okładka wpisu napisanego przez Karolinę

Już od 5 lipca bieżącego roku Google będzie indeksować strony pod kątem wyszukiwarki, korzystając wyłącznie z robota Googlebot Smartphone. Co to oznacza w praktyce i dla kogo zmiana ta może okazać się istotna? Sprawdź! 

Czym jest Googlebot Smartphone?

Googlebot (inne nazwy: pająk, crawler, web wanderer) to robot odpowiedzialny za indeksowanie stron internetowych. Jego zadaniem jest skanowanie poszczególnych witryn, zbieranie określonych danych na ich temat i dodawanie do indeksu, czyli bazy danych wyszukiwarki. Roboty Google poruszają się za pomocą linków, odwiedzając kolejne strony, skanują ich zawartość i zamieszczone treści, a następnie przesyłają pozyskane dane dalej. Na tej podstawie algorytm Google podejmuje w kolejnym kroku decyzje o tym, które strony mają być wyświetlane użytkownikom na konkretne frazy wpisywane w okno wyszukiwarki

Można wyróżnić dwa rodzaje robotów skanujących Google

  • Googlebot Mobile – symuluje ruch użytkownika na stronie internetowej z poziomu urządzenia mobilnego;
  • Googlebot Desktop – symuluje ruch użytkownika z poziomu komputera stacjonarnego/laptopa.

Zmiany po 5. lipca 2024 roku

Google od 5 lipca ostatecznie przestanie indeksować witryny, które nie działają na urządzeniach mobilnych. Zmiana ta ma być zwieńczeniem migracji wyszukiwarki na tzw. Mobile-first Index zapoczątkowanej już w 2016 roku. Celem jest przede wszystkim uproszczenie systemów i jeszcze większe ułatwienie witrynom debugowania problemów dotyczących różnych typów urządzeń. 

Co to oznacza w praktyce?

Aktualnie zdecydowana większość stron internetowych jest skanowana i indeksowana za pomocą robota indeksującego na smartfony. Liczba stron niedostępnych na mobile sukcesywnie się zmniejsza, co sprawia, że zapowiadana zmiana dla większości witryn nie wpłynie negatywnie na pozycjonowanie. Problemu nie będzie również w sytuacji, gdy posiadasz szablon przeznaczony wyłącznie na komputery stacjonarne – pod warunkiem że wersja na komputery ładuje się również na urządzeniach mobilnych. 

Aby zweryfikować, czy Twoja strona na pewno jest indeksowana przez Googlebota Smartphone, możesz to zrobić poprzez Search Console swojej witryny, wpisując dowolny adres URL swojego serwisu i sprawdzając zakładkę „Indeksowanie stron”:
widok z Search Console

Widok z narzędzia do sprawdzania adresów URL 

Pewien kłopot pojawia się jedynie w przypadku, gdy treść Twojej strony internetowej nie jest w ogóle dostępna na mobile – wówczas po 5. lipca jej indeksowanie nie będzie już możliwe

 

 

Karolina Lipińska

Content Marketing Specialist

W Strategiczni.pl zajmuje się pisaniem rozmaitych treści – z takim samym zaangażowaniem stworzy wyczerpujący wpis o tematyce IT, jak i krótki i przyjemny tekst lifestylowy. Z wykształcenia polonistka, która swoimi wyborami chce udowodnić, że polonistyka nie produkuje wyłącznie nauczycieli. Z czasów studiów pozostało jej jednak zamiłowanie do gramatyki historycznej (słusznie zwanej w kuluarach histeryczną) i wszelkiej maści książek – z zapartym tchem przeczyta nawet zapomnianą Placówkę Prusa. Lubi dobrą kuchnię, ma słabość do czekolady i wciąż wydaje horrendalne sumy na rower miejski.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się