influencer marketing

Influencer marketing na przełomie ostatnich lat stał się jedną z najpopularniejszych metod pozyskiwania klientów na całym świecie. Rynek influencerski w 2022 roku był wart ponad 16 miliardów dolarów, czyli ponad dwa razy więcej niż w 2019. Co zyskuje organizacja, która korzysta z influencer marketingu w mediach społecznościowych? Dlaczego znajomość grupy docelowej jest jedną z najważniejszych kwestii dla Twojej marki i produktów? Dowiedz się, jak influencer marketing zmienia rynek marketingu internetowego i jaki może mieć wpływ na Twój biznes!

Influencer marketing – co to?

Influencer marketing to kampania marketingowa oparta na współpracy z osobami wpływowymi w nowych mediach. Firmy decydują się na promocję swoich produktów lub usług za pośrednictwem twórców rozpoznawalnych wśród użytkowników sieci. Influencer pasujący do profilu Twojego biznesu, obdarzony sympatią konsumentów, z jednej strony może wpłynąć na decyzje zakupowe, a z drugiej – kształtować i umacniać pozytywny wizerunek marki.

Gdzie najczęściej pojawiają się reklamy w ramach influencer marketingu? Według raportu stworzonego przez Reach a Blogger wynika, że w 2022 roku przedsiębiorcy najchętniej wybierali Instagram (81,4%). Na drugim miejscu znalazł się Facebook (54,9%), a na trzecim TikTok (37,3%).

Cele kampanii w ramach influencer marketingu

Na samym początku trzeba jasno określić zasady współpracy z influencerami. Doprecyzowanie celu pozwoli na sprawne prowadzenie i monitorowanie efektów kampanii. Wbrew pozorom firma nie musi stawiać tylko na sprzedaż, ale np. budowanie wiarygodnego wizerunku. Prawdopodobnie każdy użytkownik mediów społecznościowych trafił na reklamę jakiejś usługi z kodem rabatowym influencera. I choć to najpowszechniejsza praktyka na rynku, opcji współpracy jest o wiele więcej.

Cele, które można realizować w ramach influencer marketingu:

  • wizerunkowe – pozytywne postrzeganie przez odbiorców,
  • sprzedażowe – podniesienie wyników finansowych,
  • przekierowywanie ruchu – zwiększenie liczby odwiedzin witryny,
  • poszerzanie grupy docelowej odbiorców – trafianie z przekazem do nowych klientów.

Kim jest influencer?

Influencer (od angielskiego influence, czyli „wpływ”) oznacza osobę publiczną, aktywnie działającą w sieci i cieszącą się zaufaniem wśród swoich odbiorców. Blogerzy, youtuberzy, tiktokerzy, streamerzy… – dziś marki mogą przebierać wśród influencerów różnego typu. To nie obserwujący, a zasięgi, którymi dany twórca dysponuje, powinny stanowić dla przedsiębiorcy główny wyznacznik. Owocem takiej współpracy między firmą a influencerem jest najczęściej reklama usługi lub produktu.

Czy jeśli influencer nie ma konta na TikToku lub Instagramie – wiodących mediach społecznościowych – jest nieatrakcyjnym wyborem dla reklamodawcy? Niekoniecznie. Marketingowcy zaczynają dostrzegać również potencjał promocyjny Twitcha – platformy streamingowej o wysokim wskaźniku zaangażowania użytkowników.

Rodzaje influencerów

Influencami mogą być celebryci, artyści, a nawet niszowi twórcy internetowi znani jedynie wąskiej grupie osób zainteresowanych konkretnym tematem, np. stylem zero waste. W pewnym sensie influencer marketing to współpraca z liderami opinii i ekspertami w danej dziedzinie – może to być branża beauty, motoryzacyjna czy fitness. Konsumenci są skłonni zaufać osobie, która poleca produkty, ze względu na jej wiedzę i doświadczenie.

Influencerzy dzielą się zarówno ze względu na tematykę konta, jak i liczbę obserwujących.

Czy współpraca z influencerami się opłaca?

Influencer marketing może przynieść ogromne korzyści. Jednym z kamieni milowych bez wątpienia pozostaje współpraca firmy Koral z Ekipą, czyli najpopularniejszą – zwłaszcza wśród młodej widowni – grupą twórców na polskim YouTubie. W ramach kolaboracji powstał nowy produkt, który ustanowił rekord sprzedaży marki. Akcja okazała się prawdziwym viralem. Po sieci zaczęły krążyć nagrania przedstawiające ludzi w supermarketach walczących o lody, a na Allegro i OLX sprzedawano za astronomiczne kwoty puste opakowania.Zdjęcie promocyjne lodów ekipy koral na kosmicznym tle z owocami i komiksowymi dymkami na stronie internetowej marki

Kampania marketingowa lodów Ekipy
Źródło: koral.com.pl

Efekt? Kampania marketingowa z udziałem influencerów została nagrodzona Effie Awards Poland 2022 w kategorii „Social Media Driven”. Zwykłe lody – mogłoby się wydawać – podniesiono do rangi pożądanego i trudno dostępnego dobra, na które rodzice muszą „polować”, chcąc zadowolić swoje dzieci. Oczywiście nie każda firma dysponuje podobnym budżetem na marketing i wcale nie musi. Przywołanie tego przykładu miało za zadanie pokazać, że warto ryzykować, a korzyści ze współpracy z influencerami mogą przerosnąć Twoje oczekiwania.

Oferty sprzedaży papierków po lodach Ekipy Koral

Oferty sprzedaży papierków po lodach
Źródło: allegro.pl

Jak wybrać odpowiedniego influencera dla swojej marki?

Więcej wcale nie oznacza lepiej. Liczba followersów nie zawsze przekłada się na zasięgi influencera. Wiarygodniejszym kryterium jest np. liczba komentarzy, a przede wszystkim ich rozbieżność w stosunku do osób obserwujących. Chcąc wykluczyć sztuczny przyrost osiągnięty za pomocą botów, można skorzystać z darmowego narzędzia takiego jak Social Blaze. Najskuteczniejszą metodą weryfikacji pozostaje jednak bezpośrednie zwrócenie się do influencera z prośbą o udostępnienie aktualnych statystyk konta.

Przed przystąpieniem do działania konieczne jest opracowanie przemyślanej strategii, która uwzględnia różne kanały. Miliony obserwujących nie zagwarantują powodzenia kampanii marketingowej z udziałem influencerów. Chcesz zwiększyć sprzedaż? Zastanów się, kto kupi Twój produkt. Czasem wystarczy zaledwie kilka tysięcy obserwujących do osiągnięcia sukcesu. Lepiej postawić na zaangażowaną społeczność niż ogromne zasięgi. Skuteczniejsza okaże się współpraca z liderem opinii niż lifestylowym influencerem.

Współpraca z influencerami a znajomość grupy docelowej

Skuteczny marketing zaczyna się od poznania grupy docelowej i stworzenia persony. Ważne, by w odpowiedni sposób przeprowadzić wyczerpującą analizę profilu konsumenta. Czy odbiorcami marki są młodzi ludzie? Jakie kanały komunikacji odgrywają dominującą rolę? Instagram, YouTube, a może TikTok?

Zanim rozpoczniesz współpracę z influencerami, określ cechy grupy docelowej, takie jak:

  • styl życia,
  • sposoby spędzania czasu w internecie,
  • światopogląd,
  • wiek i płeć,
  • wartości,
  • zainteresowania.

Nie wiesz, jak uzyskać podstawowe informacje na temat swoich odbiorców? Strategiczni.pl dysponują zaawansowanymi narzędziami pozwalającymi na wyciągnięcie precyzyjnych danych niezbędnych do stworzenia skutecznej kampanii w ramach influencer marketingu, która połączona z innymi kanałami internetowymi pozwoli zwiększyć efekt.

Sprawdź naszą ofertę!

Nieudany wybór influencera – kiedy kampania kończy się niepowodzeniem?

Ważne, by wizerunek firmy był spójny z wartościami reprezentowanymi przez osobę, która zostanie zatrudniona jako twarz kampanii. Jakiego rodzaju posty dodaje na swoich portalach społecznościowych influencer? Czy reklamował wcześniej produkty konkurencji lub treści niezgodne z filozofią marki? Przed nawiązaniem współpracy przyjrzyj się bliżej poprzednim aktywnościom influencerów.

Nie wiesz, jak ocenić akcję marketingową? Sprawdź, co grupa docelowa uważa o kampanii. Jeśli w internecie przeważają negatywne opinie potencjalnych klientów, to znak, że coś poszło nie tak. Dla przykładu – jakiś czas temu producent roślinnych zamienników mięsa Beyond Meat wybrał na ambasadorkę Kim Kardashian. Rozpoznawalność celebrytki nie zagwarantowała sukcesu, a marka spotkała się z krytyką ze strony swoich odbiorców. Powód? Sprzeczne ideały – grupa docelowa, czyli w tym przypadku wegetarianie, nie utożsamiali się z influencerką będącą w ich przekonaniu symbolem konsumpcyjnego stylu życia.

Kadr ze spotu reklamowego Beyond Meat przedstawiający Kim Kardashian i logotyp marki

Spot reklamowy Beyond Meat
Źródło: youtube.com

Influencer marketing – jak przebiega współpraca w mediach społecznościowych?

W zależności od budżetu i rodzaju influencera kampania może przybrać różne formy. Mali twórcy w ramach współpracy często zgadzają się na barter lub prowizję od sprzedaży, co stanowi świetną okazję dla niewielkich firm. Na początku każdy przedsiębiorca powinien stworzyć brief marketingowy, w którym precyzyjnie określi wynagrodzenie, swoje oczekiwania oraz kwestie związane z harmonogramem i charakterem treści publikowanych przez influencerów.

Im ciekawsze podejście do tematu promocji, tym pozytywniejsza reakcja odbiorców, którzy bywają zmęczeni powtarzanymi formułkami i czytaniem z kartki. Zadaniem influencera jest wykazanie się kreatywnością i dostarczanie wysokiej jakości treści dla Twojej marki. Liderzy opinii znają swoją społeczność, dlatego warto zostawić im pewną dowolność w doborze komunikatu.

Regulacje prawne – jak oznaczać materiały sponsorowane?

Jeszcze niedawno reklamy nie był w ogóle oznaczane przez influencerów. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dąży jednak do transparentnego opisywania treści. Posty sponsorowane muszą zawierać odpowiednie wzmianki (np. hashtag), podobnie jak InstaStory czy Reels. Taka sama zasada dotyczy prezentów od marek, paczek PR i barteru. Jeśli współpraca jest ukrywana, a konsument wprowadzany w błąd, UOKiK nakłada na influencerów kary finansowe.

Jakie są zalety influencer marketingu?

Odpowiednio zaplanowane kampanie influencer marketingu pełnią nie tylko rolę reklamy produktu online. Współpraca z liderami opinii może przynieść wiele korzyści w obszarze SEO zarówno dla mniejszych, jak i większych firm.

Decydując się na influencer marketing, zyskasz m.in.:

  • większą rozpoznawalność marki,
  • wzrost widoczności i lepsze pozycjonowanie witryny,
  • wyróżnienie na tle konkurencji,
  • wiarygodny wizerunek.

Jak stworzyć skuteczny influencer marketing?

Po pierwsze – firmy wcale nie muszą wydawać setek tysięcy złotych na influencer marketing. Marka może zwiększyć sprzedaż i pozyskać nowych klientów, jeśli trafi do właściwej grupy docelowej. Po drugie – zaangażowana społeczność ufa rekomendacjom lidera opinii, dlatego warto skorzystać z siły autorytetu.

Jeśli nie wiesz, od czego zacząć, zasięgnij rady u profesjonalistów. Social Media Specialist pomoże Ci wybrać influencera, przeanalizować statystyki oraz wynegocjować najkorzystniejsze warunki współpracy. Wiele problemów i nieścisłości wynika z braku określonych wytycznych, dlatego dobrze opracowany brief marketingowy to klucz do sukcesu.

Porozmawiajmy!

Marta Tychowska

Junior Content Marketing Specialist

Absolwentka kulturoznawstwa i komunikacji wizerunkowej. Obecnie Junior Content Marketing Specialist. W czasie studiów zdobywała doświadczenie z zakresu public relations w jednej z wrocławskich agencji. Prywatnie – kinofilka, wegetarianka i stała bywalczyni festiwali wszelakich. Regularnie uprawia hate watching. W wolnych chwilach pisze o kinie współczesnym i nieśmiało stara się wychodzić z szuflady. Współpracowała z portalem Rynek i Sztuka oraz czasopismem Ekrany. Ma słabość do animacji, hyperpopu i Damona Albarna.

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się