciągu ostatnich 30 dni. Dobry raport SEO powinien także uwzględniać rekomendacje oraz opis działań, jakie należy podjąć w kolejnych miesiącach. Ten specjalny dokument to zbiór danych i wykresów opatrzonym komentarzem specjalisty SEO. A wszystko to po to, abyś był na bieżąco z działaniami agencji, z którą współpracujesz.

Czy to będzie czytane? – czyli kilka uniwersalnych cech raportu SEO

Nie da się ukryć, że wiele raportów SEO, które trafiają do klientów na skrzynki pocztowe, nigdy nie zostaje otwartych… a szkoda! Jednak niektóre zestawienia SEO same są sobie winne, ponieważ nie zachęcają do lektury. Czym zatem powinien cechować się dobry raport SEO?

  • Przejrzysty z wyraźnym podziałem na najważniejsze tematy

Nikt nie lubi czytać dokumentów, w których trudno znaleźć najważniejsze informacje. Dlatego dobry raport SEO to taki, który jest podzielony na wyraźne segmenty, a każdy kolejny temat to osobny wątek wyróżniony oddzielnym nagłówkiem. Dzięki temu, gdy już raz przeczytasz raport i zechcesz do niego wrócić, bez problemu odnajdziesz w nim to, co dla Ciebie ważne.

  • Prosty i zrozumiały

Zdecydowałeś się na współpracę z agencją, ponieważ nie czujesz się ekspertem SEO i chciałbyś otrzymać dokument, który będzie zrozumiały. Niektóre raporty są pisane przez specjalistów SEO dla… specjalistów SEO. To błąd, ponieważ klient nie zawsze musi w zagadnieniach związanych z marketingiem internetowym czuć się jak przysłowiowa ryba w wodzie. Agencja SEO powinna dostosować raport do wiedzy odbiorcy i używać języka, który będzie zrozumiały nie tylko dla osób z branży.

  • Zwięzły i konkretny  

Dobrze przygotowany raport SEO zawiera wyłącznie niezbędne i kluczowe informacje. Jego przeczytanie nie powinno być zbyt czasochłonne. Długie i wielostronicowe raporty narażają się na to, że nigdy nie zostaną przeanalizowane od początku do końca. Jednak zbyt krótkie zestawienia, które podsyła Ci agencja SEO to też zły kierunek. Takie raporty mogą być sygnałem, że firma od pozycjonowania Twojej witryny nie bardzo ma się czym pochwalić.

Przejdźmy do najważniejszego, czyli co powinien zawierać dobry raport SEO?

Przygotowanie raportu SEO i to, jakie elementy się w nim znajdą jest uzależnione oczywiście od klienta, specyfiki jego branży i celów, jakie chce osiągnąć. Pierwszym i najważniejszym raportem, który otrzymasz, jest audyt SEO. Można powiedzieć, że to wstęp do kolejnych raportów. Wyróżnia się tym, że są to wskazówki, które specjalista SEO przygotowuje jeszcze przed rozpoczęciem prac związanych z pozycjonowaniem. Dzięki audytowi dowiesz się, jakie błędy występują na Twojej stronie internetowej i co należy poprawić. Musisz też pamiętać o tym, że pozycjonowanie nie jest procesem, który przynosi natychmiastowe efekty. Na te trzeba będzie poczekać. Dlatego pierwsze raporty SEO z pewnością nie odnotują spektakularnych wzrostów. Na początku warto zatem dać agencji SEO czas na działanie.

Co znajdziesz w dobrym raporcie SEO?

Ogólna widoczność w wynikach wyszukiwania

Podstawowym celem pozycjonowania jest zapewnienie stronie internetowej widoczności w Google. Jeżeli chcesz np. więcej sprzedawać w Internecie, użytkownicy muszą wiedzieć, że Twój sklep internetowy istnieje. W raporcie powinna znaleźć się informacja o ogólnej widoczności serwisu w poszczególnych topach (TOP 3, TOP 10, a nawet TOP 50). Wykresy z narzędzi analitycznych zobrazują ogólny trend wzrostów lub spadków Twojej strony.

Widoczność na najważniejsze słowa kluczowe

Frazy kluczowe to wyrażenia, które są najważniejsze dla Twojej strony internetowej pod względem biznesowym. Pozycjonerzy pracują nad tym, aby Twoja witryna pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania na wybrane wcześniej słowa kluczowe. W raporcie, który otrzymasz, powinny pojawić się zatem informacje i wykresy, które uwzględnią, jak kształtuje się widoczność właśnie pod kątem fraz kluczowych.

Uwzględnienie ruchu z różnych kanałów

Ruch organiczny to liczba użytkowników, którzy trafiają na Twoją stronę z bezpłatnych wyników wyszukiwania. Ale to nie jedyny sposób dodarcia do Twojej witryny. Inne kanały to np. media społecznościowe czy też płatne kampanie PPC. W raporcie warto monitorować ruch na poszczególnych kanałach, nie tylko tych związanych z organicznymi wynikami.

Sezonowość, czyli dlaczego w raporcie są spadki

Niektóre branże odnotowują większą sprzedaż w konkretnym sezonie. Przykład? Jeżeli jesteś np. właścicielem sklepu ogrodniczego, to z pewnością obserwujesz większe zainteresowanie swoją ofertą w miesiącach wiosennych i letnich. Nie wszystkie przykłady są jednak tak oczywiste. Dlatego specjaliści SEO powinni dla swoich klientów przygotowywać wyniki widoczności nie tylko w ujęciu miesięcznym, ale także w porównaniu rok do roku dla danego miesiąca. Wtedy może się okazać, że odnotowujesz spadek miesiąc po miesiącu, ale w szerszej perspektywie są to jednak wzrosty, ponieważ rok wcześniej w tym samym czasie Twój biznes miał gorsze wyniki w wyszukiwarce Google.

Współczynnik konwersji i realizacja celów

Ruch w serwisie ma znaczenie, ale tak naprawdę to współczynnik konwersji (użytkownicy wykonają działanie, na którym Ci zależy – np. dokonają zakupu) jest dla Ciebie najważniejszy. Raport SEO, w którym pojawią się dane na temat klientów kupujących, będzie bardziej wartościowy.

Porównanie z konkurencją

Prowadząc biznes, z pewnością wiesz, że konkurencji nie można spuszczać z oka. W pozycjonowaniu też należy monitorować i analizować działania konkurentów. Gdy w raporcie znajdziesz statystyki związane z rywalami ze swojej branży, dowiesz się, z kim konkurujesz w wynikach wyszukiwania i jak wypadasz na tle swoich rywali.

Przykład: Porównanie widoczności trzech popularnych portali informacyjnych

raport seo - analiza konkurencji

Źródło: Senuto

Zachowanie użytkowników na stronie internetowej

Gdy już użytkownicy trafią do Twojego serwisu, warto byłoby prześledzić, co w nim robią i jak dużo czasu spędzają na poszczególnych stronach. Właśnie dzięki raportom masz okazję dowiedzieć się więcej. Specjaliści SEO analizują zachowania użytkowników i mogą udzielić Ci cennych wskazówek, co należy poprawić, aby zwiększyć współczynnik sprzedaży.

Linki pozyskane w danym czasie

Specjaliści SEO działają nie tylko na Twojej stronie internetowej, ale podejmują także szereg działań poza Twoją witryną. Link building polega na pozyskiwaniu linków zewnętrznych, które odsyłają do Twojej strony i tym samym pozytywnie wpływają na pozycjonowanie. Jednak, aby linki zewnętrzne spełniły swoją funkcję, muszę być wartościowe. Z raportów klienci dowiedzą się, jakie linki agencja SEO pozyskała dla ich witryny.

Efekty, czyli co udało się zrealizować

Raport to nie tylko wykresy i dane. Bardzo ważne jest to, aby specjalista SEO dodał także swój komentarz i wyciągnął wnioski ze swojej pracy. Raport nie będzie wartościowy bez podsumowania, z którego dowiesz się, co dokładnie zostało zrealizowane w danym miesiącu oraz jak zaproponowane i wykonane prace przełożyły się na widoczność Twojego serwisu w wynikach wyszukiwania Google.

Działania, które są w planach

Pozycjonowanie to proces, który nie może zakończyć się, gdy osiągasz dobre wyniki. Wciąż należy pracować nad tym, aby utrzymać wysokie pozycje. W dobrym raporcie SEO znajdziesz wytyczne i wskazówki, co jeszcze można poprawić i jakie prace agencja SEO planuje wykonać w najbliższym czasie. To ostatnia, ale równie ważna, część raportu.

Inne przydatne dane

Każdy biznes jest inny i każdy ma swoją specyfikę. Może okazać się, że potrzebujesz indywidualnego podejścia do prezentowania danych o Twojej stronie internetowej. Jeżeli raport przygotowany przez agencję SEO nie uwzględnia informacji, które są dla Ciebie ważne, skontaktuj się ze swoim specjalistą SEO i porozmawiaj. Z pewnością już kolejne zestawienie zostanie wzbogacone o cenne dla Ciebie i Twojej firmy statystyki.

Teraz już wiesz, że raporty SEO są źródłem ważnych informacji. Być może w kolejnym miesiącu, gdy tego rodzaju dokument pojawi się na Twoim mailu, zechcesz poświęcić troszkę czasu na to, aby go przeanalizować. A jeżeli dopiero rozpoczynasz współpracę z agencją SEO, pamiętaj – raport SEO to swego rodzaju łącznik między Tobą a specjalistą SEO, który może stać się wstępem do dalszej rozmowy na temat pozycjonowania Twojego serwisu.

Przykładowy dashboard z Google Data Studio z danymi z Google Analytics

raport seo - google data studio

Źródło fotografii: https://pixabay.com/pl

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Dawid Kasprzyk
Co-Founder / VP Sales

+48 577 803 503
dawid@strategiczni.pl