Strategiczni.pl to organizacja remote-first. Wypracowaliśmy w sobie kulturę remote-first i doskonale wiemy, że nie oznacza ona tego samego, co fully remote. Poświęcamy dużo czasu i energii na usprawnianie zdalnych procesów po to, by nasze projekty wyróżniały się na rynku jakością. Chcemy być dumni z naszych działań i nawiązywać wieloletnie współprace, a do tego niezbędna jest wyjątkowa komunikacja.

Komunikacja zdalna z klientami ma kluczowe znaczenie podczas prowadzenia projektu. Gdy rozpoczynamy współpracę online, nawiązanie dobrej relacji od samego początku może być podstawą do zbudowania owocnych, długoterminowych działań. Pierwsze wrażenia mają znaczenie. 

Na co więc zwrócić uwagę? 

Let’s start!

Rozpoczęcie projektu oznacza, że pierwszy kontakt z klientem był po stronie działu sprzedaży. Proces przekazania projektu między New Business Managerem a Specjalistą daje temu drugiemu pewien wgląd w osobowość klienta i jego stan wiedzy technicznej.

Z naszą New Business Manager zawsze wymieniamy się informacjami, chociażby o tym, czy klient jest otwarty na kompromis, w jaki sposób się komunikuje (formalnie czy nieformalnie), czy lubi żartować, czy inicjuje small talki, czy jasno określa swoje oczekiwania, czy też trzeba je rozgryźć. I najważniejsze, czy jest otwarty na feedback.

Jasny przepływ informacji między klientem, sprzedawcą, a później także Specjalistami jest niezwykle istotny. Dzięki temu klient nie musi powtarzać każdemu z osobna wszystkich ważnych informacji, bo Dział Sprzedaży ściśle współpracuje z innymi zespołami w firmie. Nie ma znaczenia, czy Talenty z naszej organizacji są w biurze, czy pracują zdalnie, ponieważ wewnętrzna komunikacja jest na najwyższym poziomie. Mamy partnerskie podejście do klienta, a naszych głównym celem jest jak najlepsza realizacja wspólnie ustalonych celów.

Monika Płóciennik
New Business Manager

Poznajmy się

W pierwszych tygodniach współpracy z nowym projektem należy być elastycznym i obserwować reakcje naszego partnera. Zawsze jest nam miło, gdy nasi rozmówcy włączają kamery podczas spotkań. Ich digital body language bardzo często wskazuje potrzeby, do których możemy dostosować komunikację. Poza tym zdecydowanie fajniej jest widzieć naszego rozmówcę niż mówić do czarnego okienka.

Pewne jest to, że pierwsze rozmowy zawsze są wymagające. Istnieje ryzyko, że będziemy albo zbyt formalni, albo zbyt zabawni. Niezależnie od przyzwyczajeń naszych partnerów, każdy z nich ma określone preferencje komunikacyjne. Nie wolno dać się tutaj zwieść stereotypom, które będą podpowiadać, że CEO dużego software house z USA będzie nosić krawat i zachowywać powagę, a właściciel lokalnego biznesu z Wrocławia z nami pożartuje. Stereotypy to zawsze zły przyjaciel – najlepszym jest po prostu wspólna praca i poznanie się. Uwierzcie, że rozmówca jest w stanie zaskoczyć 🙂

Ustalmy zasady kontaktu 

W pierwszym tygodniu współpracy dobrze jest ustalić jasne obowiązki obu stron, a także wybrać narzędzia, jakich będziecie używać do komunikacji. Kluczowe jest również określenie ról w projekcie i trzymanie się przyjętych wcześniej ustaleń. Jeśli klient chciałby komunikować się przez Slack, nie piszemy do niego e-maili. Gdy woli kontakt telefoniczny, nie próbujemy uzyskiwać informacji na Slack.

W Strategiczni.pl wierzymy, że transparentność i jasne zasady pozwalają na stworzenie wieloletniej relacji. Dlatego na początku współpracy przekazujemy naszym klientom poradnik, taki jak opracowane przez działy SEO, Social Media i Contentu Jak dla Ciebie pracujemy czy Poradnik do audytu SEO. W nich przybliżamy sposób naszej pracy oraz informujemy, do kogo można się zwrócić w razie problemów. 

 

okładki poradników

Wzmacniamy relacje przez regularne spotkania

Jeśli współpraca trwa od dłuższego czasu, na pewno zbudowaliście już podstawę do skutecznej i zdrowej komunikacji w projekcie. To dobry czas, by wyjść ze swojej strefy komfortu i udoskonalić metody komunikacji na odległość. Jak działa to w naszej organizacji? Opinią dzieli się reprezentująca EcoMS Marta Myśkow. 

Dobrą praktyką jest zaczynanie spotkania od tzw. small talków, czyli zapytania o pogodę czy jak minął weekend. Okres wakacyjny sprzyja rozmowom o  urlopie – to zawsze miły początek rozmowy. Unikajmy jednak niebezpiecznych tematów (np. polityka czy religia), chyba że mamy absolutną pewność, że można o nich bezpiecznie rozmawiać. 

Aby zbudować lepszą komunikację, warto rozważyć spotkanie z klientem twarzą w twarz. Nawet w firmie działającej na odległość, rozmowa przeprowadzona osobiście przynajmniej raz w trakcie projektu może być dużym wzmocnieniem relacji. W Strategiczni.pl lubimy się spotykać i czasem pijemy z naszymi klientami kawę.

Powyższe wskazówki mogą Wam pomóc w komunikacji zdalnej z klientem. Pamiętaj, by stawiać ją zawsze na pierwszym miejscu 🙂 

Jeśli Twoje porozumiewanie się z klientem od początku będzie usystematyzowane, ryzyko niedopowiedzeń lub blokerów prawdopodobnie się zmniejszy. 

Współpraca z klientem w duchu naszych wartości 

Cenimy sobie projekty, które pozwalają nam współpracować. Lubimy pracować Z naszymi partnerami, a nie DLA nich. 

Czujesz, że Twój projekt potrzebuje marketingowego boosta? Zależy Ci na dobrej komunikacji? Komunikacja i współpraca są dla nas tak samo istotne, jak dowożenie wyników, a więc nie możesz mieć już wątpliwości, że kolejnym krokiem jest kontakt z nami 🙂

Anita Bonecka

SEO Project Manager & Team Leader

Autor

Komentarze (0)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Napisz do nas

Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole
Wypełnij to pole

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych.


Wyrażam zgodę na otrzymywanie informacji handlowych.

Uzupełnij wszystkie wymagane pola.

Masz pytania?
Skontaktuj się z nami!

Masz pytania?

Dawid Kasprzyk
CEO

Skontaktuj się